Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації
Loading...
Date
2014
Authors
Аулін, В. В.
Слонь, В. В.
Голуб, Д. В.
Aulin, V.
Slon, V.
Holub, D.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
УкрДАЗТ
Abstract
В статті розглянуто вплив присадок на зовнішньо-швидкісні характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах. Виявлено збільшення рівня потужності та крутного моменту і зниження питомої витрати палива при додаванні присадок дисульфід молібдена, "НИОД-5", "Roil Gold, і "КГМТ-1" запропонованої авторами. Отримані результати обґрунтовуються впливом присадок на характеристики та властивості моторної оливи, її зношувальну здатність та припрацьованість основних спряжень дизелі. Визначено також відновлюваний характер властивостей оливи при додаванні присадок, що підтверджують експериментальні дослідження зміни моменту тертя з напрацюванням в різних режимах функціонування: безперервному і "пуск-зупинка". The article considers the influence of additives on the externally-speed characteristics of diesel engines operating under transient conditions. Investigations were carried out on the break-in-roller stand КС-276-032 to validate the running-in and testing of diesel engines in the cold no-load and hot load and no load. Testing procedures and evaluate the performance of the engine. In the basic engine oil added various functional additives in optimum concentrations. Speed range crankshaft commensurate with the operational range. Tests were carried out in a continuous mode, and the "start-stop". Revealed that the addition of molybdenum disulphide additives, "НИОД-5", "Roil Gold", and "КГМТ-1" suggested by the authors, increased levels of power and torque and reduced fuel consumption. The findings substantiate the influence of additives on the characteristics and properties of the engine oil, it wears capacity and runningmates main diesel. Restorative properties of the oil with the addition of additives, is supported by experimental studies of changes in the friction torque with operating in different modes of operation: continuous and "start-stop". In the used motor oil without making the test additives friction torque peaks recorded in a continuous mode and in the "start-stop". When making additive remained initial peak friction torque in continuous operation at the beginning of each period mode "start-stop". To some extent reduce the overall level of the friction torque value. The characteristic is that the moment of friction in the reduction of oil additives of magnitude lower than in the continuous mode.
Description
Keywords
нестаціонарні умови, дизель, моторна олива, присадки, потужність, крутний момент, питома витрата палива, момент тертя, non-stationary conditions, diesel, motor oil, additives, power, torque, fuel consumption, frictional torque
Citation
Аулін, В. В. Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації / В. В. Аулін, В. В. Слонь, Д. В. Голуб // Збірник наукових праць Української державної академії залізничного транспорту. - Х. : УкрДАЗТ, 2014. - Вип. 148, ч. 1. - С. 18-25.