Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 6. Частина 1. - 2022

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/12337

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 27
  • Item
    Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки
    (ЦНТУ, 2022)
    У науковому віснику представлені статті, присвячені проблемам проектування, експлуатації та ремонту сільськогосподарської техніки і транспортних засобів, технології виробництва, транспортних технологій та логістики, будівництва, матеріалознавства, IT-технологій, роботизації, автоматизації в промисловості та сільському господарстві. Наведені практичні рекомендації до використання результатів досліджень у галузях народного господарства. Науковий вісник є фаховим виданням, в якому публікуються основні результати наукових досліджень професорсько-викладацького складу, аспірантів, докторантів університету, а також науковців інших навчальних закладів, науково-дослідних інститутів НАНУ та промислових підприємств України. Збірник розрахований на наукових, науково-технічних працівників різних галузей науки та техніки, ЗВО, здобувачів вчених ступенів і звань.
  • Item
    Increasing the reliability of machines and the efficiency of their use in transportation processes in agro-industrial production using service logistics methods
    (ЦНТУ, 2022) Dyachenko, V.; Дяченко, В. О.
    The article considers the problem of increasing the reliability of machines and the efficiency of their use when transporting agricultural products. Increasing the reliability of machines at agro-industrial production enterprises is considered on the basis of improving the strategy of their technical maintenance and repair. At the same time, logistic service methods are used to provide the fleet of cars with the necessary spare parts. The theoretical justification of the formation of the composition of spare parts at the enterprise, its limitations and the supply system is given. It is noted that in the processes of providing the necessary spare parts, the logistics center takes control. The main factors affecting the efficiency of spare parts supply organization have been identified. On the basis of the cost function, optimal management based on logistic models is considered. Comparative analysis proved the advantage of the developed system of technical maintenance and repair along with the existing planned preventive system. This is, first of all, an increase in the probability of trouble-free operation and the availability ratio of KamAZ vehicles and mobile agricultural and mobile agricultural machinery of the John Deere family. В статті розглядається проблема підвищення надійності машин і ефективності їх використання при перевезенні сільськогосподарської продукції. Підвищення надійності машин на підприємствах агропромислового виробництва розглядається на основі удосконалення стратегії їх технічного обслуговування і ремонту. При цьому використовуються методи логістичного сервісу при забезпеченні парку машин необхідною комплектацією запасних частин. Дано теоретичне обґрунтування формування складу запасних частин на підприємстві, його обмеженість і система поставок. Зазначено, що в процесах забезпечення необхідними запасними частинами приймає логістичний центр управління. Виявлені основні фактори, що впливають на ефективність організації поставок запасних частин. На основі функції витрат розглядають оптимальне управління на основі логістичних моделей. Ці моделі дають оптимальне значення визначених факторів. На основі моделювання сервісної логістики розроблена удосконалена система технічного обслуговування і ремонту машин, яка дає можливість істотно підвищені показники надійності. Це підтверджено дослідженнями на експериментальних підприємствах агропромислового виробництва. Парк машин на цих підприємствах в основному, задіяні у процесах перевезень сільськогосподарської продукції. Порівняльним аналізом доведена перевага розробленої системи технічного обслуговування і ремонту поряд з діючою планово-запобіжною системою. Це передусім підвищення ймовірності безвідмовної роботи та коефіцієнта готовності автомобілів сімейства КамАЗ і мобільної сільськогосподарської і мобільної сільськогосподарської техніки сімейства John Deere.
  • Item
    Digitalization of truck companies: current challenges and development prospects
    (ЦНТУ, 2022) Rozhko, N.; Plekan, U.; Tson, O.; Matviishyn, A.; Рожко, Н. Я.; Плекан, У. М.; Цьонь, О. П.; Матвіїшин, А. Й.
