Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 1. - 2018

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 33
  • Item
    Конкурентоспроможність випускників в умовах інноваційних трансформацій ринків праці та глобальних викликів
    (ЦНТУ, 2018) Сало, А. В.; Salo, А.
    Стаття присвячена аналізу впливу інноваційних та глобальних чинників на формування та реалізацію конкурентних переваг на ринку праці випускників закладів вищої освіти. У статті здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність у сфері праці і, зокрема, конкурентоспроможність випускників закладів вищої освіти. Запропоновано авторський підхід до визначення чинників, що впливають на конкурентоспроможність випускників. Зосереджено увагу на впливах інноваційних трансформацій ринків праці і глобальних чинників. Здійснено аналіз показників конкурентоспроможності країн за розвиненістю системи вищої освіти, індикативних показників відповідності системи освіти (у т.ч. вищої освіти) вимогам бізнесу. Здійснено порівняльну оцінку інноваційних змін структури зайнятості за професіями в Україні та окремих країнах Європи, які впливають на формування та реалізацію конкурентних переваг випускників на ринку праці. Статья посвящена анализу влияния инновационных и глобальных факторов на формирование и реализацию конкурентных преимуществ на рынке труда выпускников высших учебных заведений. В статье систематизированы научные представления о конкурентоспособности в сфере труда и, в частности, о конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений. Предложен авторский подход к определению факторов, влияющих на конкурентоспособность выпускников. Сосредоточено внимание на влиянии инновационных трансформаций рынков труда и роли глобальных факторов. Проведен анализ показателей конкурентоспособности стран по развитию системы высшего образования, индикативных показателей соответствия системы образования (в т.ч. высшего образования) требованиям бизнеса. Осуществлена сравнительная оценка инновационных изменений структуры занятости в рамках профессий в Украине и отдельных странах Европы, которые влияют на формирование и реализацию конкурентных преимуществ выпускников на рынке труда. The article is devoted to the analysis of the influence of innovative and global factors on the formation and implementation of competitive advantages in the labor market of graduates of higher educational institutions. The article presents the systematization of scientific ideas about competitiveness in the labor sphere and, in particular, the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The scientific works of domestic and foreign scientists about competition, competitiveness of the labor market, development of higher educational institutions and educational services have been used as a theoretical basis of the article. The research uses general scientific and special methods, in particular: analytical – for collecting and generalizing scientific information; abstract and logical – for the analysis and systematization of scientific ideas; tabular – for the systematization of the factors influencing the competitiveness of graduates. The author analyzes the scientific opinions on competitiveness in the labor sphere, identifying differences in the approaches of scientists. The author's approach to determining the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions has been grounded. For the first time, it is suggested to understand the definition of "competitiveness of graduates of higher educational institutions" as the ability of graduates of higher educational institutions to find better job than graduates of other similar educational institutions, to choose competitive jobs with knowledge and competences gained during the training process, the ability to continuous educational and professional development, labor and professional mobility in the labor market. The author has suggested an approach to systematization of factors influencing the competitiveness of graduates. Factors are united in blocks: innovative, global, nature resources, medical-demographic, social, historical-cultural, psychological, economic, scientific and technical, competitive, organizational-technical, political, law. The attention is focused on the important role of innovative transformations of labor markets and the role of global factors. The indicators of competitiveness of countries according to the development of the system of higher education, indicators of the correspondence of the education system (including higher education) with the requirements of business have been analyzed on the basis of world statistics. The author has analyzed the innovative changes in the structure of employment by professions in Ukraine and certain European countries, which influence the formation of competitive advantages of graduates.
  • Item
    Проблеми функціонування системи ProZorro та шляхи їх подолання
    (ЦНТУ, 2018) Харченко, І. В.; Романюк, Л. М.; Харченко, И. В.; Kharchenko, І.; Romaniuk, L.
    Стаття присвячена проблемам функціонування системи державних закупівель ProZorrо. Проаналізовано позитивні риси та проблеми застосування даної системи. Досліджено прийоми, які можуть бути використані організаторами та учасниками торгів для перемоги в конкурентній боротьбі, та їх наслідки для підприємств, які добросовісно виконують вимоги законодавства в сфері державних закупівель. Запропоновано шляхи подолання корупції на підставі дослідження вітчизняного досвіду, аналізу кроків влади по подоланню цього явища – впровадження системи запобігання корупційним проявам DoZorrо - та досвіду країн з розвиненою ринковою економікою, зокрема закони Юнсітрал (Uncitral). Статья посвящена проблемам функционирования системы государственных закупок ProZorrо. Проанализированы положительные черты и проблемы использования этой системы. Исследованы приемы, которые могут быть использованы организаторами и участниками торгов для победы в конкурентной борьбе, и их последствия для предприятий, которые добросовестно выполняют требования законодательства в сфере государственных заказов. Предложены пути преодоления коррупции на основании исследования отечественного опыта, анализа действий власти по преодолению этого явления - внедрение системы предотвращения коррупционных проявлений DoZorrо - и опыта стран с развитой рыночной экономикой, в частности законы Юнситрал (Uncitral). The objective of the article is to analyze the shortcomings in the work of the ProZorrо public procurement system in the sphere of supplying, in particular, the enterprises that ensure «Ukrzaliznytsia» operation, to search for the causes of such state and potential ways of improvement the system. These techniques may include: (1) Attempts to "hide" the call for tender so that it could only be found by the “insiders”; (2) Accepting only "desirable" contractors in the bidding process; (3) Formulating discrimination conditions for “undesirable” participants; (4) Currently, the only criterion for determining the winning bidder is the lowest price, the quality is not taken into consideration; (5) Litigation of the results of auctions became too expensive and therefore loses its effectiveness; (6) Mistakes made by participants (correction of which becomes a complex problem); (7) Ungrounded cancellation of the auctions; (8) The client "removes" undesirable participants in the process of post-auction qualification. There is over-threshold (over 1 million UAH) and sub-threshold purchasing. Over-threshold purchases are easier to control. In case of sub-threshold purchasing the possibility of corruption is much higher. Important details of the orders are not being declared. The regulation of government procurement is a subject of major interest of legislators around the world. The basic principles include: transparency, openness and effective competition (non-discrimination), fairness as equal opportunities for all purchasers. Modern international law on public procurement is based on the United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL). Based on a thorough analysis, authors suggest that implementation of this law in Ukraine is strongly recommended. It is agreed that its implementation could prevent the major problems of government procurement. In order to improve the ProZorro procedure, in January 2018 President of Ukraine signed a decree on the introduction of the DoZorro portal, aimed at preventing corruption practices and collecting data about organizations that were noticed in such instances. Activists of the DoZorro portal are able to restore justice in 40% of procurement violation cases. We consider it insufficient and see this step only as a simulation of fight against corruption, which discredits the very idea of preventing and fighting corruption, allowing corrupt officials to continue their work practices as before. Therefore, we can summarize our findings are as follows: - It is necessary to improve procurement systems – in particular the ProZorro system, aiming increasing independence from subjective factors, to create a transparent, democratic and efficient procedure, based on the UNSITRAL Model Law. In this way it is possible to improve the work of the monopoly industries, in particular «Ukrzaliznytsia», and the enterprises that provide their work. It is necessary to have effective appeal procedures with actual terms of their execution. The functions of the whole judicial system should be optimized to reach a desirable level. The role of support and cooperation of state and others bodies should not be underestimated.
  • Item
    Проблемні аспекти та перспективи інноваційного розвитку сільськогосподарського машинобудування
    (ЦНТУ, 2018) Сисоліна, Н. П.; Савеленко, Г. В.; Сисоліна, І. П.; Сысолина, Н. П.; Сысолина, И. П.; Sysolina, N.; Savelenko, Н.; Sysolina, І.
