Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 7. Частина 1. - 2023

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/13308

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item type:Item,
    Model of the optimal composition of the main technical facilities of a container transport and technological system
    (ЦНТУ, 2023) Zahorianskyi, V.; Moroz, М.; Haikova, Т.; Загорянський, В. Г.; Мороз, М. М.; Гайкова, Т. В.
    To solve the problem of determining the rational type and parameters of containers, as well as the structure of their fleet for the delivery of cargo (cargo), taking into account whether the accepted type and structure of the container fleet corresponds to the values of the required (custom) batches for the delivery of products and the possibility of making appropriate adjustments to the container payload values, an economic and mathematical model of the optimal composition of the technical complex of a container transport and technological system has been developed. Метою статті є розробка математичної моделі, що передбачає процедури оптимізації, за допомогою якої можуть бути визначені ефективні типи технічних засобів і їх кількість і структура парку, необхідних для здійснення контейнерних перевезень, в тому числі контейнерів, для коригування корисного навантаження контейнерів. Технічні засоби контейнерної транспортної системи виділені в шість основних видів (елементів), які утворюють єдиний технічний комплекс. При конкретних розрахунках визначення раціонального типажу і параметрів контейнерів, а також структури їх парку для доставки вантажу (вантажів) слід враховувати, чи відповідає типаж і структура парку контейнерів що приймається величинам потрібних (замовних) партій доставки продукції і вносити відповідні поправки значень корисного навантаження контейнера. Для вирішення даної задачі застосована економіко-математична модель технічного комплексу контейнерних перевезень. Для процесу контейнерних перевезень виділена система обмежень математичної моделі, що враховує умови цього процесу. Критерієм ефективності варіанту вибору (цільовою функцією математичної моделі) виступає значення сукупних приведених витрат при їх мінімізації. Виділено чинники, що визначають питомі приведені витрати при перевезенні вантажів з заданими характеристиками в контейнерах з різними параметрами. Запропонований підхід застосований для випадку невідповідності типажу і структури парку контейнерів рекомендованим партіям поставки за масою або об'ємом і запропонована методика коригування корисного навантаження контейнерів. Розглянуто передумови формування та функціонування економічно ефективних контейнерних вантажних перевезень в Україні з використанням автомобільного транспорту. Для вибору раціонального типажу і параметрів основних технічних засобів контейнерної транспортної системи та їх поєднань (структури парків) застосований системний підхід, який супроводжується комплексними техніко- економічними розрахунками. Представляється перспективною розробка по даній моделі алгоритму і програми для оптимізації складу контейнерної транспортно-технологічної системи.
  • Item type:Item,
    Аналіз перспектив розвитку проєкту каршерінгу
    (ЦНТУ, 2023) Гайкова, Т. В.; Мороз, О. В.; Олексієнко, С. Р.; Haikova, Т.; Moroz, О.; Oleksiienko, S.
    У статті представлено розробку міських систем поділу автомобілів. В останні роки спостерігається суттєве збільшення кількості таких систем, що впроваджуються в усьому світі. Кількість користувачів так швидко зростає, що послуги спільного використання автомобілів впливають на поведінку транспорту. Крім того, процес сприяє змінам модального розподілу. Представлений аналіз охоплює системи експлуатації в Європі, Азії та Північній Америці: запровадження систем поділу автомобілів та перспективи їх розвитку в 2020–2025 роках. The article is devoted to the project analysis of the development of urban car sharing systems, which attract an increasing number of users, with a statement of their current state. The analysis presented in the article covers the systems operating in Europe, Asia and North America, contains a formal forecast that presents the prospects and opportunities for achieving the desired level of development in 2020-2025. Car sharing, as a model that complements urban transport services, based on short-term rental of cars offered by operators in urban areas. Its concept is similar to car rental systems, with the only difference being that cars hired in less than an hour. Car sharing is one opportunity that fits into the idea of a sharing economy. According to this idea, business models based on using popular online platforms to provide short-term use of services or goods. Recently, car sharing has become a popular mode of transport, especially in cities. Explores the concept of car sharing, its various business models and its impact on the transportation industry. The advantages and disadvantages of car sharing for users, providers and society as a whole analyzed. The analytical rationale examines the challenges faced by the car sharing industry such as competition, regular challenges, and technological advancements. An example of car sharing in Ukraine presented, highlighting the peculiarities of the local market and the potential for future growth. The case made that car sharing has the potential to revolutionize the way people move around cities, but its success depends on the ability of providers to adapt to the changing needs and preferences of consumers. Monitoring the daily rental and its duration, as well as a number of other parameters, should help to respond by regulating the number of vehicles available in the carsharing system. Due to the limited space in the city, urban areas must be adapted to the needs of residents, deviating from car-centric concepts. Such a combination can reduce traffic jams in city centers and contribute to the reduction of the negative impact of transport in cities from an ecological point of view. Maintaining balance is the basis of sustainable urban development, and the car sharing initiative is one of its main features.
  • Item type:Item,
    Впровадження цифрових технологій в управління ланцюгами постачань
    (ЦНТУ, 2023) Гайкова, Т. В.; Загорянський, В. Г.; Леонтович, А. О.; Haikova, Т.; Zahorianskyi, V.; Leontovych, А.
    У статті розглянуто особливості цифровізації в управлінні ланцюгами постачань. Викладено питання про сучасний стан впровадження програмного забезпечення в розвинені транспортні комплекси. Визначено фактори, що впливають на успішну автоматизацію транспортного процесу. Обґрунтовані завдання в галузі використання сучасних транспортно-інформаційних методів. Проведене дослідження дає змогу проаналізувати важливі напрями інноваційного розвитку та застосування сучасних технологій в сфері транспорту. During the period of military condition, one of the defining factors of the national economy and the welfare of the society is a well-established, automated process of delivery of cargoes by automobile transport. Changing business models under the influence of the situation in the country requires more flexible methods, as an example of which can be the formation of information networks to strengthen transport communications and to reduce transaction costs in the industry. Modern information and digital systems provide enterprises with effective strategic management, due to analysis of collected data and further planning of activity using riskmanagement methods. But it is also important to consider the security of such data and the protection of consumer privacy. Digital technologies are actively used in transport logistics when making certain payments for the given services. When delivering a cargo, as a rule, all conditions specified in the contract of carriage must be fulfilled. All payment transactions are carried out on digital platforms and demonstrate high efficiency, as well as the possibility to monitor compliance with payment terms. However, the expansion of the use of digital technologies in transport logistics has much greater potential, which will provide significant efficiency of the whole transport and logistics system. Digital technologies are built to meet the specific requirements of the task. The large number of operations during transportation of cargoes, peculiarities of transportation, as well as the necessary types of packing, storage and sorting include a certain array of data. They also provide data sets that need to be quickly integrated into specific threads. A very important component is the creation of information systems in the digital industry, where all transactions are carried out in digital format and show high results. In the case of road transportation, the transport documentation is fully transferred to the electronic platform and significantly reduces the cost of the unit of the transported cargo. Currently, software is being developed, connected with the use of electronic goods and transport waybills (e-TTS) for all types of transport. By using new innovative methods, on the example of electronic goods and transport waybill, the processing time of documents is reduced to 90%, protection of confidential information in cloud servers, cost savings on documentation printing, easy and fast search of documents with the help of online archive, convenient format of work for drivers, possibility of integration with existing systems with the help of API. All these indicators positively influence the development of transport processes and rapid achievement of results at the lowest cost.