    Innovations in the logistics support of enterprises have always played an important role in business. They are aimed at improving service delivery and information dissemination. Therefore, individual clients see the traditional "value" for logistics: short service time, availability and timely delivery. This article examines the supply chain, the goal of which is to deliver a quality product in the shortest possible time, with the lowest costs and in the best possible condition. It is possible to fulfill these requirements only on the basis of small business access to innovative technologies. To implement these technologies, it is advisable for road transport enterprises to use existing management practices, namely: construction of modern infrastructure; provision of preferential leasing conditions to car carriers; solving the issue of obtaining permits, crossing the border, downtime; creation of high-quality digital platforms for information exchange and interaction between transportation market participants. На сьогоднішній день між державами відбувається гостра конкуренція за домінування на світовому ринку надання транспортних послуг, де конкурентні переваги полягають у швидкості, безпеці та ефективності, які безпосередньо залежать від широкого використання інновацій та високих технологій. Рівень інноваційних транспортних технологій відображає та підвищує рівень конкурентоспроможності країни. Інновації в матеріально-технічному забезпеченні підприємств завжди відігравали важливу роль у бізнесі. Вони спрямовані на покращення надання послуг та поширення інформації. Тому індивідуальні клієнти бачать традиційну «цінність» для логістики: короткий термін обслуговування, наявність і своєчасну доставку. У цій статті розглядається ланцюг поставок, метою якого є поставка якісного продукту в найкоротші терміни, з найменшими витратами та в найкращому стані. Виконати ці вимоги можливо лише за умови доступу малого бізнесу до інноваційних технологій. Для реалізації цих технологій підприємствам автомобільного транспорту доцільно використовувати наявні управлінські практики а саме: побудова сучасної інфраструктури; надання автомобільним перевізникам пільгових умов лізингу; вирішення питання отримання дозволів, перетину кордону, простоїв; створення якісних цифрових майданчиків для обміну інформацією і взаємодії між учасниками ринку перевезень. Актуальним є питання єдиного цифрового простору. Сьогодні Мінтранс має розробити платформу, куди можна буде передавати інформацію, на основі якої створюватимуться проїзні документи, відстежуватимуть вантаж і керуватимуть перевізним процесом. Можна стверджувати, що модернізована високотехнологічна транспортна інфраструктура, включаючи розвиток мережі інноваційних логістичних систем обслуговування пасажирів і вантажопереробки, формування інтелектуальних транспортних систем, забезпечить максимальне використання транспортного потенціалу України.
  • Item
    Підвищення безпеки автомобільних перевезень автошляхами Черкаської області
    (ЦНТУ, 2022) Тарандушка, Л. А.; Костьян, Н. Л.; Тарандушка, І. П.; Хилик, Я. О.; Халявка, В. В.; Tarandushka, L.; Kostian, N.; Tarandushka, I.; Khylyk, Ya.; Halyavka, V.
    Досліджується проблема забезпечення безпеки пересування автодорогами Черкаської області. Для виявлення методів підвищення безпеки пересування автошляхами області було проведено поглиблений аналіз стану аварійності на території обслуговування Генерального управління національної поліції в Черкаській області за видами, причинами, днями тижня, часом скоєння дорожньо- транспортних пригод, кількості постраждалих, кількості загиблих, тощо. Було виявлено небезпечні ділянки автодоріг та проведено експериментальне дослідження, щодо виявлення причин скоєння дорожньо-транспортних пригод. В ході проведення експериментального дослідження було здійснено виміри, що дозволяють розрахувати швидкість руху транспортних засобів, які порушуючи правила дорожнього руху, здійснювали обгон на ділянках автодоріг, що мають сліпі повороти. З отриманих результатів можна зробити висновок, що основними причинами скоєння дорожньо-транспортних пригод є порушення правил дорожнього руху, яке викликане різницею швидкостей руху в потоці та несвідомим ставленням водіїв до відповідної дорожньої ситуації. В результаті проведеного дослідження було надано рекомендації щодо оптимізації організації дорожнього руху на небезпечних ділянках автодоріг. А саме запропоновано використовувати методику експериментального дослідження на інших небезпечних ділянках автодоріг країни та встановлювати динамічні дорожні знаки, що дозволять регулювати гранично допустиму швидкість в залежності від обраних факторів на відповідних ділянках, тим самим зменшувати різницю швидкостей в потоці руху та карати порушників за перевищення граничної швидкості. Окрім цього дуже важливим елементом підвищення безпеки на автодорогах країни є поширення інформаційних програм щодо дотримання правил дорожнього руху серед молоді країни. Запропоновану методику рекомендовано застосовувати для зменшення кількості ДТП, а відповідно і зменшення постраждалих від ДТП на теренах