Кафедра iноземних мов
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра iноземних мов by Author "Shcherbyna, S."
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Communicative approach in teaching speaking foreign language(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Shcherbyna, S.; Щербина, С. В.The article is devoted to the problem of teaching speaking foreign language in non-linguistic high educational institutions. Some techniques to improve students’ speaking skills and to prevent boredom in teaching speaking are discussed. Three basic reasons to give students speaking tasks, which provoke them to speak and use all the known language means are revealed. The author suggests some important elements of the communicative approach: learners are provided with the language needed in order to perform the task, use the best language they can achieve the task and tasks provide students with just the right amount of challenge .The examples of different types of speaking activity that comply as far as possible with the characteristics necessary for communication are given. During the lessons, students communicate in the situations which make them use “live” spoken English which corresponds to the European standards. Стаття присвячена проблемі навчання говорінню студентів іноземною мовою на основі комунікативного підходу у немовних вищих навчальних закладах. Розглянуто деякі методи щодо покращення мовних навичок студентів та запобігання одноманітності на заняттях з іноземної мови. Наведено основні умови постановки мовних завдань студентам, що спонукають їх до висловлювань та використання усіх відомих мовних засобів. Автор пропонує приклади різних видів мовленнєвої діяльності, які відповідають умовам комунікації. На заняттях студенти опиняються в ситуаціях, які спонукають їх до вживання «живої» розмовної англійської мови, що відповідає європейським стандартам.Item Computer assisted language learning in the development of communicative competence(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Shcherbyna, S.; Щербина, С. В.Recent development in foreign language education have indicated a trend towards the development of communicative competence among foreign language students. This paper provides the review of the literature concerning the use of CALL as a means of promoting the acquisition of communicative competence in the foreign language and culture. Providing experiences for contact with language in context may prove difficult for foreign language teachers. Constrained by lack of sufficient access to the target culture, teachers often rely on textbooks and classroom materials in teaching language. These materials may not necessarily provide the required environment for the acquisition of communicative competence. The goals of communicative competence demand that teachers and students should be familiar with and knowledgeable of the target language and culture. Recent technological multimedia tools, which utilize audio-visual formats, can provide many of the contextual cues that traditional textbook formats cannot. The linear nature of textbooks affords students a rather restricted experience of the content and does not allow for navigational freedom or interactivity that modern technological tools provide learners. Contrary to multimedia formats, traditional textbooks, linear and non-interactive, may not provide the appropriate context for the acquisition of communicative competence. Computer Assisted Language Learning, or CALL, has became increasingly popular within the foreign language domain. Recently researches have begun investigating CALL and its benefits in promoting the acquisition of competence in the second language and culture. Educational multimedia software products include electronic textbook, slide library, guided tour, light table, or a reference library. The review of the literature concerning integrative CALL environments for foreign language learning indicates that much more research is necessary before the nature of this context can be fully understood in its relation to the acquisition of foreign language classroom, the transfer of power from teacher to learner has emerged as an important trend, indicating a shift from teacher controlled learning to student initiated investigation. Another theme arising from the literature regards the ability of multimedia environments to provide learners with authentic content that is carefully manipulated to meet their individual needs. Сучасні події в контексті вивчення іноземної мови свідчать про тенденцію до розвитку комунікативної компетенції у студентів. Дана робота представляє огляд літератури, пов’язаної із застосуванням комп’ютерів у вивченні іноземної мови з метою розвитку навичок комунікативної компетенції. Современные события в контексте изучения иностранного языка свидетельствуют о тенденции к развитию коммуникативной компетенции студентов. Данная работа представляет обзор литературы, связанной с использованием компьютеров в изучении иностранного языка с целью развития навыков коммуникативной компетенции.Item Some Methodological Aspects in Teaching Foreign Language Reading(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Shcherbyna, S.; Щербина, С. В.The article is devoted to the problem of teaching communicative reading English texts in higher school and focuses on the factor of purpose, as determined by the reader or the