Економічні науки. Випуск 23. – 2013

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/3907

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Дослідження підвищення ефективності виробничого кластеру
    (КНТУ, 2013) Захарченко, В. І.; Бондаренко, О. В.; Zakharchenko, V.; Bondarenko, A.
    У статті доводиться теза про ефективність виробничого кластеру. У якості бази для доказу використовується ромб конкурентоздатності М. Портера. Визначені основні чинники конкурентоспроможності кластеру. Розкрита сутність мікроекономічної ефективності кластеру. Обгрунтовані основоположні ринкові сили ефективність кластеру в порівнянні з окремою фірмою. Визначені важливі переваги кластеру з позиції попиту та пропозиції, The purpose of this article is to review the main factors of competitiveness and justify the benefits of the cluster for each company. The author proves that clusters as a new form of organization of production in the global economy is concentrated by geography group of related companies that are competitors, but are working together. In order to disclose the nature of microeconomic efficiency of the cluster in the article used a diamond competitiveness M. Porter, describing the supply as a set of key factors - these include skilled labor, infrastructure, capital and non-key - raw materials and unskilled labor. The author examined the specificity of the interaction of each of the elements of the cluster. In this connection the author considers it appropriate to consider the four fundamental forces of the market to justify the effectiveness of the cluster compared to individual firms. This effect of clustering is an important competitive advantage and gaining more and more valuable in a knowledge economy. The results allowed to conclude that the purchase of goods and services through the cluster is the most convenient and profitable for the buyer, which is clearly evidenced by the history of cluster success. Thus, a cluster is a successful market mechanism.
  • Item
    Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємства
    (КНТУ, 2013) Жовновач, P. І.; Zhovnovach, R.
    Стаття присвячена дослідженню маркетингового управління конкурентоспроможністю підприємств. Визначено сутність маркетингового управління конкурентоспроможності підприємств, виділено її складові та встановлено взаємозв’язок з функціями менеджменту. Представлено концепцію маркетингового управління конкурентоспроможністю підприємства, що спрямовується на отримання ним в довгостроковій перспективі конкурентних переваг. The article is devoted to the study of marketing management of enterprise competitiveness. The purpose of this paper is the research and development of theoretical principles of marketing management competitiveness. To this end, an analysis of marketing theory to establish the essence of marketing management of the competitiveness of enterprises, in accordance with which it is presented as a major ingredient of the overall management of the enterprise, aimed at obtaining a competitive advantage due to the formation of mutually beneficial relationships among manufacturers, consumers and other parties exchange. A relationship marketing management competitiveness of the enterprises with the performance of the functions of management: analysis, planning, organization, motivation and control of the company. Presented concept of competitiveness of enterprise marketing management, aimed at promoting enterprise adaptation to the changing environment and a long-term competitive advantage in challenging conditions of today's economy.
  • Item
    Формування конкурентних переваг молокопереробних підприємств на продовольчому ринку України
    (КНТУ, 2013) Остряніна, С. В.; Ostryanina, S.
    У статті розглянуто поняття «конкурентної переваги» та визначено причинно- наслідкове розходження із поняттям «конкурентоспроможність»; мету та основні завдання управління конкурентними перевагами; класифікації конкурентних переваг та чинників формування конкурентоспроможності. Запропоновано формування механізму управління конкурентоспроможністю молокопереробних підприємств, який сприятиме зростанню результативності управління, орієнтації на системне використання ринкових можливостей підприємства з метою досягнення конкурентних переваг, The purpose of this article is to adopt the milk processing enterprises competitiveness management mechanism in order to obtain competitive advantage. Short description of made work at this article. The notions of “competitive advantage” and “competitiveness” and their cause-and-effect difference are considered. The aim and main tasks of competitive advantages management are described. The competitive advantages classification and competitiveness creation factors are identified. Conclusions competitive advantages are comparable; modem milk processing enterprise is a complex industrial, economic and social system; competitiveness management mechanism is the base for the enterprise environmental adaptation.