України. The problem of ensuring the safety of movement on the Cherkasy region roads is being studied. The marketbased methods of transport management, changes in the structure and management system of the transport industry of Ukraine. Such qualitative changes have led to the development in this field of new models, methods methodologies of transportation safety management capable of comprehensively solving the problems of transportation organization, their legal, financial, and information support. In order to identify methods of improving road safety in the region, an in-depth analysis of the state of accidents in the territory of the General Directorate of the National Police in Cherkasy Region was conducted by types, causes, days of the week, time of traffic accidents, number of victims, number of dead, etc. Dangerous sections of highways were identified and an experimental study was conducted to identify the causes of traffic accidents. In the course of the experimental study, measurements were made that allow to calculate the speed of vehicles that, violating traffic rules, were overtaking on sections of highways with blind turns. From the obtained results, it can be concluded that the main causes of traffic accidents are the violation of traffic rules, which is caused by the difference in traffic speeds in the flow and the unconscious attitude of drivers to the corresponding traffic situation. As a result of the conducted research, recommendations were provided for optimizing the organization of traffic on dangerous sections of highways. Namely, it is proposed to use the methodology of experimental research on other dangerous sections of the country's highways and to install dynamic traffic signs that will allow regulating the maximum permissible speed depending on the selected factors on the relevant sections, thereby reducing the speed difference in the flow of traffic and punishing violators for exceeding the speed limit. In addition, a very important element of improving safety on the country's highways is the dissemination of information programs on compliance with traffic rules among the country's youth. The proposed method is recommended to be used to reduce the number of road accidents, and accordingly, to reduce the number of victims of road accidents in the territory of Ukraine.
  • Item
    Дослідження умов безпечного проїзду перехрестя з близькими залізничними коліями
    (ЦНТУ, 2022) Хітров, І. О.; Khitrov, I.
    Стаття присвячена оцінюванню рівня безпеки поїзду перехрестя з близькими залізничними коліями для міста Дубно Рівненської області. Досліджено, побудовано модель дорожньої ситуації і проаналізовано фактичні умови безпечного проїзду перехрестя з близькими залізничними коліями та надано практичні рекомендації з удосконаленням організації дорожнього руху на перспективу. Crossing – is a place of crisscrossing, fitting closely or branching of roads at one level the limit of that are imaginary lines between beginning of rounding of edges of travel part each of roads. It is the critical place of road net from the point of view of carrying capacity of transport, level of service and safety, especially in case of location with near railway ways. The successful planning or reconstruction of crossing must answer all aims of mobility and safety, and also possibilities of improvement of public space. The article is devoted to the study of safe driving conditions of the intersection with nearby railway tracks for the city of Dubno, Ukraine. At the investigated intersection, from the point of view of the traffic safety organization, the following traffic situations are observed: difficult exit; non-observance of the turning trajectory of vehicles due to overall characteristics of the transport or the selection of an insufficient trajectory for changing the direction of movement; selection of insufficient rounding radius for right turn; the difficulty of making a left turn at a prohibited railway crossing signal. With the increase in the duration of the prohibited traffic light signal, there is an increase in the number of vehicles, especially cargo vehicles, the total length of which can reach more than 200 meters. The width of the road is not enough to overtake vehicles. In order to simulate different conditions of crossing the intersection and make the necessary decision, the composition and intensity of traffic flows were studied. The study of traffic flows was carried out in the period from August 15 to 21, 2022. A simulation model of the road situation was built and the actual conditions for safe passage of an intersection with nearby railway tracks were, and practical recommendations were given to improve the organization of road traffic. It has been established that in order to increase the safety of passing through an intersection with nearby railway tracks for the city of Dubno, based on the conducted research and simulation modeling, it is necessary to provide an additional traffic lane for vehicles to make a left; a pedestrian crossing through the intersection; increase the width of the traffic lane.
