Наукові публікації кафедри історії, археології, інформаційної та архівної справи
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Наукові публікації кафедри історії, археології, інформаційної та архівної справи by Author "Barabash, V."
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Громадянська культура майбутнього фахівця в контексті формування громадянського суспільства(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Барабаш, В. А.; Barabash, V.У статті розглянуто сутність громадянської культури особистості як необхідної передумови розвитку громадянського суспільства. Висвітлено ключові ознаки громадянської культури. Представлено результати опитування студентів інженерних спеціальностей щодо розуміння сутності громадянської культури. Обґрунтовано необхідність формувати громадянську культуру у майбутніх фахівців вищих технічних навчальних закладів. The article describes the essence of the concept of “civil culture” as a necessary condition for the civil society development. The modern scientific ideas treat the civil society as the totality of all citizens as well as of their free formations and associations connected with their social relations characterized by a high level of social consciousness and political culture, which are guaranteed and protected by the state, but are outside of it. The manifestation of the main signs of civil culture is a kind of an indicator of the civil society condition. Now, the increased attention to the civil culture is caused by the civil dialogue activation based on the principles of freedom and humanism. Our scientists regard the phenomenon of civil culture as a mixed culture type in which the different interests and aspirations of the members of society are rationally preconcerted, thus creating a basis for its development. The people's knowledge of their rights and duties, of the mechanism of the government, of the political systems, of the procedures of political and in particular of electoral process refer to the content of the civil culture. A survey of interviewed students of higher technical educational institutions affirms the urgent need for the formation of civil culture of future professionals. Because the moral perception of the mechanism of governmental power by the citizens and the development of the civil society in general depend on its level.Item До проблеми розвитку громадянської ідеї в Україні(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди», 2014) Барабаш, В. А.; Barabash, V.У статті здійснено аналіз основних етапів розвитку ідеї громадянського виховання в Україні. Громадянська свідомість українців формувалася двома шляхами: через традиційний етнокультурний компонент (церковні братства, громади, студентські товариства) та шляхом національної освіти і виховання. Вагому роль у процесі формування громадянської свідомості української молоді відігравали громади – організації української інтелігенції др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст., які вели легальну культурно-освітню і законом дозволену громадську діяльність. Громадянськість українців як моральний імператив мала політичний характер, відстоюючи позиції незалежної й самостійної української держави. Становлення ідеї громадянського виховання у суспільно-педагогічній думці України спостерігається у другій половині XIX ст. Важливим етапом у розвитку громадянського виховання в Україні було становлення університетів. Першими у вітчизняній педагогіці проблеми громадянського виховання торкнулися В. Водовозов, О. Духнович, М. Корф, М. Пирогов, В. Стоюнін, К. Ушинський. Видатні педагоги стверджували ідеали гуманізму, національні цінності, виховували почуття гідності й безкорисливого служіння народу. Значна роль у розвиткові ідеї громадянського виховання належить подвижництву кращих представників гуманістичного напрямку української педагогіки ХХ століття. В. Сухомлинський у своїй педагогічній теорії та практиці вперше висвітлив гуманістичні засади громадянського виховання. Історичний досвід підтвердив неперервність процесу громадянського виховання, його значущість й потужний вплив на сучасне формування громадянськості молоді України. На сьогодні громадянське виховання розглядається як педагогічний процес формування громадянськості, у якому робиться акцент на ціннісній складовій, котра не просто повинна існувати в свідомості особистості, а визначає її морально-етичний поведінковий вектор. Для сучасної України громадянськість особистості відіграє особливо важливу роль, оскільки вона покликана сприяти формуванню соборності держави. The article presents the analysis of basic stages of development of the idea of civil education in Ukraine. Civil consciousness of the Ukrainians has been forming in two ways: through traditional ethnic and cultural component (church brotherhoods, communities, students’ societies) and through the way of national education and upbringing. A considerable role in the process of formation of civil consciousness of the Ukrainian youth were played by communities – organisations of Ukrainian intelligentsia of the second half of XIX – beginning of XX century. They conducted legal cultural, educational activity which was allowed by the law. The Ukrainian citizenship as a moral imperative had political character and asserted the positions of an independent and separate Ukrainian state. The formation of the idea of civil education in the social and pedagogical thought of Ukraine can be seen in the second part of XIX century. An important stage in development of civil education in Ukraine was the creation of universities. First famous people who cultivated the ideas of civil education were V. Vodovozov, O. Dukhnovych, M. Korf, M. Pyrohov, V. Stoyunin, K. Ushinskyy. They underlined the importance of ideals of humanism, national values, dignity and unselfish service for people. An important role in the development of the idea of civil education was played by activity of best representatives of humanistic trend of the Ukrainian pedagogy of the XX century. V. Sukhomlynskyy in his pedagogical theory and practice explained humanistic foundations of civil education. Historical experience proved the continuity of the process of civil education, its importance and considerable influence on modern formation of the Ukrainian youth citizenship. Today civil education is considered as a pedagogical process of the formation of citizenship which has an accent on value constituent that should not only exist in a person’s consciousness but define his\her moral and ethic behavioural vector. Citizenship of a personality plays a particularly important role for modern Ukraine as it ought to encourage the formation of catholicity of the state.Item Документознавство як наукова і навчальна диципліна в сучасній Україні: які шляхи розвитку?(Університет Григорія Сковороди, 2020) Кулешов, С. Г.; Барабаш, В. А.; Kuleshov, S.; Barabash, V.