Другий (магістерський) рівень
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Другий (магістерський) рівень by Subject "agricultural enterprise"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Напрями покращення фінансово-господарської діяльності сільськогосподарського підприємства(ЦНТУ, 2024-01-29) Топольний, Сергій Федорович; Topolnyi, SerhiiМетою кваліфікаційної роботи є дослідження теоретичних основ і обґрунтування організаційно-прикладних засад удосконалення управління фінансовим потенціалом сільськогосподарського підприємства ТОВ «Богданівка». У роботі були поставлені та вирішені завдання, що включали дослідження сутності фінансового потенціалу, вивчення моделей управління ним, обґрунтування механізму оцінювання ефективності управління, аналіз фінансово-економічного стану та розробку теоретичних підходів для удосконалення управління фінансовим потенціалом підприємства. Об'єктом дослідження є процес керівництва фінансовим потенціалом підприємства ТОВ "Богданівка" з метою підвищення його ефективності. Предмет дослідження включає методику та організацію управління фінансовим потенціалом з метою підвищення дієвості його діяльності. The purpose of the qualification work is to study the theoretical foundations and substantiation of the organizational and practical principles of improving the management of the financial potential of the agricultural enterprise "Bogdanivka" LLC. In the work, tasks were set and solved, including the study of the essence of the financial potential, the study of its management models, the justification of the management efficiency evaluation mechanism, the analysis of the financial and economic situation, and the development of theoretical approaches for improving the management of the financial potential of the enterprise. The object of the study is the process of managing the financial potential of "Bohdanivka" LLC in order to increase its efficiency. The subject of the study includes the methodology and organization of financial potential management in order to increase the effectiveness of its activities.Item Напрями удосконалення управління цифровізацією бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств в контексті посилення економічної безпеки(ЦНТУ, 2024-01-31) Мечет, Артем Олександрович; Mechet, ArtemМетою кваліфікаційної роботи є розробка теоретико-методологічних принципів та надання практичних рекомендацій щодо управління цифровізацією бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств. Досягнення цілей передбачає вирішення таких завдань: встановити сутність та принципи побудови бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств; опрацювати особливості цифрового управління бізнес-процесами сільськогосподарських підприємств; системний аналіз показників цифровізації сільськогосподарських підприємств України; системні методи аналізу та оцінки ефективності цифровізації бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств; на прикладі ТОВ «Богданівка» оцінити рівень цифровізації бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств; розробити заходи щодо вдосконалення цифрового управління бізнес-процесами сільськогосподарських підприємств; запропонувати напрямок удосконалення цифрового управління бізнес-процесами сільськогосподарських підприємств; наочно продемонструвати економічну доцільність впровадження запропонованих заходів. Об’єктом дослідження є цифрове управління бізнес-процесами сільськогосподарських підприємств. Предмет - сукупність теоретико-методологічних засад і практичних рекомендацій щодо управління цифровізацією бізнес-процесів сільськогосподарських підприємств. The purpose of the qualification work is to develop theoretical and methodological principles and provide practical recommendations for managing the digitalization of business processes of agricultural enterprises. Achieving the goals involves solving the following tasks: establishing the essence and principles of building business processes of agricultural enterprises; to work out the features of digital management of business processes of agricultural enterprises; system analysis of digitalization indicators of agricultural enterprises of Ukraine; system methods of analysis and evaluation of the efficiency of digitalization of business processes of agricultural enterprises; using the example of LLL "Bohdanivka" to assess the level of digitization of business processes of agricultural enterprises; develop measures to improve the digital management of business processes of agricultural enterprises; to propose a direction for improving the digital management of business processes of agricultural enterprises; clearly demonstrate the economic feasibility of implementing the proposed measures. The object of the study is the digital management of business processes of agricultural enterprises. The subject is a set of theoretical and methodological principles and practical recommendations for managing the digitalization of business processes of agricultural enterprises.Item Розробка системи управління підприємством на основі принципів соціальної відповідальності(ЦНТУ, 2024-01-22) Сафронова, Світлана Миколаївна; Safronova, SvitlanaВ роботі досліджено ключові засади управління соціальною відповідальністю аграрних підприємств в умовах міжнародної трансформації бізнесу. Проаналізовано підходи до визначення поняття «соціальна відповідальність». Досліджено тренди корпоративної соціальної відповідальності відповідно до цілей сталого розвитку. Проаналізовано фактори, що стимулюють підприємства