Економічні науки. Випуск 26. – 2014
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/5
Browse
Search Results
Item Educational and Professional Staff Development Based on Social Capital Accumulation(КНТУ, 2014) Volchkova, G.; Волчкова, Г. К.The ways to liven employees educational and professional development on the basis of the social capital accumulation have been developed in the article. Analyzing the value orientations concerning professional development of employees, which were formed in society over a period 2012-2014 years, the author concentrated her attention on destruction of the education ponderability, lowering motivation to professional development due to the social capital degradation. The author also has analysed the interrelation of educational level with a confidence level in society and influence of the accumulated social capital on the improvement of employees' professional development. В статті розроблено шляхи активізації освітньо-професійного розвитку працівників на основі накопичення соціального капіталу. Аналізуючи ціннісні орієнтації щодо освітнього і професійного розвитку працівників, що склалися у суспільстві протягом 2012-2014 років, автором зосереджено увагу на руйнуванні вагомості освіти, демотивації професійного розвитку на основі деградації соціального капіталу. Також автором проаналізовано взаємозв’язок рівня освіти з рівнем довіри в суспільстві і вплив накопиченого соціального капіталу на поліпшення професійного розвитку працівників.Item Тенденції та особливості підготовки фахівців у системі вищої освіти(КНТУ, 2014) Жукова, В. О.; Zhukova, VladislavaУ статті розглядаються тенденції та особливості підготовки кваліфікованих фахівців у системі вищої освіти з урахуванням сучасних тенденцій її реформування. Охарактеризовані напрями реформування системи вищої освіти України відповідно до цілей Болонського декларації. Проаналізовані показники діяльності вищих навчальних закладів України та фінансування вищої освіти. Здійснено класифікацію видів дисбалансу на ринку кваліфікованої праці молодих фахівців. Запропоновані заходи щодо підвищення ефективності та поглиблення зв’язків з реальним сектором економіки в контексті підвищення якості вищої освіти. The trends and characteristics of training in higher education in Ukraine with due regard for its reforming in accordance with the requirements of the Bologna process are examined in the article. The directions of reforming the higher education system of Ukraine in accordance with the objectives of the Bologna Declaration have been characterized. The indices of activities of universities in Ukraine and financing of higher education have been analyzed. The classification of types of imbalance in the skilled labor market of young professionals have been made, which, in addition to traditional types - quantitative and qualitative imbalance - was supplemented by such species as territorial imbalance (lack of young staff necessary qualification within the depressed regions or their parts) and motivational imbalance (low motivation to work on as a result of irrational choice of field of study). The measures of improving and deepening the relationships with the real economy in the context of improving the quality of higher education have been proposed. The necessity of ensuring the conformity of job places with the requirements and expectations of young professionals on the level of payments and working conditions, career opportunities and professional growth, preventing disproportions and regional asymmetries regarding quality of training and quality of job places have been substantiated.