Наукові публікації кафедри ЕМ та КД

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1118

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 409
  • Item
    Стійкий розвиток підприємства з позиції соціальної та економічної ефективності
    (Гельветика, 2019) Тушевська, Т. В.; Tushevska, T.
    У статті розглянуто концепції розвитку підприємства в п’яти аспектах: розвиток як зміна певних кількісних та якісних властивостей явища; процесний характер розвитку підприємства, що є розподіленим у часі; розвито, як результат подолання протиріч, що проявляються циклічно; розвиток, що є результатом адаптації до зовнішнього середовища; концепція стійкого (сталого) розвитку. Сформульовано визначення концепції стійкого розвитку з позиції соціальної та економічної ефективності. Розроблено систему показників через призму критеріїв та факторів, що формують соціальну та економічну ефективність. З огляду на це, побудована графічна інтерпретація залежностей соціальної та економічної ефективності. На основі взаємодії цих складників визначено варіації станів розвитку підприємства, серед яких фаза посткризи, фаза стійкого розвитку, криза та фаза передкризи. In order to surviving in conditions of high competition, the company must be able to adapt to changes in the external and internal environment. The constant influence of many factors has a destabilizing effect on enterprise sustainability. The concept of stable development within the enterprise envisages, above all, the provision of a balance between the economic and social spheres in the human dimension. It means maximizing the use of resources for economic development. The relevance of research of sustainable development of economic entities is associated with the existence of certain contradictions between the commercial interests of the enterprise in the market and the interests of social development of workers. The article contains a study of the genesis “enterprise development”. It deals with the concepts of enterprise development in five aspects: development as a change of certain quantitative and qualitative properties of the phenomenon; process character of enterprise development, which is distributed in time; development as a result of overcoming contradictions that manifest in cycles; development that is the result of adaptation to the external environment; the concept of sustainable (sustainable) development. The definition of the concept of sustainable development from the standpoint of social and economic efficiency is formulated. A system of indicators is developed through the prism of criteria and factors that shape social and economic efficiency. In view of this, a graphical interpretation of the dependencies of social and economic efficiency is constructed. On the basis of the interaction of these components, variations in the state of the enterprise development were identified, including the postbreak phase, the phase of sustainable development, the crisis and the pre-crisis phase. A description of the phases of the development of the enterprise is provided. Such a distribution makes it possible to consider options for the development of events in the ratio of social and economic efficiency of the enterprise. The main vectors of action for the enterprise, which appeared in one or another phase of development, are written down. В статье рассмотрены концепции развития предприятия в пяти аспектах: развитие как изменение определенных количественных и качественных свойств явления; процессный характер развития предприятия, который является распределенным во времени; развитие как результат преодоления противоречий, проявляющихся циклически; развитие, являющееся результатом адаптации к внешней среде; концепция устойчивого (стабильного) развития. Сформулировано определение концепции устойчивого развития с позиции социальной и экономической эффективности. Разработана система показателей через призму критериев и факторов, формирующих социальную и экономическую эффективность. Учитывая это, построена графическая интерпретация зависимостей социальной и экономической эффективности. На основе взаимодействия этих составляющих определены вариации состояний развития предприятия, среди которых фаза посткризиса, фаза устойчивого развития, кризис, предкризисная фаза.
  • Item
    Системно-інформаційна методологія проактивної кваліметрії впливу людського чинника на прийняття рішень в аеронавігаційних системах
    (УкрІНТЕІ, 2019) Рева, О. М.; Борсук, С. П.; Камишин, В. В.; Шульгін, В. А.; Пархоменко, В. Д.; Липчанський, В. О.
    Обґрунтовано провідну роль ставлення авіаційного персоналу до небезпечних дій або умов у взаємодії інших складників поточної парадигми безпеки польотів ІСАО. Зазначене «ставлення» характеризується такими показниками прийняття рішень, як основні домінанти, рівні домагань та нечіткі оцінки ризику. Розроблено проактивну методологію визначення перелічених показників через ставлення студентів і професійних авіадиспетчерів до небезпек порушень спектру норм ешелонування повітряних суден, встановлених ІСАО для горизонтальної площини виконання польотів. Обґрунтовані реперні точки, які найкращим чином характеризують кожний показник прийняття рішень, та мультиплікативний підхід до їх агрегації у інтегративний (цілісний) показник ставлення до ризику. Здійснено формалізацію ризику та на 60% розширено відому модель проблемної ситуації, уявлену спеціальним кортежем. Вдосконалено метод визначення так званої надбавки за ризик в процесі аналізу оціночних функцій корисності, що на 17,8% покращило ефективність встановлення основних домінант прийняття рішень. Запропоновано технологію рішення «трикутника ризиків» ІСАО по показнику небезпек подій, які визначаються у добре фізично вимірюваних і уявлюваних відстанях між повітряними судами. Враховуючи особливості ставлення до небезпек професійних авіадиспетчерів, розроблено алгоритм особистісно-орієнтованої тренажерної підготовки студентів-авіадиспетчерів, реалізація якого сприятиме появі синергетичного ефекту через зміну основних домінант прийняття рішень на більш ризиковану та збільшення рівнів домагань. Вдосконалено алгоритм самооцінки ризику Дженіса–Манна. Монографія адресується науковцям та фахівцям, які займаються проблемами впливу людського чиннику на безпеку польотів. Може бути корисною у навчально-виховному процесі авіаційних операторів «переднього краю» (диспетчерів управління повітряним рухом та членів льотного екіпажу). Рисунків – 95, таблиць – 55, Список використаних джерел – 540 найменувань.
