Економічні науки. Випуск 26. – 2014
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/5
Browse
Search Results
Item Система управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств(КНТУ, 2014) Селезньова, О. О.; Selezneva, ОlgaУ статті досліджено систему управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Розроблено модель системи управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Наведено складові елементи, функції, зовнішні та внутрішні фактори системи управління маркетинговою діяльністю будівельного підприємства. Розкрито сутність етапів побудови системи управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. The aim of the study is to determine the construction enterprises’ management marketing activities system, which will enhance their competitiveness in the domestic market. The construction enterprises’ management marketing activities system is a set of interrelated elements of the construction entity which functions in order to meet construction market consumers needs in the most efficient way, given the commercial interests, internal and external organizational factors. Central place in the construction enterprises’ management marketing activities system occupy mission, values and vision of the entity, which depend primarily on the needs of customers. Market research precedes the development of these elements. Organizational structure of marketing depends on the type and volume of work and services performed by construction company. Motivation function involves stimulation of marketing staff to the most efficient operation by the different methods. Completes administrative cycles in the construction enterprises’ management marketing activities system audit and control systems. This article explores the management system of construction enterprise marketing activities and its components. The model system of marketing activity of construction enterprises was worked out. The essence of the stages of construction management construction marketing activities of enterprises was considered.Item Дослідження зовнішньоторговельного напряму діяльності підприємств машинобудівної галузі Хмельниччини(КНТУ, 2014) Свідерська, А. В.; Sviderska, AntoninaВ статті розглядаються питання обробки статистичних даних, пов’язаних із зовнішньоекономічною торгівлею Хмельниччини, зокрема, машинобудівної галузі. Досліджено зміни у географічній та товарній структурах експортно-імпортних потоків та дано оцінку ступеня внутрішньогалузевої торгівлі на основі індексу Грубеля-Ллойда. Встановлено основні проблеми, що гальмують розвиток галузі регіону. The article deals with the questions concerning the analysis of the up-to-date state of export machine-building potential on the regional level. The main assignment of the investigation was the tendencies identification and the determination of the significant problems, which hinder the development of foreign trade activities of the enterprises in region. The changes in the geographical and product structures of export-import flows are investigated, and the essessment of intra-industry trade level based on the Grubel-Lloyd index is given. The scale and dynamics of total goods sales of the machine-building enterprises of the region are analyzed. The indicator of the foreign trade balance was rather high within all analyzed period of time that is negative phenomenon in terms of the strategic role of machine-building for the development of other industries. The ways to overcome the crisis phenomena in the industry, the means of foreign trade operations activization and the areas of export potential enhancement are proposed. We can conclude about geographical and product structures irrationality, their low diversification and orientation mainly to the customers from CIS (Commonwealth of Independent States) and developing countries. In 2013 the first indications of improvement have been showed up, but it is too early now to talk about the crisis consequences overcoming and the stable tendency of export activities development in machine-building.Item Система главных функций в модели управления инновационным потенциалом предприятия(КНТУ, 2014) Банникова, З. В.; Федосенко, Л. В.; Баннікова, З. В.; Федосенко, Л. В.; Bannikova, Zinaida; Fedosenko, LyudmilaСтатья посвящена моделированию процесса управления формированием и реализацией инновационного потенциала предприятия на основе «системы главных функций». В ходе исследования разработана модель управления формированием и реализацией инновационного потенциала предприятия по модифицированной «системе главных функций», включающая организационное, функциональное и программное обеспечение. Модель совершенствует организационную структуру управления предприятием в соответствие с потребностями инновационной деятельности, создает функциональный алгоритм последовательных действий в сфере причин, информационно связывает субъектов управления, автоматизирует управленческий процесс, повышает эффективность управления инновационным потенциалом предприятия. Стаття присвячена моделюванню процесу управління формуванням і реалізацією інноваційного потенціалу підприємства на основі «системи головних функцій». У ході дослідження розроблена модель управління формуванням і реалізацією інноваційного потенціалу підприємства за модифікованою «системою головних функцій», що включає організаційне, функціональне та програмне забезпечення. Модель удосконалює організаційну структуру управління підприємством у відповідності до потреб інноваційної діяльності, створює функціональний послідовних дій у сфері причин, інформаційно пов'язує суб'єкти