Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 8. Частина 1. - 2023
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/15503
Browse
Item Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки(ЦНТУ, 2023)У науковому віснику представлені статті, присвячені проблемам проектування, експлуатації та ремонту сільськогосподарської техніки і транспортних засобів, технології виробництва, транспортних технологій та логістики, будівництва, матеріалознавства, IT-технологій, роботизації, автоматизації в промисловості та сільському господарстві. Наведені практичні рекомендації до використання результатів досліджень у галузях народного господарства. Науковий вісник є фаховим виданням, в якому публікуються основні результати наукових досліджень професорсько-викладацького складу, аспірантів, докторантів університету, а також науковців інших навчальних закладів, науково-дослідних інститутів НАНУ та промислових підприємств України. Збірник розрахований на наукових, науково-технічних працівників різних галузей науки та техніки, ЗВО, здобувачів вчених ступенів і звань.Item Дослідження захисних елементів технологічного устаткування та обладнання на автотранспортних підприємствах(ЦНТУ, 2023) Гевко, Ів. Б.; Гудь, В. З.; Левкович, М. Г.; Сіправська, М. Д.; Hevko, І.; Hud, V.; Levkovich, М.; Sipravska, М.Забезпечення надійності та безпеки при використанні обладнання є важливою задачею при проектуванні та виготовленні даного устаткування. Захисні елементи якими обладнано технологічне устаткування для ремонту на автотранспортних підприємствах є важливою запорукою показників надійності використання та довговічності такого обладнання. Саме такими елементами в даній статті є захисні муфти, які широко використовуються в устаткуванні. В даній статті проведено огляд використання та описано принцип роботи та конструкцію захисних муфт з підвищеними показниками надійності та точності спрацювання. Protective equipment is used in any equipment of motor vehicle enterprises, both to protect the equipment itself to reduce damage and for the worker. The protective elements of the equipment must provide high indicators of reliability and accuracy, therefore the purpose of this article is to conduct a study of these protective elements to improve their efficiency and reliability of operation when used on the equipment of motor vehicle enterprises.Item Розвиток технологій гібридних силових установок автомобілів(ЦНТУ, 2023) Ляшук О. Л.; Плекан, У. М.; Цьонь, О. П.; Гевко, Б. Р.; Lyashuk О.; Plekan, U.; Tson, О.; Gevko, B.У статті розглянуто питання підвищення коефіцієнта корисної дії силових установка автомобілів, збільшення паливної економічності та зниження викидів токсичних газів у сучасних транспортних засобах. Новітні технології в автомобільній промисловості постійно еволюціонують, включаючи й силові установки легкових автомобілів. Окреслено тенденції останніх років у розвитку електромобілів, які використовують електричні силові установки замість двигунів внутрішнього згоряння. Проаналізовано сучасний розвиток гібридних автомобілів та встановлено, що головною особливістю гібридних автомобілів є поєднання роботи двох різних типів двигунів (внутрішнього згорання і електричного) та розподілення енергії між ними за допомогою спеціальної трансмісії. Основним завданням трансмісії в гібридних автомобілях є забезпечення ефективного розподілу потужності між двигунами внутрішнього згорання і електромоторами. Одним з основних типів трансмісій для гібридних автомобілів є планетарна трансмісія (також відома як планетарна шестерня). В цілому, комбінація роботи двигуна внутрішнього згорання і електричного у гібридних автомобілях дозволяє досягти оптимального балансу між паливною ефективністю та екологічністю, забезпечуючи зручність і продуктивність при русі на автошляхах. Innovations and trends in the field of power plants of hybrid cars were covered in the article. The essence of the car's power plant was analyzed. The special transmission of hybrid cars was described. The modes of operation of the power plant in a hybrid car were outlined. Modern technologies of power plants of cars were given.Item Експериментальні дослідження ширини утвореного валка зрізаної гички коренеплодів цикорію(ЦНТУ, 2023) Підгурський, М. І.; Борис, М. М.; Цьонь, Г. Б.; Pidhurskyi, М.; Boris, М.; Tsyon, Н.