Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
14 results
Search Results
Item type:Item, Реклама та її інноваційний розвиток з позицій маркетингового менеджменту(ЦНТУ, 2022) Коваль, Л. А.; Жовновач, Р. І.; Романчук, С. А.; Koval, L.; Zhovnovach, R.; Romanchuk, S.На основі аналізу теоретичних джерел розкрито призначення та сутність реклами, її принципи, види реклами. Обґрунтовано роль реклами в реалізації актуальних завдань маркетингового менеджменту. На основі узагальнення наукової думки визначено сутність маркетингового менеджменту. Висвітлено об’єктивність появи та розвитку реклами, а також специфічні особливості розвитку реклами в Україні. Обґрунтовано потребу інноваційного розвитку реклами у XXI столітті. Розкрито сутність термінів «маркетингові інновації», « інноваційний розвиток реклами з позицій маркетингового менеджменту», що полягає передусім у розробці та впровадженні маркетингових інновацій в рекламній діяльності, підпорядкованій цілям та завданням маркетингового менеджменту. Розроблено авторську версію систематизації чинників, які впливають на інноваційний розвиток реклами в системі маркетингового менеджменту. Запропонована схема містить систематизацію чинників впливу на розвиток реклами за низкою ознак: за рівнем впливу (мего-, макро-, мезо-, мікроекономічні чинники); за силою впливу (чинники інтенсивної, помірної, слабкої дії); за характером прояву (чинники прямого і непрямого впливу); за обсягами охоплення споживачів (чинники масштабного, поширеного, обмеженого та вибіркового впливу); за наслідками впливу (чинники негативного і позитивного впливу). За ознакою змістовності чинники, що впливають на інноваційний розвиток реклами, запропоновано об’єднати у такі групи: ринкові, наукові та освітні, економічні, соціальні та демографічні, політичні, організаційні, інноваційні, психологічні, культурні та екологічні. The purpose of the article is to generalize scientific opinion on the essence of advertising and its innovative development in the marketing management system. The essence of advertising, its types and principles are revealed. The essence of marketing management is summarized. The objectivity of the appearance and development of advertising is highlighted. The essence of the term "innovative development of advertising" from the point of view of marketing management is substantiated, which consists primarily in the development and implementation of marketing innovations in advertising activities subordinated to the purposes and problems of marketing management. The author’s version of the systematization of factors that influence the innovative development of advertising in the marketing management system has been developed. The proposed scheme contains a systematization of influencing factors on the development of advertising according to a number of features: by the level of influence; by power of influence; by the nature of the manifestation; by the volume of consumer coverage; by the consequences of the influence. Based on content, the following factors are determined: market, scientific and educational, economic, social and demographic, political, organizational, innovative, psychological, cultural and environmental. The theoretical and applied significance of the development is that it can be used to deepen marketing research and adjust the decisions of marketers and managers in changing market conditions. Trends in the development of advertising in Ukraine are outlined. Attention is focused on accelerating the innovative development of advertising due to the digitalization of the advertising business.Item type:Item, Рекламний менеджмент в Україні та механізм його розвитку в контексті діджиталізації економіки(ЦНТУ, 2022) Коваль, Л. А.; Романчук, С. А.; Бойко, С. В.; Koval, L.; Romanchuk, S.; Boyko, S.Розкрито теоретичну сутність реклами і рекламного менеджменту на основі вивчення та узагальнення наукової думки. Обґрунтовано об’єктивний характер розвитку рекламного менеджменту в сучасній ринковій економіці та якісних змін під впливом діджиталізації економіки, глобальних інноваційних процесів. Визначено чотири етапи у розвитку рекламного менеджменту, які тісно пов’язані як з появою наукових знань про торгівлю, рекламу, маркетинг, так і зі становленням маркетингового менеджменту. Розкрито взаємозв’язок рекламного і маркетингового менеджменту. The purpose of the article is to deepen the essence of advertising management, to determine the factors and mechanism of its development in the context of digitalization of the economy. The theoretical essence of advertising and advertising management is determined based on the study and generalization of scientific opinion. The objective nature of the development of advertising management in the modern market economy is justified on the basis of theoretical analysis.Item type:Item, Маркетингові інформаційні системи та цифрове моделювання в управлінні процесом виведення на ринок нового товару(ЦНТУ, 2021) Гамалій, В. Ф.; Мінько, А. Ю.; Романчук, С. А.; Gamaliy, V.; Minko, A.; Romanchuk, S.