управління, автоматизує управлінський процес, підвищує ефективність управління інноваційним потенціалом підприємства. The article describes the modeling process for formation and realization enterprise innovative potential management on the bases of the main functions system. The study made it possible to develop a management model for formation and realization enterprise innovative potential management based on a modified system of main functions, which includes organizational, functional and software support. The aim of enterprise innovative potential modeling is an algorithm of strictly successive actions related to the decision-making processes in this sphere and their implementation control. «Main functions system» organizes, formalizes controlling subsystem operation in the shire of causes which the lead to the expected results. The given model transforms traditional hierarchical organization structure with a vertically organized structure, activates management functions, gives a new quality to the system of formation and realization enterprise innovative potential management, and is based on matrix horizontal integration. The model facilitates automation of date collection, processing and analysis. It pays special attention to monitoring, controlling of enterprise innovational potential and the assessment of management decisions in the field of formation and realization of enterprise innovative potential. To make the processes of formation and realization of enterprise innovative potential more vivid in practice it has been suggested to present formation model management and the model of realization enterprise innovational potential management separately. The given model is dynamic enough; it can include new elements, which make it possible to construct the management algorithm in a greater detail. The model improves the enterprise management organizational structure in accordance with the requirements of innovation activity, creates a functional algorithm of successive actions in the cause sphere, informationally connects management subjects, atomizes management, increases the effectiveness enterprise innovational potential management.Item Критерії оцінки конкурентоспроможності авіатранспортних підприємств України(КНТУ, 2014) Суворова, І. М.; Suvorova, IrinaУ статті обґрунтовано потребу у забезпеченні та підтримці необхідного рівня конкурентоспроможності авіакомпаній, а також завоювання довіри у споживачів, що дасть змогу сформувати стійкі конкурентоспроможні переваги. На основі дослідження сформовано основні групи чинників для оцінювання конкурентоспроможності авіатранспортних підприємств України. Виходячи з аналізу основних критеріїв конкурентоспроможності запропоновано показник щодо розрахунку загального рівня конкурентоспроможності авіакомпаній з урахуванням питомої ваги кожного показника в залежності від його значущості. Aim of this paper is to develop theoretical concepts and practical recommendations for development and improvement of criteria for evaluating of competitiveness of air transport enterprises of Ukraine. Methodology of research is theoretical methods of synthesis, analysis and synthesis to study the main factors in assessing the competitiveness of air transport enterprises, systemic and integrated approach - to justify the theoretical-methodological approach to identifying key criteria for evaluating of competitiveness of air transport enterprises of Ukraine. The need for providing and maintaining the necessary level of competitiveness of airlines as well as gaining the confidence of consumers that will help create sustainable competitive advantages was justified. Based on a study group the main factors to assess the competitiveness of air transport enterprises of Ukraine were formed. The main criteria for competitiveness indicator for calculating the overall competitiveness of the airlines based on the proportion of each indicator, depending on its importance was proposed. The developed model is appropriate to apply to air transport enterprises of Ukraine for improving the methodology of organizational knowledge and to hold a competitive position in the market of air transportation. At the core of the proposed criteria and parameters for calculating the overall competitiveness of modern airline can receive the necessary information about the advantages and disadvantages of their activities.Item Система менеджменту безпеки харчової продукції(КНТУ, 2014) Панченко, М. О.; Городецька, Т. Б.; Panchenko, Мaria; Gorodeckaya, TatyanaУ статті обґрунтовується необхідність підвищення якості харчової продукції та рівня її безпеки. Досліджується сукупність факторів, що впливають на підвищення інтересу українських підприємств харчової промисловості до забезпечення безпеки продукції, що випускається. Розглядаються розробка та впровадження системи управління безпекою на харчових підприємствах. The necessity of upgrading food products and its strength security is grounded in the article. The aggregate of factors, influencing on the increase of interest of the Ukrainian enterprises of food retail industry to providing of safety of the produced products, is considered. Development and introduction of control the system by safety is also examined on food enterprises. In the conditions of competition exactly those enterprises win at the food market, whose products will be more high-quality and safe, and also those which quick than other will inculcate the checking of quality of NASSR system in the activity. NASSR is conception, which foresees systematic authentication, estimation and management