У статті наведено результати перевірки адекватності розробленої аналітичної моделі, яка функціонально описує процес вивантаження зрізаної гички на поверхню зібраного поля шнековим конвеєром гичкозрізувального модуля. На основі обробки експериментального масиву даних отримано рівняння регресії зміни ширини утвореного валка зрізаної гички залежно від швидкості руху модуля, урожайності гички та частоти обертання шнека. The search for effective technical solutions and scientific directions for substantiating the rational parameters of the working bodies of hedge cutting devices, which ensure an increase in the production of the strategically important for the leading sectors of the economy of Ukraine (energy - biofuel, food - coffee, pharmaceutical - inulin) culture, or root crops of chicory is a relevant and significant direction research, both for science and practice.Item Improving the Accuracy of Wheeled Vehicle Acceleration Estimation During Testing(ЦНТУ, 2023) Podryhalo, М.; Polyanskyi, О.; Dubinin, Ye.; Klets, D.; Baidala, V.; Krasnokutskyi, М.; Подригало, М. А.; Полянський, О. С.; Дубінін, Є. О.; Клец, Д. М.; Байдала, В. Ю.; Краснокутський, М. В.The study considers the influence of installation errors during the installation of linear acceleration sensors on the accuracy of measurements during testing of wheeled vehicles, including the dynamic stability of the position. The possibility of automatic correction of these errors to improve measurement accuracy is considered. The work includes establishing the dependence of linear acceleration components on the angular deviations of the axes of the wheeled vehicle coordinate system and developing a method of automatic correction in real time to ensure high quality measurements and maintain the reliability of measurement systems. У дослідженні розглянуто вплив монтажної похибки під час установки датчиків лінійних прискорень на точність вимірювань при проведенні випробувань колісних машин, в тому числі – на динамічну стійкість положення. Розглянуто можливість автоматичного коригування цих похибок для поліпшення точності вимірювань. Робота включає встановлення залежності компонент лінійних прискорень від кутових відхилень осей системи координат колісної машини та розробку методу автоматичного коригування в реальному часі для забезпечення високої якості вимірювань і підтримання надійності вимірювальних систем.Item Increasing the wear resistance of the working bodies of soil processing machines by nitridation in the ignition discharge(ЦНТУ, 2023) Stechyshyn, М.; Lukianiuk, M.; Martynyuk, А.; Olekasandrenko, V.; Stechyshyna, N.; Стечишин, М. С.; Лук’янюк, М. В.; Мартинюк, А. В.; Олександренко, В. П.; Стечишина, Н. М.The article considers the problem of increasing the wear resistance of the cutting elements of the working bodies of tillage machines by nitriding in a glow discharge. Solving the problem of increasing the wear resistance of the cutting elements of the working bodies of soil tillage machines reduces the resistance to cutting when tilling the soil, which helps to reduce the traction force of the unit and, in the final version, save fuel. У статті розглядається проблема підвищення зносостійкості різальних елементів робочих органів ґрунтообробних машин азотуванням в тліючому розряді. Вирішення проблеми підвищення зносостійкості різальних елементів робочих органів ґрунтообробних машин зменшує опір різанню при обробці ґрунту, що сприяє зменшенню тягового зусилля агрегату і в кінцевому варіанті економії пального. Азотування досліджуваних зразків проводились на установці УАТР-1, призначеній для поверхневої модифікації деталей, інструменту та оснащення методом БАТР або аналогічних дифузійних вакуумних процесів. Встановлено, що при безводневому азотуванні в тліючому розряді (БАТР) відбуваються такі основні взаємоконкуруючі процеси: утворення нітридів, дифузійне насичення поверхні азотом і розпорошення поверхневого шару. Утворення нітридів відбувається при низьких значеннях питомого