instructional context. Real-world reading is performed for any number of reasons, and the nature of reading varies according to the reader’s purpose and situation. These factors inevitably determine the readers approach to the text, the amount of attention paid, the time spent, as well as what features or parts of the text are focused on. Wherever possible, instructors should ask student directly about their interests and provide them choices of authentic texts. But reader interest in a text can also be a function of purpose. Reading with a purpose means approaching texts with a specific goal. When possible, students can be asked to read a text from a specific point of view, depending on what the text might suggest. Whole tasks involve performance of reading in conjunction with other skills: listening, speaking or writing. Still other kinds of communicative tasks may be activities that would not actually occur in real-world situations. A task approach conveys to students the value of fluent and efficient reading, because reading for a specific purpose means reading texts in different ways at different speeds, depending on the information needed and the task to be carried out. Another advantage of tasks is that students can work with authentic texts from the start. A complex, unedited text can be made accessible by adjusting the level of difficulty of the task. The same text can be used at different points during a semester, each time with a different task or purpose. In reading the same text with a different purpose, students derive a sense of accomplishment from their progressively greater comprehension and more extended use of the text. As preparation for reading authentic foreign language texts on a cultural topic, students can engage in peer reading and debate. The article deals with the analysis of the theory of multiple intelligence applied to transforming texts through graphic responses and the necessity to take into account the differences in students’ learning styles. Teachers have a responsibility to provide multiple opportunities for their students to investigate and identify their learning styles. Teachers need to take more risks to integrate more teaching styles into their class preparation even though they may not feel entirely comfortable using them. Reading texts also provides opportunities to study language: vocabulary, grammar, punctuation, and the way we construct sentences, paragraphs and texts. Lastly, good reading texts can introduce interesting topics, stimulate discussions, excite imaginative responses. The article presents the stages of working with the text to make teaching of foreign language reading more productive and effective. Дослідження присвячено вирішенню проблеми навчання комунікативного читання англійською мовою студентів вищого навчального закладу та зосереджуються на факторі цілі, що визначається читачем, або обумовлюється учбовим контекстом. Читання у реальному світі здійснюється з ряду причин і природа читання варіюється залежно від цілі читання і ситуації. Ці фактори зумовлюють підхід читача до читання, кількість уваги, що приділяється та часу, що витрачено на текст. У статті розглядається теорія складеного інтелекту та її практичне використання у графічній трансформації тексту, використання різнобічних здібностей студентів при переказі текстів. Читання надає великі можливості при вивченні іноземної мови: розширення словникового запасу, знайомство з граматичними явищами, синтаксисом, а також, засоби побудови речень, абзаців та текстів. Також, ефективне читання знайомить студентів з цікавими темами, стимулюють їх до дискусій, викликають образні реакції та розширюють інтелект. У статті презентовано етапи роботи з текстом з метою зробити навчання читанню більш продуктивним та цікавим. Исследование посвящено решению проблемы обучения коммуникативного чтения на английском языке студентов высших учебных заведений и сосредоточено на факторе цели, которая определяется читателем, или обусловлена учебным контекстом. Чтение в реальном мире осуществляется по ряду причин и природа чтения варьируется в зависимости от цели чтения и ситуации. Эти факторы определяют подход студента к чтению, количеству уделенного внимания, потраченного времени на текст. В статье рассматривается теория сложного интеллекта и ее практическое использование в графической трансформации текста, использование разносторонних способностей студентов. Чтение текстов предоставляет большие возможности при изучении иностранного языка: расширение словарного запаса, знакомство с грамматими явлениями, синтаксисом, а также способы построения предложений, абзацов и текстов. Также эффективное чтение знакомит студентов с интересными темами, стимулирует их к дискуссиям, вызывает образные реакции и расширяет интеллект. В статье презентованы этапы роботы с текстом с целью сделать обучение чтению более продуктивным и интересным.Item До проблеми формування іншомовної комунікативної компетенції(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Щербина, С. В.; Shcherbyna, S.