Економічні науки. Випуск 31. – 2017

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/6818

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Нормативно-правова база здійснення митного контролю пасажирських перевезень у пунктах пропуску для повітряного сполучення
    (ЦНТУ, 2017) Корнійчук, О. О.; Korniichuk, О.
    У статті досліджено нормативно-правове забезпечення здійснення митного контролю пасажирських перевезень у пунктах пропуску для повітряного сполучення відповідно до вимог правового поля. Проаналізовано вимоги міжнародних та вітчизняних нормативно-правових актів щодо здійснення контрольних заходів при пасажирських переміщеннях через авіаційні пункти пропуску. The object of the researching is analysis of law providing of implementing of Customs Control of passenger traffic in Customs Air Check-points according to requires of international and Ukrainian laws. The issues of providing of international passenger and freight traffic safety are especially important in conditions of increasing threats. Visa liberalization between Ukraine and countries-members of EU provokes demand to work out new tools-bar of Customs Control to be used in the field of increasing international passenger traffic by air. Developed countries’ experience of implementing of control on passenger traffic by air shows the high level of using of risk-oriented Customs Control Tools. These tools are ordered to defying and neutralizing of foreign trade threats, on the one hand; and providing of simplification of Customs Formalities, on the other hand. Analysis and Management Risk System exists in Ukraine today. It is an effective tool of Customs Control, and it provides minimal involving of Customs Authorities into operational activities of all participants of International Providing Chain. In fact, functioning of single module ASAMR in Customs Air Check-points is regulated by law, but is not used in practice. The bill on Changes into Customs Code of Ukraine (on authorized economic operators and simplified of customs procedures) forecasts implementing of Previous Informing System, which is a main condition of effective functioning of Management System.
  • Item
    Проблеми функціонування інформаційної системи портового співтовариства в морських портах України
    (ЦНТУ, 2017) Прус, Л. Р.; Prus, L.
    У статті досліджено використання інформаційної системи портового співтовариства в морських портах. Проаналізовано нормативно-правове, інституційне забезпечення використання інформаційної системи портового співтовариства. Наведено основні напрями проблем практичної роботи за допомогою інформаційної системи портового співтовариства при здійсненні митного контролю та митного оформлення в Україні. З’ясовано, що приватна фірма монополізувала процес обробки даних в портах України, а розроблена нею програма не відповідає чинному законодавству, зокрема Митному кодексу України та набула значних повноважень у частині встановлення умов доступу та функціонування інформаційної системи портового співтовариства. The purpose of the article is to analyze the main aspects of the use of the information system of the port community in Ukraine. The article investigates the use of the information system of the port community in seaports. The normative-legal, institutional support for using the information system of the port community is analyzed. The main directions of problems of practical work with the help of the information system of the port community during the implementation of customs control and customs clearance in Ukraine are given. It was clarified that the private firm monopolized the data processing process in the ports of Ukraine, and the program developed by it does not comply with the current legislation, in particular the Customs Code of Ukraine, and has acquired significant powers in terms of establishing the conditions of access and operation of the information system of the port community. Scientific novelty consists in complex consideration of issues related to the procedure and features of functioning of the information system of the port community in the seaports of Ukraine. The practical significance is to focus on the negative consequences of non-interference of government agencies in a situation that has all the signs of corruption and the need to address the existing problem issues related to the implementation of the "single window" principle, in particular, the DFS of Ukraine. The results of the study can be used by public authorities, in particular, within the framework of the DFS of Ukraine, AMPU, to improve the mechanism of information exchange between actors and state controlling bodies in the seaports of Ukraine.