Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 2. - 2019
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Аналіз альтернативності процедур публічних закупівель для фінансування державних програм(ЦНТУ, 2019) Дрозд, І. К.; Письменна, М. С.; Дрозд, И. К.; Письменная, М. С.; Drozd, І.; Pysmenna, М.У статті узагальнені міжнародні та вітчизняні підходи до нормування процедур публічних закупівель за їх різновидами. Проаналізовано кількісні показники динаміки процедур закупівель в розрізі конкурентних та неконкурентних процедур державних замовників, визначено динаміку вартісних показників процедур закупівель. Виконано розмежування даного показника в межах досліджуваного періоду за видами процедур. Застосований розрахунок результативності процедур закупівель з використанням планового показника очікуваної вартості публічних закупівель. Запропоновані напрямки удосконалення аналізу публічних закупівель через оцінку альтернативних процедур з точки зору їх результативності. В статье обобщены международные и отечественные подходы к нормированию процедур публичных закупок по их разновидностям. Проанализированы количественные показатели динамики процедур закупок в разрезе конкурентных и неконкурентных процедур государственных заказчиков, определена динамика стоимостных показателей процедур закупок. Проведено разграничение данного показателя в пределах исследуемого периода по видам процедур. Применен расчет результативности процедур закупок с использованием планового показателя ожидаемой стоимости публичных закупок. Предложены направления совершенствования анализа публичных закупок путем оценки альтернативных процедур с точки зрения их результативности. Public procurement constitutes a significant part of the state budget expenditures of the public sector institutions. The issue of efficient use of money is related to the economical use of funds for the public procurement needs of the customer. Therefore, the purpose of this paper is to study the effectiveness of public procurement procedures by type, which will serve as the basis for the choice of alternative management decisions at the stage of planning the spending of the budgetary institution’s funds for their effective use. The results of the study are intended to provide greater transparency in public procurement activities. The task of choosing the acceptable procurement procedures, both in terms of legislation and for the purpose of economical use of funds, is relevant for the customers’ financial management. The study of the public procurement procedures’ alternatives was based on the research of their application practice in 2013-2018. The analysis of quantitative and cost indicators of procurement procedures under separate procedures: open bidding, two-stage bidding/competitive dialogue, requests for bids, pre-qualification of participants, and negotiated procurement procedure. The calculation of the procurement procedures efficiency is applied using the planned value of the expected value of public procurement. Directions to improve the public procurement analysis through alternative procedures evaluation in terms of their effectiveness are suggested. We used the conducted procurement procedures in accordance with the legally approved procedure for their application as a quantitative indicator of the procurement procedures evaluation. Incomplete or canceled procedures were excluded from the quantitative estimates for all periods studied. It is established that the vast majority of purchases were made through open auctions. We have used the amounts of contracts concluded as a result of successful procurement procedures to study the cost characteristics of procurement procedures.Value fluctuations have been established over the study period, which is explained by significant changes in the legislation regarding the regulation of the obligation to conduct procurement through tendering procedures. Therefore, the problem of analyzing the public procurement procedures alternatives is suggested to be solved by directing the organization of the expected value of procurement by those procedures, which allow obtaining the highest cost savings due to tendering on the electronic procurement system and achieving the goal of procurement through the optimal price/quality ratio.Item Бізнес-планування як елемент фінансово-економічного аналізу в умовах антикризового управління авіакомпанією(ЦНТУ, 2019) Коваленко, Н. О.; Столярчук, Н. В.; Kovalenko, N.; Stoliarchuk, N.У статті досліджено напрямки застосування бізнес-плану як інтегративної системи показників фінансово-економічного аналізу з метою антикризового управління на підприємствах цивільної авіації України. Надано практичні рекомендацій щодо використання бізнес-планування, як елементу цільового антикризового управління авіакомпанією, та деталізації фінансово-економічних показників, спрямованих на виявлення, недопущення та ліквідацію кризових явищ, шляхом реалізації на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях управління.В статье исследованы направления применения бизнес-плана как интегративной системы показателей финансово-экономического анализа с целью антикризисного управления на предприятиях гражданской авиации Украины. Даны практические рекомендации по использованию бизнес-планирования как элемента целевого антикризисного управления авиакомпанией и детализации финансово-экономических показателей, направленных на выявление, недопущение и ликвидацию кризисных явлений, путем реализации на стратегическом, тактическом и оперативном уровнях управления. The paper is devoted to the research exploring ways to apply elements of financial and economic indicators and business planning as a mechanism of crisis management, a well as the development of practical recommendations for improving the management of commercial activities of airlines in Ukraine in the modern market. Intercontinental integration of civil aviation entities and the transition to market conditions of operation regulate the new conditions of airlines. Most Ukrainian airlines are forced to operate in the absence of funds, an outdated fleet of aircraft, imperfect control, which consequently leads to the loss of the ability of airlines to operate effectively, being in a state of crisis. The article discusses and defines the methods of applying economic analysis and business planning as the main elements for assessing the financial and economic state of Ukrainian airlines in terms of crisis management. Practical recommendations are given on how to increase the effectiveness of the anti-crisis business management of commercial airlines in Ukraine in the context of European integration. The analysis of literary sources made it possible to specify that the problem of systematization and the development of assessment questions and crisis management of airlines using economic analysis and business planning is associated with the reflection of new trends in the development of world air transport. Ukrainian airlines do not use business planning as a system of financial and economic analysis of the state and crisis management, which does not meet the requirements of the practice of modern world aviation. The article proposes ways to use elements of financial and economic analysis and business planning as a mechanism for crisis management and the development of practical recommendations to improve the efficiency of commercial activities of Ukrainian airlines in modern conditions.Item Розвиток теоретичних підходів до кількісного вимірювання корисності як економічної категорії(ЦНТУ, 2019) Журило, І. В.; Полтавець, М. М.; Журило, И. В.; Полтавец, М. Н.; Zhurylo, І.; Poltavets, М.Статтю присвячено дослідженню корисності продукту праці як економічної категорії. Доведено можливість та необхідність кількісного вимірювання корисності продукції виробничо-технічного призначення, що, на відміну від товарів широкого вжитку, характеризуються більш стабільною структурою потреб. Обґрунтовано зв‘язок корисності з показниками якості та ціни споживання товару, можливість побудови моделі корисності на основі співвідношення цих показників, а також комплексне застосування до моделювання корисності продукції композиційного та декомпозиційного підходів. Визначено стратегічний характер корисності товару та доцільність формування на її основі відповідної бізнес-ідеї. Розгляд варіантів співвідношення якості та корисності виробу дав можливість визначити оптимальне їх сполучення, яке забезпечить високий рівень конкурентоспроможності даного виробу. Статья посвящена исследованию полезности продукта труда как экономической категории. Доказана возможность и необходимость количественного измерения полезности продукции производственно-технического назначения, которая, в отличие от товаров широкого потребления, характеризуется более стабильной структурой потребностей. Обоснована взаимосвязь полезности товара с его качеством и ценой потребления, возможность построения модели полезности на основе соотношения этих двух показателей, а также комплексное использование в моделировании полезности композиционного и декомпозиционного подходов. Определен стратегический характер полезности товара и целесообразность формирования на ее основе соответствующей бизнес-идеи. Рассмотрение вариантов соотношения качества и полезности изделия дало возможность определить оптимальное их сочетание, обеспечивающее высокий уровень конкурентоспособность данного изделия. The article is devoted to the study of the labor product usefulness as an economic category. An analysis of known utility theories has shown that most of them deny the possibility of utility direct quantitative measurement because they are based on a study of the consumption process of consumer goods. We have proven that the market of industrial products is characterized by a more stable structure