    В статті досліджено сучасні умови функціонування підприємств сільськогосподарського машинобудування, виявлено проблеми, з якими вони стикаються та які уповільнюють їх розвиток, окреслено можливі перспективні засади управління та запропоновано нові підходи щодо підвищення конкурентоспроможності таких підприємств. Обґрунтовано необхідність державної підтримки вітчизняних підприємств сільськогосподарського машинобудування на мезо- та макрорівнях. На основі дослідження комплексу показників побудовано модель механізму інноваційного розвитку. В статье исследованы современные условия функционирования предприятий сельскохозяйственного машиностроения и выявлены проблемы, замедляющие их развитие, а также намечены возможные перспективные основы управления и предложены новые подходы по повышению конкурентоспособности таких предприятий. Обоснована необходимость государственной поддержки отечественных предприятий сельскохозяйственного машиностроения как на мезо-, так и макроуровнях. На основе исследования комплекса показателей построена модель механизма инновационного развития. At the present stage, domestic agricultural machine building does not correspond to innovative development. The purpose of the article is to study the main tendencies and substantiation of approaches to increase competitiveness of agricultural machinery enterprises. In the article the modern conditions of functioning of agricultural machinery enterprises are investigated and the problems, with which they encounter, which slow down their development, are revealed. It also outlines possible perspective management principles and proposes new approaches to improving the competitiveness of agricultural machinery enterprises. It was established that the state does not pay enough attention to the issue of updating the technological equipment of agricultural machinery enterprises, introducing the achievements of scientific and technological progress in the production of domestic agricultural machinery. The necessity of developing a new state program of support of domestic enterprises of agricultural machine-building at the meso- and macro levels was substantiated. The necessity of reorientation of agricultural machine-building enterprises for the production of modern high-tech equipment, which corresponds to world standards and can compete with foreign analogues, is indicated as it is the main way to enter international markets of agricultural machinery and preservation of the national consumer. On the basis of research of a complex of indicators, the model of the mechanism of innovation development is constructed. Currently, increasing the competitiveness of agricultural machinery enterprises is possible only if two basic conditions are met: the introduction of innovative technologies into production and the effective state program of development of the industry. Enterprises need to implement a comprehensive mechanism for increasing innovation development, since it is from the management of the internal activity of the enterprise will depend on the effective performance of the entire enterprise.
  • Item
    Теорія та практика формування соціального капіталу науково-освітнього кластеру регіональної інноваційної екосистеми на базі технічного університету
    (ЦНТУ, 2018) Малаховський, Ю. В.; Кансо, А.; Хайдура, Х.; Малаховский, Ю. В.; Malakhovskyi, Yu.; Kansо, А.; Haidoura, Н.
    Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів та практичних засобів нарощування активів соціального капіталу у процесі формування науково-освітнього кластеру з технічним університетом у якості “креативного ядра” як елементу регіональної інноваційної екосистеми. Обґрунтовано пріоритетне значення соціального капіталу у формуванні детально охарактеризованого новітнього (шостого) технологічного устрою національної економіки. Особливу увагу приділено економічній моделі комерціалізації діяльності у сфері R&D та надання освітніх послуг, а також цілеспрямованого нарощування репутаційного капіталу регіонального технічного університету, сучасною формою якого є ініціативне формування на його базі науково-освітнього кластеру у структурі регіональної інноваційної екосистеми. Статья посвящена исследованию теоретических аспектов и практических приемов наращивания активов социального капитала в ходе формирования научно-образовательного кластера с техническим университетом в качестве “креативного ядра” как элемента региональной инновационной экосистемы. Обосновано приоритетное значение социального капитала в формировании детально охарактеризованного новейшего (шестого) технологического уклада национальной экономики. Особое внимание уделено экономической модели коммерциализации деятельности в сфере R&D и предоставления образовательных услуг, а также целенаправленного наращивания репутационного капитала регионального технического университета, современной формой которого выступает инициативное формирование на его базе научно-образовательного кластера в структуре региональной инновационной системы. The article is devoted to the study of theoretical aspects and practical means of increasing the assets of social capital in the process of forming a scientific and educational cluster with a technical university as a “creative core” as an element of a regional innovation ecosystem. The priority value of social capital in the formation of a sixth technological structure of the national economy is described in detail. Particular attention is paid to the economic model of commercialization of R&D activities and the provision of educational services, as well as the purposeful increase of the reputational capital of the regional technical university, the modern form of which is the initiative formation on the basis of its scientific and educational cluster in the structure of the regional innovation ecosystem. The use of social capital is considered in the context of reducing the “friction forces” in the economy, transaction costs, saving money from the restructuring of institutional actors and organizations based on a clear specification of immutable property rights, creating organizational structures that ensure their effective exchange, comparison and cost savings, which occur during this process. The peculiarities of social capital’ formation are studied under conditions of active use in the process of post-industrial national economy structuring’ models of scientific and educational clusters’ formation as effective forms of management of innovative activity, which ensures the emergence of a synergistic effect on the basis of the unification of efforts and competencies of its participants (enterprises, research and educational institutions, state authorities, service companies, intermediaries, etc.) that operate with the aim of creating, implementing and commercialization of the innovative product in order to achieve competitive advantages in the global market. The problem of quantitative assessment of social capital is investigated in the context of structuring the analysis at the macro, mesa and microeconomic levels of management. Market actors are considered as actors of activity, theoretical models are formed within the framework of the development of certain aspects of neoinstitutional theory. The idea of creative association of disparate approaches to the formation and development of social capital in the form of generalized trust is realized. Such trust arises in the process of purposeful creation of stable participants, internal factors of development and the nature of the trajectory of mesosystem development in the structure of the national and regional economy. Additional advantages of regulation of collaborative scientific and educational clusters within the framework of regional innovation ecosystems are the possibility of using strategic planning tools.
  • Item
    Особливості інноваційної діяльності та впровадження інновацій у виробничу діяльність аграрних підприємств
    (ЦНТУ, 2018) Запірченко, Л. Д.; Рябоволик, Т. Ф.; Запирченко, Л. Д.; Zapirchenko, L.; Ryabovolik, Т.
