Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806
Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е)
DOI: 10.32515/2663-1636
Browse
5 results
Search Results
Item Моніторинг як вектор управлінського циклу фінансової діяльності суб’єктів господарювання в умовах воєнних викликів(ЦНТУ, 2023) Шалімов, В. В.; Гузенко, О. П.; Shalimov, V.; Guzenko, O.Метою дослідження є вивчення моніторингового сегменту з позиції управлінського циклу фінансової діяльності суб’єктів господарювання в умовах воєнних викликів, з осучасненням змістовності понятійного апарату даного процесу та напрямків покращення його функціонування. Проведені дослідження надали змогу прийти до висновку, що фінансова діяльність суб’єктів господарювання в умовах воєнних викликів призводить до негативного впливу зовнішніх та внутрішніх факторів, які порушують та знижують певний рівень досягнення наміченої результативності. Обґрунтовано, що існує нагальна потреба перегляду існуючих складових циклу управління фінансовою діяльністю суб’єктів господарювання, з метою їх більшої адаптованості та захищеності від впливу воєнних викликів. Для підвищення якісного управління фінансовою діяльністю суб’єктів господарювання доцільним є впровадження моніторингового сегменту, котрий розширить функціональні обов’язки відповідальних осіб та забезпечить більш предметне накопичення інформаційного ресурсу для прийняття управлінських рішень. З цією метою звернуто увагу, на існуючі наукові позиції щодо тлумачення понятійної категорії «моніторинг». Розкрито ключові сегменти, котрі включено для надання характеристики її сутнісного змісту. The purpose of the study is to examine the monitoring segment from the standpoint of the management cycle of financial activity of business entities in the context of war challenges, with the aim of modernizing the content of the conceptual apparatus of this process and the directions for improving its functioning. The conducted research allowed the author to conclude that the financial activities of business entities in the context of war challenges lead to a negative impact of external and internal factors that disrupt and reduce a certain level of achievement of the intended performance. It is substantiated that there is an urgent need to revise the existing components of the cycle of management of financial activities of business entities in order to make them more adaptable and protected from the impact of war challenges. To improve the quality of management of financial activities of business entities, it is advisable to introduce a monitoring segment which will expand the functional responsibilities of responsible persons and ensure a more substantive accumulation of information resources for making management decisions. For this purpose the attention is drawn to the existing scientific positions on the interpretation of the conceptual category “monitoring”. The key segments that included to characterize its essential content are disclosed.Item Розвиток державного фінансового аудиту місцевих бюджетів(ЦНТУ, 2023) Шалімов, В. В.; Шалімова, Н. С.; Андрощук, І. І.; Shalimov, V.; Shalimova, N.; Androshchuk, I.Метою дослідження є аналіз практики нормативного регламентування цільової спрямованості державного фінансового аудиту місцевих бюджетів як виду державного фінансового контролю, її впливу на результати його проведення та розробка напрямків удосконалення. The purpose of this study is to analyze the practice of normative regulation of the target orientation of the state financial audit of local budgets as a type of state financial control, its impact on the results of its implementation, and to develop the areas for improvement.Item Принципи бюджетного процесу та фінансового регулювання в законодавстві ЄС(ЦНТУ, 2022) Шалімов, В. В.; Роєва, О. С.; Решетов, В. О.; Shalimov, V.; Roieva, O.; Reshetov, V.Вивчення принципів бюджетного процесу з метою визначення їх позитивних аспектів та використання з метою удосконалення вітчизняного законодавства в сфері бюджетного процесу є важливою задачею. Метою даного дослідження є аналіз принципів бюджетного процесу та фінансового регулювання в законодавстві ЄС, окреслення напрямів їх впровадження у механізм вітчизняного бюджетного процесу, бюджетного менеджменту та бюджетної політики. Досліджено принципи бюджетного регулювання, які пропонуються міжнародними організаціями, зокрема OECD, а також принципи, передбачені в Фінансовому регламенті, що застосовується до загального бюджету Європейського Союзу. Здійснено їх порівняння з принципами бюджетної системи України, які визначені в Бюджетному кодексі України. Обґрунтовано, що бюджетні принципи представляють цінності та правила, які опосередковано впливають на різні аспекти бюджетного процесу, бюджетного менеджменту, а також на багато інших питань державного управління. Визначено, що принцип надійного фінансового управління та продуктивності, який вимагає врахування фактично чотирьох принципів (економії, ефективності, результативності, продуктивності), передбачає чіткий акцент на використання Smart-підходу (наявність конкретних, вимірюваних, досяжних, релевантних та обмежених в часі цілей), контролю та моніторингу, прозорості та публічності. Окрема увага в принципі надійного фінансового управління та продуктивності приділяється ефективному та результативному внутрішньому контролю виконання бюджету. Навпаки, питання контролю та аудиту в Бюджетному кодексі України розглядаються лише з точки зору висвітлення суб’єктів контролю та їх повноважень і об’єктів контролю. Обґрунтовано доцільність використання даного досвіду ЄС, оскільки принципи управління як важливі принципи