Нині документознавство в Україні позбавлено статусу наукової дисципліни у офіційному переліку наукових спеціальностей, скоротилася присвячених його науковим проблемам кількість наукових форумів, а відповідно і публікацій, ліквідовано вишівську документознавчу навчальну спеціальність. На думку авторів, попередньо ці процеси пов’язані з формуванням двох версій документознавства в Україні – «документологічної» («бібліотекознавчої») та класичної (що ґрунтується на ідеях 1960 –1970-х років відомого радянського архівознавця К. Г. Мітяєва). У 1990-і роки, коли в Україні не було офіційно утверджено науковий статус документознавства, документологічна версія була прогресивною. Однак після офіційного затвердження наукової спеціальності «документознавство, архівознавство» у межах історичної науки (2001 р.), прихильниками документології почалася боротьба за офіційний відрив цих наук від спеціальних галузей історичної науки, яка завершилася внесенням їх до сукупності дисциплін у межах наукової спеціальності «соціальні комунікації» (2008 р.). Поширення в українських вишах поглядів документологів у межах нової навчальної спеціальності «Інформаційна, бібліотечна, архівна справа» призводить до панування бібліотекознавства над архівознавством, зменшення частки годин курсу «Архівна справа» (порівняно з бібліотекознавством його читання набагато складніше та й фахівців доволі менше). Звідси фактичне нівелювання або зникнення документознавчих курсів. Безперечно, що «скасування» класичного документознавства не зняло практичних потреб в дослідженнях з нормативно-правового та методичного забезпечення організації сфери архівної справи та діловодства. Зазначені дослідження в сучасних умовах впровадження функціонування електронного документообігу та електронних архівів потребує у межах цих напрямів перегляду організації традиційних діловодних та архівних процесів. З іншого боку, існує нагальна потреба узгодження зазначених процесів з нормами міжнародних стандартів з керування документаційними процесами. У статті наведено приклади розробок з документознавства і організації вишівського навчання в Україні, які можна вважати найбільш перспективними напрямами розвитку цієї наукової дисципліни. Сейчас документоведение в Украине лишено статуса научной дисциплины в официальном перечне научных специальностей, сократилась, посвященных его научным проблемам, количество научных форумов, а соответственно и публикаций, ликвидировано вузовскую документоведческую учебную специальность. По мнению авторов, предтечей этому были процессы, связанные с формированием в Украине двух версий документоведения – «документологической» («библиотековедческой») и классической (основанной на идеях 1960 – 1970-х годов известного советского архивоведа К. Г. Митяева). В 1990-е годы, когда в Украине не был официально утвержден научный статус документоведения, документологическая версия была прогрессивной. Однако, после официального утверждения научной специальности «документоведение, архивоведение» в рамках исторической науки (2001 г.), сторонниками документологии началась борьба за официальный отрыв этих наук от специальных отраслей исторической науки, которая завершилась присоединением их к дисциплинам в рамках научной специальности «социальные коммуникации» (2008 г.). Распространение в украинских вузах взглядов документологов в рамках новой учебной специальности «информационное, библиотечное, архивное дело» приводит к господству библиотековедения над архивоведением, уменьшением количества часов учебного курса «Архивное дело» (по сравнению с библиотечным делом его чтение гораздо сложнее и специалистов гораздо меньше). Отсюда фактическое нивелирование или исчезновение документоведческих курсов. Бесспорно, что «отмена» классического документоведения не сняла практических потребностей в исследованиях нормативно-правового и методического обеспечения организации сферы архивного дела и делопроизводства. Указанные исследования в современных условиях внедрения и функционирования электронного документооборота, создания электронных архивов требует в рамках этих направлений пересмотра организации традиционных делопроизводственных и архивных процессов. С другой стороны, существует настоятельная необходимость согласования указанных процессов с нормами международных стандартов по управлению документационными процессами. В статье приведены примеры разработок последних лет в области документоведения и организации вузовского обучения в Украине, которые можно считать наиболее перспективными направлениями в развитии этой научной дисциплины. Now, documentation science in Ukraine is deprived of the status of a scientific discipline in the official list of scientific specialties, the number of scientific forums and, consequently, publications devoted to its scientific problems has been reduced, and a university documentary educational specialty has been eliminated. According to the author, the forerunner to this was the processes associated with the formation in Ukraine of two versions of documentation science – “documentological” (“library documentation science”) and classical (based on the ideas of the 1960-1970s, the famous Soviet archivist K. G. Mityaev). In the 1990s, when the scientific status of documentation science was not officially approved in Ukraine, the documentological version was progressive. However, after the official approval of the scientific specialty “Documentation Sciences, Archival Studies” in the framework of historical science (2001), supporters of documentology began the struggle for the formal separation of these sciences from special branches of historical science, which ended with their joining the disciplines within the scientific specialty “Social Communications” (2008). Dissemination of documentologe views in Ukrainian universities within the framework of the new specialty “Information, Library, Archival” leads to the dominance of library science over archival studies, a decrease in the number of hours of the course “Archival Studies” (compared to library science, its reading is much more complicated and much less specialists) . Hence the actual leveling or disappearance of documentary courses. It is indisputable that the “abolition” of classical documentation science did not remove the practical needs for studies of the legal and methodological support for the organization of the sphere of archival business and paperwork. These studies in the modern conditions of implementation and functioning of electronic document management, the creation of electronic archives require, within these areas, a review of the organization of traditional office work and archive processes. On the other hand, there is an urgent need to harmonize these processes with the norms of international standards for the management of documentary processes. The article provides examples of recent developments in the field of documentation science and the organization of university education in Ukraine, which can be considered the most promising areas in the development of this scientific discipline.Item Науково-дослідницька діяльність у процесі формування професійної компетентності студентів-інформаційників(Університет Григорія Сковороди, 2020) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Мехеда, А. М.; Barabash, V.; Glebova, L.; Mekheda, A.