of needs. That‘s why, it is possible and necessary to apply quantitative models of utility to such products. We consider the closest authors to the truth, who have linked the utility with the quality and cost of product consuming. However, relevant studies provide only a statement of the discussed relationship, and need further development. The product usefulness has strategic direction for the manufacturer and should be the basis of the relevant business idea. In order to formulate a business idea that will allow the manufacturer to count on success, it is necessary to discover a new way of creating a certain utility that has value for the consumer, and create a combination of special abilities that will achieve that utility. During the early stages of design, it is necessary to know at the expense of what indicators and, accordingly, the parameters of the product should be provided the desired value of its usefulness. That is, both of the compositional and decompositional approaches should be applied to modeling the product usefulness. Consideration of the variations in the quality and usefulness of the product has shown that they can be both in the forward and in the feedback. Utility embodied in a particular product is only optimal to the extent that quality meets a specific need. The decrease in the usefulness of the product in operation occurs both in the production circumstances of low-quality, and products with unreasonably high operating parameters. Since both are unjustifiable excess costs. The optimum combination of quality and usefulness of the product provides a high level of its competitiveness.Item Застосування хмарних технологій в обліку та управлінні підприємствами реального сектору економіки(ЦНТУ, 2019) Волот, О. І.; Волот, Е. И.; Volot, О.Висвітлені питання щодо визначення сучасного стану та тенденцій розвитку й використання хмарних технологій в обліку та управлінні підприємствами, досвіду впровадження «хмар» у провідних країнах світу, застосування та використання хмарних обчислювань як компонентів нових ІКТ для обліку та управління підприємствами реального сектору економіки країни. Представлено моделі хмарних технологій, які орієнтовані на кінцевого користувача, а також наведено приклади застосування хмарних технологій в автоматизації обліку та управління підприємствами та хмарні платформи сучасних корпорацій. Визначено основні переваги та недоліки використання хмарних технологій для споживачів та організацій, ризики використання хмарних сервісів. Освещены вопросы определения современного состояния и тенденции развития и использования облачных технологий в учете и управлении предприятиями, опыта внедрения «облаков» в ведущих странах мира, внедрения и использования облачных вычислений как компонентов новых ИКТ для учета и управления предприятиями реального сектора экономики страны. Представлены модели облачных технологий, ориентированных на конечного пользователя, а также приведены примеры применения облачных технологий в автоматизации учета и управления предприятием и облачные платформы современных корпораций. Определены основные преимущества и недостатки использования облачных технологий для потребителей и организаций, риски использования облачных сервисов .The purpose of the article is the research and application of cloud technologies in the accounting and management of enterprises in the real sector of the economy and defining the main advantages and disadvantages of using cloud technologies for consumers and organizations. The scientific and practical literature does not sufficiently cover the issues of determining the current state, tendencies of development and use of cloud technologies in accounting and enterprise management, experience of implementation of "clouds" in leading countries of the world, implementation and use of cloud computing as components of new ICTs for enterprise management of the real sector of economy countries. Issues about experience of the current state and trends of development and use of cloud technologies in accounting and management of enterprises, about the experience of implementing "clouds" in the leading countries of the world, about the experience in using cloud computing as components of new ICTs for accounting and management of enterprises in the real sector of the country's economy are highlighted. Models of cloud-based technologies targeting the end-user are presented, as well as examples of application of cloud technologies in accounting automation and enterprise management and cloud platforms of modern corporations are presented. The main advantages and disadvantages of using cloud technologies for consumers and organizations, risks of using cloud services are determined, and it is proved that modern cloud technologies are a progressive and promising solution, one of the elements of the revolutionary "third IT platform". The use of cloud technologies will make it much more efficient to use the technical and economic potential of the state, enterprises and individuals, what significantly reducing the cost of implementing the IT services system. Thus, modern cloud technologies are a progressive and promising solution, one of the elements of the revolutionary "third IT platform." Their rapid spread nowadays is one of those key trends that in the next 5-8 years will have a significant impact on global development.Item Formation of the Mechanism of Providing Corporate Social Responsibility as an Integral Part of Effective Enterprise Activity(ЦНТУ, 2019) Buhaieva, М.; Ryban, V.; Бугаева, М. В.; Рубан, В. М.; Бугаєва, М. В.The authors proposed the content and consistency of the stages of the formation of the corporate social responsibility mechanism in the enterprise management system; in particular, the company's corporate social responsibility tools (internal and external) are determined, depending on the orientation towards the different groups of stakeholders. The form of implementation of corporate social responsibility tools in the enterprise management system and their application at the levels of management is developed, which allows determining the levels and sequence of both implementation and use of tools of social responsibility. Specific organizational and value-creating mechanisms are identified which should be used to integrate corporate social responsibility into enterprise strategy. Possible main disadvantages of integrating corporate social responsibility into the management system, documents and processes of the enterprise are outlined. Авторами предложено наполнение и последовательность этапов формирования механизма корпоративной социальной ответственности в системе управления, в частности определены инструменты корпоративной социальной ответственности предприятия (внутренние и внешние) в зависимости от направленности на различные группы стейкхолдеров. Разработана форма внедрения инструментов корпоративной социальной ответственности в систему управления предприятием и их применение по уровням управления, которая позволяет определить уровни и последовательность, как внедрения, так и применения инструментов социальной ответственности. Определены конкретные организационные и ценностнообразующие механизмы, которые целесообразно привлечь к интегрированию корпоративной социальной ответственности в стратегию предприятия. Указаны возможные основные недостатки интегрирования корпоративной социальной ответственности в управленческую систему, документы и процессы предприятия. Метою дослідження є визначення практичних рекомендацій щодо розробки механізму забезпечення корпоративної соціальної відповідальності (далі – КСВ) та його впровадження в діяльність підприємства. Запропонована змістовність та послідовність етапів формування механізму КСВ у систему управління підприємством, система інструментів КСВ. Обґрунтовано, що для вирішення тактичних завдань КСВ найбільш дієвими виявляються комітети з етики, проведення етичних експертиз, етичне консультування, які підвищують репутацію та інвестиційну привабливість підприємства, рівень довіри з боку ключових стейкхолдерів, знижують трансакційні витрати. Інструменти КСВ підприємства запропоновано розділити також на внутрішні і зовнішні в залежності від спрямованості на різні групи стейкхолдерів підприємства. Розроблено форму впровадження інструментів КСВ у систему управління підприємства та їх застосування за рівнями управління, яка дозволяє визначити рівні та послідовність як впровадження, так і застосування інструментів соціальної відповідальності. Даний підхід покладено у послідовність етапів та характеристику застосовності на них інструментів КСВ. Виокремлено організаційні та ціннісноутворюючі механізми, які доцільно залучити до інтегрування КСВ у стратегію підприємства. Доведено, що доцільними є такі заходи щодо удосконалення в подальшому процедур та змісту інтегрування КСВ у стратегію підприємства на рівні тактичного та оперативного управління ним: а) організаційні: створення нового відділу або доповнення функціонального контуру існуючого, до компетенції якого належатиме КСВ і; створення інформаційного центру підприємства (call-centеr), що відповідатиме на питання стейкхолдерів стосовно КСВ, надаватиме їм інформаційну та методичну підтримку; участь підприємства у освітніх заходах та національних конкурсах з КСВ, якості, інклюзивних інновацій; запровадження власних конкурсів з тематики КСВ; б) економічні: розроблення та запровадження системи преференцій для тих підрозділів підприємства, що запроваджують інклюзивні інновації та соціально важливі програми; в) інформаційні: запровадження власних та участь зовнішніх інформаційних кампаніях зі соціальної відповідальності, публікація статей у засобах масової інформації і підготовка тематичних теле-та радіопрограм; обмін досвідом щодо змістовності та результативності програм і заходів із КСВ з іншими підприємствами; створення її сторінки або рубрики на веб-сайті підприємства для висвітлення заходів з його соціально відповідальної поведінки. Обґрунтовано, що формування та інтегрування механізму КСВ у систему управління підприємством надасть можливість підприємству: створити позитивний імідж; поліпшити ділову репутацію; створити стабільне ділове середовище; знизити нефінансові ризики; підвищити інвестиційну привабливість; прискорити капіталізацію підприємства в довгостроковій перспективі. .Item Концептуальні засади управління інноваційним розвитком залізорудних підприємств(ЦНТУ, 2019) Жовновач, Р. І.; Жовновач, Р. И.; Zhovnovach, R.