Наукові публікації кафедри іноземних мов
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1362
Browse
56 results
Search Results
Item Teaching foreign language to future agronomists: points to consider(Pro Conference in conjunction with KindleDP Seattle, Washington., 2023) Holovko, I. O.; Головко, І. О.The article depicts some approaches of organizing the process of teaching a foreign language to students of the specialty “Agronomy” taking into account the psycholinguistic peculiarities of speech perception, understanding, absorption and communicating in foreign language. To solve the issue the approach of intensive methods should be applied including grouping students according to the level they possess in foreign language, weekly consultations with a teacher to help students organize the independent work and self-control in studying, consideration of their individual abilities, combination of means of studying: textbooks, audiovisual aids, computer and multimedia resources. It is noted that analytical and logical mentality of “Agronomy” specialty studentsshows the superiority of concrete-figurative and visual perception of the material compared to auditory skills that follows the necessity of teaching vocabulary and grammar using schemes, tables, and patterns. Teaching a foreign language to future agronomists should also consider their difficulty to formulate and express thoughts easily and widely using the whole range of the vocabulary, even though which is known to them. It puts forward the importance of practicing the large number of the receptive-productive and reproducing-productive exercises in communicatively-oriented mini-dialogues. It aims to make students be aware of using language in different real-life situations dealt with their future professional carrier and acquire some level of communicative competence. Special attention should be given to the choice of the context for learning: it must meet students’ requirements for their professional activity in the future.Item Teaching foreign language to future agronomists: points to consider(Pro Conference in conjunction with KindleDP Seattle, Washington., 2023) Holovko, I.; Головко, І. О.The article depicts some approaches of organizing the process of teaching a foreign language to students of the specialty “Agronomy” taking into account the psycholinguistic peculiarities of speech perception, understanding, absorption and communicating in foreign language. To solve the issue the approach of intensive methods should be applied including grouping students according to the level they possess in foreign language, weekly consultations with a teacher to help students organize the independent work and self-control in studying, consideration of their individual abilities, combination of means of studying: textbooks, audiovisual aids, computer and multimedia resources. It is noted that analytical and logical mentality of “Agronomy” specialty studentsshows the superiority of concrete-figurative and visual perception of the material compared to auditory skills that follows the necessity of teaching vocabulary and grammar using schemes, tables, and patterns. Teaching a foreign language to future agronomists should also consider their difficulty to formulate and express thoughts easily and widely using the whole range of the vocabulary, even though which is known to them. It puts forward the importance of practicing the large number of the receptive-productive and reproducing-productive exercises in communicatively-oriented mini-dialogues. It aims to make students be aware of using language in different real-life situations dealt with their future professional carrier and acquire some level of communicative competence. Special attention should be given to the choice of the context for learning: it must meet students’ requirements for their professional activity in the future.Item Visual Mind Mapping for Practicing Foreign Language Speaking(ScientificWorld-NetAkhatAV, 2024) Holovko, I.; Головко, І. О.Дослідження висвітлює процес вивчення основних підходів науковців до застосування технології «Visual Mind Mapping» з покращенням ефективності використання концепції ментальних карт в опануванні навичок говоріння - іншомовного монологічного та діалогічного мовлення здобувачів вищої освіти технічних спеціальностей. Застосування комунікативного підходу, як інструмент формування у студентів іншомовної комунікативної компетенції в чотирьох видах мовленнєвої діяльності: читанні, аудіюванні, говорінні та письмі.Item Peculiarities of Teaching a Foreign Language to Students of Technical Specialties(Scientific World Journal, 2023) Holovko, I.; Головко, І. О.