Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
7 results
Search Results
Item type:Item, Стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку національної та регіональної економік: врахування в принципах бюджетної системи та оподаткування(ЦНТУ, 2021) Шалімов, В. В.; Решетов, В. О.; Мельник, Т. А.; Shalimov, V.; Reshetov, V.; Melnyk, T.Обґрунтовано, що врахування цілей соціально-економічного та інноваційного розвитку не знайшло належне відображення як в принципах бюджетної системи України, так і в принципах оподаткування (основних засадах податкового законодавства). Визначено, що пряма й непряма державна фінансова підтримка та податки, як фіскальні інструменти, мають сприяти стимулюванню економічного розвитку, стимулюванню та активізації інноваційної діяльності, але вибір форм та методів такого стимулювання потребує обґрунтування з урахуванням необхідності досягнення конкретних цілей. На основі аналізу практик створення світового податкового кодексу та світової практики застосування заходів щодо підтримки малих та середніх підприємств в умовах Covid-19 доведено, що поєднання прямої фінансової підтримки із запровадженням інвестиційно-інноваційних податкових кредитів з можливістю чіткого їх податкового адміністрування та контролю є оптимальним механізмом в сучасних умовах. Запропоновані напрями реформування системи місцевого оподаткування в контексті стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку в регіоні. The state does not carry out direct financing of innovation activities of enterprises, but it is possible and appropriate to use indirect methods of financing innovations embodied in budget and tax policies, which requires clear regulation of the relevant principles. The purpose of this article is to study the current practice of taking into account the goals of socio-economic and, first of all, innovative development in the principles of the budget and tax systems of Ukraine and substantiation of approaches to its improvement. It is substantiated that goals of socio-economic and innovative development is not properly reflected in the principles of both the budget system of Ukraine and in the principles of the tax system (basic principles of tax legislation). It is determined that direct and indirect state financial support and taxes as fiscal instruments should help stimulate economic development, stimulate and intensify innovation, but the choice of forms and methods of such stimulation needs to be justified taking into account the need to achieve specific goals. An analysis of the practices of the World Tax Code and the world practice of applying measures to support small and medium enterprises in terms of Covid-19 showed that direct state financial support is preferred in comparison with tax benefits due to clearer procedures of administration and control and further stimulation of development. It is proved that the combination of direct financial support with the using of investment and innovation tax credits with the possibility of their clear tax administration and control is the optimal mechanism in modern conditions. The directions of reforming the system of local taxation in the context of stimulating socio-economic and innovative development in the region are offered. The need to expand the powers of local governments, local authorities and local communities to establish elements of local taxes and fees, develop a mechanism for investment and innovation tax credits and other types of tax benefits that would enhance innovation in the region are substantiated. Due to the author's emphasis on the importance of clear administration and control of financial and tax support, the prospects for further research are the development of economic and mathematical models for evaluating the effectiveness of such systems.Item type:Item, Специфіка функціонування підприємств аграрного сектору у контексті соціально-економічного розвитку України(ЦНТУ, 2020) Поленкова, М. В.; Polenkova, M.В статті обґрунтовано вагому роль сільського господарства в економічній системі України. Виявлено ключові тенденції функціонування підприємств аграрного сектору України. Досліджено динаміку обсягів виробництва сільськогосподарської продукції. Окреслено послідовність застосування методу багатофакторного динамічного регресійного моделювання. В рамках дослідження розраховано вплив функціонування підприємств аграрного сектору на індекс виробництва сільськогосподарської продукції. The article substantiates the important role of agriculture in the economic system of Ukraine. The key tendencies of functioning of the enterprises of the agrarian sector of Ukraine are revealed. The dynamics of agricultural production volumes is studied. The sequence of application of the method of multifactor dynamic regression modeling is outlined. The study calculated the impact of the functioning of agricultural enterprises on the index of agricultural production. Improving the competitiveness of the national agricultural sector involves the sustainable operation of all its interconnected subsystems: agro-industrial production; food markets; sale, distribution and consumption of food; personnel, financial, logistical, technological, informational and scientific support. However, in modern conditions, the functioning of agricultural enterprises is accompanied by a number of problematic aspects, which significantly hinders their long-term development. In the context of European