Статтю присвячено проблемі управління інноваційним розвитком залізорудних підприємств. Розглянуто понятійний апарат та виокремлено основні ознаки інноваційного розвитку підприємства. Проаналізовано сучасний стан розвитку залізорудної галузі та з’ясовано основні проблеми вітчизняних залізорудних підприємств. Виокремлено основні нормативно-правові, технологічні, фінансові та управлінські причини гальмування інноваційного розвитку залізорудних підприємств. Представлено концепцію управління інноваційним розвитком залізорудного підприємства.Статья посвящена проблеме управления инновационным развитием железорудных предприятий. Рассмотрен понятийный аппарат и выделены основные признаки инновационного развития предприятия. Проанализировано современное состояние развития железорудной отрасли и определены основные проблемы отечественных железорудных предприятий. Выделены основные причины задержки инновационного развития железорудных предприятий нормативно-правового, технологического, финансового и управленческого характера. Представлена концепция управления инновационным развитием железорудного предприятия. The article deals with the problem of managing innovative development of iron ore enterprises. The conceptual apparatus has been considered and the basic provisions of the concepts of innovative development of an enterprise were summarized. The current state of development of the national iron ore enterprises has been analyzed. As a result, the strategic importance of the iron ore industry for Ukraine was acknowledged. The raw material base of the national metallurgy and export orientation of the industry are based primarily on the use of the natural advantages. The main problems of the iron ore industry, related to technical and technological backwardness, high energy and resource consumption of production, significant environmental burden on the environment and sensitivity to fluctuations in the economy of the importing countries have been identified. The main reasons for the inhibition of innovative development of iron ore enterprises of normative legal, technological, financial and managerial character were singled out. It was substantiated that it is inevitable to introduce an effective management system of innovative development of iron ore enterprises for the formation of the framework of introduction of innovative measures which allowed achieving the highest effect at the existing resources. The concept of management of innovative development of an iron ore enterprise is presented. It is based on the mechanism of management of innovative activity with consideration of normative and legal support, principles, functions and methods of management. An effective system of planning and quality control of innovations is formed to achieve the objective of an enterprise activity, namely: formation of innovative portfolio and innovative policy of an enterprise on the basis of the system of state standards and monitoring of internal and the external environments to ensure the development of the enterprise through innovation. It is necessary to correctly implement the concept of innovative development in the activities of iron ore enterprises and take into account the effects of economic laws. This allows more accurately determining the essential measures and most comprehensively managing innovative development of an enterprise. As a result, it will help to achieve the main goals of the enterprise.Item Підходи до розробки інформаційно-аналітичної системи для прийняття управлінських рішень на підприємстві(ЦНТУ, 2019) Ніколаєв, І. В.; Вишневська, В. А.; Жовновач, Р. І.; Николаев, И. В.; Вишневская, В. А.; Жовновач, Р. И.; Nikolaiev, I.; Vyshnevska, V.; Zhovnovach, R.Враховуючи, що великій кількості виробничих підприємств України притаманна неефективність функціонування, пов’язана з недоліками в управлінні, обґрунтовано необхідність створення інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень (ІАСПУР). Розроблено структуру локальної інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень у режимі реального часу, що використовує комплекс моделей оцінки й аналізу стійкості функціонування підприємств у динаміці. Проаналізовано зміст етапів побудови інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень з метою здійснення її програмної реалізації. Учитывая, что большому количеству производственных предприятий Украины присуща неэффективность функционирования, связанная с недостатками в управлении, обоснована необходимость создания информационно-аналитической системы принятия управленческих решений (ИАСПУР). Разработана структура локальной информационно-аналитической системы принятия управленческих решений в режиме реального времени, которая использует комплекс моделей оценки и анализа устойчивости функционирования предприятий в динамике. Проанализировано содержание этапов построения информационно-аналитической системы принятия управленческих решений с целью осуществления ее программной реализации. Taking into account the fact that a large number of manufacturing enterprises in Ukraine are characterized by inefficient functioning due to weaknesses in management, was substantiated the necessity of creation of information-analytical system for managerial decision-making (IASMDM), which is designed to provide support for managerial decisions to improve the efficiency of the operation of the enterprise. Therefore, the purpose of the paper is to develop the structure of the information- analytical system for managerial decision-making using a set of economic and mathematical models. The structure of the local information-analytical system of managerial decision-making in real-time, using a set of models for estimating and analyzing the stability of the enterprise functioning in dynamics was developed. These models are based on the classical apparatus of the automatic control theory (ACT) and the logistic approach in economic systems. This approach opens the wide possibilities of a formal description of such complex systems as manufacturing enterprises and the application of well-known stability criteria to them – the algebraic Hurwitz criterion and the graph-analytical criterion of Mikhailov. The content of the stages of construction of the information-analytical system for managerial decision-making, which will allow its program implementation, is also considered and analyzed. Information-analytical system of managerial decision-making allows to determine the level of stability of the enterprise quickly, proceeding from this, to make grounded managerial decisions in real-time and, ultimately, to ensure the stability of the enterprise functioning, and therefore increase its efficiency.Item Кластерний аналіз клієнтської бази даних підприємств сфери послуг(ЦНТУ, 2019) Роскладка, Н. О.; Роскладка, А. А.; Дзигман, О. О.; Роскладка, Н. А.; Дзыгман, О. А.; Roskladka, N.; Roskladka, А.; Dzygman, О.Визначені основні тенденції та стан розвитку ринку послуг в Україні. Досліджено економіко-математичні моделі та методи функціонування й управління підприємствами сфери послуг. Виділені інструменти, методи та технології проведення кластерного аналізу та визначення функціональних характеристик систем масового обслуговування клієнтів. Здійснено програмну розробку автоматизованої системи обробки клієнтських замовлень в умовах змінного попиту з використання методів кластеризації та сегментації клієнтської бази даних. Определены основные тенденции и состояние развития рынка услуг в Украине. Исследованы экономико-математические модели и методы функционирования и управления предприятиями сферы услуг. Выделены инструменты, методы и технологии проведения кластерного анализа и определения функциональных характеристик систем массового обслуживания клиентов. Осуществлена программная разработка автоматизированной системы обработки клиентских заказов в условиях изменяющегося спроса с использованием методов кластеризации и сегментации клиентской базы данных. The aim of the article is to use cluster analysis for customer segmentation and the development of an automated system for processing customer orders, aimed at increasing the efficiency of the service enterprise. The development of the service enterprises, which is of particular importance under economic restructuring, has been studied. The service sector directly affects the quality of life of the society, economic growth and the position of Ukraine in the world market of services. It is noted that the development of service enterprises is possible only in the context of the introduction of innovative development models, involves the search for the most effective management methods and technologies that can accelerate the adaptation of these enterprises to the latest global trends. In this article, the term “customer base” refers to data about customers, their characteristics, consumer behavior and past purchases, which are collected and organized in such a way that they can be quickly retrieved to obtain the necessary information. In addition to data on existing customers, the customer database contains information about potential customers. The concept of customer base segmentation as the separation of