    У статті акцентовано увагу на специфіці формування та перевагах розвитку інноваційних процесів на підприємствах аграрної сфери. Визначено доцільність та необхідність впровадження та реалізації передових інноваційно-технологічних процесів для розвитку агропромислового виробництва та отримання економічного та соціального ефекту. У результаті узагальнення інформації щодо сутності та значення агроінновацій, особливостей їх впровадження в агросекторі, виявлено основні напрями використання інноваційних технологій та чинники, що перешкоджають їх реалізації. На основі дослідження встановлено, що здійснення більш масштабної політики впровадження та реалізації інновацій забезпечить підвищення ефективності функціонування аграрної сфери, а також сприятиме раціональному природокористуванню та підвищенню продуктивності землеробства і тваринництва в умовах обмеженості природних ресурсів. В статье акцентировано внимание на специфике формирования и преимуществах развития инновационных процессов на предприятиях аграрной сферы. Определена целесообразность и необходимость внедрения и реализации передовых инновационно-технологических процессов для развития агропромышленного производства и получения экономического и социального эффекта. В результате обобщения информации о сущности и значении агроинноваций, особенностей их внедрения в агросекторе, выявлены основные направления использования инновационных технологий и факторы, препятствующие их реализации. На основе исследования установлено, что осуществление более масштабной политики внедрения и реализации инноваций обеспечит повышение эффективности функционирования аграрной сферы, а также будет способствовать рациональному природопользованию и повышению производительности земледелия и животноводства в условиях ограниченности природных ресурсов. The article focuses on the specificity of the formation and advantages of the development of innovative processes in the agrarian enterprises. These agrarian enterprises account for almost one third of gross domestic product now. But at the same time, agro-industrial production in Ukraine is lagging behind the European Union for productivity and efficiency. In the paper the attention to the specificity of the forming and advantages of the development of innovative processes at the enterprises of the agrarian sphere is focused. At current stage the almost one third of gross domestic product are created by the agrarian enterprises. The search for such innovative solutions becomes extremely urgent, which would ensure the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources. At present time, the constant implementation of the latest developments is the key of the sustainable development of agriculture. The expediency and necessity of introduction and realization of the advanced innovative and technological processes for the development of agro-industrial production and the obtaining of economic and social effect are determined. As a result of generalization of information on the essence and role of agro-innovations, the peculiarities of their implementation in the agrarian sector, the main directions of using the innovative technologies and factors that hinder their implementation are revealed. On the basis of the research of a set of indicators and factors it was found out, that the agricultural enterprises at a low rate make the transfer of innovation to their daily work, which naturally leads to the decreasing the quality of work. This is due to the low level of forming the huge agrarian enterprises and weak integration of farms. As a consequence, there is the inefficiency of using the modern expensive technologies and technical means of production. The using of innovations and technical and technological developments in the agrarian sector will allow increasing the competitive advantages, improving the efficiency of production and economic activity in general, because the agrarian sector in economically developed countries is gradually transforming to the science-intensive industry of production. On the basis of the research, it was found that effectuation of a more extensive policy of implementation and realization of innovations will provide the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, as well as will promote the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources.
  • Item
    Виклики та можливості підвищення рівня конкурентоспроможності робочої сили в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Лісогор, Л. С.; Руденко, Н. В.; Чувардинський, В. О.; Лисогор, Л. С.; Чувардинский, В. А.; Lisogor, L.; Rudenko, N.; Chuvardynskyi, V.
    У статті досліджено виклики та можливості формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, обумовлені впливом глобалізації світового економічного простору, технологізації суспільства, звуження демографічного базису відтворення населення. Класифіковано чинники впливу на конкурентоспроможність робочої сили залежно від сфери їх реалізації та можливостей забезпечення достатньо стійкого позитивного або негативного впливу на якість робочої сили. Доведено, що дієвість трансформації викликів-загроз, що виникають у процесі формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, у виклики-можливості залежить від превалювання стимулюючих або дестимулюючих чинників впливу. Визначено напрями підвищення конкурентоспроможності робочої сили з урахуванням специфіки дії різновекторно спрямованих чинників впливу на реалізацію її конкурентних переваг в умовах глобалізації. В статье исследованы вызовы и возможности формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, обусловленные влиянием глобализации мирового экономического пространства, технологизации общества, сужения демографического базиса воспроизводства населения. Классифицированы факторы влияния на конкурентоспособность рабочей силы в зависимости от сферы их реализации и возможностей обеспечения достаточно стабильного позитивного или негативного влияния на качество рабочей силы. Доказано, что действенность трансформация вызовов-угроз, которые возникают в процессе формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, в вызовы-возможности зависит от превалирования стимулирующих или дестимулирующих факторов влияния. Определены направления повышения конкурентоспособности рабочей силы с учетом специфики действия разновекторно нацеленных факторов влияния на реализацию ее конкурентных преимуществ в условиях глобализации. The purpose of this article is to investigate the challenges and opportunities for increasing the competitiveness of the labour force in the context of globalization changes, to identify the trends for ensuring the competitive advantages of the labour force based on improving its qualitative characteristics, taking into account the influence of contrary-oriented factors of influence on the development of society and the individual. As a result of the study, it was proved that the issue of challenges and opportunities accompanying the process of increasing the competitiveness of the labour force became relevant to the elaboration and implementation of effective managerial decisions aimed on the ensuring of improvement of labour force’s quality. Justified that the transformation of the challenges associated with the formation of the competitiveness of the labour force and the realization of its competitive advantages, into the threats, as well as the possibilities for increasing its competitiveness, depend on the vectors of change and the intensity of the impact of demographic, technological, socio-economic, educational, institutional, infrastructural and incentive factors. It has been determined that under the conditions of the dominant influence of stimulant factors on the formation and implementation of the competitiveness of the labour force, the transformation of the challenges into opportunities might be occurred, while the prevalence of the influence of factors-disintegrators can lead to the transformation of the challenges into a threats. Thus, the probability of the transformation of the challenges of the formation and implementation of the competitiveness of the labour force in the possibility depends on the intensity of the factors of stimulants. Accordingly, reducing the mortality rate of the working-age population, reducing the incidence rate of the population, increasing the number of workplaces with favorable working conditions, as well as the spread of healthy lifestyle stereotypes, and improving disease prevention can contribute to increasing the competitiveness of the labour force (taking into account the impact of demographic factors). Improvement of education quality, development of a system of continuous education, increasing the efficiency of the system of career guidance, an increase in the needs of the economy in professionals will be positively affect the labour force competitiveness (in the context of the influence of socio-economic factors). It was proved as a result of investigation that macroeconomic stabilization, improvement of the business environment, oriented towards creation of competitive jobs, increase of the level of remuneration (in the context of strengthening the relationship between skills levels and wages); improving the quality of social dialogue, increasing social responsibility are the main ways of minimizing the negative effects of socio-economic factors on the possibility of increasing the competitiveness of the labour force.
  • Item
    Економетрія: міждисциплінарний характер академічної дисципліни
    (ЦНТУ, 2018) Чорний, О. В.; Чёрный, О. В.; Chornyi, О.
    В статті висвітлюються особливості міждисциплінарного характеру економетрії. Наголошується на важливості розуміння спільного використання математичного апарату та економічної теорії. Важливими характеристиками економетрії визначаються формалізація та спрощення. Окремо розглядається питання про можливість побудови економетричної моделі національної економічної системи. Обґрунтовано, що подібна великомасштабна інтеграція повинна включати всі існуючі підсистеми національної економічної системи. В статье освещаются особенности междисциплинарного характера эконометрии. Отмечается важность понимания совместного использования математического аппарата и экономической теории. Важными характеристиками эконометрия являются формализация и упрощение. Отдельно рассматривается вопрос о возможности построения эконометрической модели национальной экономической системы. Обосновано, что подобная крупномасштабная интеграция должна включать все существующие подсистемы национальной экономической системы. The purpose of the article is to emphasize some interdisciplinary characteristics of econometrics. Specific features of the interdisciplinary nature of econometrics are highlighted in the article. The importance of mathematical apparatus and economic theory common use understanding is emphasized. In practice, the use of knowledge and methodology of formal discipline to solve problems within the limits of social academic discipline is taking place. Formalization and simplification are defined as important characteristics of econometrics. Separation of dominant from secondary factors relates to the adequate use of the mathematical apparatus with the aim of connections search between economic phenomena. Within the scope of paper attention is drawn to the construction of econometric models of individual sub-sectors of the economic system: the innovation system and the banking system. It is important to pay attention not only to the interdisciplinary connections that exist between academic disciplines, but also to the boundary between knowledge of the separate disciplines. Permanent attention is given to the possibility of construction of an econometric model of a national economic system. Such large-scale integration should include all existing subsystems of a national economic system. The author made the assumption that exists the possibility of identifying correlations with other systems of society, if indicators that characterize other systems are quantitative. Macroeconomic econometric model must include indicators related to law, political science, sociology, demography and other sciences. Thus, econometric modeling can cover all economic subsystems and establish dependence with external environment. We can conclude, that econometrics is characterized by strong interdisciplinary ties between mathematics and economics. The problem that is considered in the work can be a part of the larger volume of interdisciplinary research.
