Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780
Browse
40 results
Search Results
Item Фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст. в державному архіві Кіровоградської області (принципи систематизації документів)(РВВ ІДГУ, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.У статті досліджено архівні фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, зокрема зокрема Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Одеської губернії, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен», м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Херсонської губернії. Основна увага приділяється аналізу принципів систематизації документів у контексті організації архівної інформації та її наукової цінності. Представлено особливості формування фондів гімназій, училищ відповідно до класифікації документів за змістом. Дослідження висвітлює історичний розвиток освітньої системи регіону крізь призму архівних джерел, що дозволяє глибше усвідомити особливості організації освіти та її роль у суспільному житті Єлисаветграда у зазначений період. Фонди освітніх установ Єлисаветграда містять значний обсяг інформаційних матеріалів, що розкривають організацію навчально-виховного процесу, фінансове забезпечення, кадрові питання та господарську діяльність училищ та гімназій XIX – початку XX століття. Відтворити історію освіти зазначеного періоду за допомогою адміністративних документів, кондуїтних журналів, особистих справ учнів і вчителів, а також листування з провідними установами того часу. У процесі аналізу описів справ досліджуваних фондів було застосовано класифікацію документів за призначенням, що дозволило погрупувати одиниці збереження фондів на розпорядчі, організаційні, обліково-фінансові, довідково-інформаційні, особисті офіційні документи, а також виокремити ділове листування. Різноманітний комплекс архівних документів сприяє глибокому розумінню освітнього, культурного та соціального розвитку сучасного регіону й стимулює до подальших наукових досліджень історії освіти Кіровоградщини. Визначено найбільші за обсягом 3 групи документів по фондах Єлисаветградського земського реального училища, Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен, серед яких справи з особовими документами; з фінансово-господарськими документами; з навчальною документацією. Дослідження фондів навчальних закладів Кіровоградщини ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, дозволило розробити два основних підходи до систематизації документів у межах окремих фондів: хронологічний і тематичний. Аналіз структури досліджуваних описів засвідчив, що в рамках одного пункту об'єднані документи за такими ознаками: за історичним періодом; за навчальними та календарними роками; однотемні документи та документи різної тематики, об'єднані хронологічно. Зазначена систематизація архівних документів створює певні труднощі в інформаційному пошуку, оскільки в одному пункті розміщено архівні документи з різних класифікаційних груп. Доведено, що архівні фонди є важливим джерелом інформації, оскільки зберігають цінні документи, які висвітлюють розвиток освіти Кіровоградського регіону, мотивуючи до подальших наукових досліджень. The article examines the archival funds of Yelysavetgrad educational institutions of the 19th - early 20th centuries, which are stored in the State Archive of the Kirovohrad Region, in particular, the Yelysavetgrad Commercial School Bonch-Bruevich, the Yelysavetgrad Second Commercial School, the city of Yelysavetgrad, Yelysavetgrad District, Odesa Governorate, the Yelysavetgrad Male Classical Gymnasium and M. D. Goslen Private Girls' Gymnasium", Yelysavetgrad, Yelysavetgrad County, Kherson Province. The main attention is paid to the analysis of the principles of systematization of documents in the context of the organization of archival information and its scientific value. Features of the formation of the funds of gymnasiums and schools in accordance with the classification of documents by content are presented. The study illuminates the historical development of the educational system of the region through the prism of archival sources, which allows a deeper understanding of the peculiarities of the organization of education and its role in the social life of Yelisavetgrad in the specified period. The funds of Yelisavetgrad educational institutions contain a significant amount of information materials that reveal the organization of the educational process, financial support, personnel issues and economic activity of schools and gymnasiums of the 19th - early 20th centuries. Recreate the history of education of the specified period with the help of administrative documents, conduct journals, personal files of students and teachers, as well as correspondence with leading institutions of that time. In the process of analyzing the case descriptions of the researched funds, the classification of documents by purpose was applied, which made it possible to group the units of preservation of funds into administrative, organizational, accounting and financial, reference and informational, personal official documents, as well as separate business correspondence. A diverse set of archival documents contributes to a deep understanding of the educational, cultural and social development of the modern region and stimulates further scientific research into the history of education in the Kirovohrad region. The largest 3 groups of documents related to the funds of Yelisavetgrad Zemstvo Real School, Yelisavetgrad Bonch-Bruevich Commercial School, Yelisavetgrad Second Commercial School, Yelisavetgrad Men's Classical Gymnasium, and M.D. Goslen Private Women's Gymnasium have been determined, including cases with personal documents; with