clients into homogeneous groups according to certain criteria and the clustering of the client base as the distribution of clients into groups that correspond to stable segmentation features are considered. For client clustering, the k-means method was used. The cluster analysis algorithm is presented in the form of a flowchart and a use-case diagram. The result of the research conducted by the authors was the software development of an automated system for processing client orders under variable demand using clustering methods and client database segmentation. The use of economic and mathematical methods of cluster analysis and customer base segmentation makes it possible, unlike the use of an intuitive empirical method of separating customers into groups, to identify segments according to specified criteria depending on the task for the decision maker and is much more appropriate for effective management services.Item Macro-level Modelling of Budget Support for Social Risk Management(ЦНТУ, 2019) Nadraga, V.; Balanda, А.; Надрага, В. И.; Баланда, А. Л.; Надрага, В. І.The article formulated and implemented the conceptual statement of the problem of constructing a mathematical model consisting in obtaining the function of interpolation, as well as a mathematical statement, which found an expression in the calculation of local extremes of the cubic polynomial weight of social expenditures of the state budget. As a fundamental assumption of the macro-level model of budget support for social risk management, the approach is set out in the ESSPROS methodology - the social protection and social security system should be the main compensatory mechanism for social risks. The construction of the interpolation function of the specific weight of the state budget expenditures on social protection and social security in total expenditures is carried out in the computing algorithms environment Wolfram | Alpha. The constructed mathematical model of budget support for social risk management provided an opportunity to obtain a mathematical algorithm, which formalized the uncertainty situation related to the probabilistic nature of the risk manifestation and made appropriate projected estimates. В статье сформулирована и реализована концептуальная постановка задачи построения математической модели, которая заключалась в получении функции интерполяции, а также математическая постановка, которая нашла выражение в исчислении локальных экстремумов кубического полинома веса социальных расходов государственного бюджета. В качестве основополагающего предположения макроуровневой модели бюджетного обеспечения управления социальными рисками принят подход, который изложен в методологии ESSPROS - главным компенсаторным механизмом социальных рисков должна выступать система социальной защиты и социального обеспечения. Построение функции интерполяции удельного веса расходов государственного бюджета на социальную защиту и социальное обеспечение в общих расходах проведена в среде вычислительных алгоритмов Wolfram | Alpha. Построенная математическая модель бюджетного обеспечения управления социальными рисками позволила получить математический аппарат, с помощью которого формализовано ситуацию неопределенности, связанной с вероятностным характером проявления риска и сделаны соответствующие прогнозные оценки. Оскільки ймовірнісні процеси найбільш точно відображаються їх кількісними характеристиками чи законами розподілу, то актуальним є питання побудови математичних моделей, розв’язання задач оптимізації і розподілу соціальних бюджетних ресурсів за умов невизначеності. Необхідність розробки та використання макрорівневих моделей фінансування управління соціальними ризиками обумовлюється наявністю суттєвих родових відмінностей від інших видів ризиків. Проаналізовано найбільш актуальні фахові дослідження: Karl F. Bannör та Matthias Scherer, зосереджуються на питаннях невизначеності моделі та її параметрів, що зумовлює додаткові переваги при виборі стохастичних моделей; Т. Боярчук побудовано математичну модель кількісної оцінки соціального захисту населення України, яка враховує рівень та значимість встановлених показників соціального захисту; В. Проскура доводить, що управління ризиками – це моделювання можливості відхилення, тобто неспівпадіння запланованого і фактично одержуваного результату рішення; Я. Олійник стверджує, що багатовимірна модель інтеграційного розвитку, окрім стратегій розвитку окремих секторів та напрямків, передбачає формування елементів моделі, в яких зосереджені функціональні дії на досягнення проміжних результатів; О. Савастєєва, виходячи з особливостей бюджетного процесу на місцевому рівні та багатогранність ризиків, пов’язаних із бюджетним процесом на місцевому рівні, доводить необхідність дослідження та групування ризиків ефективності бюджетного процесу шляхом створення відповідної системи із визначенням основних груп та з’ясуванням сутності ризиків. Разом з тим, актуальними та невирішеними залишаються питання формалізації та побудови відповідної математичної моделі бюджетного забезпечення управління соціальними ризиками. Метою дослідження є побудова математичної моделі бюджетного забезпечення управління соціальними ризиками та вироблення відповідних прогнозів. У статті сформульовано та реалізовано концептуальну постановку завдання побудови математичної моделі, що полягала в отриманні функції інтерполяції, а також математичну постановку, що знайшла вираз в обчисленні локальних екстремумів кубічного полінома ваги соціальних видатків державного бюджету. В якості основоположного припущення макрорівневої моделі бюджетного забезпечення управління соціальними ризиками прийнято підхід викладений в методології ESSPROS - головним компенсаторним механізмом соціальних ризиків повинна виступати система соціального захисту та соціального забезпечення. Побудова функції інтерполяції питомої ваги видатків державного бюджету на соціальний захист і соціальне забезпечення у загальних видатках проведена у середовищі обчислювальних алгоритмів Wolfram|Alpha. Побудована математична модель бюджетного забезпечення управління соціальними ризиками дала можливість отримати математичний апарат, за допомогою якого формалізовано ситуацію невизначеності, пов’язану з ймовірнісним характером прояву ризику та зроблено відповідні прогнозні оцінки.Item Незавершене виробництво як об’єкт управлінського обліку(ЦНТУ, 2019) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Смирнова, И. В.; Смирнова, Н. В,; Smirnova, І.; Smirnova, N.Стаття присвячена з’ясуванню особливостей організації та ведення управлінського обліку залишків незавершеного виробництва на промислових підприємствах. Окреслено коло завдань управлінського обліку виробничої діяльності, взагалі, та залишків незавершеного виробництва, зокрема. Надано характеристику структури залишків незавершеного виробництва промислового підприємства. Проведено порівняльний аналіз способів оперативного обліку руху незавершеного виробництва. Визначено напрямки контролю за ходом виробництва в межах управлінського обліку. Запропоновані заходи по забезпеченню комплектності незавершеного виробництва промислових підприємств. Розроблені методичні підходи до визначення собівартості готової продукції та незавершеного виробництва з метою ціноутворення. Статья посвящена выяснению особенностей организации и ведения управленческого учета остатков незавершенного производства на промышленных предприятиях. Очерчен круг задач управленческого учета производственной деятельности, вообще, и остатков незавершенного производства, в частности. Охарактеризована структура остатков незавершенного производства промышленного предприятия. Осуществлен сравнительный анализ способов оперативного учета движения незавершенного производства. Определены направления контроля за ходом производства в рамках управленческого учета. Предложенные меры по обеспечению комплектности незавершенного производства промышленных предприятий. Разработаны методические подходы к определению себестоимости готовой продукции и незавершенного производства с целью ценообразования. The balances of unfinished production are virtually in every modern production to ensure uninterrupted production and to avoid downtime. Accordingly, the problem of proper recording and management of unfinished production is becoming more and more relevant both for the accountant accounting for production costs and for the managerial apparatus. Therefore, the purpose of writing an article is to study the peculiarities of the organization and management accounting of the remains of unsustainable production in order to determine the principles of forming its effective system at industrial enterprises. The task of recording the balances of unfinished production can be divided into two parts: the tasks of financial accounting and the tasks of managerial accounting. The first of these includes the preservation of material assets in production, the prevention of losses and damage to parts and semi-finished products and the timeliness of the inclusion of production costs in the cost of production. As for the second group of tasks, the main ones are ensuring the rhythm of the production process and the completeness of the unfinished production, as well as the formation of a valuation of the balances of unfinished production for pricing purposes. The problem of completing the unfinished production of industrial enterprises can be solved as follows: (1) to enter the list of official duties of the chief of the production department, the heads of the shops, the heads of the production and dispatch department of the shops, the managers of the warehouses and the masters of the control over the completeness of unfinished production; (2) to introduce a system of document circulation for the control of completeness; (3) to organize control over the release from the warehouses and the internal movement of materials and unfinished production. Determination of the selling price of the company's products is one of the most important management decisions. However, today information on the cost of finished products and unfinished production, formed within the limits of financial accounting, does not provide management needs, in particular, in terms of pricing. For this purpose, the management accounting system requires information on the cost price of finished goods and unfinished production, calculated on variable production costs, and on its full cost. Such general principles for the formation of an effective system of accounting for the unfinished production at industrial enterprises, which allow solving the problems of both financial and managerial accounting of its residues were formulated as a result of the study: (1) reasonable and conscious choice of the methodology of accounting of the unfinished production, its compliance with the organizational and economic features of the enterprise; (2) the formation of a single flow of information; (3) automating the accounting process.Item Вплив реформи місцевого оподаткування на формування доходів сільських бюджетів(ЦНТУ, 2019) Письменний, В. В.; Письменный, В. В.; Pysmennyi, V.