У статті автори обґрунтовують значущість науково-дослідницької діяльності у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців зі спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Проаналізовано сутність понять «компетентність» і «компетенція». Розглянуто тлумачення компетентності у дослідженнях вітчизняних учених. Представлено різні акценти розуміння професійної компетентності. Узагальнено результати наукових досліджень щодо сутності поняття «науково-дослідна діяльність», яка виступає важливим фактором формування професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Науково-дослідницька діяльність забезпечує оволодіння фахівцями методологією і методами наукового дослідження, формує науковий світогляд, потужну підготовку до подальшої практичної діяльності у професійній сфері. Робота над науковим дослідженням сприяє формуванню високого професіоналізму, підвищенню загального інтелектуального рівня, розвитку творчого мислення та індивідуальних здібностей. Анкетування студентів щодо включеності у різні види науково-дослідницької діяльності засвідчило нагальну потребу в ефективній реалізації наукового потенціалу у процесі написання кваліфікаційних робіт. Розглянуто загальні та фахові компетентності магістрів з інформаційної, бібліотечної та архівної справи Центральноукраїнського національного технічного університету. Особливого значення у формуванні професійної компетентності фахівця з інформаційної, бібліотечної та архівної справи набуває його робота над науковим дослідженням. У статті окреслено напрями виконання кваліфікаційних робіт першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти студентів кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи ЦНТУ. Представлена проблематика наукових досліджень, підтверджує практичну спрямованість науково-дослідницької роботи здобувачів вищого рівня освіти. Доведено, що розв’язання зазначених проблем є головним рушієм у процесі формування професійної компетентності. В статье авторы обосновывают значимость научно-исследовательской деятельности в процессе формирования профессиональной компетентности будущих специалистов специальности «Информационное, библиотечное и архивное дело». Проанализировано сущность понятий «компетентность» и «компетенция». Рассмотрено толкование компетентности в исследованиях отечественных ученых. Представлены разные акценты понимания профессиональной компетентности. Обобщены результаты научных исследований относительно сущности понятия «научно-исследовательская деятельность», которая выступает в качестве важного фактора формирования профессиональной компетентности студентов. Научно-исследовательская деятельность обеспечивает овладение специалистами методологией и методами научного исследования, формирует научное мировоззрение, мощную подготовку к дальнейшей практической деятельности в профессиональной сфере. Работа над научным исследованием способствует формированию высокого профессионализма, повышению общего интеллектуального уровня, развития творческого мышления и индивидуальных способностей. Анкетирование студентов относительно их участия в разных видах научно-исследовательской деятельности засвидетельствовало неотложную потребность в эффективной реализации научного потенциала в процессе написания квалификационных работ. Рассмотрены общие и профессиональные компетентности магистров из информационного, библиотечного и архивного дела Центральноукраинского национального технического университета. Особенное значение в формировании профессиональной компетентности специалиста по информационному, библиотечному и архивному делу приобретает его работа над научным исследованием. В статье представлено направления выполнения квалификационных работ первого (бакалаврского) и второго (магистерского) уровня высшего образования студентов кафедры общественных наук, информационного и архивного дела. Представленная проблематика научных исследований подтверждает практическую направленность научно-исследовательской работы добытчиков высшего уровня образования. Доказано, что решение отмеченных проблем является главным двигателем в процессе формирования профессиональной компетентности. In the article the authors substantiate the importance of scientifically and research activities in the process of forming the professional competence of future specialists in the specialty «Information, library and archival affairs». The essence of the concepts «competence» and «competency» is analyzed. The interpretation of competence in the research of domestic scientists is considered. Different accents of understanding professional competence are presented. Generalized the results of scientific research on the essence of the concept of «research activity», which is an important factor in the formation of professional competence of higher education. Scientifically and research activity provides mastering by specialists of methodology and methods of scientific research, forms a scientific worldview, a powerful preparation for further practical activities in the professional sphere. Work on scientific research contributes to the formation of high professionalism, raising the general intellectual level, the development of creative thinking and individual abilities. Questionnaires of students on involvement in various types of scientifically and research activities showed the urgent need in the effective realization of scientific potential in the process of writing qualification works. The general and professional competencies of masters in information, library and archival affairs of the Central Ukrainian National Technical University are considered. Of particular importance in the formation of professional competence of a specialist in information, library and archival affairs acquires his work on scientific research. The article outlines the areas of qualification works of the first (bachelor's) and second (master's) level of higher education of students of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs of CNTU. The problems of scientific research are presented, confirms the practical orientation of scientifically and research work of applicants for higher level education. It is proved that the solution of these problems is the main driver in the process of forming professional competence.Item Основні напрямки українсько-польської роботи Обласної універсальної бібліотеки ім. Д. І. Чижевського в контексті корпоративності(Університет Григорія Сковороди, 2018) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Мехеда, А. М.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Мехеда, А. Н.; Barabash, V.; Hlebova, L.; Glebova, L.; Mekheda, A.У статті здійснено аналіз українсько-польського напрямку роботи Кіровоградської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Д. І. Чижевського. Обласна універсальна наукова бібліотека ім. Д. І. Чижевського тісно співпрацює з Об’єднанням поляків Кіровоградщини «Полонія» ім. К. Шимановського, зі Спілкою поляків в Україні та Публічною бібліотекою ім. Тадеуша Микульського у Вроцлаві. Свою діяльність вони спрямовують на збереження та відродження культурної спадщини та національних традицій, на розвиток партнерських зв’язків між українцями та поляками.