Провідною тенденцією сучасної методики навчання іноземної мови є комунікативна спрямованість. Стаття присвячена меті такого навчання – формуванню іншомовної комунікативної компетенції, що дозволяє учням задовольняти свої життєві потреби в обраній сфері спілкування. Розглянуто проблеми взаємозв’язку комунікативних і мовних системних принципів у навчання іноземної мови на прикладі опрацьовування слова. Запропоновано комунікативні прийоми роботи над лексичним матеріалом. Communicative skills are the leading tendency in the modern methods of teaching foreign languages. The article deals with the aim of such a system of teaching – the establishment of foreign language competence which contributes to the students’communicative skills. One of the most important component of communicative competence is language competence, that provides on the basis of a decent amount of knowledge as the construction of grammatically correct forms and syntactic constructions, as an understanding the semantic segments of language, organized in accordance with the norms of a foreign language. Undoubtedly, verbal communication is possible only in the presence of language competence. However, removing only the language barrier does not automatically lead to a full-fledged foreign language communication. Rapid growth of international relations puts an increasing number of communicators in need of overcoming not only linguistic, but also cultural and mental barriers. Vocabulary teaching as an integral part of communicative and systemic aspects of foreign language learning is featured. Communication – based techniques of mastering lexical material are proposed. Mastering the purpose of the word, the conceptual functioning of lexical material is aimed at achieving adequate implementation of communicative intent. Useful for the formation and improvement of communication skills is the method of enriching the vocabulary of students by providing synonymous series with an explanation of the difference of meaning. Thus, learning a foreign language is communicatively oriented, so the leading component of the four-single complex of goals is the mastery of language skills for foreign language communication, taking into account its intention, addressee and conditions. Further development of tools and techniques for the formation of components of communicative competence will continue to be relevant in teaching foreign languages to students of non-language higher education institutions, that opens up opportunities for scientific and creative research.Item Навчання інтеракції як засіб інтенсифікаціїї процесу формування іншомовної комунікативної компетенції студентів(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Щербина, С. В.; Головко, І. О.; Гавриленко, О. М.; Shcherbyna, S.; Golovko, I.; Havrylenko, O.У статті розглядаються важливі питання активізації процесу навчання комунікативної компетенції. Також вивчається процес комунікації іноземною мовою, як надзвичайно складне явище, що виходить далеко за межі лінгвістичного аналізу. У статті акцентується увага на принципових положеннях комунікативно-орієнтованого навчання з використанням сучасних методів та засобів формування у студентів комунікативної компетенції. Докладно розглядаються психологічні та методичні аспекти формування такої компетенції, зокрема через інтенсифікацію інтерактивних прийомів роботи та навчання діалогічному мовленню на заняттях з іноземної мови.Item Формування іншомовної компетенції засобами STEM та STREAM технологій(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка., 2022) Гавриленко, О. М.; Щербина, С. В.; Havrylenko, O.; Shcherbyna, S.В статті розглядаються проблеми інтеграції іноземної мови, загальноосвітніх та спеціальних дисциплін в освітньому процесі технічних закладів вищої освіти (ЗВО). Створені передумови формування моделі інноваційного освітньо-наукового STEM, STEAM та STREAM середовища для проведення занять з іноземної мови за професійним спрямуванням у технічному ЗВО. Визначено, як STEM, STEAM, STREAM підходи інтегруються із навчанням іноземної мови та забезпечують ефективну підготовку конкурентноспроможних фахівців технічних ЗВО на вітчизняному та світовому ринку праці. Формуючи модель інноваційного освітньо-наукового STEM та STEAM середовища ми розглядали серед STEM-компетентностей компоненти твердих (hardskills) та м’яких/ гнучких (softskills) вмінь. Abstract. The article examines the problems of integration of a foreign language, general education and special disciplines in the educational process of technical institutions of higher education (IHE). The prerequisites for the formation of a model of an innovative educational-scientific STEM, STEAM and STREAM environment for conducting foreign language classes in a professional direction at a technical higher education institution have been created. It is determined how STEM, STEAM, STREAM approaches are integrated with foreign language learning and provide effective training of competitive technical higher education specialists for the domestic and global labor market. Forming a model of an innovative educational and scientific STEM and STEAM environment, we considered the components of hard skills and soft/flexible skills among STEM competencies.In our understanding, the use of STEM technologies in the formation of foreign language competence in technical IHE is the creation of conditions for a balanced, purposeful, science-oriented educational process based on the integration of mathematical, natural and humanitarian areas, where a foreign language acts as an integrative tool for solving professional activities, and the very object of study. Such integration is based on critical thinking and research skills of future specialists in technical education profiles.