Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. Випуск 1. - 2019

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/9043

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Item
    Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки
    (ЦНТУ, 2019)
    У науковому віснику представлені статті, присвячені проблемам проектування та експлуатації сільськогосподарської техніки, технології виробництва, експлуатації і ремонту засобів транспорту, транспортних технологій і логістики, будівництва, матеріалознавства, електротехнічних комплексів, енергозбереження, IT-технологій, роботизації, автоматизації в промисловості та сільському господарстві. Наведені практичні рекомендації до використання результатів досліджень у галузях народного господарства. Науковий вісник є фаховим виданням, в якому публікуються основні результати наукових досліджень професорсько-викладацького складу, аспірантів та докторантів університету, а також науковців інших навчальних закладів та промислових підприємств України. Збірник розрахований на наукових, науково-технічних працівників різних галузей науки та техніки, ЗВО, здобувачів вчених ступенів і звань.
  • Item
    Температурний режим експлуатації будівель на території Кіровоградської області
    (ЦНТУ, 2019) Семко, В. О.; Пашинський, В. А.; Джирма, С. О.; Пашинський, М. В.; Семко, В. О.; Пашинский, В. А.; Джирма, С. А.; Пашинский, М. В.; Semko, V.; Pashinskyi, V.; Dzhyrma, S.; Pashynskyi, M.
    Реалізована методика площинної апроксимації для визначення розрахункових параметрів температури повітря в заданій географічній точці. Дані довколишніх метеостанцій в радіусі 200…250 км описуються рівнянням площини, побудованим за методом найменших квадратів, з якого визначається величина розрахункового параметра. За даними ДСТУ "Будівельна кліматологія" отримані рівняння, які дозволяють обчислювати 25 розрахункових параметрів температури повітря в довільній точці Кіровоградської області. Реализована методика плоскостной аппроксимации для определения расчетных параметров температуры воздуха в заданной географической точке. Данные близлежащих метеостанций в радиусе 200...250 км описываются уравнением плоскости, построенным по методу наименьших квадратов, из которого определяется величина расчетного параметра. По данным ДСТУ "Строительная климатология" получены уравнения, позволяющие вычислять 25 расчетных параметров температуры воздуха в произвольной точке Кировоградской области. The article implements a method for determining the calculated air temperature parameters in a given geographical point of Ukraine using the planar approximation method, gives recommendations for a rational choice of a local network of weather stations, and also developed a simplified engineering method for determining the design air temperature parameters in the Kirovograd region. To determine the design parameters of climatic loads at a given design point, a simple and accurate plane interpolation method was chosen. The trends of territorial changes in air temperature parameters in the area of the design point are described by the planar equation constructed by the least squares method according to the data of nearby weather stations. In Microsoft Excel, 25 calculated parameters of air temperature (mean monthly and annual temperatures, temperatures of the coldest and warmest day and five days, mean temperatures and durations of the cold and hot period) are calculated for an arbitrary design point in Ukraine according to DSTU-N B V.1.1-27: 2010 "Construction climatology" [ДСТУ-Н Б В.1.1-27:2010 "Будівельна кліматологія"]. By the example of the six project points it is established that when determining the calculated parameters of the air temperature, the data of the local network of weather stations within the radius of 200 ... 250 km from the design point should be taken into account. According to a local network with 14 meteorological stations located in the territory of Kirovograd and nearby areas, equations were obtained for calculating 25 design air temperature parameters at an arbitrary point in Kirovograd region. The performed studies have confirmed the possibility of using the plane approximation method to determine the design parameters of the air temperature in a given design point of Ukraine according to DSTU-N B V.1.1-27: 2010 "Construction climatology". The rational size of the local network of weather stations was substantiated and the analytical dependences were obtained for determination of the design air temperature parameters in the territory of the Kirovograd region.
  • Item
    Вагові характеристики та області раціонального використання сталевих балок у будівлях та конструкціях вантажопідйомних машин
    (ЦНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Скриннік, І. О.; Харченко, І. В.; Хачатурян, С. Л.; Пашинский, В. А.; Скрынник, И. О.; Харченко, И. В.; Хачатурян, С. Л.; Pashinskyi, V.; Skrynnik, I.; Kharchenko, I.; Khachaturian, S.