  • Item
    Influence of motivation on the formation of staffing potential in higher education
    (Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2017) Storozhuk, O.; Zaiarniuk, O.; Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.
    The article presents the study of the motivational factors of the influence on the formation of staffing potential of higher education in Ukraine. On the basis of the study, the concept of "staffing potential in higher education" was grounded. It plays an important role in mainstreaming of innovation activity, while staff motivation is the main tool for ensuring its effective formation and rational use. Specific features of the motivational sphere of the teaching staff were established. They disclose themselves in the direction of professional motivation for the meaningful characteristics of labour activity. It has been proved that the task of developing an effective practical tool for the influence of motivation on the formation of the staffing potential in higher education should be addressed at all levels of the economy. On the basis of this approach, the directions for improving the motivational mechanism for the formation of staffing potential in higher education at the macro, meso and micro levels were grounded.
  • Item
    Складові механізму державного регулювання трудового потенціалу промисловості України
    (2019) Немченко, Т. Б.; Немченко, Т. А.; Nemchenko, T.
    У статті визначено суть поняття «механізм державного регулювання трудового потенціалу», його мету, напрями, принципи та складові. Виділено наступні складові механізму державного регулювання трудового потенціалу: законодавчо-нормативна, організаційна, соціально-економічна, освітньоінноваційна, інформаційна. Виокремлено комплекс законодавчих і нормативних актів, які регулюють функціонування та розвиток трудового потенціалу промисловості. Наголошено, що в умовах сучасності набувають надзвичайної нагальності соціальна переорієнтація економіки та обов’язковість створення ефективної системи соціального партнерства, як провідного інституту узгодження інтересів агентів трудового договору. Підкреслено важливість побудови освітньо-інноваційного механізму на тісній взаємодії держави, освітніх закладів та безпосередньо виробничих підприємств. The essence of the concept of «the mechanism of state regulation of labour potential» as one of the components of the mechanism of regulation of the economy was defined. The objective, directions, principles and components of the mechanism have also been defined. The authors identified the following components of the state regulation mechanism of labour potential: legislative, normative, organizational, social and economic, educational and innovative, informational. A set of legislative and normative acts regulating the functioning and development of labour potential of industry was specified. The conclusion was made that the legislative and normative components of the state mechanism for regulating labour potential of industry is an urgent issue of the development of labour potential of industry. The authors described the objects, subjects and infrastructure of state regulation of labour potential of industry in Ukraine. The article defines the main directions of influence of the socio-economic component of the mechanism of state regulation of labour potential of industry, and indicates the importance of transition to knowledge economy. The authors emphasize that in today’s conditions social reorientation of the economy and the obligation to create an effective system of social partnership, as a leading institution for coordinating the interests of the parties of an employment contract become extremely vital. The attention is focused on the focal problems that constitute the subject of labour agreements within the framework of social partnership. The article describes the authors’ understanding of the essence of the informational component of state regulation, which consists in the implementation of information and communication technologies in the field of functioning of labour potential, integration with international information networks, application of modern information technologies in organizations and enterprises to provide prompt access to necessary data and production. The authors also emphasized the importance of working out educational and innovative mechanism in close cooperation between the state, educational institutions and directly with enterprises.
  • Item
    Компаративний аналіз систем машинного перекладу економічного дискурсу (на прикладі французько-українських мовних пар)
    (УАН, 2019) Сопилюк, Н. М.; Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Sopyluk, N.; Tsarenko, I.