Виокремлено важливі складові українсько-польського вектору роботи: проведення конференцій, фестивалів, зустрічей, виставок, презентацій, концертних програм, демонстрація художніх та документальних фільмів, організація курсів вивчення польської мови тощо. Окрему увагу приділено виданням українсько-польської тематики – статті, нариси, монографії, а також колекції польських друкованих документів, серед яких: рукописи, стародруки, рідкісні книги XVІІІ – початку ХХ ст. Обґрунтовано важливість бібліотечних корпорацій, призначення яких полягає в збагаченні інформаційних ресурсів кожної бібліотеки через взаємообмін інформацією та створенні єдиного інформаційного простору. Запропоновано ряд перспективних напрямків діяльності бібліотеки на національному та міжнародному рівнях. In the article is analyzed the Ukrainian-Polish direction of the work of the Kirovohrad D. I. Chyzhevskyi Regional Universal Scientific Library. D. I. Chyzhevskyi Regional Universal Scientific Library closely cooperates with the K. Shymanovskyi Association of the Kirovohrad Region Poles «Poloniia», with the Poles Union in Ukraine and the Tadeush Mykulskyi Public Library in Wroclaw. They direct their activities to preserve and revive cultural heritage and national traditions, to develop partnerships between Ukrainians and Poles. The important components of the Ukrainian-Polish vector of work are highlighted: holding conferences, festivals, meetings, exhibitions, presentations, concert programs, demonstration of artistic and documentary films, organization of courses on the study of the Polish language, etc. Particular attention is given to the publication of Ukrainian-Polish topics - articles, essays, monographs, as well as collections of Polish printed documents, including: manuscripts, ancient prints, rare books of the 18 – early 20 centuries. The importance of library corporations, the appointment of which is to enrich the information resources of each library through mutual exchange of information and creation of a joint information area, is substantiated. A number of perspective directions of the library activity on the national and international levels are offered. В статье осуществлен анализ украинско-польского направления работы Кировоградской областной универсальной научной библиотеки им. Д. Чижевского. Областная универсальная научная библиотека им. Д. И. Чижевского тесно сотрудничает с Объединением поляков Кировоградщины «Полония» им. К. Шимановского, с Союзом поляков в Украине и Публичной библиотекой им. Тадеуша Микульского во Вроцлаве. Свою деятельность они направляют на сохранение и возрождение культурного наследия и национальных традиций, на развитие партнерских связей между украинцами и поляками. Выделены важные составляющие украинско-польского вектора работы: проведение конференций, фестивалей, встреч, выставок, презентаций, концертных программ, демонстрация художественных и документальных фильмов, организация курсов изучения польского языка и тому подобное. Особое внимание уделено изданиям украинско-польской тематики - статьи, очерки, монографии, а также коллекции польских печатных документов, среди которых: рукописи, старопечатные книги, редкие книги XVIII - начала ХХ в. Обоснована важность библиотечных корпораций, назначение которых заключается в обогащении информационных ресурсов каждой библиотеки через взаимообмен информацией и создании единого информационного пространства. Предложен ряд перспективных направлений деятельности библиотеки на национальном и международном уровнях.Item Прогресивні напрями інформатизації бібліотек закладів вищої освіти (2015-2020 рр.)(Університет Григорія Сковороди, 2021) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Barabash, V.; Glebova, L.У статті досліджуються особливості інформатизації бібліотек закладів вищої освіти міста Кропивницький. Проаналізовано сучасні напрями діяльності книгозбірень Центральноукраїнського національного технічного університету та Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Розглянуто прогресивні напрями інформатизації бібліотек ЗВО: інформатизація та автоматизація роботи бібліотечної установи; консультативна допомога щодо розміщення наукових публікацій у наукометричних базах рекомендованих МОН, зокрема Scopus або Web of Science Core Collection; удосконалення вебсайту бібліотеки; генерування та постійне наповнення університетського депозитарію; реалізація заходів, спрямованих на формування культури академічної доброчесності. Визначено ряд факторів, які впливають на процес інформатизації бібліотечної установи, зокрема підпорядкованість інституціям вищого рівня, фінансова спроможність, кваліфікаційний рівень працівників, потреби користувачів, взаємодія з книгозбірнями регіону. Проаналізовано основні етапи інформатизації сучасних бібліотек ЗВО. Здійснено аналіз вебсайтів бібліотек Центральноукраїнського національного технічного університету та Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка за низкою позицій, зокрема наявність необхідної інформації щодо організаційних питань, неактивних посилань, електронного архіву наукових праць, електронних каталогів, бібліографічних покажчиків, версії іноземною мовою, статистики, а також зворотній зв’язок, послуги бібліотечного абонементу та інші. Засвідчено високий рівень інформаційного наповнення вебсайтів аналізованих бібліотек та представлено пропозиції щодо удосконалення процесу інформатизації. Доведено, що розв’язання зазначених проблем є головним рушієм у процесі формування професійної компетентності. В статье исследуются особенности информатизации библиотек высших учебных заведений города Кропивницкий. Проанализированы современные направления деятельности библиотек Центрально национального технического университета и Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко. Рассмотрены прогрессивные направления информатизации библиотек ЗВО: информатизация и автоматизация работы библиотечной учреждения; консультативная помощь по размещению научных публикаций в наукометрических базах рекомендованных МОН, в частности Scopus или Web of Science Core Collection; усовершенствования вебсайта библиотеки; генерирования и постоянное наполнение университетского репозитария; реализация мероприятий, направленных на формирование культуры академической добродетели. Определен ряд факторов, влияющих на процесс информатизации библиотечной учреждения, в частности подчиненность институтам высшего уровня, финансовая состоятельность, квалификационный уровень работников, потребности пользователей, взаимодействие с библиотеками региона. Проанализированы основные этапы информатизации современных библиотек ЗВО. Осуществлен анализ вебсайтов библиотек Центрально национального технического университета и Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко по ряду позиций, в том числе наличие необходимой информации по организационным вопросам, неактивных ссылок, электронного архива научных трудов, электронных каталогов, библиографических указателей, версии на иностранном языке, статистики, а также обратная связь, услуги библиотечного абонемента и другие. Засвидетельствовано высокий уровень информационного наполнения вебсайтов анализируемых библиотек и представлены