  • Item
    Управління проектами банку в період трансформації
    (ЦНТУ, 2018) Гамалій, В. Ф.; Мугденко, Т. В.; Гамалий, В. Ф.; Gamaliy, V.; Muhdenko, Т.
    У статті досліджується управління проектами банку в період трансформації. Проаналізовано сутність трансформації. Визначено ключові фактори, які гальмують сталий розвиток банківської системи. Проаналізовано вплив глобалізаційних процесів. Досліджено гнучку методологію управління проектами Scrum. Проаналізовано особливості застосування Scrum. Створено модель застосування Scrum в проектній діяльності банків. В статье исследуется управления проектами банка в период трансформации. Проанализирована сущность трансформации. Определены ключевые факторы, которые тормозят устойчивое развитие банковской системы. Проанализировано влияние глобализационных процессов. Исследована гибкая методология управления проектами Scrum. Проанализированы особенности применения Scrum. Создана модель применения Scrum в проектной деятельности банков. The article deals with the management of banking projects in the transformation period. The purpose of the article is to study the characteristics of the banking system's transformational processes and to analyze the flexible methodology of management in order to improve the existing approach to project management of the bank. The article analyzes the essence of transformation. The nature of the transformational processes was examined and the main goal of transformation was established. The essence of transformation of the banking system is analyzed. In particular, it was established that transformational processes are most clearly manifested in modern trends aimed at stimulating processes of concentration and centralization of capital in the banking sector. The key factors that hinder the sustainable development of the banking system are identified. The article explains how the banking system should change in order to minimize negative impacts and ensure sustainable economic growth. Interconnection of processes of globalization and transformation is established. The changes which are taking place in the banking sector under the influence of globalization are established. Taking into account the current trends in the development of the banking system of Ukraine, it was determined that a number of activities related to the transformation of the banking system, based on such principles as global conditions of global development, national priorities, the real state of the economy and society, should be carried out. In addition, the strategic directions of restoration of a competitive and efficient banking system are revealed. The essence of project management in the conditions of transformation is analyzed. It is determined that in an unstable environment it is better to apply flexible methods of project management. Classical approaches to project management are already somewhat obsolete and do not correspond to the current level of economic development, while flexible management methods allow to respond quickly to changes in the environment. Therefore, when managing the bank's projects in the transformation period, it is necessary to apply the most flexible methods. The article analyzes the features of the Scrum application. The process of splitting the project into sprints is analyzed. The peculiarities of the project team formation were identified and the main roles of the project. The functional purpose of the Product Owner, Scrum Master and Scrum Team is defined. The essence of the main project documents is described. The organization of work on the project on the Scrum methodology was analyzed, in particular, features of conducting of daily meetings were determined. The basic directions and issues that are considered at these meetings and their appointment are established. The process of conducting retrospective meetings was analyzed. The article outlines the basic principles of Scrum: transparency, inspection, adaptation. It is determined how these principles are implemented in practice. The article substantiates the expediency of using Scrum in the management of bank projects. It was found that using Scrum project management will allow the bank to minimize the negative impact of transformation processes. The distribution of sprints helps to reduce the adverse effects of uncertainty. A model that demonstrates how project management in a bank will occur when using Scrum has been created. This model demonstrates how to combine the already existing approach to project management used in the bank and Scrum. The created model of project management will allow detailed planning of the project in line with the usual directions for the project executives, implement the workflow more efficiently and optimize the response process to changes through the use of the Scrum methodology toolkit. Whereas, the division is carried out for short periods of time, it is much easier to track the trends inherent in the implementation of the project than to predict them in the long run. Also, the article describes the main elements of the model, namely: input, output, control, mechanism. Application of this model for managing the bank's projects will reduce the level of bureaucratization of the project, more efficiently organize communication between the participants and reduce the time of implementation of the project. Scrum methodology does not require detailed risk planning at the start of the project as it is monitored throughout the life cycle of the project. Further research is advisable to focus on detailing project management with the use of Scrum, as well as possibly deepening research to analyze other peculiarities of banking activities that may have an impact on projects.
  • Item
    Виконання завдань з аудиту елементів та статей фінансової звітності як окремих об’єктів: вимоги та рекомендації Міжнародних стандартів аудиту
    (ЦНТУ, 2018) Роєва, О. С.; Роева, О. С.; Roieva, О.
    У статті систематизовано вимоги Міжнародних стандартів аудиту в контексті виконання завдань з аудиту окремих фінансових звітів, окремих елементів, рахунків або статей фінансового звіту задля обґрунтування напрямів розвитку організаційного та методичного забезпечення таких завдань. Уточнена класифікація аудиторських послуг з метою чіткого їх виокремлення в складі завдань з аудиту. Запропонована їх додаткова деталізація. Обґрунтовано, що організаційні етапи та методика виконання таких завдань мають регламентувати відносини із управлінським персоналом і включати всі специфічні етапи, які вимагаються в процесі проведення аудиту всієї фінансової звітності, зокрема, розгляд шахрайства, законодавчих та нормативних актів, операцій та відносин із пов’язаними особами, облікових оцінок, подальших подій, іншої інформації, безперервності діяльності тощо. В статье систематизированы требования Международных стандартов аудита в контексте выполнения заданий по аудиту отдельных финансовых отчетов, отдельных элементов, счетов или статей финансового отчета для обоснования направлений развития организационного и методического обеспечения таких заданий. Уточнена классификация аудиторских услуг с целью четкого их выделения в составе заданий по аудиту. Предложена их дополнительная детализация. Обосновано, что организационные этапы и методика выполнения таких заданий должны регламентировать отношения с руководством и включать все специфические этапы, требуемые в процессе проведения аудита всей финансовой отчетности, а именно: рассмотрение мошенничества, законодательных и нормативных актов, операций и отношений со связанными лицами, учетных оценок, дальнейших событий, другой информации, непрерывности деятельности и т.д. Selecting one object should simplify the auditor's work, since there is an opportunity to concentrate only on a narrow circle of operations, processes, etc. But on the other hand, the orientation of the International Standards on Auditing on regulating issues related to the audit engagements of the audit of entity’s complete set of financial statements, causes problems in their practical application in the process of conducting audits of certain articles, accounts, elements, items of financial statements. The purpose of this study is to systematize the requirements and recommendations of the International Standards of Auditing (ISA), in particular ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement", in the context of conducting of audits of single financial statements, items, accounts or articles of the financial statements in order to elaborate the directions of the development of organizational and methodological support for such engagements. It is substantiated that in spite of the existence of various audit classifications, the classification of audit services needs to be clarified in order to clearly distinguish the engagements of audit of single financial statement, accounts, articles and elements of financial statements. Their additional detailing into individual and integrated engagements, individual and complex engagements are offered. It is substantiated that the organizational stages and methods of conducting such engagements should regulate relations with management personnel and include all the specific stages required in the process of audit of financial statements, in particular, the consideration of fraud, legislative and regulatory acts, the conducting of studies of related parties, accounting estimates, including fair value accounting estimates, subsequent events, other information, going concern, etc. A significant attention in ISA 805 "Special Considerations - Audits of Single Financial Statements and Specific Elements, Accounts or Items of a Financial Statement" is devoted to the issue of an auditor’s report on the entity’s complete set of financial statements and on a single financial statement or on a specific element of those financial statements in case if such engagements are performed simultaneously. Despite the fact that the implementation of such integrated engagements is not traditional for the Ukrainian market of audit services, the study of their features is an important direction for further research.