integration there is an objective need to form effective mechanisms to strengthen the competitive position of Ukrainian. The agricultural sector plays a strategic role in the socio-economic development of the country. The increase in agricultural production and the growth of per capita income of the rural population together with industrialization and urbanization lead to an increase in demand for industrial production. According to the results of the calculations based on the balance cross-section regression, the indicators of functioning of agricultural enterprises that have the greatest impact on the index of agricultural production are identified. According to the results of the analysis, the greatest influence among the studied indicators on the index of agricultural production is noted: the volume of production of roots, tubers, crops of vegetables and melons by food farms of all categories; volumes of production of technical crops by enterprises; costs of enterprises for fuel and lubricants. Significant positive impact is also exerted by the area from which enterprises harvested cereals and legumes and the yield of cereals and legumes at enterprises. В статье обоснована важная роль сельского хозяйства в экономической системе Украины. Выявлены ключевые тенденции функционирования предприятий аграрного сектора Украины. Исследована динамика объемов производства сельскохозяйственной продукции. Определены последовательность применения метода многофакторного динамического регрессионного моделирования. В рамках исследования рассчитано влияние функционирования предприятий аграрного сектора на индекс производства сельскохозяйственной продукции.Item type:Item, Управління соціальним захистом населення регіону: сучасний стан та напрями вдосконалення в контексті забезпечення соціально-економічного розвитку регіону(ЦНТУ, 2020) Шалімов, В. В.; Чорноглазов, В. А.; Чорноглазова, Г. В.; Shalimov, V.; Сhornohlazov, V.; Chernohlazova, H.; Шалимов, В. В.; Черноглазов, В. А.; Черноглазова, А. В.Стаття присвячена дослідженню питань реформування державного управління для реалізації державної політики соціального захисту населення регіонів та визначення концептуальних підходів до вдосконалення управління соціальним захистом населення регіонів України з урахуванням принципів соціальної відповідальності. Досліджено динаміку загальних видатків на соціальний захист та їх питому вагу у валовому внутрішньому продукті, місце соціальних допомог та інших трансфертів у загальних доходах населення України. Проаналізовано Концепцію реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей в частині реформування органів державного управління. Доведено, що суб’єкти підприємницької діяльності, органи державного сектору і громадські організації повинні відігравати важливу роль у доповненні та розширенні державних соціальних програм й заходів. Розкрито основні компоненти моделі управління соціального захисту населення регіону на основі налагодженої системи взаємовідносин між бізнес-структурами, органами державного управління та місцевого самоврядування й суспільством, яка дозволить підвищити ефективність та результативність системи соціального захисту країни та регіону. The article is devoted to the research of the public administration reform for the implementation of the state policy of Social Protection of the Region's Population and to the definition of conceptual approaches to improving the management of Social Protection of the Region's Population in Ukraine on the basis of social responsibility. Based on the main provisions of regulations governing the implementation of state policy of social protection in Ukraine, the analysis of recent studies and publications it has been found that in the condition of market turbulence and economic crisis, a rational architecture of social protection is of paramount importance. The necessity of using foreign experience in the process of improving and reforming the social protection system of Ukraine is substantiated. It is proved that since the basis for building an efficient economy is based on human resources, it is necessary to develop the labor market by supporting the development of both large and small and medium enterprises. The efforts to build a model that would meet the conditions of a socially oriented economy and the effective implementation of the government's "Concept for the implementation of state policy on social protection and protection of children's rights" is an important step in improving the mechanism of social protection. The new model of governance in this area should provide a combination of centralization and decentralization of powers for social protection and protection of children's rights in order to create and develop a full living environment for citizens and meet their social protection needs, which is important in financial decentralization. At the same time, the modern model of social protection management should be based on the recognition of business structures, public sector bodies, or business as an integral subject element, the role of which is determined by the introduction and implementation of social responsibility, charity, philanthropy and more. Prospects for further research are to identify effective mechanisms for open surveys of business and society in the context of defining "common values" in order to develop proposals for the formation of regional and state social protection programs