    У статті продемонстровано компаративний аналіз систем машинного перекладу франкомовного економічного дискурсу українською мовою, враховуючи зростаючі тенденції до зовнішньоекономічної діяльності вітчизняними підприємствами та посилення кооперації в межах ринку праці. Компаративістика охоплює сферу машинного перекладу з точки зору розвитку комп’ютерної лінгвістики та зростання попиту на сервіси з перекладацьких послуг. Дослідження зосереджено на аналізі перекладу французько-української мовної пари економічного дискурсу за допомогою існуючих систем машинного перекладу. Проаналізовано історію виникнення перших систем машинного перекладу. Визначено основні підходи до класифікації таких систем, зокрема, абсолютно автоматизований машинний переклад, машинний переклад за участю людини, переклад, який виконує людина з використанням ЕОМ, та інший підхід – системи, які працюють завдяки використанню правил, статистичні системи машинного перекладу та гібридні системи. Проведено опитування серед респондентів, щоб визначити найбільш поширені системи серед економістів-практиків та викладачів економічних дисциплін. У результаті, встановлено, що найпоширенішими системами машинного перекладу є «Google-Translate», «Яндекс.Перевод» та «PROMT». Шляхом лінгвістичного аналізу (на морфологічному, лексичному та синтаксичному рівнях) виявлено переваги та недоліки машинного перекладу онлайн-системами Google Translate, Яндекс та PROMT. Серед основних переваг машинного перекладу виділено такі: швидкість; доступність; досить широкий спектр вибору еквівалентних відповідників. Серед недоліків відзначено такі: дослівний переклад; непередбачуваність у прийнятті рішень і виборі еквівалента; при перекладі система машинного перекладу не враховує широкий контекст. Визначено причини виникнення перекладацьких помилок та необхідність використання постредагування для поліпшення якості перекладу. В статье продемонстрирован компаративный анализ систем машинного перевода франкоязычного экономического дискурса на украинский язык с учетом растущей тенденции к внешнеэкономической деятельности отечественных предприятий и усилению кооперации в пределах рынка труда. Компаративистика охватывает сферу машинного перевода с точки зрения развития компьютерной лингвистики и роста спроса на сервисы переводческих услуг. Исследование сосредоточено на анализе перевода французско-украинской языковой пары экономического дискурса с помощью существующих систем машинного перевода. Проанализирована история возникновения первых систем машинного перевода. Определены основные подходы к классификации таких систем, в частности, абсолютно автоматизированный машинный перевод, машинный перевод при участии человека, перевод, выполняемый человеком с использованием ЭВМ, и другой подход – системы, работающие благодаря использованию правил, статистические системы машинного перевода и гибридные системы. Проведен опрос среди респондентов с целью определения наиболее распространенных систем среди экономистов-практиков и преподавателей экономических дисциплин. В результате установлено, что наиболее распространенными системами машинного перевода являются «GoogleTranslate», «Яндекс.Перевод» и «PROMT». Путем лингвистического анализа (на морфологическом, лексическом и синтаксическом уровнях) выявлены преимущества и недостатки машинного перевода онлайн-системами Google Translate, Яндекс и PROMT. Среди основных преимуществ машинного перевода выделены следующие: скорость; доступность; достаточно широкий спектр выбора эквивалентных соответствий, тогда как среди недостатков отмечены следующие: дословный перевод; непредсказуемость в принятии решений и выборе эквивалента; при переводе система машинного перевода не учитывает широкий контекст. Определены причины возникновения переводческих ошибок и необходимость использования постредактирования для улучшения качества перевода. The paper is devoted to the research of the comparative analysis of the machine translation systems of French-language economic discourse in Ukrainian, taking into account the growing tendencies in the foreign economic activity of domestic enterprises and increasing the cooperation within the labor market. The comparative research covers the field of machine translation in terms of the development of computer linguistics and the growing demand for the translation services. The research focuses on the analysis of the translation of the French-Ukrainian language pair of economic discourse by using the existing machine translation systems. The history of the appearance of the first machine translation systems is analyzed. The authors identified the main approaches to the classification of machine translation systems, in particular: Fullyautomated machine translation, Human-assisted machine translation, Machineassisted human translation; Rule-Based Machine Translation, Statistical Machine Translation, Hybrid Machine Translation. The main peculiarites of which were named. The neural machine translaton system as the one of most perfect type of machine translation system was analyzed at the current stage. A survey was conducted among the respondents (specialist-economists and scientists of economic sphere) regarding the most used machine translation systems. As a result, the following results were found: 61 respondents use Promt (39.1%), 48 respondents use Google Translate services (30.8%), 32 respondents use Yandex (20.5%), 13 respondents use other machine translation systems (8.3%) and only (1.3%) 2 respondents use the printed dictionaries and translate manually. Through the linguistic (at the morphological, lexical and syntactic levels) analysis, the advantages and disadvantages of machine translation by using the online systems Google Translate, Yandex and PROMT are revealed. Among the main advantages of machine translation are the following: speed; availability; fairly wide range of choice of equivalent matches, then, among the shortcomings, the following are noted: the literal translation; unpredictability in decision making and choice of equivalent; when translating, the machine translation system does not take into account a wide context. Besides the grammat cal transformatons at the word-formaton and syntax levels are analyzed by using of the indicated machine translaton systems. In additon, the authors’ translatons were suggested. The causes of translation errors and the necessity to use the post-editing for improving the quality of the translation are determined.
