Економічний факультет

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Управління продовольчою безпекою національної економіки України в умовах російської збройної агресії
    (ДКС Центр, 2024) Яковенко, Р. В.; Зайченко, В. В.; Фрунза, С. А.; Yakovenko, R.; Zaychenko, V.; Frunza, S.
    Стаття розкриває зміст однієї з найважливіших екзистенційних проблем України сьогодення — можливість забезпечення населення продовольством під час війни. Особливість теперішнього часу, що визначає наукову новизну нижчевикладеного матеріалу, полягає у активній стадії ведення бойових дій на території української держави, що вносить свої прямі та опосередковані корективи у процес організаційноMекономічних відносин у сфері агробізнесу як джерела забезпечення продовольчої безпеки сучасної України. Науковою новизною запропонованого матеріалу є кумулятивний підхід до аналізу проблем управління продовольчою безпекою, які, протягом періоду її незалежності, не розв'язувались, а лише нагромаджувались і ускладнювались. Метою статті є формування нового бачення проблеми забезпечення продовольчої безпеки України через призму руйнування значної частки потенціалу забезпечення населення продовольством, визначення новітніх факторів створення небезпек у цьому середовищі, пропонування системного підходу до проблеми забезпечення продовольчої безпеки на основі інноваційних підходів. Здійснено класифікацію проблем у сфері продовольчої безпеки України, які поділено на 3 групи: 1) проблеми, що існували до початку війни та визначались хибним господарським механізмом та олігархічною структурою економіки; 2) ускладнення, що були викликані пандемією COVID-19 та специфічними заходами "реагування" на нього з боку держави, що також обгрунтовується олігархічним економічним інтересом; 3) ті, що з'явилися внаслідок початку агресивної стадії російсько-української війни на території нашої держави 24 лютого 2022 року. Завершення активних бойових дій зумовить появу нової групи проблем у сфері ведення агробізнесу України залежно від результатів фіналізації гарячої стадії війни та ступеня звільнення українських територій. Також важливим питанням є те, наскільки до цього моменту посиляться/послаблять свій вплив/зникнуть існуючі проблеми. Їх наявність, гострота та ступінь впливу на існуючу ситуацію визначатимуть пріоритетність державного впливу та інструментарій державного регулювання, послідовність та логіку їх застосування. Все це зумовлює необхідність активізації застосування інноваційних технологій у сфері агробізнесу з урахуванням існуючих проблем за причинами походження, а також для уникнення появи нових гіпотетичних проблем, що можуть бути викликані внутрішніми причинами планування та організації сільськогосподарського виробництва. The article reveals the content of one of the most important existential problems of Ukraine today — the possibility of providing the population with food during the war. The peculiarity of the present time, which determines the scientific novelty of the material presented below, is the active stage of hostilities on the territory of the Ukrainian state, which makes its direct and indirect corrections in the process of organizational and economic relations in the field of agribusiness as a source of ensuring food security in modern Ukraine. The scientific novelty of the proposed material is a cumulative approach to the analysis of food security management problems, which, during the period of its independence, were not resolved, but only accumulated and complicated. The purpose of the article is to form a new vision of the problem of ensuring food security in Ukraine through the prism of the destruction of a significant share of the potential for providing the population with food, to identify the latest factors creating dangers in this environment, to propose a systematic approach to the problem of ensuring food security based on innovative approaches. The classification of problems in the field of food security of Ukraine has been carried out, which are divided into 3 groups: 1) problems that existed before the beginning of the war and were determined by a faulty economic mechanism and the oligarchic structure of the economy; 2) complications caused by the COVID-19 pandemic and specific state "response" measures to it, which is also justified by oligarchic economic interest; 3) those that appeared as a result of the beginning of the aggressive stage of the russianMUkrainian war on the territory of our state on February 24, 2022. The end of active hostilities will lead to the emergence of a new set of problems in the field of agribusiness in Ukraine, depending on the results of the finalization of the hot stage of the war and the degree of liberation of Ukrainian territories. Also, an important question is how much the existing problems will strengthen/weaken their influence/disappear by this moment. Their presence, severity and degree of impact on the existing situation will determine the priority of state influence and the tools of state regulation, the sequence and logic of their application. All this leads to the need to intensify the use of innovative technologies in the field of agribusiness, taking into account the existing problems due to the causes of origin, as well as to avoid the emergence of new hypothetical problems that may be caused by internal reasons for planning and organizing agricultural production.
  • Item
    Розвиток формату «Fine dining» у ресторанному бізнесі України
    (Гельветика, 2023) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Кушнірук, Г. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.; Kushniruk, H.