and ways to implement them. Статья посвящена исследованию вопросов реформирования государственного управления для реализации государственной политики социальной защиты населения регионов и определения концептуальных подходов к совершенствованию управления социальной защитой населения регионов Украины с учетом принципов социальной ответственности. Исследована динамика общих расходов на социальную защиту и их удельный вес в валовом внутреннем продукте, место социальной помощи и других трансфертов в общих доходах населения Украины. Проанализирована Концепция реализации государственной политики по социальной защите населения и защите прав детей в части реформирования органов государственного управления. Доказано, что субъекты предпринимательской деятельности, органы государственного сектора и общественные организации должны играть важную роль в дополнении и расширении государственных социальных программ и мероприятий. Раскрыты основные компоненты модели управления социальной защиты населения региона на основе налаженной системы взаимоотношений между бизнес-структурами, органами государственного управления и местного самоуправления и обществом, которая позволит повысить эффективность и результативность системы социальной защиты страны и региона.Item type:Item, Особливості застосування smart-підходу під час розробки стратегій соціально-економічного розвитку територій(ЦНТУ, 2019) Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Левченко, А. Н.; Levchenko, O.; Tkachuk, O.У статті досліджено особливості застосування smart-підходу під час розробки стратегій соціально-економічного розвитку територій з урахуванням вітчизняного та світового досвіду. Наведено характеристику принципів стратегічного планування соціально-економічного розвитку територій. Ідентифіковано підходи до інтерпретації етапів стратегічного планування соціально-економічного розвитку територій. Визначено особливості застосування smart-спеціалізацій в процесі розроблення регіональних стратегій розвитку. Наведено етапи здійснення стратегічної екологічної оцінки як одного з обов’язкових елементів в процесі розробки регіональних стратегій розвитку. Систематизовано методичний інструментарій розробки стратегій соціально-економічного розвитку територій. Обґрунтовано напрями вдосконалення стратегічного планування в умовах сучасних реалій. The paper is devoted to the substantiation of the peculiarities of smart-approach using in the development of strategies for socio-economic development of territories, taking into account domestic and international experience. Strategic planning at the local level allows a better understanding of the competitive advantages of the territory, identify weaknesses and ways to minimize the negative impact of internal and external factors, focus on the development of those aspects of activities that can accelerate innovation in all spheres of economy and society. The purpose of the research is to identify features, stages and comparative analysis of methodological tools of developing strategies for socio-economic development of territories and substantiate proposals for improving the process of strategic planning, taking into account international experience and domestic realities. The characteristics of the principles of strategic planning of socio-economic development of territories are given. The approaches to the interpretation of the stages of strategic planning of socio-economic development of territories are identified. The expediency of ensuring horizontal and vertical integration of regional development is stated. It was marked out, that the dominant features of the process of developing regional development strategies at present stage are: integration, smartization, environmental friendliness, resource efficiency.Item type:Item, Аналіз перешкод у збереженні та розвитку трудового потенціалу підприємств в контексті поглиблення євроінтеграційних процесів в Україні(ЦНТУ, 2019) Бугаєва, М. В.; Buhaieva, М.У статті висвітлений вплив євроінтеграційних процесів, а також внутрішніх чинників на формування, розвиток та збереження трудового потенціалу України? в цілому, і Кіровоградської області, зокрема, а також підприємств регіону. Визначені сучасні деструктивні процеси і недоліки у формуванні, збереженні та розвитку трудового потенціалу України в контексті поглиблення євроінтеграційних процесів. Здійснений пошук прийнятних шляхів розв’язання цих проблем на рівні підприємств, регіону та країни в цілому. Запропоновано комплексний механізм збереження і розвитку трудового потенціалу підприємства в умовах євроінтеграції. Qualitative changes in the economy of the regions of Ukraine and the welfare of the population can not be achieved without the purposeful and effective attraction of labor resources, creation of favorable conditions for productive labor, social protection of workers, their educational and professional development during their working life. However, along with the deepening of European integration processes in Ukraine, that have their positive and negative consequences for the processes of preserving and developing the labor potential of the country, inconsistency of market reforms, the economic crisis, decline in production, unemployment combined with the intensification of migration processes as a result of the annexation of the Crimea and hostilities Russia in the East, a significant decrease in the level and quality of life of the population in the