  • Item
    Інформаційне забезпечення податкового менеджменту
    (ЦНТУ, 2018) Савченко, В. М.; Пальчук, О. В.; Кононенко, Л. В.; Savchenko, V.; Palchuk, О.; Kononenko, L.
    У статті здійснено дослідження інформаційного забезпечення податкового менеджменту. Визначено тенденції розвитку податкового менеджменту відповідно до розвитку податкової системи України. Досліджено організаційні та методичні складові інформаційного забезпечення податкового менеджменту підприємств. Доведено, що ефективність податкового менеджменту безпосередньо залежить від якості його інформаційного забезпечення. Окреслено етапи податкового менеджменту суб’єкта господарювання та його інформаційного забезпечення. В статье проведено исследование информационного обеспечения налогового менеджмента. Определены тенденции развития налогового менеджмента в соответствии с развитием налоговой системы Украины. Исследованы организационные и методические составляющие информационного обеспечения налогового менеджмента предприятий. Доказано, что эффективность налогового менеджмента напрямую зависит от качества его информационного обеспечения. Определены этапы налогового менеджмента предприятия и его информационного обеспечения. The application of the tax management system at enterprises is an integral part of modern management of commercial activity of the subject of taxation. Therefore, the study of information support of tax management is relevant, and the development of trends for its optimization at the level of economic entity’s activity is practical. There are organizational problems of information support of tax management at the level of economic entities. The problems are due to the presence of discussion points and unsolved issues at the theoretical and methodological levels. This requires research in this direction. These considerations determine the relevance of the research topic. The current market situation causes the emergence of new tasks concerning solving the problems of information support management. So, it is necessary to study information support of tax management of enterprises according to the business importance for the Ukrainian economy. The objective of this publication is to determine organizational and methodological components of information support of tax management of enterprises. The most important element of information support of tax management is information on financial and managerial accounting. In Ukraine, according to the experts in the sphere of accounting, there has been a negative trend in the direction of accounting work to ensure fiscal requirements. This has led to the negligence of financial accounting standards. In turn, after the introduction of tax legislation that maximally brings closer the formation of turnover for taxation to the requirements of financial accounting, it is problematic at the level of the subject of taxation to comply with the norms of standards for the formation of financial statements. Tax management which is directly related to the entrepreneurial activity of the enterprise is operational. It should be carried out in the process of current economic activity at all its levels and stages as its indispensable and direct element. In our opinion, taking decisions regarding taxation in commercial activity is intended to prevent penalties and to optimize contractual relations and settlement transactions. That can be made in the process of development of accounting policies. Accordingly, we associate information support of operational tax management with the formation of tax aspect of accounting policy in the context of underlying taxes and the stages of tax management. In this regard, the trends of further research will include development of organizational and methodological approaches to the formation of accounting policies according to the tax aspect.
  • Item
    Теоретичний зміст економічної безпеки банківського сектору національної економіки України
    (ЦНТУ, 2018) Славкіна, М. А.; Славкина, М. А.; Slavkina, М.
    У статті уточнено теоретичні аспекти, що становлять методичні засади економічної безпеки банківського сектору. Досліджено питання державного регулювання банківського сектору національної економіки та його наслідки, а також питання щодо самої можливості застосування поняття «економічна безпека банківського сектору» на тлі популярності фінансового висвітлення його суті. Встановлено відмінності між поняттями «фінансова безпека» та «економічна безпека», що дало змогу обґрунтувати уточнення визначення поняття «економічна безпека банківського сектору». Проведено аналіз найістотніших факторів впливу на економічну безпеку банківського сектору, в результаті чого визначено основні загрози, що здійснюють негативний вплив на її рівень. В статье уточнены теоретические аспекты, составляющие методические основы экономической безопасности банковского сектора. Исследованы вопросы государственного регулирования банковского сектора национальной экономики и его последствия, а также вопрос о самой возможности применения понятия «экономическая безопасность банковского сектора» на фоне популярности финансового освещения его сути. Установлены различия между понятиями «финансовая безопасность» и «экономическая безопасность», что позволило обосновать определение понятия «экономическая безопасность банковского сектора». Проведен анализ существенных факторов влияния на экономическую безопасность банковского сектора, в результате чего определены основные угрозы, которые оказывают негативное влияние на ее уровень. The article is devoted to the theoretical content of the economic security of the banking sector of the national economy of Ukraine in modern conditions. The weight of the banking sector for the functioning of the national economy makes the study of its economic security timely and relevant. For the time being, the question of the very possibility of applying the concept of “economic security of the banking sector” is debatable. The overwhelming majority of scientists who study the problem of banking security, focus on financial security, and not on economic security. Therefore, the theoretical aspects of the economic security of the banking sector should be investigated more deeply. The purpose of the article is to clarify the theoretical aspects that make up the methodological foundations of the economic security of the banking sector. Experts highlight the multidimensionality and significance of this term, however they emphasize mainly the preventive safety function, although it has other functions, in particular, control, ensuring the development of the system, creating conditions for cooperation. It was stressed that the importance of information and technical security of the banking sector, which, in our opinion, also provides economic security, cannot be minimized. Most of the existing studies of the economic security of the banking sector are fragmentary. Normative legal acts also do not have a clear definition of this category. In the National Security Strategy of Ukraine, approved in 2015, the need to ensure economic security is indicated. Disapproved of Capturing of the Among the main threats to the economic security of the banking network, the following are highlighted: imperfect and volatile legislation regulating activities in the banking sector; the lack of a clear direction of state economic policy for the frequent change of government; the negative effects of globalization and the lack of regulation of integration processes; low capitalization of domestic banks; significant expansion of foreign capital in the domestic market; the continuation of hostilities in the East; the vulnerability of banking internal networks from hacker attacks; significant volumes of problem assets; low level of security of deposit investments and the like.
  • Item
    Проблеми формування інвестиційних джерел в АПК України та напрями їх ефективного використання
    (ЦНТУ, 2018) Фрунза, С. А.; Frunza, S.
    В статті розглянуті основні проблеми формування інвестиційних джерел в агропромисловому комплексі України. Визначені урядові пріоритети витрат держави щодо забезпечення розвитку аграрної політики, проаналізовані основі джерела фінансових ресурсів по галузі АПК. Запропоновані основні напрями ефективного використання інвестиційних ресурсів сільськогосподарських підприємств, що впливають на покращення їх господарської та фінансової діяльності . В статье рассмотрены основные проблемы формирования инвестиционных источников в агропромышленный комплекс Украины. Определены государственные приоритеты расходов бюджета на развитие аграрной политики, проанализированы основные источники ресурсов финансирования по отрасли АПК. Предложены основные направления эффективного использования инвестиционных ресурсов сельскохозяйственных предприятий, которые влияют на улучшение их хозяйственной и финансовой деятельности. The purpose of the article is to analyze the current state of formation of investment sources in the field of agrarian industrial complex. Effective reform of the economy, possible on the basis of intensification of investment activity, increase of investment volume, use of all sources of investment. Own sources are not enough, and borrowed and borrowed are the task of investment development of the agrarian sector. The main areas of investment of agricultural institutions are: land and infrastructure. Financial instruments include: bank lending, investments, agrarian receipts, commodity loans, bill financing. The main causes of the weakness of the mechanism of state support to agrarian enterprises are the imperfection of the mechanisms for obtaining and distributing budget funds and violation of budgetary discipline during their use. Changing the mechanism of allocation of funds from the state budget, cumbersome, belated approval and constant change during the year cause untimely receipt of state financial support, ineffective use and return at the end of the year to the state budget. The macroeconomic factors that caused the depressive nature of the development of agrarian enterprises are: reduction of their own investment sources of producers due to increased price disparities and depreciation of investment resources under inflation, reduction of state investment support, not compensated by their own and attracted sources of investment financing; the deterioration of access to credit, the growth of non-payment, the breach of economic ties, the deterioration of material and technical supply, etc. A significant source is the attracted funds from the state, as well as non-state institutions, in addition to foreign investments.