бюджетного процесу розпорошені між іншими принципами бюджетної системи України і необхідно робити акцент саме на управлінні державними та місцевими фінансами або на бюджетному менеджменті на державному та місцевому рівнях з урахуванням необхідності забезпечення конкретних вимог економічного розвитку. Studying the principles of the budget process in order to determine their positive aspects and use them to improve national legislation in the field of the budget process is an important task. The purpose of this study is to analyze the principles of the budget process and financial regulation in EU legislation, outline the directions of their implementation in the mechanism of the national budget process, budget management and budget policy. The principles of budget regulation proposed by international organizations, in particular the OECD, as well as the principles provided for in the Financial Regulation applicable to the general budget of the European Union, have been studied. These principles have been compared with the principles of the budget system of Ukraine, which are defined in the Budget Code of Ukraine. It is substantiated that budget principles represent values and rules that indirectly affect various aspects of the budget process, budget management, as well as many other issues of public administration. It has been determined that the principle of sound financial management and productivity, which requires taking into account four principles (economy, efficiency, effectiveness, productivity), implies a clear emphasis on the use of the Smart approach (the presence of specific, measurable, achievable, relevant and time-bound goals), control and monitoring, transparency and publicity. Special attention in the principle of sound financial management and productivity is paid to efficient and effective internal control of budget implementation. On the contrary, the issues of control and audit in the Budget Code of Ukraine are considered only from the point of view of the subjects of control and their powers, and objects of control. The expediency of using this EU experience is substantiated because management principles as important principles of the budget process are scattered among other principles of the budget system of Ukraine and it is necessary to focus specifically on the management of state and local finances or on budget management at the state and local levels, taking into account the need to ensure the specific requirements of economic development.Item Стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку національної та регіональної економік: врахування в принципах бюджетної системи та оподаткування(ЦНТУ, 2021) Шалімов, В. В.; Решетов, В. О.; Мельник, Т. А.; Shalimov, V.; Reshetov, V.; Melnyk, T.Обґрунтовано, що врахування цілей соціально-економічного та інноваційного розвитку не знайшло належне відображення як в принципах бюджетної системи України, так і в принципах оподаткування (основних засадах податкового законодавства). Визначено, що пряма й непряма державна фінансова підтримка та податки, як фіскальні інструменти, мають сприяти стимулюванню економічного розвитку, стимулюванню та активізації інноваційної діяльності, але вибір форм та методів такого стимулювання потребує обґрунтування з урахуванням необхідності досягнення конкретних цілей. На основі аналізу практик створення світового податкового кодексу та світової практики застосування заходів щодо підтримки малих та середніх підприємств в умовах Covid-19 доведено, що поєднання прямої фінансової підтримки із запровадженням інвестиційно-інноваційних податкових кредитів з можливістю чіткого їх податкового адміністрування та контролю є оптимальним механізмом в сучасних умовах. Запропоновані напрями реформування системи місцевого оподаткування в контексті стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку в регіоні. The state does not carry out direct financing of innovation activities of enterprises, but it is possible and appropriate to use indirect methods of financing innovations embodied in budget and tax policies, which requires clear regulation of the relevant principles. The purpose of this article is to study the current practice of taking into account the goals of socio-economic and, first of all, innovative development in the principles of the budget and tax systems of Ukraine and substantiation of approaches to its improvement. It is substantiated that goals of socio-economic and innovative development is not properly reflected in the principles of both the budget system of Ukraine and in the principles of the tax system (basic principles of tax legislation). It is determined that direct and indirect state financial support and taxes as fiscal instruments should help stimulate economic development, stimulate and intensify innovation, but the choice of forms and methods of such stimulation needs to be justified taking into account the need to achieve specific goals. An analysis of the practices of the World Tax Code and the world practice of applying measures to support small and medium enterprises in terms of Covid-19 showed that direct state financial support is preferred in comparison with tax benefits due to clearer procedures of administration and control and further stimulation of development. It is proved that the combination of direct financial support with the using of investment and innovation tax credits with the possibility of their clear tax administration and control is the optimal mechanism in modern conditions. The directions of reforming the system of local taxation in the context of stimulating socio-economic