Стаття присвячена дослідженню маркетингових інформаційних систем та цифрових моделей управління процесом виведення на ринок нового товару. Для досягнення поставленої мети розглянуті загальні характеристики, принципи та класифікація маркетингових інформаційних систем управління, розкриті основні аспекти цифрового моделювання, етапи та їх характеристика. Розглянуте поняття життєвого циклу та його основні моделі. Проаналізована цифрова модель управління процесом виведення на ринок нового товару та її основні складові. The purpose of the study is to determine the theoretical methods of marketing information and digital systems, as well as the practical application of the digital model of managing the process of launching a new product. The results, in terms of classification, stages, tools, analysis of features and benefits, will identify key aspects of marketing information and digital systems for launching a new product. Today, one of the drivers of market transformation is the development of digital technologies and their implementation in enterprise management processes. The current state of management requires the use of digital modeling methods. Knowledge of the principles and possibilities of modeling, the ability to create, research and apply models in practice are becoming necessary requirements of today. The modeling of new product launch processes has been insufficiently studied. For a detailed study of this topic, theoretical, scientific and methodological approaches to marketing information systems and practical aspects of digital modeling in the process of bringing a new product to market. On the basis of the considered digital systems in the context of management problems the advantages of the decision of administrative problems are revealed, the basic steps of construction and principles of functioning of information systems are defined. On the basis of product life cycle models the theoretical basis of digital systems application is investigated, and with the help of the considered stages of system development and the main advantages of modeling the algorithm of digital model of entering the market of new goods is created and its practical realization is investigated. Special attention should be paid to the classification of information systems by functional feature and level of management and by place in the production cycle when launching a new product on the market. Digitization is becoming more widespread, the use of modern tools in the context of the process of launching a new product helps to control and facilitate the interaction of all stages of this process, thanks to the possibility of improving the quality of products. The detailing of the presented algorithm for different goods and services looks promising.Item type:Item, Формування кадрової стратегії інноваційного підприємства(ЦНТУ, 2018) Коваль, Л. А.; Романчук, С. А.; Koval, L.; Romanchuk, S.В статті запропоновано напрями підвищення інноваційної активності підприємств за рахунок вдосконалення кадрових стратегій. Проаналізовано наявний кадровий потенціал підприємства, проведено діагностику рівня сприйнятливості працівників підприємства до інновацій та оцінка мотивації персоналу до розвитку інноваційної праці, сприятливість персоналу до окремих видів інноваційної праці на промисловому підприємстві. В статье предложены направления повышения инновационной активности предприятий за счет совершенствования кадровых стратегий. Проанализирован имеющийся кадровый потенциал предприятия, проведена диагностика уровня восприимчивости работников предприятия к инновациям и оценка мотивации персонала к развитию инновационного труда, склонность персонала к отдельным видам инновационного труда на промышленном предприятии. Possibilities of manifestation and development of innovative activity of Ukrainian workers are formed both under the influence of the system of external factors (globalization, global informatization, international competition, influence of the global financial crisis, etc.), and under the influence of a combination of various internal factors. Taking into account the specificity of innovation in the process of recruitment and reserve preparation, we consider it necessary to introduce a variety of methods for collecting information and assessments - interviewing, testing, testing, certification (including the application of an assessment of competitiveness); To offer individuals who are applying for a vacancy to provide a resume that gives an idea of labor experience, education, publications, inventions, business qualities, recommendations, etc. It makes sense to use different forms to prepare the reserve of staff: the replacement of managers at the time of holidays, illness, business trips, internships in other units, other organizations, training in courses, seminars, obtaining second education in educational institutions, participation in scientific and practical conferences and other. In the training of personnel it is important to focus on the training of a wide range of specialists who can flexibly use their knowledge for solving related tasks, it is important to conclude contracts for the training of management personnel in the field of innovative management, whose deficit is acutely tangible. In each region there should be close links between innovative enterprises and higher education, and ideas should be considered as the creation of educational, research and innovation complexes, which are united by innovative companies and universities. Consequently, the obstacles in the manifestation of innovation activity of hired workers in many enterprises serve a set of factors associated with the lack of management of innovative personnel activities, the imperfection of the organization of wages and the promotion of innovation content, features of the mentality, low innovation culture of employees, etc.Item type:Item, Унікальна торгова пропозиція, як спосіб активізувати увагу споживача(КНТУ, 2007) Романчук, С. А.; Сколотяна, О. В.