Обґрунтовано необхідність впровадження власних податків і зборів як додаткового джерела доходів сільських бюджетів. Вироблено критерії, які їм відповідають в частині унікальної бази оподаткування, оподаткування об’єктів, прив’язаних до певної місцевості, забезпечення малого розходження податкового навантаження в різних територіях, уникнення високих витрат на податкове адміністрування. Охарактеризовано елементи оподаткування цих платежів та їх роль у формуванні фінансової бази органів влади на селі. Обоснована необходимость внедрения собственных налогов и сборов как дополнительного источника доходов сельских бюджетов. Выработаны критерии, которые им соответствуют в части уникальной налоговой базы, налогообложения объектов, привязанных к определенной местности, обеспечения малого различия налоговой нагрузки на различных территориях, избежания высоких затрат на налоговое администрирование. Охарактеризованы элементы налогообложения этих платежей и их роль в формировании финансовой базы органов власти на селе. The purpose of the study is to substantiate the need to introduce a subsystem of own taxation in the countryside and to characterize taxes and fees, which should become an additional source of revenue of rural budgets. The criteria that are consistent with the specifics of introducing own taxes and fees by the authorities in the countryside have been developed. In particular, they relate to a unique tax base, taxation of objects tied to a certain area, ensuring a small difference in the tax burden within different territories, avoiding high costs for tax administration. The order of calculation and the mechanism of the fee payment for collection of biological resources of a forest fund, fees for the extraction of minerals for own use, fees for occupying the territory of the settlement, fees for the use of local symbols for commercial purposes, taxes on trade outside markets, fees for the placement of external advertising, fees for the arrangement of territories have been characterized. Their role in shaping the revenue base of rural budgets has been determined, which should be related to the ability of the government authorities in the village to solve vital tasks on their own and envisages the ability to provide with the necessary revenues without the involvement of external sources. The emphasis has been made on the fact that the subsystem of own taxation should open up opportunities for combining different forms and methods of taxation depending on the principles of fiscal adequacy, economic efficiency, social justice, administrative simplicity, stability, tax flexibility and others, which are acceptable to local governments. It has been established that own taxes and fees should become an additional source of revenue of rural budgets, evolving from the system of local taxation. The peculiarity of their implementation is connected with the expansion of the right of the tax initiative, in which the authorities in the countryside will be able to independently introduce taxes and fees, to determine their elements of taxation, taking into account natural and climatic, geographical, social and demographic, economic and other factors.Item Мотивація персоналу як основа талант-менеджменту в інноваційно-інтегрованих структурах(ЦНТУ, 2019) Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.; Заярнюк, А. В.; Storozhuk, О.; Zaiarniuk, О.Стаття присвячена актуальними питанням дослідження особливостей формування мотивації персоналу як основи талант-менеджменту в інноваційно-інтегрованих структурах. Розглянуті специфічні риси діяльності інноваційно-інтегрованих структур. Обґрунтовані особливості змісту мотивації персоналу в системі талант-менеджменту інноваційно-інтегрованих структур. Проведено аналіз чинників перешкод розвитку талантів на підприємствах і в організаціях, які є потенційними учасниками інноваційно-інтегрованих структур. Отримало подальший розвиток обґрунтуванняталанту як ключового фактора успішності та ефективності функціонування інноваційно-інтегрованих структур. Запропоновано підходи до формування мотивації персоналу для підвищення ефективності та успіху роботи інноваційно-інтегрованих структур в системі талант-менеджменту. Статья посвящена актуальным вопросам исследования особенностей формирования мотивации персонала в качестве основы талант-менеджмента в инновационно-интегрированных структурах. Рассмотрены специфические черты деятельности инновационно-интегрированных структур. Обоснованы особенности содержания мотивации персонала в системе талант-менеджмента таких структур. Проведен анализ факторов, которые препятствуют развитию талантов на предприятиях и в организациях, которые являются потенциальными участниками инновационно-интегрированных структур. Получило дальнейшее развитие обоснование таланта как ключевого фактора успешности и эффективности функционирования инновационно-интегрированных структур. Предложены подходы к формированию мотивации персонала для повышения эффективности и успеха работы инновационно-интегрированных структур в системе талант-менеджмента. The article discloses a study of topical issues of the peculiarities of the formation of personnel motivation in the talent management system of innovatively integrated structures. The specific features of the activity of innovatively integrated structures are considered. The need for talent management is actualized and the features of the content of staff motivation in innovatively integrated structures are substantiated. The analysis of factors that impede the development of talent in enterprises and organizations - potential participants in innovatively integrated structures is carried out. The substantiation of talent as a key factor in the success and effectiveness of the functioning of innovatively integrated structures was further developed. It is proved that the correct selection of talented personnel, their identification, formation, effective use, development and support using effective motivation methods are the main competitive advantages of such structures. The approaches to the formation of staff motivation to improve the efficiency and success of the work of innovatively integrated structures in the talent management system are proposed. Prospects for further research will be the study of successful foreign experience in managing talented employees in innovative companies, the study of factors influencing talent management in Ukrainian organizations and enterprises.The development of approaches to the assessment of talented employees, the search for tools for the development of talents by improving staff motivation in innovatively integrated structures are also a prospects for scientific research.Item Проблеми та перспективи розвитку ринку праці України в контексті структурних зрушень в економіці(ЦНТУ, 2019) Орлова, А. А.; Orlova, А.У статті систематизовано сучасні негативні тенденції функціонування ринку праці в Україні, проаналізовано основні показники стану ринку праці. Порівняння кількості безробітних та кількості вакансій у розрізі професійних груп та видів економічної діяльності виявило суттєвий дисбаланс між попитом та пропозицією робочої сили. З-поміж ряду причин виявлено, що суттєвий вплив на негативні тенденції розвитку ринку праці здійснюють структурні зрушення в економіці країни, які з часом будуть поглиблюватися. Запропоновано рекомендації, спрямовані на нівелювання негативного впливу структурних змін в економіці на перспективи розвитку вітчизняного ринку праці..