енергетичного потоку, процес розпорошення поверхні активізується при високих значеннях напруги, а за дифузію азоту в глибину металу відповідає густина струму. Структура і фазовий склад азотованих шарів визначається комбінацією режимних і енергетичних параметрів. Можливість керування енергетичними параметрами БАТР дозволяє значно розширити область отримання азотованих шарів із наперед заданими експлуатаційними характеристиками деталей машин і обладнання при одночасному зниженні енергоємності процесу азотування. Результати досліджень показали що величина зношування азотованого інструменту, в порівнянні з не азотованим зменшилась на 25 – 40 %.Item Вiдновлeння листових деталeй транспортних засобiв пiсля дорожньо-транспортних пригод(ЦНТУ, 2023) Драгобецький, В. В.; Молоштан, Д. В.; Черниш, А. А.; Dragobetskii, V.; Moloshtan, D.; Chernysh, A.Ця стаття є продовжeнням дослiджeнь щодо використання методiв удосконалeння рeмонту кузовних деталeй транспортних засобiв пiсля eкспертизи дoрoжньo-транспoртних пригод. Корпуснieлeмeнти вiднoсяться до oснoвних та найбiльш складних i рeсурсомiстких у вигoтoвленнi складoвих конструкцiї транспoртногo засoбу (наземного, повiтряного, мoрського). Крiм тoгo, кoрпyснi дeталi є oснoвою конструкцiї транспoртнoгo зaсoбу, яка об'єднyє в силoвому аспекті всі його частини в єдине ціле. Ресурс корпусу в цілому визначає експлуатаційну тривалість служби наземного транспорту загалом. На ресурс корпусних елементiв, якi зaзвичaй виготoвляються з листa штaмпуванням, впливaють корoзiя, експлуатацiйнi пoшкoдження та дoрoжньo-транспoртні пригoди. Резервoм підвищення дoвгoвiчності корпусних, в тому числii листових деталей (ресори, ободи коліс тощо), є кoмплекс технолoгiчних засoбiв i рацioальний вибiр технологічних параметрів процесу їх виготовлення листовим штампуванням. This article is a continuation of research on the use of methods to improve the repair of vehicle body parts after the examination of road accidents. Body parts are among the main and most complex and laborintensive structural elements of a vehicle (land, air, sea). In addition, body parts are the basis of the vehicle structure, which combines all its parts into a single whole in terms of power. The service life of the body as a whole largely determines the operational durability of land transport in general. The service life of body parts, which are usually made from sheet metal by stamping, is affected by corrosion, operational damage and traffic accidents. The reserve for increasing the durability of body parts, including sheet metal parts (springs, wheel rims, etc.), is a set of technological means and a rational choice of technological parameters of the process of their manufacture by sheet stamping.Item Дослідження ефекту релаксації напруження та залишкової деформації сучасних полімерних матеріалів для захисту поверхонь деталей від зношування(ЦНТУ, 2023) Пугач, А. М.; Черній, О. А.; Калганков, Є. В.; Puhach, А.; Chernii, О.; Kalhankov, Ye.Метою роботи є дослідження на релаксацію напруження при стиску та визначення залишкової деформації полімерних матеріалів, які використовуються в сучасному машинобудуванні для виготовлення захисних покриттів деталей машин. Експериментальні дослідження проводились на лабораторній установці ДМ-30М. В процесі випробування було визначено залежність падіння напруження в стиснених зразках матеріалів від часу,швидкість релаксації напруження, величину падіння напруження до рівноважного значення, рівноважний модуль, а також залишкову деформацію після зняття навантаження. Stress relaxation during compression of rubber and polymers is one of the indicators of their viscoelasticity. The purpose of the work is research on stress relaxation during compression and determination of the residual deformation of polymeric materials used in modern engineering for the production of protective coatings for machine parts.Item Дослідження впливу температури електроліту при імпульсному анодуванні на властивості поверхневих шарів технічного алюмінію(ЦНТУ, 2023) Гвоздецький, В. М.; Маркович, С. І.; Задорожна, Х. Р.; Студент, М. М.; Hvozdetskii, V.; Markovych, S.; Zadorozhna, К.; Student, М.