  • Item
    Організаційно-економічні засади створення інноваційно-інтегрованих структур в умовах соціально-економічної нестабільності
    (ЦНТУ, 2018) Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Левченко, А. Н.; Levchenko, О.; Tkachuk, О.
    Статья посвящена обоснованию организационно-экономических основ создания инновационно-интегрированных структур в условиях социально-экономической нестабильности на основании анализа текущего состояния показателей конкурентоспособности и инновационного развития Украины на международной арене и мировых тенденций инновационной динамики. Охарактеризованы предпосылки, факторы, принципы, составляющие и задачи развития инновационно-интегрированных объединений. Обоснована целесообразность учета основных составляющих формирования и развития инновационно-интегрированных структур. Статья посвящена обоснованию организационно-экономических основ создания инновационно-интегрированных структур в условиях социально-экономической нестабильности на основании анализа текущего состояния показателей конкурентоспособности и инновационного развития Украины на международной арене и мировых тенденций инновационной динамики. Охарактеризованы предпосылки, факторы, принципы, составляющие и задачи развития инновационно-интегрированных объединений. Обоснована целесообразность учета основных составляющих формирования и развития инновационно-интегрированных структур. The article is devoted to the substantiation of the organizational and economic principles of creation of innovative-integrated structures in the conditions of socio-economic instability on the basis of the results of the analysis of the current state of competitiveness's indicators and innovative development of Ukraine in the international arena and world tendencies of innovation dynamics. The comparative characteristic of the key indicators of innovative development in Ukraine with the individual countries of the world, are made it possible to ascertain both significant negative socioeconomic processes and a fairly significant level of lagging behind the key indicators of innovative development from countries of the world, which are showing the high rates of innovative dynamics or are at the stage of growth. The preconditions, factors, principles, components and tasks of development of innovative-integrated associations were characterized. The expediency of taking into account the main components of the forming and development of innovative-integrated structures, including the educational component of training specialists for innovative-integrated structures (quality, competitiveness of educational services, financing, scientific activity of educational institutions); professional development of employees of innovative-integrated structures (lifelong learning, increasing of human capital); personnel support (availability of innovative type of personnel, innovative development of human capital); directions of improvement of the organizational and regulatory influence in the conditions of decentralization of power and management (development of strategies, territorial priorities, transparency of public procurement, implementation of program-targeted approach); financial analysis, audit and information support (financial information, audit services, currency rate regulation, information requirements); tax regulation (advantages and disadvantages of the taxation system, tax incentives); investment support (state financial support, investment attractiveness of enterprises); stimulation of entrepreneurial activity (problems and prospects of development of innovative entrepreneurship); social development (development of social capital); ensuring national security (the role of innovative-integrated structures) was substantiated. Thus, the improvement of the organizational-economic principles for the creation of innovative-integrated structures should take into account the latest trends associated with the results of the 4th industrial revolution, the peculiarities of implementing innovative activities in conditions of socio-economic instability, must be oriented towards the formation of innovative ecosystems, introduction of a smart approach to management organization, territorial branding, enhancement of the competitiveness of the territories and their investment attractiveness.
  • Item
    Проблемні аспекти розвитку системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Мельник, Т. А.; Melnyk, Т.
    В статті характеризується солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в Україні. Досліджуються основні фактори, які впливають на дефіцит Пенсійного фонду України. Обґрунтовуються чинники, які заважать впровадженню накопичувальної системи державного пенсійного страхування. Надаються пропозицій щодо подальшого реформування існуючої солідарної системи та запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. В статье характеризуется солидарная система общеобязательного государственного пенсионного страхования в Украине. Исследуются основные факторы, влияющие на дефицит Пенсионного фонда Украины. Обосновываются факторы, которые мешают внедрению накопительной системы государственного пенсионного страхования. Наводятся предложения дальнейшего реформирования существующей солидарной системы и внедрения накопительной системы общеобязательного государственного пенсионного страхования. The purpose of the paper is to substantiate the recommendations for further reforming the solidarity system and the introduction of a cumulative system mandatory state pension insurance. The article describes the modern solidarity system mandatory state pension insurance in Ukraine. The biggest problem of the solidarity pension system of the population is connected with the demographic situation - the aging of the population, the early retirement age and numerous early retirement pensions. The main factors affecting the deficit of the Pension Fund in Ukraine are investigated: the number of working population, the number of pensioners, replacement rate, retirement age, load factor. The reasons that hinder the introduction of the accumulative system of state pension insurance are substantiated. Suggestions are provided for further reforming the existing solidarity system: it is proposed to suspend the payment of pensions from the Pension Fund a persons who is not of retirement age; to raise pensions in the solidarity system to all Ukrainian citizens according to one law and one method, without exception; reduce the gap between minimum and maximum pension; cancel the maximum amount of a single social contribution. Provided proposals for the introduction of an accumulation system mandatory state pension insurance are offered: to oblige employers to pay part of the insurance contribution to the accumulation pension system for their employees; to include non-state pension funds as subjects to the system of guaranteeing deposits of individuals. The introduction of the following recommendations in practice will provide an opportunity to provide a decent level of pensions to citizens, who during their working life paid pension contributions and did not conceal their incomes. Thus, the reform of the system of compulsory state pension insurance in Ukraine requires complex interference of the state, employers, employees, financial institutions (banks, insurers, etc.)
  • Item
    Податкове навантаження суб’єктів господарювання та його вплив на формування важливих показників розвитку економіки України
    (ЦНТУ, 2018) Лисенко, А. М.; Бакай, А. В.; Лысенко, А. Н.; Lysenko, А.; Bakay, А.
    В статті на основі застосування скоригованої методики оцінки рівня податкового навантаження суб’єктів господарювання досліджено вплив податкового навантаження на формування важливих показників розвитку економіки України. Проаналізовано динаміку змін співвідношень загальної суми податкових платежів до обсягу ВВП та кількості суб’єктів господарювання, визначено навантаження ПДФО на витрати на оплату праці, податку на прибуток на фінансовий результат до оподаткування по підприємствах, які отримали прибуток, ПДВ з вітчизняних товарів на додану вартість. Доведено, що податкове навантаження є важливим індикатором ефективності податкових реформ, а його рівень суттєво впливає на динаміку змін основних узагальнених показників розвитку національної економіки. В статье на основе применения скорректированной методики оценки уровня налоговой нагрузки субъектов хозяйствования исследовано влияние налоговой нагрузки на формирование важных показателей развития экономики Украины. Проанализирована динамика изменений соотношения общей суммы налоговых платежей к объему ВВП и количеству субъектов хозяйствования, определена нагрузка НДФЛ на расходы на оплату труда, налога на прибыль на финансовый результат до налогообложения по предприятиям, которые получили прибыль, НДС с отечественных товаров на добавленную стоимость. Доказано, что налоговая нагрузка является важным индикатором эффективности налоговых реформ, а ее уровень существенно влияет на динамику изменений основных обобщенных показателей развития национальной экономики. The purpose of this study is to assess the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development with the use of basic methods and substantiation of their correction. In the article, based on the application of an adjusted method of estimating the tax burden of economic entities, the effect of tax burden on the formation of important indicators of economic development in Ukraine was investigated. The dynamics of changes in the ratio of the total amount of tax payments to the volume of GDP and the economic entities has been analyzed, the load of the tax to the labor costs, income tax on the financial result before taxation of the profit-making enterprises and value added tax from the domestic goods for value added are determined. It is proved that tax burden is an important indicator of the effectiveness of tax reforms, and its level significantly influences the dynamics of changes in the main generalized indicators of the development of the national economy. When assessing the tax burden on economic entities, it is proposed to compare the growth rates of the total amount and individual types of tax payments, the related indicators of financial and economic activity and the level of tax burden in order to assess the factor effects. An approach to adjust the basic methodology for assessing the level of tax burden on the indicators of the development of the national economy is the inclusion in the calculation of the aggregate value of tax payments and their individual types, as well as the interconnected with the corresponding tax revenues of the components: the number of economic entities; added value; financial results before tax on profit-making enterprises; labor costs. Further research into the problem of assessing the impact of tax burden on business entities on the formation of important indicators of Ukraine's economic development should be conducted in the direction of in-depth study of causal relationships based on the use of factor models. Prospects for further research in the study of the above-mentioned problems are the development and application in the practical plane of economic and mathematical models in assessing the level of tax burden and a set of factors that form it.