    За результатами експериментального проектування сталевих балок чотирьох типів виявлені та описані залежності їх маси від прольоту й діючого навантаження. Встановлено, що при малих навантаженнях і великих прольотах власна вага балок може перевищувати 20% корисного навантаження. Розроблені укрупнені розцінки на виготовлення та монтаж сталевих балок і колон різних типів. З урахуванням несучої здатності, металоємності та вартості надані рекомендації щодо раціонального використання балок різних типів. По результатам экспериментального проектирования стальных балок четырех типов выявлены и описаны зависимости их массы от пролета и действующей нагрузки. Выявлено, что при малых нагрузках и больших пролетах собственный вес балок может превышать 20% полезной нагрузки. Разработаны укрупненные расценки на изготовление и монтаж стальных балок и колонн различных типов. С учетом несущей способности, металлоемкости и стоимости даны рекомендации относительно рационального использования балок различных типов. The purpose of this work is to obtain dependencies for the preliminary determination of specific quantity of metal and loads from their weight of steel beams of different types, as well as outline the area of rational use of beams of the investigated types, taking into account the criteria of specific quantity of metal and their cost. Experimental design of steel beams of four types is performed: rolled I-beams, perforated steel beams, from the developed assortment of welded H-beams and welded H-beams of individual design. Beam spans varied from 3 m to 36 m, and the design values of the loads were set equal to 5...150 kN/m. The indicated limits are selected taking into account the possible use of beams in load-lifting machines design, roof designs of production and civil buildings, as well as restrictions of assortments of I-beams. For beams of four types the areas of rational use according to criteria of durability and rigidity are defined. By analytical equations detected and described the dependence on the mass of projected beams to span and load. It is shown that for small loads and large spans, the own weight of beams can exceed 20% of the payload. The enlarged prices for manufacturing and installation of steel beams and columns of various types are developed. The presentation of weight characteristics and prices in the form of dependencies of the main constructive factors allows to estimate the specific quantity of metal and the cost of beams of different types before their designing. The recommendations are given for rational use of beams of different types, taking into account their load-bearing capacity, specific quantity of metal and cost. As a result of the studies performed, a distinction has been made between the areas of rational use of beams of various types, the dependencies of the weight characteristics on the span and the load on the beams are made, the enlarged prices for fabrication and installation have been described. The obtained results allows to choose a rational constructive solution of rolling or welded beams with a known span and the value of the payload.
  • Item
    Обґрунтування автоматизації комп’ютерно-інтегрованої технології ідентифікації та моніторингу нафтових забруднень
    (ЦНТУ, 2019) Голик, О. П.; Жесан, Р. В.; Ісмаіл, М.; Голик, Е. П.; Жесан, Р. В.; Исмаил, М.; Holyk, O.; Zhesan, R.; Ismail, M.
    В статті виконано аналіз останніх досліджень з технологій очистки морських вод від нафтових забруднень та обґрунтовано доцільність розробки робота зі штучним інтелектом, який зможе безпосередньо у місці забруднення здійснювати аналіз ступеня забруднення та виконувати відповідні очисні заходи. Запропоновано методику досліджень. В статье выполнен анализ последних исследований технологий очистки морских вод от нефтяных загрязнений и обосновано целесообразность разработки робота с искусственным интеллектом, который сможет непосредственно в месте загрязнения осуществлять анализ степени загрязнения и выполнять соответствующие очистительные действия. Предложена методика исследований. Large oil spills in seawater are not regular, but the damage to the marine ecosystem is significant. Petroleum companies and oil shipment vessels can not prevent oil spills in the future, but they must be prepared to respond quickly to damages. Such technologies are at an early stage of development. The purpose of the article is to study modern automated technologies for monitoring, identification and purification of marine waters from oil pollution. The analysis of recent research has been performed and the need to develop a robot with artificial intelligence has been substantiated. A research methodology and stages of work are proposed. This robot should directly at place oil spill analyze the degree of pollution and clean the sea water. To develop a robot, it is suggested to use statistical methods (for processing data and identifying interactions); mathematical apparatus of fuzzy logic and neural networks; intelligent decision support systems; methods of simulation. Using the database and knowledge base, the robot will be able, depending on the type of pollution, to choose a method of cleaning sea water from oil pollution. In order to develop a robot that should perform the functions of monitoring, identifying and purifying seawater from oil pollution in real time, it is necessary to have information on types of oil spills, their chemical composition and methods of purification. On the basis of the information obtained, create databases and knowledge that will enable the development of the intellectual system with the neural network. Since the impacts of oil pollution can grow rapidly, it is necessary that such works be located directly at the facility (near wells, oil refineries, oil pipelines, etc.), in particular, by sea transport. This can solve the problem of remote sensing of oil spills. In addition, when developing a robot, it is necessary to consider the possibility of analyzing meteorological information. Now is working is ongoing on the accumulation of oil pollution statistics.