Імпульсне анодування формує оксидні шари на алюмінієвих сплавах, що дозволяє отримати поверхневі шари з високою твердістю (до 2000 HV), низьким коефіцієнтом тертя, високою адгезією до металевої основи та низькою екологічною небезпекою. Проведено дослідження впливу температури імпульсного анодування на структуру та зносостійкість анодованих шарів. Встановлено, шо більше молекул води та сірки в анодованому шарі, то менша його мікротвердість та абразивна зносостійкість. Мінімальний знос анодованого шару, а значить найвищу його зносостійкість, зафіксовано для шарів, синтезованих за температури анодування -8ºС, а максимальний знос та найменшу зносостійкість за температури анодування -5ºС. Висока зносостійкість анодованих шарів, синтезованих за температур електроліту від -8 до +10ºС за умов тертя без мащення зумовлена наявністю кристалічної води в анодованому шарі. luminum alloys are characterized by low abrasive wear resistance, which significantly restricts their wide use in technological environments, especially if they contain abrasive particles. The method of pulse anodizing, which consists in periodically changing the current density, allows to improve the hardness and abrasive wear resistance. However, the influence of temperature on these processes has not been sufficiently studied.Item Інформаційні системи і комп’ютерні технології на транспорті(ЦНТУ, 2023) Кузєв, І. О.; Ковцур, К. Г.; Kuziev, І.; Kovtsur, К.У статті у військовий час обґрунтовано велику необхідність застосування комп’ютерної інформаційної системи як потужногоінструмента забезпечення сучасної конкурентоспроможності автотранспортного підприємства. Проаналізовано дослідження вітчизняних і зарубіжних фахівців з проблематики використання інформаційних систем. Досліджено, що інформаційні системи і технології дають можливістьвести безперервний контроль та облік за станом і рухом товарно-матеріальних, фінансових, а також людських ресурсів на автопідприємстві, отримувати інформацію про результати діяльності автопідприємства в реального часу, своєчасно здійснювати підготовку документів, планів і прогнозів робіт на основі достовірної та повної інформації. The article substantiates the necessity of using the information system as a powerful tool for ensuring the modern competitiveness of the motor vehicle enterprise in wartime. The research of domestic and foreign specialists on the issues of using information systems was analyzed.Item Багатомодульна електроерозійна головка розмірної обробки дугою(ЦНТУ, 2023) Сергєєв, А. О.; Боков, В. М.; Шмельов, В. М.; Sergeev, А.; Bokov, V.; Shmelov, V.Запропоновано концепцію багатомодульної електроерозійної головки розмірної обробки дугою, що включає склад, загальний технічний опис та схеми підключення модулів. Показано, що використання електроерозійної головки розмірної обробки дугою зі станцією робочої рідини та джерелом живлення технологічним струмом на базі настільного свердлувального верстата дозволяє розширити її технологічні можливості за рахунок використання багатомодульного принципу обробки без суттєвого підвищення вартості обладнання. In modern conditions at repair plants and workshops, there is a need to process various parts from hardto-machine materials, for example, from G13 steel, hardened steels and hard alloys. When implementing electropulse processing, the process is accompanied by mandatory pauses that negatively affect processing performance. A distinctive feature of the arc dimensional processing method, compared to electric pulse processing, is a significantly higher processing productivity (approximately by an order of magnitude or more), but stationary machines are massive, difficult to manufacture, occupy a large area and are very expensive. Therefore, only some of them are used for repair work. In addition, portable EDM machines and heads implementing the ROD process are used for repair work, but they have a narrow technological purpose.Item Покращення показників автомобільних дизельних двигунів при додаванні водневої каталітичної добавки(ЦНТУ, 2023) Тарандушка, Л. А.; Шалапко, Д. О.; Tarandushka, L.; Shalapko, D.