    Як і ХХ, так і в ХХІ століттях спільнота елітарних ресторанів групується в окремий VIP-рейтинг «Michelin Star Fine Dining Restaurants». Це ніша гастрономічної культури з власними строгими канонами обслуговування та правилами етикету і дрес-коду. Проте, сьогодні попит на вишукану кухню значно переважає сукупну кількість посадкових місць у закладах Michelin Red Guide. Ринкова ніша ресторанів високого цінового сегменту з кожним роком демонструє тренд невпинного зростання. За останні десятиліття формат «fine dining» у ресторанному бізнесі активно фінансово диверсифікується – від обмеженої VIP-групи для найзаможніших гурманів до всеохоплюючої мережі позамішленівських, проте не менш вишуканих закладів. Дедалі зростаючі запити пересічних споживачів спонукають рестораторів до відкриття фінансово доступніших закладів із дотриманням стандартів «fine dining» щодо приготування страв і обслуговування клієнтів. У статті окреслено тренд розвитку в Україні гастрономічних закладів формату «fine dining» у кризових реаліях сьогодення. Проведене дослідження дає підстави авторам констатувати: попри те, що в країні досі відсутні заклади сег-менту «Michelin Star Fine Dining Restaurants», популярні міжнародні рейтингові платформи (Tripadvisor та ін.), пошукова система Google, а також мобільні застосунки з бронювання столиків фіксують розростання ринкової ніші «Fine Dining Restaurants» в Україні. Статистикою воєнного часу, закономірно, у 2022 р. зафіксовано в Україні закриття понад 7000 об’єктів громадського харчування. У той же час, ресторатори не капітулюють; має місце часткова релокація бізнесу та сміливе втілення нових бізнес-ідей як у столиці, так і в регіонах. Десятки нових ресторанів формату файн-дайнінг у 2022 р. заявили про своє відкриття у Києві, Одесі та Львові. Знамениті українські бренд-шефи продовжують активно розбудовувати національну файн-дайнінг айдентику. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування столиці і регіональних центрів України модних елементів «fine dining». На підставі порівняльного аналізу рейтингів у Tripadvisor авторами зроблено висновок про те, що центри гастрономічного туризму України (Київ, Львів, Одеса) навіть у кризових реаліях воєнного періоду за стандартними критеріями оцінки, естетикою та креативністю вишуканої кухні нічим не поступаються (а в ряді випадків вигідно вирізняються) з поміж конкурентів у регіоні Центрально-Східної Європи. Since the 20th century and in the 21st century, the community of elite restaurants has been grouped into a separate VIP rating "Michelin Star Fine Dining Restaurants". It is a niche of gastronomic culture with its own strict canons of service and rules of etiquette and dress code. However, today the demand for fine cuisine far exceeds the total number of seats in Michelin Red Guide establishments. The market niche of restaurants in the high price segment shows a constant upward trend every year. In recent decades, the "fine dining" format in the restaurant business has been actively diversifying financially – from a limited VIP group for the wealthiest gourmets to an allencompassing network of non-Michelin establishments, but no less luxurious. The ever-increasing consumer demands encourage restaurateurs to open financially affordable establishments, adhering to the standards of "fine dining" in terms of cooking and customer service. The article outlines the development trend of gastronomic establishments of the "fine dining" format in Ukraine in the current crisis realities. The conducted research gives reasons for the authors to state: despite the fact that there are still no establishments in the "Michelin Star Fine Dining Restaurants" segment in the country, the popular international rating platforms (Tripadvisor, etc.), Google search and mobile booking applications record the growth of the "Fine Dining Restaurants" market niche in Ukraine. According to wartime statistics, naturally, in 2022, more than 7,000 restaurant establishments were closed in Ukraine. At the same time, restaurateurs do not capitulate; there is a partial relocation of business and a bold implementation of new business ideas both in the capital and in the regions. Dozens of new fine-dining restaurants have announced their opening in 2022 in Kyiv, Odesa and Lviv. Well-known Ukrainian brand-chefs continue to actively build the national fine-dining identity. This article presents the facts and summarizes the trend of the dynamic introduction of fashionable elements of "fine dining" by restaurants in the capital and regional centers of Ukraine. On the basis of a comparative analysis of the ratings on Tripadvisor, the authors concluded that the centers of gastronomic tourism of Ukraine (Kyiv, Lviv, Odesa) even in the crisis realities of the war period, in terms of standard evaluation criteria, aesthetics and creativity of fine cuisine are not inferior to anything (and in some cases stand out favorably) to competitors in the region of Central and Eastern Europe.
  • Item
    Інформаційний потенціал реалізації економічних завдань державного управління
    (РВЛ ЦНТУ, 2020) Яковенко, Р. В.; Зайченко, В. В.; Yakovenko, R.; Zaychenko, V.
    У тезах досліджується інформаційний фактор у системі державного управління в розрізі можливості впливу на ціни. Визначено сутність та роль інформації в сучасному світовому господарстві з орієнтацію на країни – лідери світового розвитку. Наведено характеристику економічної системи України, яка, так само як і більшість країн колишнього СРСР, характеризується олігархічним укладом, поєднанням економічної та політичної влади, але з декларуванням ринкових цінностей. Визначено принципи побудови та організації системи державного управління та державного регулювання економіки в Україні, проаналізовано домінування особистого матеріального інтересу окремих представників системи державного управління над суспільними та національними інтересами. This thesis investigates the information factor in the system of public administration in terms of the possibility of influencing prices. The essence and role of information in the modern world economy from the orientation towards the countries – leaders of world development are determined. The characteristics of the economic system of Ukraine, which, like most countries of the former USSR, is characterized by an oligarchic structure, a combination of economic and political power, but with the declaration of market values, is described. The principles of construction and organization of the system of state administration and state regulation of the economy in Ukraine are determined, the domination of personal financial interests of some representatives of the system of state administration over social and national interests is analyzed.