предложения по совершенствованию процесса информатизации. Доказано, что решение указанных проблем является главным двигателем в процессе формирования профессиональной компетентности. The article investigates the features of informatization of the library institution of higher education Kropyvnytskyi town. The modern directions of activity of book collections of the Central Ukrainian National Technical University and the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko are analyzed. The progressive directions of informatization of the library of institution of higher education are considered: informatization and automation of work of library establishment; advisory assistance on placing scientific publications in scientometric databases recommended by the Ministry of Education and Science, in particular Scopus or Web of Science Core Collection; improving the library’s website; generation and constant filling of the university depository; implementation of measures directed at forming a culture of academic volunteering. A number of factors that influence the process of informatization of the library institution are identified, in particular, subordination to higher level institutions, financial capacity, qualification level of employees, user needs, interaction with book collections in the region. The main stages of informatization of modern libraries institution of higher education are analyzed. The websites of the libraries of the Central Ukrainian National Technical University and the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko were analyzed for a number of positions, including the availability of necessary information on organizational issues, inactive links, electronic archive of scientific works, electronic catalogs, bibliographic indexes, versions foreign language, statistics, feedback, library subscription services and others. The high level of information content of the websites of the analyzed libraries is attested and suggestions for improving the informatization process are presented. It has been proven that solving these problems is the main driver in the process of forming professional competence.Item Роль інтернет-спрямованості особистості в процесі розуміння текстів інтернету(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2020) Акімова, Н. В.; Барабаш, В. А.; Усік, O. Ф.; Akimova, N.; Barabash, V.; Usyk, O.Мета дослідження. У статті представлено результати емпіричного дослідження впливу інтернет-спрямованості особистості (зміни особистості в інтернеті, її типова поведінка у кіберпросторі) на розуміння нею текстів інтернету. Методики дослідження. Для цього використано теоретичні методи і методики: дедуктивний, індуктивний методи, аналіз та синтез, узагальнення, систематизацію; емпіричні методи: експеримент (семантизуючий та рецептивний), метод семантичних і прагматичних інтерпретацій, контент-аналіз, процедуру суб’єктивного шкалування; математичні методи: первинної статистики, статистичного виводу, з врахуванням статистичних показників моди та розмаху варіації, кореляційний аналіз; а також низку інтерпретаційних методів, що ґрунтуються на принципах системного, діяльнісного, когнітивного, психолінгвістичного підходів. Результати. Автор виділяє залежно від мотивації та креативності поведінки користувача в інтернеті три типи інтернет-спрямованості особистості. До базового рівня інтернет-спрямованості належать користувачі, що звертаються до інтернету з метою задоволення базових потреб щодо їжі, фізіології, безпеки та приналежності до певної спільноти, маючи на меті пошук відповідної інформації. Вищий рівень інтернет-спрямованості особистості передбачає, що користувач звертається до інтернету, маючи на меті задоволення вищих потреб, пов’язаних з повагою від оточуючих та самовдосконаленням й самореалізацією, що вимагає вже не лише споживання, а й створення контенту. Середній рівень є проміжним між ними. Висновки. В результаті емпіричного дослідження за участю 716 респондентів з різних регіонів України було виявлено, що високий рівень інтернет-спрямованості особитості сприяє активізації рецепції та точності очікувань реципієнтів, позначаючись поліпшенням орієнтації у кіберпросторі, адаптації до його умов, більш успішним прогнозами змісту текстів інтеренету, більш послідовним ставленням до вербального середовища Мережі. Проте якість та повнота трактування текстів інтернету майже не прогресує з поглибленням інтернет-спрямованості, а адекватність оцінки складності текстів інтернету навіть знижується. Цель исследования. В статье представлены результаты эмпирического исследования влияния интернет-направленности личности (изменения личности в интернете, ее типичное поведение в киберпространстве) на понимание ею текстов интернета. Методики исследования. Для этого использованы теоретические методы и методики: дедуктивный, индуктивный методы, анализ и синтез, обобщение, систематизацию; эмпирические методы: эксперимент (семантизуючий и рецептивный), метод семантических и прагматических интерпретаций, контент-анализ, процедура субъективного шкалирования; математические методы: первичной статистики, статистического вывода, с учетом статистических показателей моды и размаха вариации, корреляционный анализ; а также ряд интерпретационных методов, основанных на принципах системного, деятельностного, когнитивного, психолингвистических подходов. Результаты. Автор выделяет в зависимости от мотивации и креативности поведения пользователя в интернете три типа интернет-направленности личности. К базовому уровню интернет-направленности относятся пользователи, которые обращаются к интернету с целью удовлетворения базовых потребностей в пище, физиологии, безопасности и принадлежности к определенному сообществу путем поиска соответствующей информации. Высокий уровень интернет-направленности личности предполагает, что пользователь обращается к интернету с целью удовлетворения высших потребностей, связанных с уважением, самосовершенствованием и самореализацией, что требует уже не только потребления, но и создания контента. Средний уровень является промежуточным между ними. Выводы. В результате эмпирического исследования с участием 716 респондентов из разных регионов Украины было выявлено, что высокий уровень интернет-направленности личности способствует активизации рецепции и точности ожиданий реципиентов, сопровождается улучшением ориентации в киберпространстве, адаптации к его условиям, более успешными прогнозами содержания текстов интернет, более последовательным отношением к вербальной среде Сети. Однако качество и полнота интерпретации текстов интернета почти не прогрессирует с эволюцией интернет-направленности, а адекватность оценки сложности текстов интернета даже снижается. Objective. The article presents the results of an empirical study of the influence of the personal Internet orientation (personality changes on the Internet, typical behavior in cyberspace) on the Internet texts understanding. Materials & Methods. Different theoretical methods and techniques were used for this purpose: deductive and inductive methods, analysis and synthesis, generalization, systematization. Empirical methods