  • Item
    Проблеми управління професійною орієнтацію дорослого населення
    (ДонДУУ, 2019) Ткачук, О. В.
    У статті проаналізовано сучасний стан системи управління професійною орієнтацією дорослого населення. Виявлено відсутність комплексного управлінського підходу в державі для профорієнтації дорослого населенням України. Аналізуються результати статистичних даних щодо безробіття осіб вікової категорії 45+ та обґрунтовується необхідність державної підтримки їх професійного самовизначення у відповідності з потребами ринку праці. Аналізуються складові механізму управління профорієнтацією дорослого населення. Обґрунтовується необхідність створення єдиної науково обґрунтованої системи професійної орієнтації дорослого населення в державі. В статье проанализировано современное состояние системы управления профессиональной ориентацией взрослого населения. Выявлено отсутствие комплексного управленческого подхода в государстве для профориентации взрослого населением Украины. Анализируются результаты статистических данных по безработице лиц возрастной категории 45+ и обосновывается необходимость государственной поддержки их профессионального самоопределения в соответствии с потребностями рынка труда. Анализируются составляющие механизма управления профориентацией взрослого населения. Обосновывается необходимость создания единой научно обоснованной системы профессиональной ориентации взрослого населения в государстве. The article analyzes the current state of the adult vocational guidance management system. The absence of an integrated managerial approach in the state for career guidance of the adult population of Ukraine is revealed. The results of statistics on unemployment of persons of the 45+ age category are analyzed and the need for state support for their professional selfdetermination in accordance with the needs of the labor market is substantiated. The components of the mechanism for managing career guidance for adults are analyzed. The necessity of creating a unified scientifically-based system of vocational guidance for adults in the state is substantiated.
  • Item
    Уточнена методологія проактивної інтегративної оцінки ставлення авіадиспетчерів до порушень стандартних експлуатаційних процедур
    (2019) Рева, О. М.; Борсук, С. П.; Шульгін, В. А.; Липчанський, В. О.; Рева, А. Н.; Шульгин, В. А.; Липчанский, В. А.; Reva, O.; Borsuk, S.; Shulgin, V.; Lypchanskii, V.
    Уявляючи професійну діяльність авіаційних операторів «переднього краю» як безперервний ланцюг рішень, що виробляються і реалізуються у явних / неявних формах, в голову кута структури взаємодії складників поточної парадигми концепції безпеки польотів ІСАО поставлено «ставлення авіаційного персоналу до небезпечних дій або умов», що пояснює вплив людського чинника на ці рішення. Першим складником досліджуваного «ставлення» є основні домінанти прийняття рішень, що визначають схильність, байдужість, несхильність до ризику порушень стандартних експлуатаційних процедур, зокрема норм ешелонування повітряних суден. Встановлюються домінанти шляхом побудови за обмеженою кількістю точок і подальшого аналізу оціночної функції корисності континууму норми ешелонування в процесі вирішення закритої задачі прийняття рішень. Характерною точкою оціночної функції корисності є детермінований еквівалент лотереї з корисністю 0,75. Другий складник – це рівні домагань, які визначаються точкою на континуумі норми ешелонування, якій відповідає максимальний позитивний стрибок в уяві авіадиспетчера щодо її корисності (прийнятності) з позицій забезпечення належного рівня безпеки польотів. Рівні домагань адекватно характеризують самооцінку і встановлюються шляхом побудови за формально необмеженою кількістю точок і подальшого аналізу оціночної функції корисності континууму норми ешелонування в процесі вирішення відкритих задач прийняття рішень. Третій складник - нечіткі оцінки ризику, що визначаються з аналізу нечітких моделей, що будуються відповідно до шкали небезпек ІСАО на континуумі норм ешелонування. Встановлено, що характерною точкою цих моделей є точка перетину функцій належності, що належать сусіднім термам «суттєвий» і «незначний» ризик. Значення цієї точки уточнюється за допомогою введеного імперативу-критерію. Проведено нормування усіх характерних точок. Обґрунтований і реалізований мультиплікативний підхід до отримання інтегративної (цілісної) оцінки ставлення до ризику, що сприяє як отриманню більш обережних, стосовно адитивного підходу результатів, так і запобіганню помилок І-ІІ роду. Представляя профессиональную деятельность авиационных операторов «переднего края» как непрерывную цепь решений, вырабатываемых и реализуемых в явных / неявных формах, во главу угла структуры взаимодействия составляющих текущей парадигмы концепции безопасности полетов ІСАО поставлено «отношение авиационного