Економічні науки. Випуск 33. – 2018

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/7528

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Людський капітал регіону: небезпека кадрових катастроф
    (ЦНТУ, 2018) Семикіна, М. В.; Семикіна, А. В.; Мельнік, А. В.; Семикина, М. В.; Семикина, А. В.; Мельник, А. В.; Semykina, M.; Semykina, A.; Melnik, A.
    У статті розкрито сутність людського капіталу з обґрунтуванням ролі основних чинників його формування, використання та розвитку. На прикладі Кіровоградської області здійснено аналіз тенденцій демографічного розвитку та міграційного руху населення, особливостей розвитку та використання людського капіталу регіону. Розкрито витоки та небезпеку кадрових катастроф підприємств регіону в умовах вкрай низької оплати праці. Здійснено комплексну оцінку стану та перспектив формування людського капіталу регіону. Розроблено пропозиції щодо подолання виявлених негативних тенденцій у формуванні людського капіталу області, його розвитку та використанні в економіці регіону з урахуванням руху країни у напрямі євроінтеграції. В статье раскрыта сущность человеческого капитала с обоснованием роли основных факторов его формирования, использования и развития. На примере Кировоградской области осуществлен анализ тенденций демографического развития и миграционного движения населения, особенностей развития и использования человеческого капитала в экономике региона. Раскрыты причины и опасность кадровых катастроф предприятий региона в условиях крайне низкой оплаты труда. Осуществлена комплексная оценка состояния и перспектив формирования человеческого капитала региона. Разработаны предложения по преодолению выявленных негативных тенденций в формировании человеческого капитала области, его развитии и использовании в экономике региона с учетом движения страны в направлении евроинтеграции. The signs of personnel catastrophes in Ukrainian enterprises are threatening their further effective functioning, stable development of the regional economy. The study of the origins of personnel disasters and the development of scientific and practical recommendations for their prevention and overcoming become an important task of scientific research, devoted to the aspects of the formation, use and development of human capital. The urgency of this issue is growing significantly in the context of the European integration processes, which Ukraine is involved in. The article aims to deepen understanding of the essence of human capital and its qualities, to evaluate the peculiarities and prospects for the formation, development and use of human capital on the example of the Kirovohrad region, with the justification of the sources of personnel catastrophes at enterprises, and on this basis to develop scientific and practical recommendations for elimination or mitigation their negative impact on the functioning of the region's economy. The article describes the essence of human capital with the justification of the role of the main factors of its formation, use and development. It is determined that the human capital of the region is a set of qualitative characteristics of the employed population of the region, which reflects the ability to productive labor and educational and professional development, the implementation of which in the work activity ensures income, promotes the competitiveness of workers, businesses and the region as a whole. An example of Kirovograd region analyzes the trends of demographic development and migration of the population, especially the development and use of human capital in the region. The sources and risks of personnel catastrophes of enterprises of the region in the conditions of extremely low wages are revealed. A comprehensive assessment of the state and prospects for the formation of human capital of the region is carried out. The proposals for overcoming the identified negative tendencies in the formation of human capital of the region, its development and use in the economy of the region, taking into account the movement of the country in the direction of European integration, have been developed. From the point of view of finding opportunities to overcome personnel disasters at enterprises, a separate thorough study will require the invitation of foreign migrant workers to work in the region. Prospects for further scientific research should also be related to the development of mechanisms for the reproduction, development and efficient use of human capital of the Kirovograd region, adapted to the conditions of European integration.
  • Item
    Інтегральна оцінка рівня конкурентоспроможності вищої освіти України в умовах переходу до інноваційної моделі економіки: регіональний аспект
    (ЦНТУ, 2018) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.