У статті розглядається один із методів підвищення продуктивності автомобільних дизельних двигунів, а саме введення водню (від 0,2% до 2,0% за масою) у склад основного дизельного палива. Пропонується інтегрувати водень у паливопровід високого тиску між паливним насосом високого тиску (ПНВТ) та форсункою. Цей підхід дозволяє досягти зменшення споживання палива на рівні від 0,4…2,8% без суттєвого переобладнання конструкції двигуна. The aim of the study is to present a new proposed method for improving the efficiency of transportation diesel engines. Considering the rising cost of transportation, where 80% of the expenses are attributed to fuel costs, there is a necessity to develop methods for reducing fuel consumption. Among the main approaches are the use of alternative fuels or fuel additives. One of the most effective and promising options is the utilization of hydrogen, both as an alternative fuel and a fuel additive.Item Mathematical modeling of the process of containerized cargo handling at terminals(ЦНТУ, 2023) Levkin, D.; Berezhna, N.; Kozenok, А.; Babych, І.; Левкін, Д. А.; Бережна, Н. Г.; Козенок, А. С.; Бабич, І. А.The article proposes a mathematical model of terminal cargo handling based on a probabilistic approachthat takes into account the arrival of cargo at the terminal. The supplier-terminal-destination systems are systems with distributed parameters, which means that the optimization of the time spent by goods at the terminal and the quality of their material condition is ensured by the methods of vector parameter optimization. The authors reduce the dimensionality of the technical parameters of the transport system, after which they optimize the discretized parameters of the system. Using the results of the research in this article to optimize transportation and terminal cargo handling will increase the productivity of transportation and minimize economic losses due to cargo damage. Проблема скорочення часу перебування вантажу на терміналі та загального часу прибуття вантажу до пункту призначення є найбільш актуальною в умовах можливих виробничих ризиків національної економіки. Оптимізація технічних і економічних параметрів транспортних систем дозволить підвищити економічну ефективність для підприємців і вантажовласників. Вантажні термінали мають значення перевалочних вузлів, місць зосередження зусиль різних сервісів, де накопичуються, трансформуються та розподіляються вантажі на шляху руху товарів, а також індикаторів, які відображають обсяги перевезень, що виконуються різними видами транспорту. Тобто транспортні термінали різної потужності та спеціалізації - це не лише пункти накопичення дрібних відправлень, а також і великі вантажорозподільчі центри постачання, а, отже, і найважливіші ланки логістичної системи на багатьох підприємствах.Item Розробка методики визначення розміру страхового запасу товарів в транспортно-логістичному ланцюзі для підвищення конкурентоздатності підприємства(ЦНТУ, 2023) Тарандушка, Л. А.; Тарандушка, І. П.; Tarandushka, L.; Tarandushka, І.Розроблено методику управління запасами у транспортно-логістичному ланцюзі на основі обґрунтування організаційних рішень, характеристик системи управління запасами у проміжній ланці логістичного ланцюга (регіональному транспортно-розподільчому центрі), що взаємодіє з виробниками, споживачами та перевізниками товару. Результати дослідження пропонується застосовувати в процесі оптимізації функціонування підприємства на ринку збуту товарів. The methodology of inventory management in the transport and logistics chain was developed based on the justification of organizational decisions, the characteristics of the inventory management system in the intermediate link of the logistics chain (regional transport and distribution center), which interacts with manufacturers, consumers and carriers of goods.Item Розробка практичної методики застосування експертних методів теорії систем при дослідженнях транспортного процесу(ЦНТУ, 2023) Загорянський, В. Г.; Zahorianskyi, V.