персонала к опасным действиям или условиям», что поясняет влияние человеческого фактора на эти решения. Первой составляющей этого «отношения» являются основные доминанты принятия решений, определяющие склонность, несклонность, безразличие к риску нарушений стандартных эксплуатационных процедур, в частности норм эшелонирования воздушных судов. Доминанты устанавливаются путем построения по ограниченному количеству точек и дальнейшего анализа оценочной функции полезности континуума нормы эшелонирования в процессе решения закрытой задачи принятия решений. Характерной точкой оценочной функции полезности является детерминированный эквивалент лотереи с полезностью 0,75. Вторая составляющая – это уровни притязаний, определяемые точкой на континууме нормы эшелонирования, которой соответствует максимальный позитивный скачок в представлении авиадиспетчера о ее полезности (приемлемости) с позиций обеспечения надлежащего уровня безопасности полетов. Уровни притязаний адекватно характеризуют самооценку и устанавливаются путем построения по формально неограниченному числу точек и дальнейшего анализа оценочной функции полезности континуума нормы эшелонирования в процессе решения открытых задач принятия решений. Третья составляющая – это нечеткие оценки риска, определяемые из анализа нечетких моделей, что строятся в соответствии со шкалой опасности ICAO на континууме норм эшелонирования. Установлено, что характерной точкой этих моделей является точка пересечения функций принадлежности, принадлежащих соседним термам «существенный» и «незначительный» риск. Значение данной точки уточняется с помощью введенного императива-критерия. Проведено нормирование всех характерных точек. Обоснован и реализован мультипликативный подход к получению интегративной (целостной) оценки отношения к риску, что способствует получению как более осторожных относительно аддитивного подхода результатов, так и предотвращению ошибок І-ІІ рода.Representing the professional activities of the «front-line» aviation operators as an unbroken chain of decisions made and implemented in explicit/implicit forms, the interaction of the components of the current paradigm of the ICAO flight safety concept is placed on “the attitude of aviation personnel to hazardous actions or conditions”, which explains the impact human factor in these decisions. The first part of the studied “attitude” is the main decision-making dominants that determine preposition, indifference, and aversion to risk of violations of standard operating procedures, in particular, aircraft separation standards. Dominants are established by constructing a finite number of points and further analyzing the utility function of the continuum of the separation rate in the process of solving a closed decision problem. A characteristic point of the estimated utility function is the deterministic equivalent of the lottery with a benefit of 0.75. The second component is the level of claims, which are determined by a point on the continuum of the separation norm, which corresponds to the maximum positive leap in the imagination of the air traffic controller in terms of its usefulness (acceptability) from the standpoint of ensuring the proper level of flight safety. The levels of claims adequately characterize self-esteem and are established by constructing a formally unlimited number of points and further analysis of the estimation function of the continuum of the separation norms in the process of solving open decision-making problems. The third component - fuzzy risk assessments, which are determined from the analysis of fuzzy models, arebuilt in accordance with the ICAO scale of hazards on a continuum of separation standards. It has been established that a characteristic point of these models is the intersection point of membership functions belonging to the neighboring terms “significant” and “insignificant” risk. The value of this point is specified using the introduced imperative - criterion. Normalization of all characteristic points has been carried out. The multiplicative approach to obtaining an integrative (holistic) assessment of the attitude towards risk is substantiated and implemented, which contributes both to obtaining a more cautious, relatively additive approach to the results, and to prevent errors of the I-II kind.
  • Item
    Local economic development as a tool of increasing the competitiveness of the territories under conditions of decentralization in Ukraine
    (St. Grigorii Bogoslov, 2019) Tkachuk, O.; Levchenko, A.; Kuzmenko, H.; Ткачук, О. В.; Левченко, А. О.; Кузьменко, Г. І.
  • Item
    Prospects for development of labour potential of industrial cluster on the basis of social responsibility
    (St. Grigorii Bogoslov, 2019) Levchenko, O.; Nemchenko, T.; Nemchenko, T.; Левченко, О. М.; Немченко, Т. Б.; Немченко, Т. А.