were used for this purpose: experiment (semantic and receptive), method of semantic and pragmatic interpretations, content analysis, subjective scaling procedure. Mathematical methods were used : primary statistics, checks on the normal nature of the data distribution, statistical output, taking into account statistical indicators of fashion and the scope of variation, correlation analysis. As well as some interpretive methods that are based on specific principles of systemic, active, cognitive, psycholinguistic approaches. Results. The author distinguish three types of personal Internet orientation depending on the motivation and creativity of user behavior on the Internet. The basic level of personal Internet orientation includes users who access the Internet to meet the basic needs for food, physiology, safety and belonging to the community by searching for relevant information. A high level personal Internet orientation suggests that the user accesses the Internet to meet the highest needs related to respect, self-improvement and self-realization, that requires not only using, but also the creation of content. The middle level is intermediate between them. Conclusions. As a result of empirical research involving 716 respondents from different regions of Ukraine, it was determined that the high level of personal Internet orientation facilitates to the reception and accuracy of recipients' expectations. It is accompanied by an improvement in cyberspace orientation, adaptation to its conditions, more real forecasts of the Internet texts content, more consistent attitude to the verbal environment of the Web. However, the quality and completeness of the Internet texts interpretation improve insignificantly with the evolution of Internet orientation. And the adequacy of the mark of the Internet texts complexity even decreases.Item Формування бібліографічної інформації – один із напрямків взаємодії кафедри та бібліотеки технічного університету(Університет Григорія Сковороди, 2019) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Тупчієнко, М. П.; Глебова, Л. В.; Тупчиенко, Н. П.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Tupchienko, M.В Україні, як і в усьому світі, відбувається трансформація освітньої парадигми, що, у свою чергу,спричиняє і трансформацію способів користування, пошуку та роботи з інформацією. Головне, чому покликані навчити студентів сучасні ЗВО – це критично мислити. У цьому ключі особливу увагу варто приділити бібліотеці університету, зокрема реалізації її освітньої функції. Бібліотека як базовий соціальний інститут на високому професійному рівні виявляє, аналізує та систематизує найкращі зразки інтелектуальної продукції. Укладання одного із видів бібліографічних посібників – бібліографічних покажчиків – є важливим напрямком бібліотечно-інформаційної роботи. У статті висвітлено один із пріоритетних напрямків інформаційної діяльності університетської бібліотеки – укладання персональних бібліографічних покажчиків видатних діячів краю студентами кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи ЦНТУ. Запропоновано умовно виділити п’ять тематичних груп персоналій: науковці технічної сфери; науковці соціально-гуманітарної сфери; митці краю; письменники та літератори краю; педагоги краю. Визначено основні структурні елементи бібліографічних документів, кількісні показники груп, відзначено пріоритетні групи. Проаналізовано основні підходи щодо термінологічного визначення бібліографічних посібників як біобібліографічних чи персональних документів. Відзначено співпрацю кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи із університетською бібліотекою, а також окреслено перспективи подальшої спільної діяльності. В Украине, как и во всем мире, происходит трансформация образовательной парадигмы, что, в свою очередь, приводит к трансформации способов использования, поиска и работы с информацией. Главное, к чему призваны научить студентов современные заведения высшего образования – это критично мыслить. В этом ключе особое внимание следует уделить библиотеке университета, в частности реализации ее образовательной функции. Библиотека как базовый социальный институт на высоком профессиональном уровне выявляет, анализирует и систематизирует наилучшие образцы интеллектуальной продукции. Составление одного из видов библиографических пособий – библиографических указателей – является важным направлением библиотечно-информационной работы. В статье отображено одно из приоритетных направлений информационной деятельности университетской библиотеки – составление персональных библиографических указателей выдающихся деятелей края студентами кафедры общественных наук, информационного и архивного дела ЦНТУ. Предложено условно выделить пять тематических групп персоналий: ученые технической сферы; ученые социально-гуманитарной сферы; художники края; писатели и литераторы края; педагоги края. Определены основные структурные элементы библиографических документов, количественные показатели групп, отмечены приоритетные группы. Проанализированы основные подходы относительно терминологического определения библиографических пособий как биобиблиографических или персональных документов. Отмечено сотрудничество кафедры общественных наук, информационного и архивного дела с университетской библиотекой, а также очерчены перспективы дальнейшей совместной деятельности. In Ukraine, as in the whole world, there continues transformation of the educational paradigm, which, in turn, causes a transformation methods of using, searching and working with information. The main thing, why are designed to teach students modern Institution of Higher Education is critical thinking. In this regard special attention should be pay to the university library, in particular the realization of its educational function. The Library as a basic social institute at a high professional level detects, analyzes and systematizes the best samples of intellectual products. The compilation of one type of bibliographic manuals - bibliographic indexes – is an important area of library and information work. The article highlights one of the priority areas of information activity of the university library - the compilation of personal bibliographic indexes of prominent figures of the region by students of the experience of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs of the CNTU. Proposed conditional selection five thematic groups of personalities: scientists in the technical field; scholars of social and humanitarian sphere; edge artists; writers and literators of the region; edge educators. Defined the basic structural elements of bibliographic documents, quantitative indicators of groups, priority groups were noted. The basic approaches to terminological definition of bibliographic manuals as biobibliographic or personal documents are analyzed. The cooperation of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs with the university library was noted, as well as the prospects of further joint activity, and outlines the prospects for further joint activities.Item Формування громадянської активності студентів у процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін(Університет Григорія Сковороди, 2018) Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Gliebova, L.