  • Item
    Аналіз характеристики точності відтворення еталонної траєкторії платформою Гауфа-Стюарта з системою управління для різних видів завдань
    (ЦНТУ, 2019) Зозуля, В. А.; Осадчий, С. І.; Мельніченко, М. М.; Зозуля, В. А.; Осадчий, С. И.; Мельниченко, Н. Н.; Zozulia, V.; Osadchy, S.; Melnichenko, M.
    Мета статті полягає в аналізі публікацій направлених на отримання оцінки точності відтворення тестового сигналу платформою Гауфа–Стюарта з певною системою керування для різних видів задач на підставі експериментальних даних. Були виявлені особливості конструкції, системи керування, типу тестового сигналу та умов експерименту, які впливають на характеристики точності платформи Гауфа–Стюарта. Цель статьи заключается в анализе публикаций направленных на получение оценки точности воспроизведения тестового сигнала платформой Гауфа-Стюарта с определенной системой управления для различных видов задач на основании экспериментальных данных. Были выявлены особенности конструкции, системы управления, типа тестового сигнала и условий эксперимента, которые влияют на характеристики точности платформы Гауфа-Стюарта. The purpose of the paper is to analyze publications aimed at obtaining an accurate estimate of the test signal reproduction by the Gough -Stewart platform with a specific control system for various types of tasks based on experimental data. At the same, to identify the features of the design, control system, type of test signal and experimental conditions that affect the accuracy characteristics of the Gough -Stewart platform. In the paper an analysis of researches on the estimation of the accuracy of the motion of the mechanism of the carrier system of the Gough -Stewart system in the dynamics was performed in the development of the reference trajectory, in particular, the circumference and the sinusoidal signal, that is, regular signals. On the basis of the analysis, the connection between the quality of the task of tracking the reference trajectory for various types of tasks performed, from the design parameters used by the control system of the Gough-Stewart platform was evaluated. As the analysis shows, the accuracy of reproduction depends on the speed of movement, and on the direction of motion. For a better evaluation of the accuracy of the control of the Gough-Stewart platform when performing a specific task, it is necessary to use as a test signal a signal that is as close as possible to the actual operating conditions. The analysis shows that used as a control system for the Gough-Stewart platform, robust and adaptive controls perform more precisely the reproduction of the trajectory than simple PD, PID. This also confirms the need for feedback that covers the entire carrier system of the Gough-Stewart platform, and not just each rod separately. It can also be seen that not one of the proposed control systems can guarantee the optimal use of the Gough-Stewart platform in order to achieve extremely precise characteristics.
  • Item
    Розрахунок не зрівноважено утримуваних деталей захватними пристроями роботів
    (ЦНТУ, 2019) Павленко, І. І.; Годунко, М. О.; Павленко, И. И.; Годунко, М. О.; Pavlenko, I.; Hodunko, M.
    Виконано обґрунтування розрахунку сил затиску в захватному пристрої робота при утриманні деталей зі зміщеним центром мас. Виведено формули для розрахунку даних сил. Встановлено залежності між основними конструктивними характеристиками захватного пристрою та силами затиску. Выполнено обоснование расчета сил зажима в захватном устройстве робота при содержании деталей со смещенным центром тяжести. Выведены формулы для расчета данных сил. Установлены зависимости между основными конструктивными характеристиками захватного устройства и силами зажима. The substantiation of the calculation of the clamping forces in the gripping device of the robot with the maintenance of parts with an offset center of gravity. The formulas for calculating these forces are derived. Dependencies between the main design characteristics of the gripping device and the clamping forces are established. Grippers are one of the responsible executive bodies of industrial robots. Their main feature is that they represent a finite part of the spatially unlocked hand of the robot, which must perform high-speed reciprocating (rotating) movements with the required accuracy. In this case, the grip must reliably hold the transported parts with a minimum of their mass. All this is possible when performing their exact calculations. In a large number of robots of capture operations, it is necessary to keep parts that are not evenly squeezed into it. This may take place, both during initial capture and during the cycle of the operation of work with the detail when it sets it on a machine where it is processed and gets a different shape and size. All these features lead to a change in the power load on the gripper, and, accordingly, to change the working capacity of its quality. The first step in the study of these issues is to determine the required clamping forces of the retained parts. To do this, taking into account all baseline conditions, we compile a calculation scheme, where the detail is clamped with the capture with an asymmetric (not balanced) its placement. In earlier studies, it was found that in determining the forces of clamping of parts, according to such calculation schemes, there may be a condition where the number of complicated equations of equilibrium of the held part is less than the number of unknown clamping forces. Therefore, an additional condition was adopted for solving the task, when the minimum required clamping forces were determined, which then increased to the required stock factor. The same condition we accept in these calculations.