  • Item
    Значення показників демографії при обліку ВВП та оптимізації системи державного управління
    (Ексклюзив-Систем, 2019) Зайченко, В. В.; Яковенко, Р. В.; Zaychenko, V.; Yakovenko, R.
    У процесі аналізу методології розрахунку системи національних рахунків, створено економіко-теоретичний фундамент для подолання демографічної кризи на практиці, в процесі розподілу та перерозподілу наявних результатів внутрішнього виробництва. In an analysis of the methodology for calculation of national accounts, created theoretically-economic foundation for overcoming the demographic crisis in practice, the process of distribution and redistribution of existing results of domestic production.
  • Item
    Ринковий механізм та хиби поведінки економічних суб’єктів у галузі будівництва
    (Ексклюзив-Систем, 2019) Яковенко, Р. В.; Зайченко, В. В.; Yakovenko, R.; Zaychenko, V.
    Проаналізовано сукупність процесів, що визначають стан первинного та вторинного ринків нерухомості як джерел повноцінного розвитку будівельної галузі Кіровоградської області. The complex of processes determining the state of primary and secondary real estate markets as sources of full-fledged development of the construction industry of the Kirovohrad region is analyzed.
  • Item
    Інформація в системі державного управління як ціновий фактор
    (Електронне видання “Ефективна економіка”, 2019) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.; Зайченко, В. В.; Zaychenko, V.
    У статті досліджується інформаційний фактор у системі державного управління в розрізі можливості впливу на ціни. Визначено сутність та роль інформації в сучасному світовому господарстві з орієнтацію на країни – лідери світового розвитку. Наведено характеристику економічної системи України, яка, так само як і більшість країн колишнього СРСР, характеризується олігархічним укладом, поєднанням економічної та політичної влади, але з декларуванням ринкових цінностей. Визначено принципи побудови та організації системи державного управління та державного регулювання економіки в Україні, проаналізовано домінування особистого матеріального інтересу окремих представників системи державного управління над суспільними та національними інтересами. Наведено сутність та зміст індустріальної стадії розвитку економіки, визначено відмінність української цивілізаційної стадії, яку вважати індустріальною можна лише умовно, враховуючи наявні процеси та тенденції. Запропоновано новий економічний термін – „інформаційна бульбашка”, як складова витрат виробництва монополій державного значення, що характеризується неправильним розумінням ролі інформації правлячим класом України та зловживанням інформаційним фактором органами державного управління. Побудовано нову формулу витрат виробництва приватних монополій, що забезпечують населення комунальними послугами, діяльність яких різними способами підтримують органи державної влади. Визначено нову складову цих витрат – „інформаційні витрати”, яка може призводити до суттєвого збільшення як ціни комунальних послуг, за якими вони надаються населенню, так і монопольного прибутку власників компаній. Спрогнозовано негативні наслідки застосування цього чинника при врахуванні витрат виробництва, що спроможне призвести до економічної кризи нового типу. Визначено певні конкретні заходи, що сприятимуть уникненню появи криз подібного типу в майбутньому. The article investigates the information factor in the system of public administration in terms of the possibility of influencing prices. The essence and role of information in the modern world economy from the orientation towards the countries – leaders of world development are determined. The characteristics of the economic system of Ukraine, which, like most countries of the former USSR, is characterized by an oligarchic structure, a combination of economic and political power, but with the declaration of market values, is described. The principles of construction and organization of the system of state administration and state regulation of the economy in Ukraine are determined, the domination of personal financial interests of some representatives of the system of state administration over social and national interests is analyzed. The essence and content of the industrial stage of economic development are presented, the distinction between the Ukrainian civilization stage is determined, which can be considered industrial only conditionally, taking into account existing processes and tendencies. A new economic term – "information bubble" – is proposed as a component of production costs of monopolies of state importance, characterized by a misunderstanding of the role of information by the ruling class of Ukraine and the abuse of the information factor by public administration. A new formula for the costs of production of private monopolies, which provide the population with communal services, whose activities are supported by various bodies of state power in various ways, is constructed. A new component of these costs is identified – "information costs", which can lead to a significant increase in both the prices of utilities, for which they are provided to the population, and the monopoly profit of the owners of companies. The negative consequences of applying this factor are forecasted, taking into account production costs that can lead to a new type of economic crisis. Certain concrete measures have been identified that will help to avoid the appearance of crises of this type in the future.
  • Item
    The Current State And Challenges Of Reproduction Of The Human Capital In Agricultural Sector Of Ukraine
    (Baltija Publishing, 2016) Zaychenko, V.; Savitska, I.; Зайченко, В. В.; Савіцька, І. М.