В роботі розглянуті прикладні аспекти використання експертних процедур обґрунтування рішень, організація та проведення експертного аналізу керованої системи. За допомогою методики математичної обробки результатів експертного аналізу за методом Дельфі в Microsoft Excel визначається, чи узгоджуються думки експертів та номери пріоритетних та несуттєвих напрямків (альтернатив). Якщо думки експертів виявляться неузгодженими, відкориговуюь значення їх оцінок, домагаючись узгодженості у поглядах. Проведена комп'ютерна реалізація методів експертних оцінок під час створення інформаційного забезпечення завдань прийняття управлінських рішень. The purpose of the paper is to develop a practical methodology for using the Delphi method using Microsoft Excel for organizing and conducting expert analysis of the managed system. Іn the paper are considered аpplied aspects of the use of expert decision-making procedures, organization and expert analysis of the managed system.Item Cинтез гвинтових конвеєрів-змішувачів з обертовим кожухом(ЦНТУ, 2023) Коваль, С. О.; Koval, S.Проведено структурно-схемний синтез гвинтових конвеєрів-змішувачів з обертовим кожухом і згенеровано конструктивні рішення гвинтових робочих органів змішувачів, у яких є можливість вибору необхідної величини зазору між лопатями для інтенсифікації процесу змішування матеріалів різних фракцій, а також конвеєрів-змішувачів з обертовим кожухом без примусового обертання кожуха з можливістю пригальмовування і з примусовим обертанням кожуха з можливістю зміни довжини траси змішування і переміщення матеріалів. Представлено розроблену залежність з допомогою якою проводиться кінцевий відбір синтезованих конструкцій, яка враховує вагу таких факторів, як загальна вартість, продуктивність, ефективність виконання процесу змішування та кількість функціональних характеристик. Carrying out a structural-schematic synthesis often allows you to obtain a significant range of quite effective constructive solutions of various technical means, which fully also applies to the generation of alternative solutions for screw mixers. Screw conveyors-mixers with a rotating casing (GKZOK) are atypical mechanical means for performing the operation of mixing materials, however, they can become quite widely used in various sectors of the economy by combining the operation of moving loose material with the operation of mixing it. For their creation and further research, it is necessary to develop separate rational structures that would meet the relevant parameters in terms of achieving quality indicators of the mixing process, high performance of the process, as well as acceptable cost of manufacturing, operation and maintenance of such structures. For this reason, it is advisable to use the method of structural-schematic synthesis by the method of hierarchical groups with the help of morphological analysis to obtain appropriate technical solutions.Item Виробничі комплекси машин для аерації при компостуванні органічної сировини(ЦНТУ, 2023) Павленко, С. І.; Pavlenko, S.Метою досліджень є узагальнення вибору машин і обладнання для забезпечення процесів механізованого компостування на прикладі операції аерації суміші.Методи досліджень: системний аналіз технологічних прийомів, техніко-економічних характеристик засобів для механізованого компостування. Вибір технічних засобів аерації суміші, що компостується, необхідно проводити з врахуванням періодичності циклу обробітку. Використання вдосконаленого для процесів компостування сировини розкидача органічних добрив (аналог ПРТ-10(7)), причіпних, самохідних аераторів – змішувачів дозволяє зменшити кількість використовуваних технічних засобів в механізованій технології компостування і підвищити економічну ефективність. The purpose of the research is to generalize the selection of machines and equipment to ensure mechanized composting processes using the example of the mixture aeration operation. Research methods: systematic analysis of technological methods, technical and economic characteristics of means for mechanized composting.Item Підвищення ефективності функціонування нерегульованого перехрестя з круговим рухом(ЦНТУ, 2023) Ляшук О. Л.; Сташків, М. Я.; Цьонь, О. П.; Рожко, Н. Я.; Плекан, У. М.; Гевко, Б. Р.; Lyashuk О.; Stashkiv, М.; Tson, О.; Rozhko, N.; Plekan, U.; Gevko, B.