до впровадження соціальної відповідальності. Визначено п’ять основних рівнів впровадження та розвитку соціальної відповідальності суб’єктів аграрного сектору: нано-, мікро-, мезо-, макро-, метарівень. Сформовано модель управління соціальною відповідальністю для підприємствами аграрного сектору. Запропоновано механізм управління соціальною відповідальністю аграрного підприємства на основі відповідних принципів, що передбачає використання визначених інструментів та реалізацію ключових функцій управління для досягнення результату в умовах впливу факторів зовнішнього середовища. The exacerbation of social problems in society occurs as a result of the significant impact on it of such factors of the external environment as climate change, scarcity of resources, the emergence of new infectious diseases, social distancing, digitalization, etc. Under such circumstances, the responsibility of business increases not only for the results, but also for the consequences of its functioning. The activities of agricultural sector enterprises are directly related to the use of natural resources and affect the environment. Therefore, the implementation of socially responsible agrarian business and the development of appropriate tools for its management acquire special attention. During the research, the approaches to defining the concept of "social responsibility" were analyzed. The trends of corporate social responsibility in accordance with the goals of sustainable development were investigated and the factors stimulating enterprises to implement social responsibility were analyzed. The authors identified five main levels of implementation and development of social responsibility of the subjects of the agricultural sector: nano-level – the level of an individual, micro-level – enterprises and their stakeholders, meso-level – territorial communities and corporate associations, macro-level – the state and civil society as a whole, metalevel – international organizations and transnational corporations. A social responsibility management model for agricultural sector enterprises has been developed. As a result, a mechanism for managing the social responsibility of an agricultural enterprise based on the principles of openness and partnership, mutuality, environmental friendliness, social orientation, economy and sustainable development was proposed. This mechanism involves the use of defined tools and the implementation of key management functions to achieve results under the influence of social climate factors and subjects of higher levels of social responsibility.Item Шляхи удосконалення маркетингового управління діяльністю аграрного підприємства(ЦНТУ, 2024-01-23) Русол, Ілля Миколайович; Rusol, IlliaМета кваліфікаційної роботи полягає в тому, щоб забезпечити підходи, що ґрунтуються на фактичних даних, для покращення маркетингових зусиль аграрних підприємств в сучасних умовах господарювання. Досягнення цілей передбачає вирішення таких завдань: вивчити теоретичні основи дослідження маркетингового управління діяльністю підприємств шляхом вивчення сутності поняття маркетингового управління, а саме основних підходів до його трактування; дослідження особливостей та специфіки маркетингового управління діяльністю аграрних підприємств; здійснення оцінки ефективності маркетингової діяльності аграрних підприємств шляхом аналізу тенденцій розвитку маркетингової діяльності на підприємствах агропромислового комплексу України загалом та ефективності маркетингової діяльності на досліджуваному підприємстві зокрема; визначення та обґрунтування напрямів удосконалення управління маркетингового управління діяльністю аграрного підприємства: розгляд передумов до доцільності удосконалення маркетингового управління діяльністю аграрного підприємства та проведення відповідних розрахунків економічної доцільності запропонованих заходів. Об'єктом дослідження є господарська діяльність ТОВ «Богданівка», предметом – теоретичні та методологічні аспекти розробки напрямів удосконалення маркетингового управління діяльністю аграрного підприємства. The purpose of the qualification work is to provide evidence-based approaches to improve the marketing efforts of agricultural enterprises in modern economic conditions. Achieving the goals involves solving the following tasks: to study the theoretical foundations of the study of marketing management of enterprise activities by studying the essence of the concept of marketing management, namely the main approaches to its interpretation; study of the features and specifics of marketing management of the activities of agrarian enterprises; carrying out an assessment of the effectiveness of marketing activities of agricultural enterprises by analyzing trends in the development of marketing activities at enterprises of the agro-industrial complex of Ukraine in general and the effectiveness of marketing activities at the investigated enterprise in particular; definition and substantiation of directions for improving the management of the marketing management of the activities of an agrarian enterprise: consideration of the prerequisites for the feasibility of improving the marketing management of the activities of an agrarian enterprise and carrying out relevant calculations of the economic feasibility of the proposed measures. The object of the study is the economic activity of LLC "Bohdanivka", the subject is theoretical and methodological aspects of developing directions for improving the marketing management of the agricultural enterprise.