Наукові публікації кафедри ЕМ та КД
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1118
Browse
3 results
Search Results
Item type:Item, Revitalization of Rural Areas of the Carpathian Region in the Context of EU Macro–Regional Strategy(Babes-Bolyai University, 2022) Sytnyk, N.; Humeniuk, V.; Sych, O.; Hlevatska, N.; Глевацька, Н. М.Rural areas of the Ukrainian part of the Carpathian Euroregion face several challenges in their development such as declining natural growth, migration, unemployment, low level of gross domestic product per capita, small rural households, having low quality land used for cultivation of a limited number of crops. The introduction of the state strategy for the region could be the instrument to revitalize the rural areas. However, there are unresolved scientific debates about the most effective tools for the strategy that would focus on specific challenges of the mountain rural areas. The aim of the article is to answer the questions: what are the dynamics of the main socio-economic indicators of the mountain rural territories in comparison with the Ukraine and EU? What are the main disadvantages of the region and how they could be solved using the EU experience? The calculation of statistical indicators showed a divergence - differences with the average indicators across the country and the EU in 2011-2019. The method of SWOT analysis reveals the factors of internal and external environment that have a positive and negative impact on the development of rural areas. Based on the European experience of implementation of the Common Agricultural Policy, new elements were proposed to be considered in the Ukrainian strategy: introduction of a systematic approach to the creation of the rural strategy, greening agricultural production and the implementation of the concept of smart villages in Carpathian region. The inclusion of these elements could improve the investment climate in rural areas, which is one of the priorities of rural development of the Ukrainian Carpathian Region.Item type:Item, Інституціональні проблеми та протиріччя процесу реформування національного ринку праці в Україні(2018) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Узагальнено інституціональні проблеми та протиріччя процесу реформування національного ринку праці в Україні. Визначено склад актуальних тенденцій формування нових і реформування традиційних інститутів, функціонування яких орієнтоване на регулювання розвитку національного ринку праці. Встановлено специфічність природи та змісту інституціональних перетворень, що знаходять прояв в окремих соціетальних полях і механізмах взаємодії економічних агентів під час реалізації інституціональних реформ, як в цілому у макроекономічному аспекті, так і в секторальних проявах. Доведено фазовий (обумовлений динамічністю протікання фаз циклу відтворення робочої сили, до складу яких відносять етапи формування, розподілу, обміну та використання трудових ресурсів) характер походження фундаментальних суспільних протиріч у розвитку національного ринку праці. Визначено склад і розглянуто сутність ключових інституціональних конфліктів при реформуванні національного ринку праці. The article presents a generalization of institutional problems and contradictions in reforming the national labor market in Ukraine. The composition of current trends in the formation of new and the reformation of traditional institutions, whose functioning is focused on regulating the development of the national labor market, is determined. There defined the specificity of the nature and content of the institutional transformations, which manifest themselves in the separate societal fields and mechanisms of interaction of economic agents in the course of implementing the institutional reforms both in the macroeconomic context in whole and in the sectoral one. There proved a phase character of the emergence of fundamental social contradictions in the development of the national labor market (i.e. its character is stipulated by the dynamics of the phases of the labor force reproduction cycle, which include the stages of formation, distribution, exchange and use of labor resources). The composition of the key institutional conflicts in reforming the national labor market is determined, their nature considered.Item type:Item, Cовременные тенденции экономического регулирования инновационного развития системы высшего образования(2015) Левченко, А. Н.; Хаидура, Хани Мохаммад; Levchenko, O.; Haidura, Hani Mohammad; Левченко, О. М.; Хайдура, Хані МохаммадУзгодження у вищій школі залежить від того, скільки ми інвестуємо в людський ресурс, який є детермінантом ефективності. Вища школа – основа зростання продуктивності. Інновація - ключовий гравець у просуванні технології. У сьогоднішньому знанні закладена економіка, інвестування в людський ресурс має більшу ефективність для університету і корпорації, ніж вкладення у фізичні активи. Концептуальні основи людського капіталу ґрунтуються на знанні, навичках, компетентності, та інструментах, які розвиваються через тренування і вивчення діяльності, забезпеченні зацікавленим підприємством. У цій статті описуються і розробляються окремі позиції теорії і практики до законодавчого розмежування повноважень і зобов»язань державних і приватних інвесторів у фінансовому забезпеченні інноваційного розвитку вищої школи (ІРВШ), який ґрунтується на визначенні рівня достатності фінансування, який визначається з пропорції між суспільно-необхідним рівнем державного фінансування вищої школи і приватними вкладеннями у розвиток вузівської науки та інновацій. Фінансове забезпечення має бути пріоритетом, у підтримці інноваційного розвитку вищої освіти. The consensus in the high school is valued by how much we invest in human capital which is determinant of efficiency. High school is a pillar contributor to productivity growth. There is evidence that innovation is a key player in nurturing technology chan¬ge. In today’s knowledge based economy, it becomes more evident that investing in human capital has greater return for university and corporation which is more effec¬tive than that of physical assets. Simultaneously, the conceptual fundamental of hu¬man capital is based on knowledge, skills, competencies, and tools that are developed through coaching and learning activities provided by the concerned institution. This paper intend to tackle and to develop separate positions of the theory and practice of financing the innovative development of higher education (IDHE) toward the formati¬on and development of the national economy of knowledge. Furthermore, it examines the retention of the increased globalization of higher education, while state financial obligation is in decrease, which leads to greater distinction among universities in res¬pect of financial support and security. Financial support should be a priority to support the innovative development of higher education.