В статье систематизированы современные негативные тенденции функционирования рынка труда в Украине, проанализированы основные показатели состояния рынка труда. Сравнение количества безработных и количества вакансий в разрезе профессиональных групп и видов экономической деятельности выявило существенный дисбаланс между спросом и предложением рабочей силы. Среди ряда причин обнаружено, что существенное влияние на негативные тенденции развития рынка труда осуществляют структурные сдвиги в экономике страны, которые со временем будут углубляться. Предложены рекомендации, направленные на нивелирование негативного влияния структурных изменений в экономике на перспективы развития отечественного рынка труда. The last twenty years in Ukraine were marked by significant transformations in socio-economic development, associated with the transition to a market economy and its restructuring, deepening the integration of the national economy into world markets. These changes have affected all areas of society, in particular, the formation of the labor market. The labor market is the most complex element of the market economy. On the one hand, they intertwine the interests of workers and employers, and on the other hand, they reflect the economic, political, demographic, social and other processes that take place in the state. The purpose of the paper is to study the current state of the labor market in Ukraine, to identify the problems of its functioning and development in the context of structural changes in the economy and to develop scientific and practical recommendations for reducing their negative impact on the development of the labor market. The article systematizes the current negative trends of the functioning of the labor market in Ukraine, analyzes the main indicators of the labor market. The comparison of the number of unemployed and the number of vacancies by professional groups and types of economic activities revealed a significant imbalance between demand and supply of labor. Among a number of reasons, it has been found that structural changes in the national economy have an impact on the negative trends in the development of the labor market. It is determined that under the influence of scientific and technological progress structural changes will deepen, obsolete occupations will disappear and new ones will arise, employers' demands for hired workers will be changed accordingly. The conducted research made it possible to identify the problems of the labor market development and to propose recommendations for reducing or eliminating the impact of structural changes on the prospects for the development of the labor market. In particular, the recommendations, in our opinion, should be aimed at developing a methodology for scientifically based forecasting of the labor market, taking into account the development programs of the branches of the economy and the mechanism for identifying the requirements for the training of skilled workers and specialists on a state-owned basis.Item Аналіз перешкод у збереженні та розвитку трудового потенціалу підприємств в контексті поглиблення євроінтеграційних процесів в Україні(ЦНТУ, 2019) Бугаєва, М. В.; Бугаева, М. В.; Buhaieva, М.У статті висвітлений вплив євроінтеграційних процесів, а також внутрішніх чинників на формування, розвиток та збереження трудового потенціалу України? в цілому, і Кіровоградської області, зокрема, а також підприємств регіону. Визначені сучасні деструктивні процеси і недоліки у формуванні, збереженні та розвитку трудового потенціалу України в контексті поглиблення євроінтеграційних процесів. Здійснений пошук прийнятних шляхів розв’язання цих проблем на рівні підприємств, регіону та країни в цілому. Запропоновано комплексний механізм збереження і розвитку трудового потенціалу підприємства в умовах євроінтеграції.. В статье освещено влияние евроинтеграционных процессов, а также внутренних факторов влияния на формирование, развитие и сохранение трудового потенциала Украины, в целом, и Кировоградской области, в часности, а также предприятий региона. Определены современные деструктивные процессы и недостатки в формировании, сохранении и развитии трудового потенциала Украины в контексте углубления евроинтеграционных процессов. Осуществлен поиск путей решения этих проблем на уровне предприятий, регионов и страны в целом. Предложен комплексный механизм сохранения и развития трудового потенциала предприятия в условиях евроинтеграции. Qualitative changes in the economy of the regions of Ukraine and the welfare of the population can not be achieved without the purposeful and effective attraction of labor resources, creation of favorable conditions for productive labor, social protection of workers, their educational and professional development during their working life. However, along with the deepening of European integration processes in Ukraine, that have their positive and negative consequences for the processes of preserving and developing the labor potential of the country, inconsistency of market reforms, the economic crisis, decline in production, unemployment combined with the intensification of migration processes as a result of the annexation of the Crimea and hostilities Russia in the East, a significant decrease in the level and quality of life of the population in the regions and the country as a whole. As a result of deepening of European integration processes and internal influential factors on the formation, development and preservation of labor potential, not only quantitative reduction of labor resources in the vast majority of sectors of the national economy of Ukraine, but also deterioration of their quality, deepening the discrepancy between volumes and the structure of supply and demand labor force in regional labor markets, inefficient and inefficient use of labor potential of enterprises. The purpose of the study is to identify the current key obstacles in preserving and developing the labor potential of enterprises in the context of deepening of European integration processes taking into account national influential factors and finding acceptable ways of solving this problem at the level of enterprises, regions and the country as a whole, in particular, to develop a comprehensive mechanism of preservation and development of labor potential of the enterprise in the conditions of European integration. The article highlights the influence of European integration processes, as well as internal influential factors on the formation, development and preservation of labor potential of Ukraine as a whole, Kirovograd region, enterprises of the region. The modern destructive processes and deficiencies in the formation, preservation and development of Ukraine's labor potential in the context of deepening of European integration processes are determined. We were looking for solutions these problems at the level of enterprises, region and country as a whole. The complex mechanism of preservation and development of the labor potential of the enterprise in the conditions of European integration is offered. We have identified national and regional trends in the formation and use of labor potential and they have specific forms of manifestation at the enterprise level.Item Оплата праці в системі чинників активізації інноваційної діяльності(ЦНТУ, 2019) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, O.У статті досліджено сучасний стан оплати праці в Україні та проведено оцінювання ступеня її взаємозв’язку з результатами інноваційної діяльності. На основі аналітичних розрахунків відносних показників заробітної плати та інноваційної активності за видами економічної діяльності доведено відсутність тісного взаємозв’язку між досліджуваними показниками. У результаті кластеризації регіонів України за рівнем заробітної плати та рівнем інноваційного розвитку виокремлено чотири групи регіонів, які характеризуються суттєвими відмінностями у рівнях досліджуваних показників та як наслідок – їх неузгодженістю. Доведено неналежний стимулюючий вплив оплати праці на активізацію інноваційної діяльності. Визначено пріоритетні напрями удосконалення організації оплати праці, спрямовані на активізацію інноваційної діяльності. В статье исследовано современное состояние оплаты труда в Украине и проведена оценка степени ее взаимосвязи с результатами инновационной деятельности. На основе аналитических расчетов относительных показателей заработной платы и инновационной активности по видам экономической деятельности доказано отсутствие тесной взаимосвязи между исследуемыми показателями. В результате кластеризации регионов Украины по уровню заработной платы и уровню инновационного развития выделены четыре группы регионов, которые характеризуются существенными различиями в уровнях исследуемых показателей и как следствие – их несогласованностью. Доказано ненадлежащее стимулирующее влияние оплаты труда на активизацию инновационной деятельности. Определены приоритетные направления совершенствования организации оплаты труда, направленные на активизацию инновационной деятельности. The purpose of this publication is to investigate the current state of remuneration and to evaluate the degree of its relationship with the results of innovation activities and to determine on this basis the priority areas for improving the organization of remuneration aimed at enhancing innovation. It is substantiated that the development of innovative activity in Ukraine is complicated by the imbalance between the declared state goals and the real actions for their realization, which hinders the transition of Ukraine from the outdated traditional model of economy to the new - innovative. The inconsistent innovation policy of Ukraine has caused: technological backwardness of Ukraine from the leading countries of the world, structural imbalance of the economy and leveling of the role of the innovation factor in the economic growth of the country. Human capital is a decisive factor in the development of innovative activity in Ukraine, as the human capital potential, as confirmed by international ratings, is high. Human capital is a catalyst for the implementation of innovations, but the effectiveness of its use in Ukraine is low. The problem is the lack of interest of the employed population in the work of innovative content due to the low remuneration of such work, the use of imperfect and ineffective tools for its motivation and stimulation. It is established that in the Ukrainian economy there is no close correlation between the amount of wages and indicators of innovation activity. It has been proved that in the industries where the largest number of innovative enterprises is concentrated, the wage level does not significantly exceed its national average. In industries where a small number of innovative enterprises operate, there is both a significant excess of the average wage and a rather low level of wages. The results of the cluster analysis of the regions of Ukraine by the level of wages and the level of innovative development indicate the inconsistency of the studied indicators in most regions, which allows concluding that the incentive effect of remuneration on the development of innovation activity is not adequate. In order to stimulate the employed population to innovation activity, it is proposed to improve approaches to the organization of remuneration of innovative labor, which are based on determination of the personal professional rating of the employee and adjustment of the tariff system of remuneration in terms of the extension of tariff rates within one qualification category to ensure maximum consideration of individual characteristics of a particular employee and the results of his work.Item Детермінанти активізації інноваційної діяльності в Україні(ЦНТУ, 2019) Фролов, Д. К.; Frolov, D.