and innovative development in the region are offered. The need to expand the powers of local governments, local authorities and local communities to establish elements of local taxes and fees, develop a mechanism for investment and innovation tax credits and other types of tax benefits that would enhance innovation in the region are substantiated. Due to the author's emphasis on the importance of clear administration and control of financial and tax support, the prospects for further research are the development of economic and mathematical models for evaluating the effectiveness of such systems.Item Управління соціальним захистом населення регіону: сучасний стан та напрями вдосконалення в контексті забезпечення соціально-економічного розвитку регіону(ЦНТУ, 2020) Шалімов, В. В.; Чорноглазов, В. А.; Чорноглазова, Г. В.; Shalimov, V.; Сhornohlazov, V.; Chernohlazova, H.; Шалимов, В. В.; Черноглазов, В. А.; Черноглазова, А. В.Стаття присвячена дослідженню питань реформування державного управління для реалізації державної політики соціального захисту населення регіонів та визначення концептуальних підходів до вдосконалення управління соціальним захистом населення регіонів України з урахуванням принципів соціальної відповідальності. Досліджено динаміку загальних видатків на соціальний захист та їх питому вагу у валовому внутрішньому продукті, місце соціальних допомог та інших трансфертів у загальних доходах населення України. Проаналізовано Концепцію реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей в частині реформування органів державного управління. Доведено, що суб’єкти підприємницької діяльності, органи державного сектору і громадські організації повинні відігравати важливу роль у доповненні та розширенні державних соціальних програм й заходів. Розкрито основні компоненти моделі управління соціального захисту населення регіону на основі налагодженої системи взаємовідносин між бізнес-структурами, органами державного управління та місцевого самоврядування й суспільством, яка дозволить підвищити ефективність та результативність системи соціального захисту країни та регіону. The article is devoted to the research of the public administration reform for the implementation of the state policy of Social Protection of the Region's Population and to the definition of conceptual approaches to improving the management of Social Protection of the Region's Population in Ukraine on the basis of social responsibility. Based on the main provisions of regulations governing the implementation of state policy of social protection in Ukraine, the analysis of recent studies and publications it has been found that in the condition of market turbulence and economic crisis, a rational architecture of social protection is of paramount importance. The necessity of using foreign experience in the process of improving and reforming the social protection system of Ukraine is substantiated. It is proved that since the basis for building an efficient economy is based on human resources, it is necessary to develop the labor market by supporting the development of both large and small and medium enterprises. The efforts to build a model that would meet the conditions of a socially oriented economy and the effective implementation of the government's "Concept for the implementation of state policy on social protection and protection of children's rights" is an important step in improving the mechanism of social protection. The new model of governance in this area should provide a combination of centralization and decentralization of powers for social protection and protection of children's rights in order to create and develop a full living environment for citizens and meet their social protection needs, which is important in financial decentralization. At the same time, the modern model of social protection management should be based on the recognition of business structures, public sector bodies, or business as an integral subject element, the role of which is determined by the introduction and implementation of social responsibility, charity, philanthropy and more. Prospects for further research are to identify effective mechanisms for open surveys of business and society in the context of defining "common values" in order to develop proposals for the formation of regional and state social protection programs and ways to implement them. Статья посвящена исследованию вопросов реформирования государственного управления для реализации государственной политики социальной защиты населения регионов и определения концептуальных подходов к совершенствованию управления социальной защитой населения регионов Украины с учетом принципов социальной ответственности. Исследована динамика общих расходов на социальную защиту и их удельный вес в валовом внутреннем продукте, место социальной помощи и других трансфертов в общих доходах населения Украины. Проанализирована Концепция реализации государственной политики по социальной защите населения и защите прав детей в части реформирования органов государственного управления. Доказано, что субъекты предпринимательской деятельности, органы государственного сектора и общественные организации должны играть важную роль в дополнении и расширении государственных социальных программ и мероприятий. Раскрыты основные компоненты модели управления социальной защиты населения региона на основе налаженной системы взаимоотношений между бизнес-структурами, органами государственного управления и местного самоуправления и обществом, которая позволит повысить эффективность и результативность системы социальной защиты страны и региона.