У статті розглянуто підходи до організації навчання іноземної мови студентів технічних спеціальностей, які мають враховувати психолінгвістичні особливості сприйняття, розуміння, засвоєння іншомовного матеріалу та продукування мовлення іноземною мовою. Зазначено, що розв’язання завдання щодо навчання студентів із різним рівнем іншомовної підготовки в обмежений термін курсу навчання в технічних ЗВО висуває потребу інтенсифікації процесу навчання. The article depicts some approaches of organizing the process of teaching a foreign language to students of technical specialties taking into account their psycholinguistic peculiarities of speech perception, understanding, absorption and communicating in foreign language. To solve the issue the approach of intensive methods should be applied including grouping students according to the level they possess in foreign language, weekly consultations with a teacher to help students organize the independent work and self-control in studying, consideration of their individual abilities, combination of means of studying: textbooks, audiovisual aids, computer and multimedia resources. It is noted that analytical and logical mentality of future engineers shows the superiority of concrete-figurative and visual perception of the material compared to auditory skills that follows the necessity of teaching vocabulary and grammar using schemes, tables, and patterns. Teaching a foreign language to students of technical specialties should also consider their difficulty to formulate and express thoughts easily and widely using the whole range of the vocabulary, even though which is known to them, as technicians are obviously more inclined to operate with mechanisms and figures but not with lexical units. It puts forward the importance of practicing the large number of the receptive-productive and reproducing-productive exercises in communicatively-oriented mini-dialogues. It aims to make students be aware of using language in different real-life situations dealt with their future professional carrier and acquire some level of communicative competence. Special attention should be given to the choice of the context for learning: it must meet students’ requirements for their professional activity in the future.Item Спільне навчання в групових проектах як інструмент формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні(РВВ ЦДПУ, 2024) Головко, І. О.; Щербина, С. В.У статті розглянуто особливості спільного навчання в групових проектах у якості інструменту формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні студентів ЗВО. Означено та досліджено ключові особливості реалізації спільного навчання в проектах за допомогою методики Collaborative Learning in Group Projects. Викладання за стилістикою Collaborative Learning in Group Projects визначено як комплекс заходів, спрямованих на розвиток та ідентифікацію когнітивних можливостей студента-здобувача у процесі опанування та вивчення певної дисципліни, її відмітних особливостей та стандартів, що визначають її з-поміж інших навчально-наукових дисциплін та матеріалів. Визначено головні елементи імплементаційного застосування методики Collaborative Learning in Group Projects в системі формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні студентів ЗВО. Зокрема, досліджено такі її підтипи, як Think-pair-share (TPS; парний розмовний брейн-ринг)та Problem-based learning (PBL; проблемно-орієнтоване навчання) – спрямовані на вивчення та опрацювання шляхом тривалого мовно-лінгвістичного обговорення поставленої задачі (проблеми) у групах шляхом залучення когнітивних, творчих та раціонально-критичних можливостей мислення здобувача та, відповідно, стимулювання у такий спосіб розмовно-лексичного потенціалу останнього; Case Study method (кейсовий метод) передбачає опрацювання мовно-лексичного інструментарію за допомогою інтерпретаційного моделювання; Small Group Discussion (SGD, обговорення в міні-групах) застосовується з метою розширення лексичного запасу; Group Work Roles Usage (GWRU; робота в групах з використанням робочих ролей) спрямовується на досягнення лексично-розмовних компетентностей здобувача лінгвістичної освіти; Jigsaw Strategy (JS;стратегія «головоломка») застосування стратегії мозкового штурму з метою досягнення результатів у лінгвістичному плануванні та застосуванні останнього студентом-здобувачем; Peer Teaching (PT; взаємне навчання) – навчання студента-здобувача новим лексичним зворотам шляхом використання методу ментортства та (або) туторства. Доведено, що ключовим завданням Collaborative Learning in Group Projects є стимулювання, розвиток та ідентифікаційне забезпечення когнітивно-мовних можливостей студента ЗВО, що засновується на повній та всеохопній детекції потенційних лінгвістичних можливостей здобувача педагогом-викладачем під час формування іншомовної компетентності в діалогічному мовленні. Розглянуто можливість аплікації кожного із вищезазначених підметодів загальної методології Collaborative Learning in Group Projects в системі викладання іншомовних дисциплін та набуття іншомовних компетентностей в діалогічному мовленні студентів ЗВО в Україні.Item Роль методів Visual Mind Mappings у покращенні іншомовної компетентності у студентів немовних ЗВО(РВВ ЦДПУ, 2024) Головко, І. О.; Holovko I. O.