  • Item
    To substantiate the principle of building local computer networks
    (ЦНТУ, 2019) Trushakov, D.; Glushenko, T.; Nuzhny, V.; Трушаков, Д. В.; Глущенко, Т. О.; Нужний, В. В.; Трушаков, Д. В.; Глущенко, Т. О.; Нужный, В. В.
    The article considers the basic principles of the construction of local computer networks. Described is a peer-to-peer local computer network based on Fast Ethernet technology, its purpose, basic parameters and operating principles, as well as the necessary hardware and software. Метою написання статті є потреба розробити локальну комп’ютерну мережу , визначити і обґрунтувати склад апаратного і програмного забезпечення робочих місць, привести порядок їх налагодження. В статті розглянуто основні принципи побудови локальних комп’ютерних мереж. Описана однорангова локальна комп’ютерна мережа на основі технології Fast Ethernet, її призначення, основні параметри та принцип роботи, а також необхідне апаратне та програмне забезпечення. Локальна комп’ютерна мережа – це сукупність комп’ютерів, з’єднаних лініями зв’язку, яка забезпечує користувачам мережі потенційну можливість спільного використання ресурсів всіх комп’ютерів. Простіше кажучи, комп’ютерна мережа - це сукупність комп’ютерів і різних пристроїв, що забезпечують інформаційний обмін між комп’ютерами в мережі без використання яких-небудь проміжних носіїв інформації. Основне призначення комп’ютерних мереж - спільне використання ресурсів і здійснення інтерактивного зв’язку як усередині одного приміщення, так і за його межами. В матеріалах статті приведено приклад проектування локальної комп’ютерної однорангової мережі на основі технології Fast Ethernet, швидкість передачі даних якої 100 Мб/с з топологією «Зірка», в яку входить 8 робочих станцій, 1 БФП, 1 комутатор, 1 модем та 1 патч-панель. Підключення робочих станцій до комутатора, через патч-панель, виконано за допомогою мідного кабелю з витими парами категорії 5. Було розглянуто призначення та основні параметри локальних комп’ютерних мереж, проведено аналітичний огляд основних технологій, вибрано та обґрунтовано реалізацію проекту локальної комп’ютерної мережі мереж на основні стандартів мереж та обрано найбільш оптимальну та сучасну. Кожному комп’ютеру мережі було присвоєно IP-адресу. Так як всі комп’ютери знаходяться в одному приміщенні, ІР-адреси не розбивалася на декілька підмереж. В статье рассмотрены основные принципы построения локальных компьютерных сетей. Описана одноранговая локальная компьютерная сеть на основе технології Fast Ethernet, ее назначение, основные параметры и принципы работы, а также необходимое аппаратное и програмное обеспечение.
  • Item
    Побудова хмарних інформаційних технологій оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей
    (ЦНТУ, 2019) Смірнова, Т. В.; Солових, Є. К.; Смірнов, О. А.; Дрєєв, О. М.; Смирнова, Т. В.; Соловых, Е. К.; Смирнов, А. А.; Дреев, А. Н.; Smirnova, T.; Solovykh, Ye.; Smirnov, O.; Drieiev, O.