  • Item
    Банківський сектор як елемент системи протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом
    (ЦНТУ, 2018) Коцюрба, О. Ю.; Kotsiurba, О.
    У статті розглянуто роль та місце банківського сектору в системі протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом. Проведено аналіз механізмів залучення банківських установ до відмивання злочинних доходів в залежності від їх форми. За результатами аналізу визначено шляхи мінімізації ризиків залучення банків до процесу відмивання «брудних коштів» та подальшого розвитку системи протидії легалізації та відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом. В статье рассмотрена роль и место банковского сектора в системе противодействия легализации и отмывания доходов, полученных преступным путем. Проведен анализ механизмов привлечения банковских учреждений к отмыванию преступных доходов в зависимости от их формы. На основании результатов анализа определены пути минимизации рисков привлечения банков к процессу отмывания «грязных денег» и дальнейшего развития системы противодействия легализации и отмывания доходов, полученных преступным путем.The article notes that the legal basis of the anti-money laundering and laundering system is the law enforcement block and the financial monitoring unit, which includes banking institutions, and defined the role and place of the banking sector in it. Banking institutions are the leaders in the number of reports of dubious financial transactions to the State Financial Monitoring Service, which determines their central role in the counteraction to the legalization and laundering of proceeds from crime. Criminal proceeds in cash form are a result of unlawful activities, while criminal proceeds in non-cash form are obtained because of legitimate activities, in which fraud, theft of budget funds or abuse of official duties were committed. Taking into account the forms of obtaining illegal proceeds, criminals choose different methods and ways of incomes legalization. Thus, cash proceeds are placed in the banking system by intermediaries through the structuring of cash transactions, falsification of documents, the creation of collective accounts, money swaps and other, and cashless by conversion centers through the conclusion of fictitious contracts, the use of schemes with "garbage" securities, services «pseudo-insurance» are transformed into cash. Further, as a rule, in order to break the connection between criminals and the crime, the money is withdrawn abroad and returned to the economy in the legal form. According to the analysis, it was determined that the greatest risks for banking institutions in servicing legal entities are transactions in money transfer, non-equity securities transactions and cash servicing; in the service of individuals - transactions for the transfer of funds, including foreign currency, transactions with bank cards and accounts. Recommendations on the creation of a mechanism for internal control to counteract the legalization of criminal incomes through taking into account recognized intrabank tools "know about the client everything" and "know your employees", will reduce the risks of using the banking sector to legalize the proceeds from crime.
  • Item
    Державна фінансова підтримка розвитку інноваційної діяльності в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, О.
    Стаття присвячена дослідженню сучасного стану державної фінансової підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні. Визначено особливості здійснення державної підтримки розвитку інноваційної діяльності з використанням інструментів прямої та непрямої фінансової підтримки. Проведено моніторинг ефективності використання інструментарію прямої та непрямої державної підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні, зокрема на основі співставлення оціночних показників національної економіки з показниками провідних економічно розвинених країн світу. Узагальнено світову практику стимулювання інноваційної діяльності за допомогою податкових пільг. Окреслено пріоритетні напрями реформування податкового законодавства в Україні, спрямовані на забезпечення розвитку та активізацію інноваційної діяльності. Статья посвящена исследованию современного состояния государственной финансовой поддержки развития инновационной деятельности в Украине. Определены особенности осуществления государственной поддержки развития инновационной деятельности с использованием инструментов прямой и косвенной финансовой поддержки. Проведен мониторинг эффективности использования инструментария прямой и косвенной государственной поддержки развития инновационной деятельности в Украине, в частности на основе сопоставления оценочных показателей национальной экономики с показателями ведущих экономически развитых стран мира. Обобщена мировая практика стимулирования инновационной деятельности посредством налоговых льгот. Определены приоритетные направления реформирования налогового законодательства в Украине, направленные на обеспечение развития и активизации инновационной деятельности.The purpose of this study is to assess the state of the state financial support for the development of innovation activities in Ukraine and to identify, on this basis, the priority directions of transformation of financial instruments aimed at activating innovation activity. It is determined that the state financial support for the development of innovation activities is carried out through the use of direct financial support instruments and indirect financial support instruments. Direct financial support instruments are: budget financing, financing of state-owned scientific institutions, financing of state-owned innovative financial and credit institutions, grants, government contracts, state guarantees, preferential loans. Indirect financial support tools include: tax breaks, customs incentives, business incubators, science parks, intellectual property and copyright protection, and the development of innovative infrastructure. The study of the current state of state financial support for the development of innovation activity in Ukraine suggests the passive participation of the state in the financing of innovation activities. As sources of direct state financial support for innovation activity are the funds of state and local budgets, their deficit results in low efficiency of using direct financial support instruments. Given the limited budgetary resources available, the government's focus should be on the implementation of progressive instruments of indirect state financial support that have proven effective in leading economically developed countries. It is established that tax incentives are the most widespread instruments of indirect state financial support and stimulation of innovation activity in world practice. Granting of tax privileges should be aimed at: expansion and (or) development of innovation activity of business entities, carrying out of scientific research and scientific and technical works, use and commercialization of their results; introduction of innovations; modernization of production; encouragement of long-term capital investment in innovative projects, programs, technologies, both domestic and foreign investors, including institutions of the banking sector through the provision of preferential loans to actors of innovation. The priority directions of reforming tax legislation in Ukraine, aimed at ensuring the development and activation of innovation activities, can be: providing a tax credit for research and development; introduction of special depreciation regimes; tax holidays; establishment of a system of tax rebates.
  • Item
    Роль грошово-кредитної політики України у забезпеченні економічного зростання в умовах цифрових трансформацій
    (ЦНТУ, 2018) Базилюк, А. В.; Bazyliuk, А.