У статті досліджується концепція використання методології візуально ментального картографування (Visual Mind Mappings) як спосіб покращення іншомовної компетентності у процесі навчання іноземної мови здобувачів освіти немовних ЗВО. Визначено прийоми аплікації концепції Visual Mind Mappings у процесі навчально-викладацької діяльності та розглянуто такі підметоди як Creative Effective Assignments (Створення ефективних завдань), Collaborative Learning in Group Projects (Спільне навчально-групове опанування); Lecture Slides Mapping (Відображення слайдів лекції) крізь призму їхнього використання у процесі покращення іншомовної компетентності студентів немовних ЗВО. Виокремлено особливості використання методу ментального картографування у науково-педагогічному процесі в режимі онлайн та офлайн відповідно. Концептуалізовано наукові погляди на реалізацію за допомогою Visual Mind Mappings принципів особистісного розвитку та стимулювання загального мовного потенціалу здобувача освіти немовного ЗВО. Визначено переваги та недоліки використання методології Visual Mind Mappings у мовних класах (Mind Mapping Techniques in the Language Classroom Concept) для здобувачів іншомовних компетентностей різного віку.Item Visual Mind Mapping in Teaching Process : Pedagogical Practices(SWorld&D.A. Tsenov Academy of Economics, Svishtov, Bulgaria., 2024) Головко, І. О.; Holovko, I. O.A review of pedagogical practices using Visual mind mapping is presented. It is perceived that VMM technology has become an integrated strategy of the educational process in higher school pedagogy among the methods and technologies for organizing effectiveness of students’ learning. A review of pedagogical practices using Visual mind mapping is presented. It is perceived that VMM technology has become an integrated strategy of the educational process in higher school pedagogy among the methods and technologies for organizing students’ work in HEIs.The analysis of the results described in papers of educators has shown the effectiveness of the implementation of VMM for students of different specialties and for various purposes. As a comprehensive strategy, VMM updates the educational process in HEIs in order to optimize it. Introduced as an interactive and dynamic pedagogical resourceVMMintensifies the teaching process, improves educational activity, and successfully combines educational and analytical activities of students. As a method of learning, VMM helps students to comprehend the difficult information easily and clearly, and to group a large flow of information material structuring and managing it. Employed as an interactive technology in English classes, VMM is productive for memorizing and systematizing lexical units, creating a continuous system for mastering students’ speaking skills, developing the skills in comprehending and translating texts, improving the skills in writing an essay. It is concluded that employing VMM technology in educational process improves the effectiveness of students’ learning: upgrades the comprehension of learning material, raises its memorizing and organizing, stimulates generating ideas, develops skills in speaking and writing, and promotes cognitive abilities.Item Лексична ментальна карта для розвитку монологічного мовлення(Pro Conference in conjunction with KindleDP Seattle, Washington., 2024) Головко, І. О.; Holovko, I. O.Описано практику розвитку навичок монологічного мовлення із застосуванням інтерактивної технології візуальних ментальних карт. Розглянуто ментальну карту як візуальну опору для монологічного висловлювання. Запропоновано виділити окремий тип ментальних карт – лексичну ментальну карту, і означити її як інструмент систематизації та експлікації інформації про лексичні одиниці мови, що вивчається, за визначеною темою. Зроблено висновок про те, що використання лексичної ментальної карти сприяє сформованості лексичної компетенції, що ефективно впливає на розвиток навичок монологічного мовлення. The practice of developing monologue speech skills using the interactive technology of visual mind maps into the educational process is described.The mind map is considered as the visual tool for generating one's own monologue statement.It is proposed to allocate a separate type of mind maps – lexical mind map, and define it as a tool for systematizing and explicating information about the lexical units of the language on a certain topic that is being studied. It is confirmed that the use of a lexical mind map contributes to the formation of lexical competence, which effectively affects the development of monologue speech skills.Item Роль методів Visual Mind Mappings у покращенні іншомовної компетентності у студентів немовних ЗВО(РВВ ЦДПУ, 2024-06) Головко, І. О.; Holovko I.