    У статті розроблено методичний підхід до інтегральної оцінки рівня конкурентоспроможності вищої освіти на регіональному рівні. Здійснено інтегральне оцінювання конкурентоспроможності вищої освіти за регіонами України, за результатами якого запропоновано диференційовані заходи державного регуляторного впливу, запровадження яких дасть змогу забезпечити подолання існуючих територіальних асиметрій, підвищення ефективності функціонування закладів вищої освіти і конкурентоспроможності вищої освіти в умовах переходу до інноваційної моделі економіки України в цілому. В статье разработан методический подход к интегральной оценки уровня конкурентоспособности высшего образования на региональном уровне. Осуществлена интегральная оценка конкурентоспособности высшего образования по регионам Украины, по результатам которой предложены дифференцированные меры государственного регуляторного влияния, внедрение которых позволит обеспечить преодоление существующих территориальных асимметрий, повышения эффективности функционирования учреждений высшего образования и конкурентоспособности высшего образования в условиях перехода к инновационной модели экономики Украины в целом. The paper deals with the issue of integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, in particularly the regional aspect of the conducted result. The aim of this paper is to carry out an integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine at the regional level and the development of the appropriate recommendations for each group of regions. The paper is developed the methodological approach to the conduction an integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, its regional aspect. The works of domestic and foreign researchers in the field of the development of higher education and the carrying out an integral evaluation are analyzed by the author. It has been established, that there is no single method for evaluation the competitiveness of higher education in the territorial perspective, which is an urgent issue for make an analysis the regional disparities in the level of competitiveness of higher education in Ukraine. The scheme of indicators of the integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine is formed. According to the results of the development of the integral indicator of the competitiveness of higher education and the implementation of an appropriate integrated assessment of the regions of Ukraine, it has been stated that there is a significant differentiation of the regions of Ukraine by the most of the studied indicators that were selected to characterize the level of competitiveness of higher education. An integral evaluation of the competitiveness of higher education by the regions of Ukraine was carried out, within the limits of which the Kherson region (0.21) received the lowest integrated score and the highest - Kyiv (0.58). Five groups of regions were distinguished: with the highest, high, middle, low and lowest level of competitiveness of higher education in Ukraine. According to the obtained results, the differentiated measures of the state regulation was proposed, the implementation of which would allow to overcome the existing territorial asymmetries, improve the efficiency of higher education institutions and competitiveness of higher education in the transition to an innovative model of the Ukrainian economy as a whole. The prospect for further research is the development of ways of improving the state mechanism of regulation of the competitiveness of higher education in Ukraine.
  • Item
    Академічна мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти
    (ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Коваленко, М. А.; Plynokos, D.; Kovalenko, M.
    У статті досліджуються процеси академічної мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти. Розглянуто сутність поняття «конкурентоспроможність системи вищої освіти» та особливості визначення рівня конкурентоспроможності системи освіти. Досліджено основні тенденції залучення іноземних студентів. Проаналізовано стан та тенденції академічної мобільності українських студентів. Досліджено основні перешкоди та перспективи розвитку міграційних процесів серед українських студентів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. В статье исследуются процессы академической мобильности в контексте повышения конкурентоспособности системы высшего образования. Рассмотрены сущность понятия «конкурентоспособность системы высшего образования» и особенности определения уровня конкурентоспособности системы образования. Исследованы основные тенденции привлечения иностранных студентов. Проанализировано состояние и тенденции академической мобильности украинских студентов. Исследованы основные препятствия и перспективы развития миграционных процессов среди украинских студентов с целью повышения конкурентоспособности отечественной системы высшего образования. The purpose of the article is to study the processes of academic mobility in the context of increasing the competitiveness of the higher education system. The article considers the essence of the concept of "competitiveness of the system of higher education" and features of determining the level of competitiveness of the education system. The main tendencies of attraction of foreign students are studied. The state and trends of academic mobility of Ukrainian students are analyzed. The main obstacles and perspectives of the development of migration processes among Ukrainian students are studied in order to increase the competitiveness of the national system of higher education. The number of foreign students in Ukraine remains at a rather low level - 3.3%, while in the OECD countries in 2015, international students accounted for an average of 8%.Despite the apparent high level of interest in studying abroad among Ukrainian students, the share of those who participate in academic mobility is rather low. The most common obstacles to studying abroad include additional financial costs associated with staying abroad; insufficient knowledge of a foreign language; divorce with family and relatives; problems with the rules of access to the chosen country (obtaining a visa, etc.); the difficulties associated with integration into the domestic education system. It should be noted that, as a rule, in Ukraine, for the most part, students came from post-Soviet countries, but their share in the structure of foreign students is decreasing. If in 2015, 44.62% of this category of foreign students was noted, then in 2017 they amounted to 29.47%. At the same time, there is an increase in the number of foreign students from Africa, in particular Nigeria and Morocco. The high rates of growth of the number of Ukrainian students who choose foreign higher educational establishments for studying and the lower level of attraction of foreign students in comparison with developed countries testify to the need to increase the competitiveness of the domestic higher education system. It is determined that the current conditions of development of the global educational services market for quality of education become particularly complex, should ensure the rapid reaction of educational systems to changing conditions, especially through the development of academic mobility, which will ensure a high level of competitiveness of the national higher education system.