    У даній роботі розглядається проблематика оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей в умовах гнучкої зміни параметрів проведення технологічних операцій. Для цього треба розробити відповідну інформаційну технологію у вигляді рекомендаційної системи, яка дозволяє обрати оптимізований ланцюг технологічних процесів, які у свою чергу дозволяють за заданими критеріями реалізувати технологічний процес відновлення та зміцнення поверхонь деталей. Виходячи з широкого розповсюдження Інтернету, та застосування його у сучасному виробництві, дана технологія пропонується у вигляді хмарного сервісу. Предметом вивчення у статті є хмарна інформаційна технологія оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей. Метою роботи відповідно є побудова хмарної інформаційної технології оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей із заданими характеристиками на основі комбінації декількох технологічних процесів. Для цього у даній роботі була розв’язана наступна низка задач: проведений огляд відомих експертних систем оптимізації технологічного процесу та їх приведення до абстрактного вигляду, для цього був представлений рух інформації в експертній системі оптимізації технологічних процесів, яка побудована на базі аналізу процесу електродугового напилення; формалізовано підмножини абстрактних експертних систем оптимізації технологічного процесу; формалізовано рекомендаційні системи для забезпечення оптимізації ланцюга технологічного процесу, як надбудови експертної системи над експертними системами окремих технологічних процесів. Результатами роботи є інформаційна технологія оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей як хмарний сервіс. Висновки: в роботі у сукупності запропонована інформаційна технологія вирішення задачі побудови оптимізованого ланцюга технологічних процесів відновлення та зміцнювання поверхонь валів, з вибором більш оптимального процесу серед альтернативних, у вигляді хмарного сервісу. В данной работе рассматривается проблематика оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей в условиях гибкого изменения параметров проведения технологических операций. Для этого необходимо разработать соответствующую информационную технологию в виде рекомендательной системы, которая позволяет выбрать оптимизированный цепь технологических процессов, которые в свою очередь позволяют по заданным критериям реализовать технологический процесс восстановления и упрочнения поверхностей деталей. Исходя из широкого распространения Интернета, и применение его в современном производстве, данная технология предлагается в виде облачного сервиса. Предметом изучения в статье является облачная информационная технология оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей. Целью работы соответственно являются построение облачной информационной технологии оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей с заданными характеристиками на основе комбинации нескольких технологических процессов. Для этого в данной работе был решен следующий ряд задач: проведен обзор известных экспертных систем оптимизации технологического процесса и их приведение к абстрактному виду, для этого было представлено движение информации в экспертной системе оптимизации технологических процессов, построенных на базе анализа процесса электродугового напыления; формализовано подмножество абстрактных экспертных систем оптимизации технологического процесса; формализованы рекомендательные системы для обеспечения оптимизации цепи технологического процесса, как надстройки экспертной системы над экспертными системами отдельных технологических процессов. Результатами работы является информационная технология оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей как облачный сервис. Выводы: в работе в совокупности предложена информационная технология решения задачи построения оптимизированной последовательности технологических процессов восстановления и упрочнения поверхностей валов, с выбором более оптимального процесса среди альтернативных, в виде облачного сервиса. In the given work the problem of optimization of the technological process of restoration and strengthening of surfaces of parts is considered in the conditions of flexible change of parameters of carrying out of technological operations. To do this, we need to develop an appropriate information technology in the form of a recommendation system that allows you to choose an optimized chain of technological processes, which in turn allows you to implement the technological process of recovery and strengthening of parts surfaces in accordance with the given criteria. Proceeding from the widespread distribution of the Internet, and its application in modern production, this technology is offered in the form of cloud service. The subject of the study in the article is the cloud information technology optimizing the technological process of recovery and strengthening of parts surfaces. The purpose of the work, respectively, is to build a cloud information technology optimizing the technological process of recovery and strengthening the surfaces of parts with specified characteristics based on a combination of several technological processes. For this purpose, the following set of tasks was solved in this work: an overview of known expert systems of optimization of the technological process and their reduction to an abstract view was carried out; for this purpose, information movement was introduced in the expert system of optimization of technological processes, which was based on the analysis of the process of electric arc spraying; formalized subsets of abstract expert systems for optimizing the technological process; formalized recommendation systems for optimization of the technological process chain, as an add-on of the expert system over the expert systems of individual technological processes. The results of work are the information technology of optimization of the technological process of restoration and strengthening of parts surfaces as a cloud service. Conclusions: in the whole, the information technology of solving the problem of constructing an optimized chain of technological processes of restoration and strengthening of surfaces of shafts, with the choice of a more optimal process among alternatives, in the form of cloud service is proposed.