    В статті обґрунтовується необхідність переосмислення монетарної політики НБУ на основі досягнення цільових орієнтирів прискорення економічного зростання та підвищення продуктивності економіки, всебічного залучення проривних цифрових можливостей. Обґрунтовано, що збереження існуючої консервативної монетарної політики не відповідає потребам прискорення економічного зростання, яке в умовах цифрових трансформацій має відчутні можливості. Доведено, що переосмислення та модернізація монетарної політики НБУ має відбуватись з урахуванням домінуючої немонетарної природи трансформаційних процесів української економіки, що в комплексі з іншими заходами економічної політики забезпечить передумови прискорення економічного зростання. В статье обосновывается необходимость переосмысления монетарной политики НБУ на основе достижения целевых ориентиров ускорения экономического роста и повышения производительности экономики, всестороннего привлечения прорывных цифровых возможностей. Обосновано, что сохранение существующей консервативной монетарной политики не отвечает потребностям ускорения экономического роста, который в условиях цифровых трансформаций приобретает ощутимые возможности. Доказано, что переосмысление и модернизация монетарной политики НБУ должны производиться с учетом доминирующей немонетарной природы трансформационных процессов в украинской экономике в комплексе с другими мерами экономической политики, что обеспечит предпосылки ускорения экономического роста. It is substantiated the need to rethinking of the monetary policy of the NBU on the basis of achieving the targets of accelerating economic growth and increasing the productivity of the economy, comprehensively attracting breakthrough digital opportunities, including in the financial sector of the economy. It has been proven that Ukraine has a range of negative trends hampering economic development, which causes the spread of such negative phenomena as: debt growth, blocking domestic investment, increasing dependence on credit resources and increasing of its price, increasing of import dependence, spreading of the social inequality and labor migration. It has been substantiated that the preservation of the existing conservative monetary policy does not meet the needs of accelerating economic growth, which in the conditions of digital transformation acquires tangible opportunities. In the process of research, the main tasks of technical and technological renewal of production and increasing in labor productivity were identified, the achievement of which should be promoted by the monetary policy of the NBU. It is revealed that for the Ukrainian central regulator there is a growing need to solve the problem of developing a cashless society and determine its own position regarding to the possibilities of using crypto currencies not nominated in national currency, which can erode the sovereignty of the NBU. The article proves that the rethinking and modernization of the NBU monetary policy should be carried out taking into account the dominant non-monetary nature of the transformation processes in the Ukrainian economy in conjunction with other economic policy measures, which will provide the prerequisites for accelerating economic growth.
  • Item
    Особливості й типодинаміка ринків праці сільських територій
    (ЦНТУ, 2018) Терон, І. В.; Терон, И. В.; Teron, І.
    У статті розкрито особливості регіональної динаміки ринку праці сільських територій. Здійснено групування регіонів за показниками економічної активності, зайнятості населення та ефективності сільської економіки. Визначено різноспрямованість векторів розвитку та функціонування ринку праці сільських населених пунктів за період з 2010 по 2017 рік, зумовлених як змінами в моделях і традиціях економічної поведінки робочої сили, так і економічними, інституційними та природоресурсними чинниками регіонального розвитку.В статье раскрыты особенности региональной динамики рынка труда сельских территорий. Сгруппированы регионы по показателям экономической активности, занятости населения и эффективности сельской экономики. Определены разнонаправленность векторов развития и функционирования рынка труда сельских населенных пунктов за период с 2010 по 2017 год, обусловленных как изменениями в моделях и традициях экономического поведения рабочей силы, так и экономическими, институциональными и природоресурсными факторами регионального развития. The purpose of the article is to analyze the peculiarities, the main typical and specific problems of the rural settlements labor market development, and the definition of homogeneous groups - clusters of regions on the state of the social and labor sphere. The cluster analysis of k-means was used to group regions. The calculations are made in the software package Statistica 6.0. The calculations used the statistical information of the State Statistics Service of Ukraine for 2010 and 2017 years. 4 stable clusters were obtained. Each group is characterized by the features of in the following areas: implementation of labor-resource potential in the labor market of rural settlements; demoeconomic development of rural settlement network; socio-economic results of the functioning of the labor market and the efficiency of the rural economy. Analysis has shown that in the process of its development, rural labor markets show different reactions to the impact of macroeconomic and political factors. The result is an increase in the asymmetry and differentiation of the social development of the regions, and the division in the level of competitiveness. The following trends of rural labor markets in all regions are identified: distribution of areas by clusters is fairly stable; curtailing the scope of employment in the full labor market of rural settlements in all regions, reducing the ILO employment rate and increasing ILO unemployment; reorientation of rural households to use their own work and limitation of hired labor; an analysis of 2010-2017 showed stability and inertia of the employment structure of the rural economy and trends in economic activity; some regions are able to mobilize their own resources for economic growth and therefore develop most dynamically; some labor markets are increases peripheral features and depression; some regions have some positive dynamics in the development of the rural labor market in only a few aspects; in many regions, centripetal trends in the transformation of the settlement network and the curtailment of the social space of rural areas are intensifying. The dynamics of the of the regions rural labor markets development does not contain any indicators that would identify the development as socioeconomic, in which the socio-political and socio-economic impact is determined by the level of human development and is estimated by the achieved human development parameters. Beside of them, the basic socio-economic foundation of them effective regulation mechanisms is supplemented by the humanitarian (socio-humanitarian) component. The following scientific directions are relevant: justification of the of labor market development key indicators limit values; development of socio-economic mechanisms and tools for providing inclusive growth of rural economies, and the implementation of decent work principles in local markets of rural settlements taking into account the peculiarities and dynamics of rural development in Ukraine.
  • Item
    Розвиток людського потенціалу в університетських бізнес-інкубаторах
    (ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Москаленко, А. О.; Москаленко, А. А.; Plynokos, D.; Moskalenko, A.
    В статті досліджується розвиток людського та інтелектуального потенціалу в середовищі бізнес-інкубаторів, які діють на базі вищих навчальних закладів. Розглянуто сутність поняття “бізнес-інкубатор” та його розвиток в системі національної економіки. Розкрито основну модель взаємодії університетів, бізнес-середовищ (інкубаторів) та держави. Проаналізовано основні тенденції зміни кількості студентів закладів вищої освіти та виявлено основні причини даної тенденції. Розглянуто тенденції та процеси розвитку бізнес-інкубаторів в системі закладів вищої освіти. В статье исследуется развитие человеческого и интеллектуального потенциала в среде бизнес-инкубаторов, которые действуют на базе высших учебных заведений. Рассмотрена сущность понятия "бизнес-инкубатор" и его развитие в системе национальной экономики. Раскрыта основная модель взаимодействия университетов, бизнес-среды (инкубаторов) и государства. Проанализированы основные тенденции изменения количества студентов высших учебных заведений и выявлены основные причины данной тенденции. Рассмотрены тенденции и процессы развития бизнес-инкубаторов в системе учреждений высшего образования. The main purpose of this article is to do a research of the development of human potential in a business incubator environment based on the universities. The processes of interaction between universities, business and the state are considered in the article. The tendency of changing the number of students of the universities as the basis for the formation of human potential was investigated. The development of an innovative national economy takes place in close connection with the development of scientific and technical activities in the universities. These types of cooperation are presented as the forms of internships, training on the enterprise basis in Ukraine. However, this interaction can also be executed at the university-business-state level. The main purpose and the basis of this model is that the university acts as a core of innovation in a modern society, which works closely with business processes. Thus, the state receives a qualitatively formed human potential, which has developed fundamentally within business incubators. However, there is a decrease in the number of students of university around the whole country. The main reasons of this are that most of the future students are going to enter the universities in the EU, and most of them plan to stay there to work. This situation can be greatly improved by involving business representatives in the scientific and educational processes through the creation and operation of business incubators as an important and indispensable provider of quality human potential. It was found out that the development of business incubators is an integral part and one of the main components of the innovative development of the national economy. The interaction of universities, business and the state is the key to the rapid development of the state’s human potential. The business incubator as an intermediary between universities and the state is a significant structural unit for the development of scientific and educational researches, getting new knowledge and experience of cooperation with enterprises. There are all the favorable conditions for the development and improvement of the own potential of each of its participants within this business environment, forming the overall indicator of human development of the state.