У статті здійснена оцінка показників, що характеризують стан та динаміку інноваційної діяльності на усіх етапах інноваційного процесу, визначені найвпливовіші фактори впливу на результативність інноваційної діяльності та підвищення ефективності управління цим процесом. На підставі побудованої економетричної моделі обґрунтовані основні детермінанти активізації інноваційного розвитку, сформульовані першочергові завдання щодо вдосконалення менеджменту в інноваційній сфері В статье осуществлена оценка показателей, характеризующих состояние и динамику инновационной деятельности на всех этапах инновационного процесса, определены важнейшие факторы влияния на результативность инновационной деятельности и повышение эффективности управления этим процессом. На основе построенной эконометрической модели обоснованы основные детерминанты активизации инновационного развития, сформулированы первоочередные задания по усовершенствованию менеджмента в инновационной сфере The purpose of the article is to assess the factors that characterize innovative development, and the detection of the determinants of influence on the effectiveness of innovation activities in Ukraine. The article critically assesses the indicators that characterize the state and dynamics of innovation at all stages of the innovation process. The relative indicators of the state of the innovation sphere of the country presented in the latest statistical compendium form only a general idea of the state of innovation in sectors of the economy. However, they do not characterize the state of development of each stage of the innovation process and its effectiveness, they are not suitable for monitoring and regulating the innovation activity of the stages of the innovation cycle, and are not comparable with international indicators. The article identifies the most important factors influencing on effectiveness of innovation, the activation of the innovation process and improving the management of this process. Based on the constructed econometric model, it is substantiated and proved that the main determinant of the activation of innovative development is the amount of expenditures for financing each stage of the innovation cycle. Taking into account the lack of domestic financial resources for innovative development, the necessity of attracting external sources of financing to this area and increasing their share in the total amount of expenditures on innovative activities is justified. The priority tasks for improving the management in the innovation sphere are formulated, which include: providing innovation activities with the necessary funding in the context of all stages of the innovation process; development of international management in this area and attraction of international financial resources to innovative projects; expansion of statistical indicators that objectively characterize the state and development of the innovation environment, and conducting statistical observations in the context of these indicators.Item Еколого-економічні наслідки пожеж у природних екосистемах(ЦНТУ, 2019) Чубань, В. С.; Горбаченко, Ю. М.; Горбаченко, Ю. Н.; Chuban, V.; Horbachenko, Yu.У статті проаналізовано сучасні тенденції виникнення пожеж у природних екосистемах, які призводять до істотних економічних втрат і негативних екологічних наслідків та є небезпечним явищем у довкіллі, що в свою чергу призводить до дестабілізації сталого розвитку економіки країни. Визначено проблеми забезпечення належного рівня захисту у природних екосистемах від пожеж та їх негативних наслідків, що полягає у комплексному поетапному вирішенні проблемних питань належного фінансування пожежно-рятувальних підрозділів, в тому числі за рахунок додаткового фінансування за рахунок місцевого бюджету The article is aimed at determining main aspects of the effect the fires in natural eco-systems produce on the economics of Ukraine as a whole. Main tasks are to analyze fire hazard, to determine degree of damage and theorize possible ways of cleaning up the situation at the state level. The methods of evaluation of losses from environmental disasters differ greatly from the methods of evaluation of losses from manmade disasters. First of all, it is connected with significant differences in types and scope of consequences. Every third fire in Ukraine is the one in natural ecosystem, i.e., in general, it is more than 27,000 fires a year at the area of 25,000 ha. Expenditures from the State Budget of Ukraine are analyzed and it is determined that the level of financing of bodies and units of State service of Emergency Situations in Ukraine is not sufficient because the efficiency of emergency response is determined by the level of response readiness of material and technical basis of bodies and units of State Service of Emergency Situations in Ukraine. Due to inadequate level of financing, the necessary level of protection of the population and territories from emergency situations, including fires in ecosystems, will not be achieved. Thus, the main problem was and still is a lack of financing from the state budget to buy fire-fighting equipment and means of fire-fighting. The task of implementation of an ecosystem approach to managerial activity and adapting Ukrainian legislation in the field of environmental protection to the requirements of EU directives is crucial by the year 2020. Implementation of modern integrated systems of early detection of fires, increase of readiness of fire-fighting forces, modernization of technical means of fire extinguishing and conducting of fire propaganda using modern information technologies should be the priority directions of further development of ecosystem protection in Ukraine, as well as in other countries of the world. Fires in natural ecosystems lead to significant economic losses and negative environmental consequences and are a dangerous phenomenon in the environment, which, in its turn, leads to destabilization of sustainable development. The solution of the problem of ensuring an adequate level of protection in natural ecosystems from fires and their negative consequences is the complex phased solution of problem issues of proper financing of fire and rescue units, including additional financing from the local budget.Item Priority Areas of Development of Ecological and Economic Competitiveness of the Regions in the Developed Countries(ЦНТУ, 2019) Andrusiak, N.; Андрусяк, Н. А.; Андрусяк, Н. О.The article is devoted to the review of priority directions of ecological and economic competitiveness of the regions in some developed countries, are revealed ecological types of economic activity, which are preferred by the regions of these countries. It is substantiated that, under the current conditions of ecological and economic development, existing reserves of resources in the regions are not decisive for the development of specific industries; development depends on the latest scientific and technological products in a particular field. The production of environmentally neutral and friendly products allows many regions to reduce their dependency on non-renewable resources without reducing the efficiency of their economic performance. Priority directions of efficiency of development of ecological and economic competitiveness of the regions of the USA and Germany are investigated, and it is determined that the cluster system of organization of ecological productions is based on the ecological and economic activity of most regions in the developed countries. Статья посвящена обзору приоритетных направлений эколого-экономической конкурентоспособности регионов в некоторых развитых странах, выявлены экологические виды экономической деятельности, которые предпочитают регионы этих стран. Обосновано, что в современных условиях эколого-экономического развития существующие запасы ресурсов в регионах не имеют решающего значения для развития конкретных отраслей; развитие зависит от новейших научных и технологических продуктов в конкретной области. Производство экологически нейтральных и дружественных продуктов позволяет многим регионам снизить свою зависимость от не возобновляемых ресурсов без снижения эффективности их экономических показателей. Исследованы приоритетные направления эффективности развития эколого-экономической конкурентоспособности регионов США и Германии, и определено, что кластерная система организации экологических производств основана на эколого-экономической деятельности большинства регионов развитых стран. Статтю присвячено огляду пріоритетних напрямів еколого-економічної конкурентоспроможності регіонів окремих розвинених країн. Метою дослідження є висвітлення питання саме пріоритетності еколого-економічної конкурентоспроможності регіонів розвинених країн, які досліджені не повністю в силу розвитку науково-технічного прогресу, потужності й різноспрямованості еколого-економічних