financial and business documents; with educational documentation. The study of the funds of educational institutions of the Kirovohrad region of the 19th - early 20th centuries, stored in the State Archive of the Kirovohrad region, allowed the development of two main approaches to the systematization of documents within individual funds: chronological and thematic. The analysis of the structure of the studied descriptions proved that within one point documents are combined according to the following characteristics: by historical period; by academic and calendar years; documents of the same topic and documents of different topics, combined chronologically. The specified systematization of archival documents creates certain difficulties in information search, since archival documents from different classification groups are placed in one point. It has been proven that archival funds are an important source of information, as they preserve valuable documents that illuminate the development of education in the Kirovohrad region, motivating further scientific research.Item Фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області: історія, склад та структура(Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.Мета дослідження – спираючись на доробок попередників, наявну джерельну базу дослідити історію, склад та структуру фонду Єлисаветградського земського реального училища (ЄЗРУ) в Державному архіві Кіровоградської області. Методологія дослідження спирається на фундаментальні загальнонаукові принципи (об’єктивності, всебічності, комплексності, історизму, детермінізму), що є світоглядним підґрунтям архівознавчої теорії, а також на використання методів – аналізу і синтезу, системного аналізу, історичного методу, методу наукової евристики, методів ідентифікації та класифікації документів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше здійснено у комплексний аналіз складу і структури фонду Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області, що включає справи із документами різних видів: із нормативно-розпорядчу документацією, діловою кореспонденцією, із протоколами засідань, зі звітною документацією, з особовими документами, із навчальною документацією; обґрунтовано історичне значення Єлисаветградського земського реального училища як освітнього закладу регіонального та національного значення, а також розглянуто його роль у формуванні освітньої, соціальної та культурної сфери ХІХ та початку ХХ століття. Висновки. Дослідження історії, складу та структури фонду «Єлисаветградське земське реальне училище» у Державному архіві Кіровоградської області підтверджує його значний інформаційний потенціал. Єлисаветградське земське реальне училище, засноване в 1870 році, було одним із найбільших навчальних закладів того часу. Фонд надає багаті можливості для досліджень в галузі історії освіти, адміністративної практики, а також суспільних і культурних процесів, що мали місце в Україні в контексті історичних змін ХІХ – ХХ століть. Збереження фонду в Державному архіві Кіровоградської області є важливим для збереження історичної спадщини регіону. У аналізованому фонді ЄЗРУ тридцять чотири справи віднесено до категорії особливо цінних, дві – до категорії «унікальна документальна пам’ятка». Таким чином, фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області є багатим джерелом для досліджень у галузі історії освіти, соціальних змін і культурної спадщини України. The purpose of the research is to research the history, composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Zemstvo Real School (ESRU) in the State Archive of the Kirovohrad Region, based on the work of its predecessors and the existing source base. The research methodology is based on fundamental general scientifi c principles (objectivity, comprehensiveness, complexity, historicism, determinism), which is the worldview basis of archival theory, as well as on the use of methods – analysis and synthesis, system analysis, historical method, scientifi c heuristics method, identifi cation methods and classifi cation of documents. The scientific novelty lies in the fact that for the fi rst time a comprehensive analysis of the composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Real School in the State Archives of the Kirovohrad Region was carried out, which includes cases with documents of various types: with normative and administrative documentation, business correspondence, with minutes of meetings, with reporting documentation, with personal documents, with educational documentation; the historical signifi cance of the Yelisavetgrad Zemstvo real school as an educational institution of regional and national importance is substantiated, and its role in the formation of the educational, social and cultural sphere of the 19th and early 20th centuries is also considered. Conclusions. A study of the history, composition and structure of the «Elysavetgrad Zemstvo Real School» fund in the State Archive of the Kirovohrad Region confi rms its signifi cant informational potential. Yelisavetgrad Zemstvo real school, founded in 1870, was one of the largest educational institutions of that time. Th e fund provides rich opportunities for research in the history of education, administrative practice, as well as social and cultural processes that took place in Ukraine in the context of historical changes of the 19th and 20th centuries. Preservation of the fund in the State Archive of the Kirovohrad region is important for the preservation of the historical heritage of the region. Th irty-four cases in the analyzed fund of the EZRU were classified as particularly valuable, two – as a «unique documentary monument». Thus, the fund of Yelisavetgrad real school in the State Archive of Kirovohrad region is a rich source for research in the fi eld of history of education, social changes and cultural heritage of Ukraine.Item Особливості формату та перспективи розвитку цифрової бібліотеки ОУНБ ім. Д. І. Чижевського(ЦНТУ, 2023) Барабаш, В. А.; Barabash, V.