regions and the country as a whole. As a result of deepening of European integration processes and internal influential factors on the formation, development and preservation of labor potential, not only quantitative reduction of labor resources in the vast majority of sectors of the national economy of Ukraine, but also deterioration of their quality, deepening the discrepancy between volumes and the structure of supply and demand labor force in regional labor markets, inefficient and inefficient use of labor potential of enterprises. The purpose of the study is to identify the current key obstacles in preserving and developing the labor potential of enterprises in the context of deepening of European integration processes taking into account national influential factors and finding acceptable ways of solving this problem at the level of enterprises, regions and the country as a whole, in particular, to develop a comprehensive mechanism of preservation and development of labor potential of the enterprise in the conditions of European integration.Item type:Item, Вплив інституційного середовища на креативний розвиток економіки регіону(КНТУ, 2013) Шапошников, К. С.; Shaposhnykov, К.В статті обгрунтовано роль інституціного середовища у креативному розвитку економіки регіону. Доведено, що інституційне середовище, котре забезпечує постійний пошук і реалізацію нових можливостей у регіональному розвитку, взаємодія всіх учасників даного процесу, стимулювання і підтримку обміну ідеями між ними, сприяє створенню конкурентоспроможності регіону та реалізації інтересів регіональної спільноти. Сформульовано подальші напрями наукового пошуку в цій сфері, Purpose of the article is to study the influence of the institutional environment for the creative development of the regional economy. It is proved that the institutional environment, which provides a constant search for and implementation of new opportunities in regional development, the interaction of all stakeholders in the process, encourage and support the exchange of ideas between them, helps to create the region's competitiveness and promote the interests of the regional community. Formulate future directions of scientific research in this field. Thus, the institutional environment, promotes creativity in the region - it is the norms, principles, values, and compliance mechanisms are contributing to the generation of new ideas and opportunities in regional development. The creation of an institutional environment help of consultants, regional management bodies, the use of the creative potential of people in economic, social and cultural issues.Item type:Item, Аналіз сучасного стану трудоресурсного забезпечення Кіровоградського регіону в контексті реалізації стратегії соціально-економічного та інноваційного розвитку регіональної економіки(КНТУ, 2015) Бугайова, М. В.; Златопольська, А. С.; Bugaeva, Maria; Zlatopolska, AnastasiiaУ статті здійснено аналіз сучасного стану трудоресурсного забезпечення Кіровоградського регіону та виявлені основні перешкоди у формуванні та розвитку трудових ресурсів в контексті реалізації стратегії соціально-економічного та інноваційного розвитку регіональної економіки. Проаналізовані основні соціально-економічні та демографічні фактори впливу на процес формування трудоресурсного забезпечення регіону. Виявлені резерви покращення стану трудоресурсного забезпечення, що в подальшому сприятиме підвищенню рівня життя населення та забезпечить соціально-економічне та інноваційне зростання регіону. Global trends in the development of innovative economy recognize the dominant role of the education in social and economic progress, in formation of quality labor resource providing, development of innovative component of labor potential. The aim of the paper is the determination the current state of labor resource providing of Kirovograd region and identification the main obstacles to the formation and development of labor resources in the context of the implementation of socio-economic and innovative development of the regional economy. Today the formation and development of effective labor potential is caused by the need to transition on the innovative type of economic development and its regions The demands on formation, development and management of labor potential of the country and its regions are increasing in modern economic conditions in Ukraine. The strategy of socio-economic and innovative development of the regional economy, which is based on high-tech, knowledge-intensive production, requires above all more efficient development and use of labor resources, intellectualization of labor potential. Unfortunately, in Ukraine there are more problems with reproduction and formation of labor resources, thus solving the problem of labor resource providing at the regional level is quite timely because its solution will be one of the important factors of socio-economic and innovative growth in Ukraine. The basic socio-economic and demographic factors of influence on the process of labor resource providing of the region were analyzed in the article. The provisions of improvement of labor resource provision were found and it will increase the standard of living and ensure socio-economic and innovative growth in the region. The formation adequate and timely state and regional policy for more effective use of available labor resource can improve the state labor resource providing in the future.