Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 6. Частина 1. - 2022
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 6. Частина 1. - 2022 by Author "Blyzniukova, O."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Розробка та використання веб додатків для оптимізації процедури проведення навчальної експертизи методом Делфі для задач управління(ЦНТУ, 2022) Присяжнюк, О. В.; Близнюкова, О. М.; Prysiazhniuk, O.; Blyzniukova, O.У статті розглядаються можливості використання веб додатків для навчання студентів організації та проведення колективного оцінювання методом Делфі у задачах управління. Розглянуто модель та технічні аспекти, що виникають при організації онлайн експертизи. Позначені психологічні проблеми, які належить вирішувати при реалізації даного підходу. Запропоновано технологію оптимізації процедури проведення навчальної онлайн експертизи у вигляді веб додатку. The purpose of this article is to research the possibilities of optimization of the process of organizing and conducting educational expertise in conditions of remote interaction. The main task is the development of effective and convenient information technology for conducting expert evaluation in the form of a web application. Additional challenges include elucidating key features of the application architecture that can potentially ensure their educational effectiveness. The technology of organizing expert evaluation in management tasks is assigned. The main stages of conducting an expertise using the Delphi method are characterised and the necessary formalizations are given. A range of technical and cognitive problems that arise in the process of teching students the skills of conducting expertise and processing the obtained results in the format of remote interaction has been identified. Information technology based on conducting collective surveys and processing expert evaluations has been developed. The key requirements for the software application, which can potentially ensure their educational effectiveness, have been clarified. Prototyping the application at the conceptual level using UML-modeling tools. The expediency of developing and implementing expert evaluation support systems in the form of web applications while learning decision-making theory disciplines is substantiated. The implementation of the information technology of expert assessment developed by the authors in the form of a web application will allow students to master the methods of conducting an expertise at a substantive and technical level. The prospect of further research is the creation of a complete software complex covering most of the formalized methods of collective decision-making and placing it in the Internet for free access.