  • Item
    Аналіз існуючих такелажних засобів для переміщення, завантаження та розвантаження вантажу при транспортуванні
    (ЦНТУ, 2022) Йовченко, А. В.; Крейда, А. М.; Усенко, Є. А.; Yovchenko, A.; Kreida, A.; Usenko, Е.
    Виконано аналіз існуючих такелажних засобів для транспортування, завантаження та розвантаження великогабаритного та великовагового вантажу. Наведено фактори, які необхідно враховувати при виборі такелажних візків для зменшення травм та підвищення ефективності транспортування вантажів. Надано вимоги для ефективного та безпечного транспортування вантажу. When carrying out rigging work, there are complex manipulations with heavy and bulky loads. Transportation of heavy and large-sized structures is carried out using rigging means and specialized equipment, for example - rigging carts, without which many different types of industries will have problems with transporting heavy loads necessary for the proper execution of work. However, it is necessary to take into account that there are many types of rigging trolleys and it is very difficult to choose the most suitable one for the required requirements. This article analyze the existing rigging trolleys and their scope of application. The analysis of existing rigging means for transportation, loading and unloading of large and heavy cargo is performed. The factors that must be taken into account when choosing rigging carts to reduce injuries and increase the efficiency of cargo transportation. The requirements for efficient and safe transportation of cargo are given. In the near future the design of the rigging trolley will be designed and calculated, which will allow its production and ensure more efficient transportation of large and heavy cargo. Here are the factors that must be taken into account when choosing rigging trolleys. For efficient and safe transportation of goods, it is necessary to observe the rules of transportation. In the near future, the structure of the rigging cart will be designed and calculated, which will allow its production and ensure more efficient transportation of large-sized and heavy cargo.
  • Item
    Алгоритмічні моделі машинного навчання для прогнозування витрат пального транспортними засобами під час доставки зернових культур
    (ЦНТУ, 2022) Котенко, В. І.; Kotenko, V.
    У роботі проаналізовано можливості застосування обчислювального інтелекту у логістичних системах доставки сільськогосподарської продукції. Виявлено необхідність до використання алгоритмічних моделей машинного навчання для прогнозування витрат пального транспортними засобами під час доставки зернових культур. На основі історичних даних підприємства, що здійснює транспортування сільськогосподарської продукції, проведено прогнозування витрат пального транспортними засобами з використанням алгоритмічних моделей регресії: DT дерева рішень та RF випадкового лісу. За результатами моделювання встановлено, що найкращий прогноз витрат пального транспортними засобами під час доставки насіння зернових культур від сільськогосподарських підприємств до елеватора, виконує модель RF випадкового лісу, яка забезпечує відносну помилку отриманих результатів 4,6%. The analysis of the state of development and use of machine learning algorithmic models in road transport logistics systems has been carried out. The expediency of application of machine learning algorithmic model for predicting fuel consumption by vehicles during the grain crops delivery from agricultural enterprises to the grain elevator has been substantiated. The reggression machine learning algorithmic models: DT (Decision Tree) model and the RF (Random Forest) model for forecasting fuel consumption by vehicles is selected. On the basis of historical data of the enterprise that transports grain crops from agricultural enterprises to the elevator, forecasting of fuel consumption by vehicles with the use proposed models has been carried out. The resulting prediction of vehicle fuel consumption with the use the RF random forest model, as opposed to the values of individual decision trees, has a lower ability to retraining and greater flexibility to the limit of vehicle fuel consumption decisions. Evaluation of the specified models for forecasting fuel consumption by vehicles during the grain crops delivery from agricultural enterprises to the grain elevator has been performed according the following criteria: mean absolute error (MAE), root mean square error (RMSE), Total time and Training time. It has been determined that the best prediction of fuel consumption by vehicles during the grain crops delivery from agricultural enterprises to the grain elevator is performed by the RF random forest model, which provides a relative error of the obtained results of 4.6% with a standard deviation of ±0.1 and a total machine learning time of 4.8s. The obtained results of the researches can be used for the selection of the most efficient means of transport for executing orders of the grain crops delivery from agricultural enterprises to the elevator.