В умовах сьогодення особливого значення набуває громадянська активність як форма самореалізації і самодіяльності особистості, яка є повноправним членом і суб’єктом громадянського суспільства. Дана форма виражається в усвідомленій та цілеспрямованій участі в суспільних перетвореннях, у захисті та розширенні економічних, політичних, соціальних прав, у підтримці цілісності суспільства. Метою написання статті є дослідження формування громадянської активності студентів у процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін. У психолого-педагогічній науці активність виступає однією із центральних категорій, сутність якої визначають поняття «процес», «дія», «вчинок», «поведінка», «діяльність». Як особлива форма діяльності активність детермінована внутрішніми факторами особистості, її цінностями і переконаннями. Громадянська активність належить до особливого типу соціальної активності і передбачає свідоме, зацікавлене та раціонально-критичне ставлення суб’єктів до проблем суспільства. У цивілізованому суспільстві громадянська активність особистості не виходить за межі, встановлені законом. Предмети соціально-гуманітарного циклу, формуючи у студентів системні уявлення про суспільство, роль і призначення людини в ньому, виступають потужними чинниками формування громадянської активності особистості. Отже, гуманітарна підготовка майбутніх фахівців має бути націлена на виховання активної і відповідальної особистості. В современных условиях особенное значение имеет гражданская активность как форма самореализации и самодеятельности личности, которая выступает полноправным членом и субъектом гражданского общества. Данная форма выражается в осознанном и целенаправленном участии в общественных преобразованиях, в защите и расширении экономических, политических, социальных прав, в поддержке целостности общества. Целью написания статьи является исследование формирования гражданской активности студентов в процессе преподавания социально-гуманитарных дисциплин. В психолого-педагогической науке активность выступает одной из центральных категорий, сущность которой определяют понятия «процесс», «действие», «поступок», «поведение», «деятельность». Как особенная форма деятельности активность детерминируется внутренними факторами личности, ее ценностями и убеждениями. Гражданская активность принадлежит к особенному типу социальной активности и предусматривает особенное, заинтересованное и рационально-критическое отношение субъектов к проблемам общества. В цивилизованном обществе гражданская активность личности не выходит за рамки, установленные законом. Предметы социально-гуманитарного цикла, формируя у студентов системные представления об обществе, роль и предназначение человека в нем, выступают мощными факторами формирования гражданской активности личности. Таким образом, гуманитарная подготовка будущих специалистов должна быть направлена на воспитание активной и ответственной личности. In today’s conditions, civic engagement acquires a special value as a form of self-actualization and self-acting of a person who is a full member and a subject of civil society. This form is expressed in the conscious and purposeful participation in social transformations, in the protection and expansion of economic, political, social rights, in support of the integrity of society. The purpose of the article is to research the formation of students’ civic engagement in the process of teaching social and humanitarian disciplines. In psychological and pedagogical science the activity acts as one of the central categories, the essence of which define the concepts of «process», «action», «act», «behavior», «activity». As a special form of action the activity is determined by the internal factors of the personality, his values and beliefs. Civic engagement belongs to a special type of social activity and provides a conscious, interested and rationally-critical attitude of subjects to the problems of society. In a civilized society, civil activity of the personality does not go beyond the limits, established by law. Subjects of the social and humanitarian cycle, that form in students systematic ideas about society, the role and purpose of man in it, are powerful factors in the formation of civic engagement of the personality. Thus, the humanitarian training of future specialists should be aimed at educating an active and responsible person.Item Інформаційний ресурс бібліотеки університету як фактор формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців(Університет Григорія Сковороди, 2017) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Glebova, L.У статті визначено вагому роль закладів вищої освіти, які формують ціннісні орієнтації особистості через сприйняття, усвідомлення і осмислення загальнолюдських цінностей. Бібліотека вищої школи є соціальною інституцією, відмінною особливістю якої є потужний взаємозв’язок з системою вищої освіти. Метою пропонованого дослідження є визначення ролі й місця бібліотеки закладу вищої освіти як чинника формування ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців. Обґрунтовано важливість предметів соціальногуманітарного циклу у формуванні ціннісного світу молоді. Акцентовано на високій місії бібліотеки в освітньому процесі. Представлено історію бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету як самобутньої структури, чий розвиток визначається економічним станом країни та сучасними можливостями університету. Схарактеризовано склад і структуру інформаційного ресурсу бібліотеки, представлено особливості його функціонування та визначено можливі напрямки використання фондів університетської книгозбірні. Окрему увагу приділено електронним ресурсам. Зазначено, що завдяки плідній роботі бібліотекарів та викладачів ЦНТУ зі створення та функціонування репозитарію університет увійшов до числа кращих ВНЗ України та світу за кількістю цитувань у системі GoogleScholar. В статье определено весомую роль высших учебных заведений, которые формируют ценностные ориентации личности через восприятие, осознание и осмысление общечеловеческих ценностей. Библиотека высшей школы есть социальной институцией, отличительной особенностью которой является мощная взаимосвязь с системой высшего образования. Целью предлагаемого исследования выступает определение роли и места библиотеки учреждения высшего образования как фактора формирования ценностных ориентаций будущих специалистов. Обоснована важность предметов социально-гуманитарного цикла в формировании ценностного мира молодежи. Акцентировано на высокой миссии библиотеки в образовательном процессе. Представлена история библиотеки Центральноукраинского национального технического университета как самобытной структуры, чье развитие определяется экономическим положением страны и современными возможностями университета. Охарактеризован состав и структура информационного ресурса библиотеки, представлены особенности его функционирования и определены возможные направления использования фондов университетской библиотеки. Особое