У статті розкривається суть активізації уваги споживача за допомогою створення унікальної торгової пропозиції, розглянута методика створення таких пропозицій. Запропоновані оригінальні прийоми їх використання. In the article the essence of activation of attention of user by creation of unique auction suggestion opens up, the method of creation of such suggestions is considered. The offered original receptions of their use.Item type:Item, Вимоги і очікування українських підприємств до спеціалістів з маркетингу(КНТУ, 2007) Романчук, С. А.; Кириченко, О. О.У статті розкривається сутність ситуації, що склалася на ринку попиту фахівців-маркетологів, розглядаються вимоги і очікування українських підприємців до спеціалістів з маркетингу, дано рекомендації щодо підготовки маркетологів у світлі розвитку вимог виробництва. In the article the essence of situation which was folded at the market of specialists-marketing specialists opens up, the requirements and expectations of the Ukrainian employers to the specialists on marketing are considered, touching preparations of marketing specialists in the light of development of trenovaniy production are given to recommendation.Item type:Item, Вибір базових даних для оптимального керування запасами в економіко-організаційних системах з використанням імітаційного моделювання(КНТУ, 2005) Гамалій, В. Ф.; Романчук, С. А.У статті розкривається сутність оптимального керування запасами, виокремлюються об‘єктивні фактори які зумовлюють потребу створення запасів і показуються передумови на користь зменшення запасів матеріальних ресурсів. Виділяються керовані і некеровані параметри розглядаються можливі стратегії керування запасами. In clause the essence of optimum control of stocks is opened, the objective factors creations, determining need of stocks are allocated. The preconditions for the benefit of reduction of stocks of material resources are shown. The controlled and unguided parameters are allocated, the possible strategy of storekeeping are considered.Item type:Item, Логістика розподілу, як засіб підвищення ефективності збутової діяльності підприємства(КНТУ, 2005) Гамалій, В. Ф.; Романчук, С. А.У статті обгрунтовано значимість оптитимізація логістики розподілу. Доведено, що логістичне моделювання процесу збуту готової продукції передбачає використання як функціональних моделей, так і структурних моделей, які передбачають наявність зворотного зв’язку. Підсистема планування та контролю може бути класифікована як управлінська, якщо представити модель розподільчої логістики з точки зору кібернетики. Такий підхід дає змогу ефективно і природно використовувати комп’ютерну техніку і моделювання, що значно поліпшує якісні показники роботи всієї логістичної системи. It is possible to make a conclusion, that logistic the modeling of selling of ready production provides use are functional also of structural models, which provide presence of feedback. The subsystem of planning of the control can be classified as a subsystem of management if to present model distributive logistic from the point of view of cybernetics. Such approach enables to use computer engineering, that considerably will improve qualitative і parameters robots logistic of system.Item type:Item, Прогнозування та оцінка перспектив виробництва сівалок в Україні(КНТУ, 2006) Гамалій, В. Ф.; Романчук, С. А.; Фабріка, І. В.У статті розкривається сутність прогнозування та оцінки перспектив виробництва сівалок в Україні, проведено аналіз ситуації, що склалася в Україні за останні роки, зроблено прогноз розвитку галузі на кілька років вперед. In clause the essence of forecasting and rating of prospects of manufacture of seeders in Ukraine is opened, the analysis of a situation is carried out (spent) which has developed in Ukraine for last years, the forecast of development of branch on some years forward is made.Item type:Item, Передбачені складові високотехнологічного прориву і формування інноваційної економіки(КНТУ, 2008) Коваль, Л. А.; Романчук, С. А.Розглянуто можливість застосування зарубіжного досвіду в управлінні стратегічним розвитком країни. Проаналізовано стан інноваційного розвитку в Україні. Визначено чинники, які впливають на негативну ситуацію в сфері інноваційного розвитку. Переглянуто систему пріоритетів інноваційної діяльності, запропоновані пропозиції щодо здійснення інноваційного прориву в Україні. The considered possibility of the using the foreign experience in management strategic development country. The analyzed condition innovation developments in Ukraine. The certain factors, which influence upon negative situation in sphere innovation developments. Revised system of priorities innovation activity, are given offers for realization innovation breakout in Ukraine.