  • Item
    Удосконалення соціальної функції транспортної галузі України
    (ЦНТУ, 2022) Плекан, У. М.; Ляшук, О. Л.; Рожко, Н. Я.; Цьонь, О. П.; Plekan, U.; Lyashuk, O.; Rozhko, N.; Tson, O.
    У статті здійснено аналіз стану та проблем розвитку транспортного сектору, показників вантажота пасажирообігу на автомобільному транспорті. Досліджується транспортна галузь України через призму виконання соціальної функції держави. Обґрунтовано комплекс переваг автомобільного транспорту в соціальній площині, зокрема: власне соціальні, соціально-економічні, екологічно орієнтовані техніко-технологічні, нормативно-правові переваги. Запропоновано шляхи розкриття потенціалу, закладеного в транспортній галузі України. Значну увагу приділено підходам до управління та адміністрування при вдосконаленні соціальної функції транспортної галузі України. Запропоновано удосконалення транспортної галузі шляхом модернізації механізмів публічного управління щодо підтримки вітчизняної галузі автомобільного транспорту. In the modern world, the transport industry is characterized by a wide range of relationships: technological, technical, economic, regulatory and socially responsible. A developed transport system is an important condition for the social and economic growth of the state, maintaining the competitiveness of the national economy and high standards of the quality of life of the country's population. Numerous scientific works have analyzed both the essence of the transport system and individual components of the latter - railway, road, water, pipeline, and air transport. The article analyzes the state and problems of the development of the transport sector, indicators of freight and passenger traffic on road transport. The transport industry of Ukraine is studied through the prism of fulfilling the social function of the state. The set of advantages of road transport in the social sphere is substantiated, in particular: actual social, socio-economic, ecologically oriented technical-technological, regulatory and legal advantages. Ways to reveal the potential in the transport industry of Ukraine are proposed. Considerable attention is paid to approaches to management and administration in improving the social function of the transport industry of Ukraine. It is proposed to improve the transport industry by modernizing public management mechanisms for supporting the domestic road transport industry. Targeted programs for the development of the transport system ensure technologically balanced and ecologically oriented development of both the industry and the state as a whole. The future of the Ukrainian state and the well-being of its citizens depend on the efficiency and development of the transport system.
  • Item
    Взаємозалежності об’єму кузова і вантажопідйомності та маси машин для внесення твердих органічних добрив
    (ЦНТУ, 2022) Лімонт, А. С.; Лімонт, З. А.; Limont, A.; Limont, Z.
    Мета роботи полягала в дослідженні зв’язку між об’ємом кузова машин для внесення ТОД і їх вантажопідйомністю та масою, а також зворотної зміни вантажопідйомності і маси цих машин залежно від об’єму кузова. В першому випадку результативною ознакою був об’єм кузова, а факторіальними – вантажопідйомність і маса машин, а в другому – за результативні ознаки прийняті вантажопідйомність і маса машин, а в якості факторіальної ознаки визначений об’єм кузова машин для внесення ТОД. Обробка зібраних даних здійснена на засадах математичної статистики і зокрема кореляційно- регресійного аналізу та з використанням стандартних комп’ютерних програм. Коефіцієнт кореляції між об’ємом кузова машин для внесення ТОД і вантажопідйомністю машин, між вантажопідйомністю машин і об’ємом кузова мав однакове значення 0,920. Однакове значення мали і кореляційні відношення об’єму кузова на вантажопідйомність та вантажопідйомності машин на об’єм кузова, яке становило 0,935. Кількісну зміну об’єму кузова залежно від маси машин і маси машин залежно від об’єму кузова краще описують рівняння прямолінійної регресії з додатними кутовими коефіцієнтами (R2=0,824). При збільшенні маси машин на 1 т за її зміни від 1 до 13,7 т об’єм кузова зростає на 1,8 м3. Із збільшенням об’єму кузова на 1 м3 за його зміни від 1,9 до 25,7 м3 маса кузовних машин зростає на 0,456 т. The aim of the study was to investigate the relationship between the body volume of solid organic fertilizer (TOD) machines and their load capacity and weight, as well as the inverse change in load capacity and weight of these machines depending on the body volume. In the first case, the effective feature was the volume of the body, and the factorial – load capacity and weight of machines, and in the second – the effective characteristics were taken to be the load capacity and weight of machines, and as a factorial feature was the body size of the machine. The study included 47 brands and models of body machines for TOD, including 14 machines manufactured by enterprises located in the former