трансформацій у світі та їх наслідків. В результаті досліджень виявлено екологічні види економічної діяльності, яким віддають перевагу регіони цих країн. Узагальнено дослідження пріоритетних напрямів ефективності розвитку еколого-економічної конкурентоспроможності регіонів США та Німеччини та визначено, що в основі еколого-економічної діяльності більшості регіонів у розвинених країнах лежить кластерна система організації екологічних виробництв. Обґрунтовано, що за сучасних умов еколого-економічного розвитку наявні запаси ресурсів у регіонах не є визначаючими для розвитку конкретних галузей, розвиток залежить від новітніх науково-технічних розробок у певній сфері. Виробництво екологічно нейтральної та екологічно спрямованої продукції дозволяє багатьом регіонам зменшити залежність від невідновних ресурсів без зниження ефективності результатів господарювання. Пріоритетним напрямам ефективності розвитку еколого-економічної конкурентоспроможності регіонів у розвинених країнах світу характерні: по-перше, незначна диференціація еколого-економічної конкурентоспроможності регіонів в окремих країнах, території намагаються підтримати вже наявні успішні проекти часто на основі кластерної співпраці; по-друге, підтримка державною та місцевою владами екологічних інновацій як важлива основа формування та розвитку еколого-економічної конкурентоспроможності; по-третє, активна наукова складова еколого-економічної конкурентоспроможності у поєднанні з мінімальним державним втручанням в процес формування і впровадження еколого-економічних інновацій та вдалим використанням еколого-економічних конкурентних переваг забезпечує платформу для розробки еколого-економічних програм розвитку регіонів; по-четверте, наявність екологічної освіти і культури, що є основою усіх видів діяльності та забезпечує відповідну поведінку населення й підприємницьких структур та еколого-економічну конкурентоспроможність регіонів.Item Удосконалення системи водопостачання і водовідведення обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро - Кіровоград» за сприяння інвестицій Світового банку(ЦНТУ, 2019) Миценко, І. М.; Решитько, Т. В.; Миценко, И. М.; Mytsenko, І.; Reshytko, Т.В статті розглянуто законодавчу та регуляторну базу України у сфері водопостачання, водовідведення та іноземного інвестування. Досліджено характер іноземних інвестицій в рамках проекту «Розвиток міської інфраструктури - 2». Проаналізовано основні напрями інвестиційної діяльності підприємства. Досліджено напрямки інвестиційної діяльності підприємства в рамках співпраці з Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Світовим банком). Доведено, що реалізація інвестиційного проекту матиме позитивні екологічні та соціальні наслідки В статье рассмотрена законодательная и регуляторная база Украины в сфере водоснабжения и водоотведения и иностранного инвестирования. Исследован характер иностранных инвестиций в рамках проекта «Развитие городской инфраструктуры – 2». Проанализированы основные направления инвестиционной деятельности предприятия. Исследованы направления инвестиционной деятельности предприятия в рамках сотрудничества с Международным банком реконструкции и развития (Мировым банком). Доказано, что реализация инвестиционного проекта будет иметь положительные экологические и социальные результаты. The article deals with the legislative and regulatory framework of Ukraine in the sphere of water supply, sewage and foreign investment. It was investigated that the main activity of the enterprise is centralized water supply and sewage in Kirovohrad region. It was emphasized that public regional production enterprise Dnipro-Kirovohrad provides centralized water supply services in 16 communities of the region. It was found that due to insufficient financing of the enterprise, the infrastructure for drainage and wastewater treatment did not work properly or did not work at all, which caused permanent pollution of waterways. The investment activity of the enterprise has been analyzed with the help of internal reserves. The nature of foreign investments within the framework of the project "Urban Infrastructure Development-2" and the directions of investment activity of the enterprise Dnipro-Kirovohrad in the framework of cooperation with the International Bank for Reconstruction and Development (World Bank) are explored. It is disclosed that the aim of the investment programme of the enterprise Dnipro-Kirovohrad is to improve the provision of the population of Kirovohrad region with drinking water of normative quality, to increase the efficiency and reliability of the operation of the water and sewage services, to carry out repairs and reconstruction works of the water and sewage facilities, to reduce the production costs of the enterprise for the provision of centralized water supply services and sewage, and to establish economically justified tariffs for services provided by licensing activities. It has been proved that the implementation of the investment project will have a positive environmental and social impact, in particular, on improving the quality of drinking water; reduction of consumption and water losses, greenhouse gas emissions and pollutants emissions, energy consumption; improvement of the quality of waste water discharged into the reservoir; providing cities and villages with adequate access to water supply and sewage systems.Item Теоретичні підходи щодо визначення сутності трансферу освітніх знань у системі вищої освіти(ЦНТУ, 2019) Левченко, О. М.; Криворотенко, А. В.; Левченко, А. Н.; Levchenko, О.; Kryvorotenko, А.Метою статті є дослідження механізму трансферу знань на сучасному етапі розвитку вітчизняної економіки, як одного з головних принципів співробітництва основних гравців на економічному ринку. Доведено, що досягнення такого результату можливе тільки за умови кооперації ресурсів і повноважень центральних, регіональних органів влади, місцевого самоврядування, наукових установ, освітніх закладів і підприємств, а також поєднання їх цільових настанов в єдину систему. Представлено результати структурного аналізу сучасного стану механізму трансферу знань в світі та в Україні, основних комерційних форм трансферу реалізованих знань. Розглянуто цикл передачі якісних знань між закладами вищої освіти та виробничим сектором, надано класифікацію основних видів трансферу знань. Досліджено модель четвертної спіралі та її складові елементи. Запропоновано альтернативні визначення понять трансферу знань та центру трансферу знань. Целью статьи является исследование механизма трансфера знаний на современном этапе развития отечественной экономики, как одного из главных принципов сотрудничества основных игроков на экономическом рынке. Обосновано, что достижение такого результата возможно только при условии кооперации ресурсов и полномочий центральных, региональных органов власти, местного самоуправления, научных учреждений, учебных заведений и предприятий, а также сочетания целевых установок в единую систему. Представлены результаты структурного анализа современного состояния механизма трансфера знаний в мире и в Украине, основных коммерческих форм трансфера реализованных знаний. Рассмотрен цикл передачи качественных знаний между высшими учебными заведениями и производственным сектором, предоставлена классификация основных видов трансфера знаний. Исследована модель четвертной спирали и ее составляющие элементы. Предложены альтернативные определения понятий трансфера знаний и центра трансфера знаний. The purpose of the article is to study the mechanism of knowledge transfer at the current stage of development of the domestic economy, as one of the main principles of cooperation of major players in the economic market. Achieving such a result is possible only with the cooperation of resources and powers of central, regional authorities, local self-government, scientific institutions, educational institutions and enterprises, as well as combining their target guidelines in a single system. The article analyzes the current state of the mechanism of knowledge transfer in the world and in Ukraine. Knowledge transfer is no easy task and is not something completed overnight, but with careful preparation and clear goals, it can be accomplished and set your organization up for success in the long term. By focusing on the psychological processes that underlie knowledge transfer within a unit and between units within a firm, this special issue complements work in cognitive psychology on knowledge transfer at the individual level of analysis as well as work in strategy and organizational theory on knowledge transfer at the firm or industry levels of analysis. The analysis of the main commercial forms of transfer of realized knowledge. The cycle of transfer of qualitative knowledge between the universities and the manufacturing sector is considered and a classification of the main types of knowledge transfer is given. The model of the quadruple helix proposed by Itkowitz and its constituent elements is also considered. The relationship between key participants in the knowledge transfer process using the quarter-helix model is investigated. Alternative definitions of the concepts of knowledge transfer and the knowledge transfer center have been proposed. The essence and main advantages of creation of centers of knowledge transfer on a commercial and state basis are revealed. Alternative definitions of the concepts of knowledge transfer and the center of knowledge transfer are proposed. The article analyzes that knowledge transfer is a systematic and purposeful strategy for capturing critical knowledge from key personnel to store and share with within an organization for maximum efficiency. By having a solid, step-by-step strategy to obtain knowledge, the actual transfer of it to relevant parties will be smoother and easier to complete.