dangerous factors which substantially influence on safety of products. Practical application of principles of NASSR sets quite a bit positive patterns of achievement of high results on providing of safety of food products. Development of the system of providing of food safety is one of the most effective methods of achievement of safety of food products. And for creation of most effective control the system by safety food products it is necessary to combine enterprises and unite approaches, which contained in a few international standards. The development of the system of providing of food safety products process is a process, adding the value of organization.Item Управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування на засадах маркетингового підходу(КНТУ, 2014) Жовновач, Р. І.; Zhovnovach, RuslanaВ статті розглянуто основні організаційні підходи до управління конкурентоспроможністю підприємств сільськогосподарського машинобудування. Відзначено вагомий вплив споживачів сільськогосподарської техніки на діяльність підприємства-виробника. Запропоновано удосконалення управління конкурентоспроможністю підприємств на засадах маркетингового підходу, виходячи з інтересів виробників та потреб і можливостей споживачів сільськогосподарської техніки. The article discloses the problem of management of enterprise competitiveness of agricultural machine building on the basis of marketing approach. The main organizational approaches towards management of enterprise competitiveness were analysed. An important influence of customers of agricultural machines on the activity of company-producers was marked. It was proved that management of enterprise competitiveness on the basis of marketing approach corresponds to modern demands at most. The improvement of management of enterprise competitiveness taking into account interests of producers and demands of customers of agricultural machines was suggested. Application of marketing approach in management of enterprise competitiveness of agricultural machine building will facilitate getting additional competitive advantages due to the formation of the system of mutual relations among producers, customers and other parties.Item Інтелектуальний аналіз даних для навчання і практичного застосування в економіці(КНТУ, 2014) Кернасюк, Ю. В.; Kernasyuk, YuriyВ статті розкрито основні аспекти та перспективи розвитку нового напрямку інформаційно-аналітичного забезпечення комплексного оцінювання результатів економічної діяльності сільськогосподарських підприємств з використанням засобів інтелектуального аналізу даних. На прикладі сільськогосподарських підприємств Кіровоградської області доведено перспективність застосування кластерного аналізу для оцінки економічної ефективності результатів їх діяльності. Встановлено раціональний напрям спеціалізації виробництва, що забезпечує максимальний прибуток. The market economic reforms, the increasing of producer's competition and the need to prevent threats of financial risk require advanced professional features from professionals; increase the responsibility of managers for performance and consequences of decisions. In these conditions, the strategic component of business development is a steady trend of information management processes and efficiency of the organization is determined by using innovative methods and software and hardware for supporting. The purpose of the article is to assess the current state of data mining and an overview of its use in teaching and practice on the example of the agrarian economy. The growth of information flow requires the use of advanced data analysis tools. Data mining – the collection of modern methods of information processing. The ways of using data mining to study the economic efficiency of agricultural production were grounded. The information source is the average economic performance of agricultural enterprises for 2009-2013 years. Data mining had been performed by using EM – algorithm and direct classification procedures with using cluster analysis. The three clusters of areas Kirovohrad region were determined. The systematic analysis of the economic efficiency of farms in 21 districts of Kirovohrad region was conducted and it was established a rational direction and value of basic industries of agriculture, which provides maximum profit from 1 hectare of agricultural land. The analysis showed (for 21 districts) the rational direction of specialization of agricultural production, ensuring maximum profit from 1 hectare of agricultural land: the proportion of grains and oilseeds - 39 and 39%, and livestock production - not less than 12%.Item Дослідження впливу процесів злиття та поглинання на динаміку ВВП України(КНТУ, 2014) Дмитришин, Б. В.; Dmitrishin, BohdanМетою статті є дослідження та оцінка показників злиття та поглинання в українській економіці за допомогою методів кореляційно-регресійного аналізу. Для практичної реалізації зазначеного підходу досліджено динаміку процесів злиття та поглинання, а також представлено комплекс розроблених регресійних моделей для оцінки впливу вищезазначених процесів на валовий внутрішній продукт України. Проведене дослідження показало, що зв'язок між обсягами фактичного ВВП України та показниками угод як на вітчизняному, так і світовому ринку злиттів та поглинань характеризується складною аналітичною формою та хаотичною динамікою. The article aims to research and evaluation of mergers and acquisitions in the Ukrainian economy by methods of correlation and regression analysis. For the practical implementation of this approach thoroughly investigated