Наукові публікації кафедри іноземних мов

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1362

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Computer assisted language learning in the development of communicative competence
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Shcherbyna, S.; Щербина, С. В.
    Recent development in foreign language education have indicated a trend towards the development of communicative competence among foreign language students. This paper provides the review of the literature concerning the use of CALL as a means of promoting the acquisition of communicative competence in the foreign language and culture. Providing experiences for contact with language in context may prove difficult for foreign language teachers. Constrained by lack of sufficient access to the target culture, teachers often rely on textbooks and classroom materials in teaching language. These materials may not necessarily provide the required environment for the acquisition of communicative competence. The goals of communicative competence demand that teachers and students should be familiar with and knowledgeable of the target language and culture. Recent technological multimedia tools, which utilize audio-visual formats, can provide many of the contextual cues that traditional textbook formats cannot. The linear nature of textbooks affords students a rather restricted experience of the content and does not allow for navigational freedom or interactivity that modern technological tools provide learners. Contrary to multimedia formats, traditional textbooks, linear and non-interactive, may not provide the appropriate context for the acquisition of communicative competence. Computer Assisted Language Learning, or CALL, has became increasingly popular within the foreign language domain. Recently researches have begun investigating CALL and its benefits in promoting the acquisition of competence in the second language and culture. Educational multimedia software products include electronic textbook, slide library, guided tour, light table, or a reference library. The review of the literature concerning integrative CALL environments for foreign language learning indicates that much more research is necessary before the nature of this context can be fully understood in its relation to the acquisition of foreign language classroom, the transfer of power from teacher to learner has emerged as an important trend, indicating a shift from teacher controlled learning to student initiated investigation. Another theme arising from the literature regards the ability of multimedia environments to provide learners with authentic content that is carefully manipulated to meet their individual needs. Сучасні події в контексті вивчення іноземної мови свідчать про тенденцію до розвитку комунікативної компетенції у студентів. Дана робота представляє огляд літератури, пов’язаної із застосуванням комп’ютерів у вивченні іноземної мови з метою розвитку навичок комунікативної компетенції. Современные события в контексте изучения иностранного языка свидетельствуют о тенденции к развитию коммуникативной компетенции студентов. Данная работа представляет обзор литературы, связанной с использованием компьютеров в изучении иностранного языка с целью развития навыков коммуникативной компетенции.
  • Item
    Діяльнісний підхід як теоретична основа організації науково-дослідницької роботи студентів у вищому навчальному закладі
    (УІПА, 2004) Щербина, С. В.; Scherbina, S.
    У статті авторкою запропоновано літературний огляд теорії діяльності та поетапного формування розумових дій як теоретичної основи організації та методики науково-дослідницької діяльності студентів у вищому навчальному закладі. Literary review of the functioning theory and the theory of stepwise intellectual activity forming as the theoretical base of organization and methods of students’ scientific research work is suggested by the author in the article.
  • Item
    Застосування проектного методу у викладанні іноземної мови у вищому навчальному закладі
    (РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Щербина, С. В.
    У статті розглянуто переваги проектного методу при навчанні іноземній мові, вимоги до його використання, а також наведені основні етапи проведення проектної роботи. Схарактеризовано сучасне розуміння проектної методики, з’ясовано роль проектної методики у навчанні іншомовного спілкування студентів. The article gives an outlook of the advantages of the project method while teaching a foreign language, requirements for its utilization, and its main stages. Author determined the modern understanding of the project method, defined the role of the project method in teaching foreign language communication.
  • Item
    Communicative approach in teaching speaking foreign language
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Shcherbyna, S.; Щербина, С. В.
    The article is devoted to the problem of teaching speaking foreign language in non-linguistic high educational institutions. Some techniques to improve students’ speaking skills and to prevent boredom in teaching speaking are discussed. Three basic reasons to give students speaking tasks, which provoke them to speak and use all the known language means are revealed. The author suggests some important elements of the communicative approach: learners are provided with the language needed in order to perform the task, use the best language they can achieve the task and tasks provide students with just the right amount of challenge .The examples of different types of speaking activity that comply as far as possible with the characteristics necessary for communication are given. During the lessons, students communicate in the situations which make them use “live” spoken English which corresponds to the European standards. Стаття присвячена проблемі навчання говорінню студентів іноземною мовою на основі комунікативного підходу у немовних вищих навчальних закладах. Розглянуто деякі методи щодо покращення мовних навичок студентів та запобігання одноманітності на заняттях з іноземної мови. Наведено основні умови постановки мовних завдань студентам, що спонукають їх до висловлювань та використання усіх відомих мовних засобів. Автор пропонує приклади різних видів мовленнєвої діяльності, які відповідають умовам комунікації. На заняттях студенти опиняються в ситуаціях, які спонукають їх до вживання «живої» розмовної англійської мови, що відповідає європейським стандартам.
  • Item
    Teacher’s functions in teaching language communicative competence.
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Scherbina, S.; Щербина, С. В.
    The article observes the main functions assumed for teacher of foreign language, proceeding from the special need to develop students’ communicative skills. The information presented in the article summarizes opinions of different experts and provides the general description of teacher roles advisable for successful teaching communicative competence. The author underlines that the teacher will benefit from using a variety of strategies. As the students often work in a small groups the teacher will observe the activities, noting problem areas for future work. Teachers will experience greater success when activities are planned around the students’ interests and take into account subjects that they have some knowledge about. Students learn a language more quickly and more easily if they are comfortable and secure. It is the teacher’s responsibility to create a warm, supporting learning environment. Only through rewarding and successful experience students can learn effectively and retain a positive attitude toward the language. У даній статті розглядаються основні функції викладача іноземної мови, зумовлені потребою розвитку комунікативних навичок студентів. Представлена у статті інформація узагальнює погляди різних фахівців і надає загальний опис функцій викладача, використання яких сприяє успішному навчанню комунікативних компетенцій.