  • Item
    Метод генерування фрактальноподібної числової послідовності на основі скінченного автомату для моделювання трафіку у мережі
    (ЦНТУ, 2019) Дрєєва, Г. М.; Смірнов, О. А.; Дрєєв, О. М.; Дреева, А. Н.; Смирнов, А. А.; Дреев, А. Н.; Drieieva, H.; Smirnov, O.; Drieiev, O.
    У даній роботі розглядається проблематика представлення трафіку, для моделювання його поведінки при навантаженні комп’ютерних мереж. Визначено що трафік в комп’ютерних мережах на певних масштабах є фракталоподібним і при цьому класичні закони розрахунку параметрів системи масового обслуговування дають хибні результати Предметом вивчення у статті є метод генерування фрактальноподібної числової послідовності на основі скінченного автомату для моделювання трафіку у мережі. Метою роботи є створення генератора фрактальних бінарних послідовностей на основі скінченного автомату та використання методу генерування фрактальноподібної числової послідовності на основі скінченного автомату для моделювання трафіку у мережі. Для цього у роботі були вирішені наступні задачі: побудований фрактальноподібний трафік шляхом використання запропонованого генератора випадкових чисел, визначені його недоліки; визначено місце генератора фрактального трафіку в системах імітаційного моделювання; здійснено генерування фрактальноподібної числової послідовності на основі скінченного автомату; оцінено статистичні властивості часткових сум генерованих послідовностей. Результатом роботи є реалізація методу генерування фрактальноподібної числової послідовності на основі скінченного автомату для моделювання трафіку у мережі. Висновки: показано актуальність задачі створення генераторів фрактальних бінарних послідовностей без використання нескінченних розподілів; запропоновано використати генератор фрактальної бінарної послідовності на основі скінченного автомату; показано можливість попереднього визначення фрактальної розмірності генерованого трафіку при інтенсивності λ=0.5. Визначені подальші напрямки досліджень, які полягають у розв’язанні наступних задач: провести аналітичні оцінки показника Херста генерованої бінарної послідовності при інтенсивності трафіку λ=0.5; показати варіативність фрактальної розмірності бінарної послідовності й при інших інтенсивностях λ; вивести аналітичні вирази для отримання параметрів генератора з заданою густиною вихідних бітів з керуванням їх фрактальної розмірності; покращити аналітичні оцінки та їх узагальненням на довільну інтенсивність генерованого трафіку. В данной работе рассматривается проблематика представления трафика, для моделирования его поведения при нагрузке компьютерных сетей. Определено, что трафик в компьютерных сетях при определенных масштабах является фракталоподобным и при этом классические законы расчета параметров системы массового обслуживания дают ложные результаты. Предметом исследования в статье является метод генерирования фракталоподобной числовой последовательности на основе конечного автомата для моделирования трафика в сети. Целью работы является создание генератора фрактальных бинарных последовательностей на основе конечного автомата и использования метода генерирования фракталоподобной числовой последовательности на основе конечного автомата для моделирования трафика в сети. Для этого в работе были решены следующие задачи: построен фракталоподобный трафик путем использования предложенного генератора случайных чисел, определены его недостатки; определено место генератора фрактального трафика в системах имитационного моделирования; осуществлено генерирование фракталоподобной числовой последовательности на основе конечного автомата; оценены статистические свойства частичных сумм генерируемых последовательностей. Результатом работы является реализация метода генерирования фракталоподобной числовой последовательности на основе конечного автомата для моделирования трафика в сети. Выводы: показана актуальность задачи создания генераторов фрактальных бинарных последовательностей без использования бесконечных распределений; предложено использовать генератор фрактальной бинарной последовательности на основе конечного автомата; показана возможность предварительного определения фрактальной размерности генерируемого трафика при интенсивности λ = 0.5. Определены дальнейшие направления исследований, которые заключаются в решении следующих задач: провести аналитические оценки показателя Херста генерируемой бинарной последовательности при интенсивности трафика λ = 0.5; показать вариативность фрактальной размерности бинарной последовательности и при других интенсивности λ; вывести аналитические выражения для получения параметров генератора с заданной плотностью выходных бит с управлением их фрактальной размерности; улучшить аналитические оценки и их обобщение на произвольную интенсивность генерируемого трафика. In this paper, the problem of presentation of traffic, for modeling its behavior when loading computer networks is considered. It is determined that traffic in computer networks on certain scales is fractal-like and at the same time the classical laws of calculation of parameters of a mass service system give false results. The subject of study in the article is a