Soviet Union, and 9 and 24 produced by “KUHN” and “Strautmann”, respectively. The value of the studied resultant and factorial features was found using information from domestic and foreign literature. The collected data are processed on the basis of mathematical statistics and in particular correlationregression analysis and using standard computer programs. The correlation coefficient between the volume of the body of the machine for applying TOD and the load capacity of the machines, between the load capacity of the machines and the volume of the body was the same value 0,920. The correlation ratios of body volume to load capacity and machine load capacity to body volume, which was 0.935, were equally important. Between the volume of the body and the weight of the cars as well as between the weight of the cars and the volume of the body, the observed values of the correlation coefficients also had the same value, equal to 0.908 and positive. In the two paired relationships studied, the correlations between body volume to machine weight and machine mass to body volume had the same value of 0.861. Quantitative changes in body volume depending on the weight of the machines and the weight of the machines depending on the volume of the body are better described by the equations of rectilinear regression with positive angular coefficients (R2 = 0.824). As the weight of the machines increases by 1 ton and changes from 1 to 13.7 tons, the body volume increases by 1.8 m3. With an increase in body volume by 1 m3 with its change from 1.9 to 25.7 m3, the weight of body cars increases by 0.456 tons. Quantitative change in body volume depending on load capacity and load capacity depending on body volume should be described by equations of rectilinear regressions with positive angular coefficients (R2 = 0.847). According to the calculated R2 coefficients equal to 0.875, the approximation of the experimental values of the effective features of body volume and load capacity to their aligned values was provided by approximating the change in body volume and load capacity by the equations of slowly increasing power functions. According to the angular coefficients of the equations of lines when increasing the load capacity of body machines by 1 ton for its change from 2 to 34 tons, the body volume increases by 0.799 m3, and when increasing the body volume by 1 m3 for its changes from 1.9 to 25, 7 m3 capacity of machines increases by 0.581 tons.
  • Item
    Підвищення довговічності трибоспряжень застосуванням полімерних композиційних матеріалів
    (ЦНТУ, 2022) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Муранов, Є. С.; Крутоус, Д. І.; Aulin, V.; Grinkivi, A.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Muranov, Ye.; Krutous, D.
    Розглянуто зміни геометричних розмірів деталей посівної секції під дією навантажень в процесі експлуатації. Визначення навантаження, що діють у трибоспряженнях посівної секції. Обґрунтовано математичну модель визначення радіальних, кутових зміщень та величини деформацій. Експериментальними дослідженнями встановлено, що швидкість зношування (0,003 г/год) деталей з ПКМ має лінійну залежність від напрацювання, що дозволяє спрогнозувати ресурс трибоспряжень. The purpose of the work is the theoretical substantiation of the operating modes of the parts of a typical parallelogram mechanism, the determination of the magnitude of the initial deformations and the optimal operating modes of the parts made of polymer-composite materials. Changes in the geometric dimensions of parts of the sowing section under the influence of loads during operation are considered. Determination of the load acting in the tribo couplings of the sowing section of the "Turbosem II 19-60" complex. The mathematical model for determining radial, angular displacements and the magnitude of deformations due to design features and loads on movable couplings is substantiated. The methodology for determining the maximum and minimum compensation of installation deformations for parts made of polymer-composite materials is proposed. Experimental studies have established that the rate of wear (0.003 g/h) of PCM parts has a linear dependence on working life, which allows predicting the resource of tribo couplers. Taking into account the geometric dimensions of the PCM part and the limit value of the gap in the tribo-coupling, it is possible to determine the resource of the moving tribo-coupling with high probability. The obtained linear function of the dependence of the amount of wear on the working life is valid for the material UPA-6-30, under the condition of a linear sliding speed of up to 0.1 m/s and a load on the tribo coupler up to 600 N. Experimental studies have determined the optimal values of the load value - 250 N and the gap - 300 μm in the tribo coupling "polymer composite - steel". The obtained results can be used in the modernization of existing or development of new designs of sowing sections.