Проведено аналіз і емпіричні дослідження умовних та безумовних параметрів моделі дорожнього руху на нерегульованому перехресті з круговим рухом міста Тернопіль. Перехрестя «Збаразьке кільце» у м. Тернопіль є нерегульованим перехрестям з круговою схемою руху і знаходиться на перетині проспекту Степана Бандери, вулиць 15 квітня, Т. Протасевича і Підволочиського шосе. Ця вулична розв’язка має особливість у тому, що проспект Степана Бандери є магістральною вулицею загальноміського значення. Зокрема, вулиці 15 квітня, Т. Протасевича та Підволочиське шосе належать до дороги, що об’їжджає місто Тернопіль. На цих вулицях здійснюється транзитний рух великотоннажного транспорту, що спрямований на міста Дубно – Львів, Івано-Франківськ, Чернівці – Хмельницький. Розглянуто різні варіанти організації руху на даному перехресті з метою знаходження найбільш оптимальних рішень для підвищення безпеки та ефективності руху. The analysis and empirical studies of conditional and unconditional parameters of the traffic model at an unregulated intersection with circular traffic in the city of Ternopil were conducted. The intersection "Zbarazke ring" in the city of Ternopil is an unregulated intersection with a circular traffic pattern and is located at the intersection of Stepan Bandera avenue, April 15 street, T. Protasevich street and Pidvolochyskyi highway.Item Обґрунтування параметрів регулярних мікрорельєфів сформованих на плоских поверхнях(ЦНТУ, 2023) Дзюра, В. О.; Марущак, П. О.; Семеген, В. О.; Головко, В. В.; Федів, В. Я.; Dzyura, V.; Maruschak, P.; Semehen, V.; Holovko, V.; Fediv, V.Розглянуто технологічні особливості формування регулярного мікрорельєфу І виду на плоских поверхнях методом вібраційного обкочування вібраційною головкою із кульковими обкатниками. Отримано аналітичну залежність для визначення шляху, що пройде віброобкатник за чверть оберту шпинделя при заданих режимах формування мікрорельєфу. Отримано аналітичні залежності для визначення відносної площі віброобкоченої поверхні для рельєфу з паралельними канавками, сформованого на плоских поверхнях. Встановлено умови формування мікрорельєфу в залежності від геометричних параметрів мікрорельєфу та технологічних режимів його формування. Побудовано графіки залежності відносної площі віброобкочування Fв від повздовжньої подачі інструменту, Sпз та від частоти nдв.х. осциляцій обкатників, а також графіки відносної площі віброобкочування Fв від кроку канавки tk. The task of the article is to establish the influence of the technological parameters of the process of forming regular microrelief formed on flat surfaces on the relative area of vibration rolling and, accordingly, the operational properties of this surface.Item Мікроструктура поверхневого шару титанового сплаву модифікованого вакуумним іонним азотуванням в імпульсному режимі(ЦНТУ, 2023) Калініченко, В. І.; Рутковський, А. В.; Маркович, С. І.; Kalinichenko, V.; Rutkovskіy, А.; Markovych, S.Проведено металографічне дослідження мікроструктури модифікованих поверхонь титанових сплавів зі специфічною структурою та глибиною дифузійного шару, заповненої азотом. Встановлено що азотування (до 900ᵒС) в тліючому розряді титану ВТ1-0 та ВТ1-00 дозволяє значно підвищити мікротвердість за рахунок властивостей азоту та його сполук з титаном, зберігаючи при цьому вихідні механічні властивості матеріалу основного матеріалу. Зміна параметрів процесу азотування (температура, тиск, середовище зберігання та година азотування), що призводить до зміни фізикомеханічних характеристик, структури, складу, фазового та хімічного складу поверхні азотованого шару: мікротвердість поверхні до 10500 МПа; товщина азотованого шару до 500 мікрон; товщина нітридного шару до 25 мікрон; різниця зсуву фаз TiN, Ti2N, Ti(N); різний градієнт твердості по глибині, що дозволяє оптимізувати потужність поверхні кулі в конкретних умовах експлуатації. The mechanical strength and durability of structural elements is ensured by the correct selection of the materials from which they are made and the special functional properties of the surface layer, which are provided by applying coatings or by changing the structural state of the surface layers of the material by means of their modification.