У статті досліджується концепція використання методології візуально ментального картографування (Visual Mind Mappings) як спосіб покращення іншомовної компетентності у процесі навчання іноземної мови здобувачів освіти немовних ЗВО. Визначено прийоми аплікації концепції Visual Mind Mappings у процесі навчально-викладацької діяльності та розглянуто такі підметоди як Creative Effective Assignments (Створення ефективних завдань), Collaborative Learning in Group Projects (Спільне навчально-групове опанування); Lecture Slides Mapping (Відображення слайдів лекції) крізь призму їхнього використання у процесі покращення іншомовної компетентності студентів немовних ЗВО. Виокремлено особливості використання методу ментального картографування у науково-педагогічному процесі в режимі онлайн та офлайн відповідно. Концептуалізовано наукові погляди на реалізацію за допомогою Visual Mind Mappings принципів особистісного розвитку та стимулювання загального мовного потенціалу здобувача освіти немовного ЗВО. Визначено переваги та недоліки використання методології Visual Mind Mappings у мовних класах (Mind Mapping Techniques in the Language Classroom Concept) для здобувачів іншомовних компетентностей різного віку. Інноваційність упровадження ментального картографування у процесі викладання іноземної мови здобувачам освіти немовних ЗВО оптимізує зусилля студентів у роботі з інформаційними масивами для вивчення іноземної мови. Імплементація виділених у статті підметодів Visual Mind Mappings крізь призму їхнього використання у процесі викладання / навчання сприяє покращенню іншомовної компетентності та підвищенню виробничої ефективності студентів, спрямована на укріплення самооцінки студента відносно власних комунікативно-мовних можливостей та компетентностей представників однієї академічної групи, є ефективним засобом інтерактивного відображення навчально-академічного матеріалу за допомогою технологічних інструментів, як-от PowerPoint та ін. Також концепція викладання іноземних мов за принципом Visual Mind Mappings дозволяє провадити модель неперервної мовної освіти, що засновується на концепції інклюзивного опанування іноземних мов. Підхід включає як комунікативно-теоретичні, так і інтерактивні (зображувальні) методи взаємодії із аудиторією з метою стимулювання академічної діяльності останніх в умовах мовно-розвиткової активності, спрямованої на набуття навичок лексичного, синтаксичного та граматичного мовного профілів.Item Деякі аспекти підвищення мотивації студентів у вивченні іноземної мови(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023) С. В. Щербина; М. В. Ліпатова; О. М. ГавриленкоУ статті розглядаються деякі аспекти формування мотивації до вивчення іноземної мови студентами у процесі навчальної діяльності. Вільне володіння англійською мовою є однією з першорядних та необхідних навичок, що потрібні сучасному спеціалісту в умовах поглиблення відносин між Україною та країнами ЄС. Тому виникає потреба у створенні умов для підвищення мотивації, тому що саме завдяки їй пояснюється інтенсивність у здійсненні дії, активність та ефективність у досягненні результату та мети діяльності, а саме у вивченні іноземної мови. Метою статті нами визначено теоретичне обґрунтування та практичне застосування деяких аспектів підвищення мотивації студентів у процесі вивчення іноземної мови. Мотиваційний аспект у вивченні іноземної мови являє собою систему дій, які виконує викладач, з метою викликати зацікавленість, ініціативність та активність у тих, хто навчається, для досягнення найбільш оптимального результату. Впровадження імітаційно-ігрових методів в навчальний процес актуалізує потребу студентів у вивченні іноземної мови, що базується не тільки на передачі та отриманні знань, а й на їх практичному використанні в іншомовному спілкуванні, викликає зацікавленість та підвищує мотивацію до навчальної діяльності. The article deals with some aspects of the formation of students' motivation to learn a foreign language in the process of educational activities. Fluency in the English language is one of the primary and necessary skills that a modern specialist needs in the conditions of deepening relations between Ukraine and EU countries. Therefore, there is a need to create conditions for increasing motivation, because it is thanks to it that the intensity in the implementation of the action, activity and efficiency in achieving the result and the goal of the activity, namely in learning a foreign language, is explained. The purpose of the article is to determine the theoretical justification and practical application of some aspects of increasing students' motivation in the process of learning a foreign language. The motivational aspect in learning a foreign language is a system of actions performed by the teacher in order to arouse interest, initiative and activity in those who study, in order to achieve the most optimal result. The implementation of simulation-game methods into the educational process actualizes the need of students to learn a foreign language, which is based not only on the transfer and acquisition of knowledge, but also on their practical use in foreign language communication, arouses interest and increases motivation for educational activities.