У статті досліджено особливості формату та перспективи розвитку цифрової бібліотеки ОУНБ ім. Д. І. Чижевського. Розглянуто поточний стан електронних ресурсів бібліотеки, структуру цифрової бібліотеки, функціональні можливості та технологічні рішення, що використовуються для забезпечення доступу до інформації. Окрема увага приділяється питанням організації цифрових колекцій, їх структурі та змістовному наповненню. The article examines the features of the format and prospects for the development of the digital library of the Ukrainian National University of Ukraine. D. I. Chizhevsky. The current state of the library's electronic resources, the structure of the digital library, functionality and technological solutions used to ensure access to information are considered. Particular attention is paid to the organization of digital collections, their structure and content.Item Сучасні стратегії формування педагогічної майстерності(ЦНТУ, 2024) Барабаш, В. А.Item Рай дуга Григорія Сковороди (до 300-річчя від дня народження)(ЦНТУ, 2023) Барабаш, В. А.; Barabash, V.Гуманістичні ідеї видатного філософа і педагога, утверджуючи принципи людиноцентризму вже триста років наповнюють наші серця мудрістю, світяться Рай Дугою, відкривають таємницю духовної довершеності. The humanistic ideas of the outstanding philosopher and teacher, affirming the principles of human-centeredness, have been filling our hearts with wisdom for three hundred years, shining with the Paradise Rainbow, revealing the secret of spiritual perfection.Item Філософія культури(ЦНТУ, 2023) Стежко, З. В.; Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.Навчальний посібник у рамках заявленої дисципліни знайомить з особливостями філософського осмислення духовної культури, її основними характеристиками та проблемами, співвідношенням традиційної та нетрадиційної, елітарної та масової культури, а також з провідними тенденціями сучасного світового та вітчизняного культурного розвитку. Рекомендований для магістрантів та аспірантів гуманітарних спеціальностей. The study guide within the declared discipline introduces the peculiarities of the philosophical understanding of spiritual culture, its main characteristics and problems, the relationship between traditional and non-traditional, elite and mass culture, as well as the leading trends of modern world and domestic cultural development. Recommended for master's and postgraduate students of humanitarian specialties.Item Методика викладання у вищій школі(ЦНТУ, 2023) Барабаш, В. А.; Римар, С. П.Нові суспільні виклики вимагають модернізації освітньої системи з метою забезпечення високого рівня якості вищої освіти на основі збереження її фундаментальності та відповідності перспективним потребам особистості, суспільства, держави. У сучасних умовах реформування системи освіти України набула актуальності проблема профпідготовки фахівців. Її розв’язання полягає у збереженні та примноженні національних освітніх традицій, відкритості зарубіжному досвіду, втіленні перспективних технологій розвитку, навчання, викладання у ЗВО. У цьому процесі особливої актуальності набувають методика, методи, технології та техніки викладання дисциплін у ВШ. New social challenges require the modernization of the educational system in order to ensure a high level of quality of higher education based on preserving its fundamentality and meeting the prospective needs of the individual, society, and the state. In the modern conditions of reforming the education system of Ukraine, the problem of professional training of specialists has gained relevance. Its solution lies in the preservation and multiplication of national educational traditions, openness to foreign experience, and the implementation of promising technologies for development, training, and teaching in higher education institutions. In this process, methods, methods, technologies and techniques of teaching disciplines in higher education institutions become especially relevant.Item Українська мова. Науковий стиль мовлення (економічний профіль)(ЦНТУ, 2023) Ліпатова, М. В.; Барабаш, В. А.Посібник відповідає чинній навчальній програмі з української мови для іноземних студентів першого року навчання та актуальний діяльнісним підходом до опанування базовою практичною граматикою і лексичним мінімумом. Дібрані вправи, завдання та текстовий матеріал формують мовленнєву компетентність іноземних студентів у комунікаційних ситуаціях за принципами послідовності й наступності. Подано достатню кількість пояснень, пам’яток, зразків виконання завдань, аби навчальний посібник можна було використовувати не тільки для занять в аудиторії, але й вибірково для самостійної роботи іноземців. Пособие соответствует действующей программе по украинскому языку для иностранных студентов первого года обучения и актуально деятельностным подходом к овладению базовой практической грамматикой и лексическим минимумом. Подобранные упражнения, задания и текстовой материал формируют речевую компетентность иностранных студентов в коммуникативных ситуациях в соответствии с принципами последовательности и преемственности. Предложено достаточное количество объяснений, памяток, образцов выполнения заданий, чтобы учебное пособие можно было использовать не только для занятий в аудитории, но и выборочно для самостоятельной работы иностранцев.Item Item Бібліотекознавчі аспекти діяльності Дмитра Багалія (науково-педагогічна спадщина)(ЦНТУ, 2022) Барабаш, В. А.