of mergers and acquisitions and analyzes the impact of the global financial and economic crisis of the early twenty-first century, their dynamics, and provides a set of developed regression models to assess the impact of the above processes on the gross domestic product of Ukraine. The correlation-regression analysis indicator of mergers and acquisitions was supplemented by foreign direct investment and investment in fixed assets. The research showed that the relationship between the amount of actual Ukraine's GDP and indicators on domestic and international M&A characterized by a complicated analytical form and chaotic dynamics.Item Збір за місце для паркування транспортних засобів в системі місцевих податків і зборів України(КНТУ, 2014) Шалімов, В. В.; Магопець, С. О.; Shalimov, Volodymyr; Magopets, SergeyРозглянуто особливості встановлення місцевих податків і зборів, враховуючи вимоги Податкового кодексу України. Висвітлені основні процедури нарахування та сплати такого місцевого збору, як збір за місця для паркування транспортних засобів. Проаналізовано вплив збору за місця для паркування транспортних засобів на формування доходу бюджету міста Кіровограду. Визначені ризики його застосування та умови підвищення ефективності з точки зору оптимізації діяльності паркувальників та наповнення місцевих бюджетів. The purpose of this study is to determine the efficacy of such local taxes as a duty for the parking of vehicles Ukraine, the distinguishing of the main drawbacks of the modern system of local taxation of Ukraine and analysis of the main ways of its improvement as one of the main factors of increasing the local budget revenues. The peculiarities of the establishment of local taxes and duties, taken into account the requirements of the Tax Code of Ukraine have been considered. The main procedures of calculation and payment of such local duty as a duty for parking of vehicles have been elucidated. The influence of the duty for parking of vehicles on the formation of the local budget of the city of Kirovohrad has been analyzed. The risks of the application of duty for the parking of vehicles and the ways of raising the efficiency from the point of view of effectiveness of the activities of subject of the parking and filling of local budgets have been determined.Item Проблемы формирования ресурсной базы банковского сектора республики Беларусь(КНТУ, 2014) Федосенко, Л. В.; Марченко, Л. Н.; Минчукова, М. Э.; Федосенко, Л. В.; Марченко, Л. Н.; Мінчукова, М. Е.; Fedosenko, Lyudmila; Marchenko, Larisa; Minchukova, MariaВ статье проанализировано состояние развития ресурсной базы белорусских банков для понимания её «проблемного поля» и выработки ключевых направлений развития. В процессе исследования установлено, что, несмотря на многообразие источников финансирования, для долгосрочного становления экономики инновационного типа объемов финансирования недостаточно. Предложено развивать институциональную структуру финансового рынка Республики Беларусь, с целью увеличения количества альтернативных поставщиков ссудного капитала. У статті проаналізовано стан розвитку ресурсної бази білоруських банків для розуміння її «проблемного поля» і розроблення ключових напрямків розвитку. У процесі дослідження встановлено, що, незважаючи на різноманіття джерел фінансування, для довгострокового становлення економіки інноваційного типу обсягів фінансування недостатньо. Запропоновано розвивати інституційну структуру фінансового ринку Республіки Білорусь, з метою збільшення кількості альтернативних постачальників позичкового капіталу. The article analysis the advance of Belarusian banks recourse base to single out its “problem sphere“ and to develop key directions for its development. It is noted that an important condition for the expansion of the operations carried out by banks, improve the quality of banking services, improve the functional role of the banking system in economic and social development of the country is to increase the resource base as from internal and external sources. As the result of the research we state, that despite the finance sources multiformity, the financing amount for the development of innovational economy is not enough. Currently, the banking system of the Republic of Belarus is seen as a key supplier of financing the economy. The resource base of banks have traditionally provided their own and attracted resources. The bulk of the resources of the bank makes the funds raised, the size of which in recent years has steadily increased. Analysis showed that the borrowed funds grew at a faster rate than the bank's own resources. Equity, despite the small proportion of the resource base, provides the financial stability of banks and their ability to pay. The banking system of the Republic of Belarus is moderately capitalized, allowing partially neutralize the risks of potential deterioration in asset quality. Designated major issues of its formation, based on the characteristics of the current stage of economic development: the deposit base of Belarusian banks unstable, because it represented the bulk of short-term deposits and demand deposits; reduce the attractiveness of investing in the banking system for non-residents; banking system does not have sufficient resources for economic development. It is noted that the Belarusian financial market is underdeveloped, and the interbank market is characterized as shallow. Proposed to develop the institutional structure of the financial market of the Republic of Belarus with the aim of increasing the number of alternative suppliers of loan capital.