method of generating a fractal numerical sequence based on a finite automaton for modeling traffic in a network. The purpose of the work is to create a generator of fractal binary sequences based on a finite automaton and to use the method of generating a fractal numerical sequence based on a finite automaton for modeling traffic in a network. To do this, the following tasks were solved: Fractal traffic was built using the proposed random number generator, its defects were determined; the place of the fractal traffic generator in the simulation systems is determined; the generation of a fractal numerical sequence on the basis of a finite automaton was performed; The statistical properties of partial sums of generated sequences are estimated. The result of the work is the implementation of the method of generating a fractal numerical sequence based on a finite automaton for modeling traffic in the network. The relevance of the problem of creating generators of fractal binary sequences without the use of infinite distributions is shown; it is suggested to use a generator of a fractal binary sequence based on a finite automaton; the possibility of preliminary determination of the fractal dimension of the generated traffic with intensity λ = 0.5 is shown. Further directions of research, which consist in solving the following tasks, are determined: to carry out analytical estimations of the Hurst index of generated binary sequence with the traffic intensity λ = 0.5; show the variability of the fractal dimension of the binary sequence and with other intensities λ; output analytical expressions for generator parameters with a given output bits density with the control of their fractal dimension; improve analytical ratings and generalize them to the arbitrary intensity of generated traffic.
  • Item
    Проблеми визначення ефективності та ранжування енергоощадних заходів на об'єктах бюджетної сфери
    (ЦНТУ, 2019) Плєшков, П. Г.; Серебренніков, С. В.; Петрова, К. Г.; Савеленко, І. В.; Сіріков, О. І.; Плешков, П. Г.; Серебренников, С. В.; Петрова, Е. Г.; Савеленко, И. В.; Сириков, А. И.; Pleshkov, P.; Serebrennikov, S.; Petrova, K.; Savelenko, I.; Sirikov, O.
    Проаналізовано енергетичні особливості об’єктів бюджетної сфери за результатами енергоаудитів, розглянуто критерії оцінювання ефективності енергоощадних заходів та їх ранжування за пріоритетністю. Проанализированы энергетические особенности объектов бюджетной сферы по результатам энергоаудитов, рассмотрены критерии оценки эффективности энергосберегающих мероприятий, их ранжирование по приоритетности. The purpose of the work is to formulate and solve the problem of determining the energy efficiency of energy-saving measures when performing energy audits and ranking them by priority. We have developed investigation of energy flows of budgetary objects by conducting energy audits and finding ways to improve their energy efficiency by implementing energy-efficient measures. Energy peculiarities of the objects of the budget sphere according to the results of energy audits are analyzed, criteria of estimation of efficiency of energy saving measures and their ranking by priority are considered. Permanent tariff increases for all types of energy stimulate the search for energy savings, which will allow consumers to reduce their energy bills. In addition, to obtain financing from the state and / or local budgets, investments from international funds for the energy modernization of budgetary objects, it is necessary to justify a complex of energy-saving measures based on the results of the energy audit and the availability of energy certificates of buildings. Energy audits shows that the customer does not always clearly understand the priority of energy efficient measures and the real level of losses due to elements of fencing structures, in engineering systems of power supply, heating, ventilation etc. This leads to irrational allocation of funds for the implementation of energy efficient measures. Only a comprehensive energy audit of the building and its engineering systems will help the customer understand the tasks. The investment budget for energy efficiency measures is always limited and, as a rule, less than the amount of investment proposals, measures should be ranked in order to choose the most effective solutions. Choosing the criteria for ranking energy-saving measures is a difficult task that cannot always be based on technical and economic calculations, so it is important to search for natural and economic criteria by which energy-saving measures should be ranked in packages. The division of energy-saving measures into small and high-cost ones depends on the financial capacity of the customer and is therefore conditional. To obtain the correct results of calculating the savings from the implementation of energy-saving measures, it is necessary to focus on the baseline of energy consumption, which it is based on the design mode of operation and the regulatory microclimate in the premises. The problem of determining the baseline level of energy consumption is an urgent one and it needs further discussion and research.