внимание уделено электронным ресурсам. Отмечено, что во многом благодаря плодотворной работе библиотекарей и преподавателей ЦНТУ по созданию и функционированию репозитария университет вошел в число лучших вузов Украины и мира по количеству цитирований в системе GoogleScholar. The article defines the important role of institutions of higher education, which form the value orientations of the individual through perception, awareness and comprehension of universal values. The library of higher school is a social institution, the distinctive feature of which is the strong interconnection with the system of higher education. The purpose of the proposed study is to determine the role and place of the library of the institution of higher education as a factor in the formation of value orientations of future specialists. The importance of subjects of the social and humanitarian cycle in shaping the value world of youth is substantiated. There was focused on the high mission of the library in the educational process. The history of the Central Ukrainian National Technical University library as a distinctive structure is presented, whose development is determined by the economic condition of the country and the modern facilities of the university. The composition and structure of the information resource of the library is characterized, the features of its functioning are presented and the possible directions of the use of the university collections are determined. Particular attention is paid to electronic resources. It is noted that thanks to the work of the librarians and teachers of CNTU on the establishment and operation of a repository, the university became one of the best universities in Ukraine and the world by the number of quotes in the Google Scholar system.Item Інформаційні ресурси бібліотеки закладу вищої освіти як джерело розвитку інтелектуального та духовного потенціалу студентів(Університет Григорія Сковороди, 2019) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Gliebova, L.У статті здійснено розгляд структури та складу інформаційного ресурсу бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету; визначено спроможності даного ресурсу у сприянні розвитку інформаційного та духовного потенціалу основної групи споживачів послуг даної інформаційної установи – студентства. Інформаційний ресурс бібліотеки технічного університету формується насамперед документами з технічних, природничих, економічних наук, що безперечно пов’язано із основними напрямками підготовки фахівців. Із відкриттям в університеті нових спеціальностей (серед яких – «Інформаційна, архівна та бібліотечна справа») фонд бібліотеки поповнився новими надходженнями, покликаними забезпечити ґрунтовну підготовку майбутніх фахівців. Зазначено, що інформаційний ресурс бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету формують також спеціальні фонди, до яких належать фонд НДР і ДКР. Наявність серед контингенту викладачів та студентів університету вчених і винахідників зумовила появу значного масиву таких документів, а відтак і потребу їх об’єднання у межах окремого підфонду. У статті акцентовано увагу на тому, що бібліотека ЦНТУ за рахунок потужної наукової діяльності фахівців університету, поряд із науковими та науково-технічними бібліотеками країни, є фондоутримувачем дисертаційних досліджень та авторефератів переважно технічної, природничої та економічної тематики. Створення фонду дисертацій та авторефератів у бібліотеці ЦНТУ розпочато з 1994 р. Запропоновано ряд перспективних напрямків діяльності бібліотеки, визначено основні вектори формування та функціонування її інформаційного ресурсу. The article deals with the structure and composition of the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University; determined the capabilities of this resource in promoting the development of information and spiritual potential of the main group of service users of this information institution - students. Information resource of the library of the technical university is formed primarily by the documents on technical, natural sciences, economics, which is undoubtedly connected with the basic directions of training of specialists. With the opening of new specialties at the University (among which – «Information, Archival and Library Affairs»), the library fund was replenished with new receipts designed to provide a thorough training of future specialists. It is noted that the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University is also formed by special funds, which include the Fund for SRW and EDW. The presence among the contingent of teachers and students of the University of scientists and inventors led to the emergence of a large array of such documents, and hence the need for their association within a separate subfund. The article focuses on the fact that the library of CNTU at the expense of the strong scientific work of the University’s specialists, along with the scientific and scientific-technical libraries of the country, is the fund holder of the dissertation researches and abstracts of predominantly technical, natural and economic subjects. Creation of a fund of dissertations and abstracts in the library of CNTU was started in 1994. A number of perspective directions of the library activity were proposed and the main vectors of the formation and functioning of its information resource were determined. В статье рассмотрена структура и состав информационного ресурса библиотеки Центральноукраинского национального технического университета; определены возможности данного ресурса в содействии развитию информационного и духовного потенциала основной группы потребителей услуг данного информационного учреждения – студенчества. Информационный ресурс библиотеки технического университета формируется, в первую очередь, документами технических, естественных, экономических наук, что бесспорно связано с основными направлениями подготовки специалистов. С открытием в университете новых специальностей (среди которых – «Информационное, архивное и библиотечное дело») фонд библиотеки пополнился новыми поступлениями, призванными обеспечить основательную подготовку будущих специалистов. Отмечено, что информационный ресурс библиотеки Центральноукраинского национального технического университета формируют также специальные фонды, к которым принадлежат фонды НИР и ОКР. Наличие среди контингента преподавателей и студентов университета ученых и изобретателей обусловило появление значительного массива таких документов, а следовательно и потребность их объединения в пределах отдельного подфонда. В статье акцентировано внимание на том, что библиотека ЦНТУ за счет мощной научной деятельности специалистов университета, наряду с научными и научно-техническими библиотеками страны, есть фондосодержателем диссертационных исследований и авторефератов преимущественно технической, естественной и экономической тематики. Создание фонда диссертаций и авторефератов в библиотеке ЦНТУ начато с 1994 г. Предложен ряд перспективных направлений деятельности библиотеки и определены основные векторы формирования и функционирования ее информационного ресурса.