Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item Дизайн-мислення, як нова парадигма розвитку стартапу(ЦНТУ, 2021) Ткаченко, А. М.; Плинокос, Д. Д.; Tkachenko, A.; Plinokos, D.В статті досліджені умови та особливості формування ідеї для розроблення сучасного продукту, нової технології або нового вектору розвитку підпрємницької діяльності на платформі дизайн-мислення. Доведено, що реалізація бізнес ідей створює для суб’єктів підприємництва додаткові можливості. Цей процес починається з конкретної проблеми – завдання для дизайн мислення. Вирішення цієї задачі дозволить задовільнити потреби споживачів, вирішити їх проблему та створити новий, унікальний продукт, що користується попитом. Розвиток стартапів, бізнес організацій, роботи підприємств за таким принципом надасть значні переваги та дозволить бути більш успішними та конкурентоздатними. The article examines the conditions and features of the formation of an idea for the development of a modern product, modern technology or a new vector of development of entrepreneurial activity on the platform of design thinking. This category - design thinking should become one of the main areas of business development, startups and creating a comfortable environment not only in business but also in the organization of public programs and decisions, the organization of municipal economy, as well as management at the state level. Any startup begins with the formation of the idea. It should not be just an idea, but the idea that can change the world, change people's lives for the better. A mandatory condition for the development of the country's economic system is the development of the entrepreneurship. During the political reorientation of our country, changes in the economy are taking place primarily through the introduction of new ideas. Based on the existing issues of business organization, entrepreneurship development and especially the creation of startup projects in Ukraine, requires clarification of the peculiarities of the development of startups based on a new approach - design thinking. Requires research and further clarification of the application of design thinking in the work of enterprises, the use of innovative approaches to the organization of both new forms of business and the improvement of existing relationships and business processes. The purpose of the article is to study the conditions and features of the formation of the idea for the development of a modern product, modern technology or a new vector of business development on the platform of design thinking. Of course, these changes require the promotion of more competitive products created using innovative approaches, there is the implementation of a startup. Many methods can be used to understand the real problem and its causes. It is worth to analyze the problem. The analysis of the problem better provides understanding of the problem before starting work with it. Even at the stage of the problem formulation, may arise a lot of questions connecting with people perception, misunderstanding, and vision of its solutions. A fundamentally new approach of solving the problem is the design thinking. The design thinking is a method of creating products and services that are focused on the person. It is the process when researchers try to understand the consumer problems, to make assumptions and to check them, to change the problem statement and try to find alternative strategies and solutions. The design thinking basis is the empathy and the ability to form schematic images in the imagination to further identify patterns and generate ideas with emotional and functional content. Empathy is a broad concept that refers to a person's cognitive and emotional reactions to another's experience. The empathy benefits to build and rebuild relationships. On the other hand, through support we acquire the skills of better regulation of personal emotions, especially using such useful and valuable experiense in stressful circumstances. This determines another property of empathy - it promotes the development of healthier and more meaningful behavior. Implementing business ideas creates additional opportunities for businesses. This process begins with a specific problem - a task for design thinking. This task must be accessible, understandable and feasible. Solving this problem will meet the needs of consumers, solve their problem, and create a new, unique product that is in demand. The development of startups, business organizations, the work of enterprises on this principle will provide significant benefits, and will be more successful and competitive.Item Розвиток людського потенціалу в університетських бізнес-інкубаторах(ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Москаленко, А. О.; Москаленко, А. А.; Plynokos, D.; Moskalenko, A.В статті досліджується розвиток людського та інтелектуального потенціалу в середовищі бізнес-інкубаторів, які діють на базі вищих навчальних закладів. Розглянуто сутність поняття “бізнес-інкубатор” та його розвиток в системі національної економіки. Розкрито основну модель взаємодії університетів, бізнес-середовищ (інкубаторів) та держави. Проаналізовано основні тенденції зміни кількості студентів закладів вищої освіти та виявлено основні причини даної тенденції. Розглянуто тенденції та процеси розвитку бізнес-інкубаторів в системі закладів вищої освіти. В статье исследуется развитие человеческого и интеллектуального потенциала в среде бизнес-инкубаторов, которые действуют на базе высших учебных заведений. Рассмотрена сущность понятия "бизнес-инкубатор" и его развитие в системе национальной экономики. Раскрыта основная модель взаимодействия университетов, бизнес-среды (инкубаторов) и государства. Проанализированы основные тенденции изменения количества студентов высших учебных заведений и выявлены основные причины данной тенденции. Рассмотрены тенденции и процессы развития бизнес-инкубаторов в системе учреждений высшего образования. The main purpose of this article is to do a research of the development of human potential in a business incubator environment based on the universities. The processes of interaction between universities, business and the state are considered in the article. The tendency of changing the number of students of the universities as the basis for the formation of human potential was investigated. The development of an innovative national economy takes place in close connection with the development of scientific and technical activities in the universities. These types of cooperation are presented as the forms of internships, training on the enterprise basis in Ukraine. However, this interaction can also be executed at the university-business-state level. The main purpose and the basis of this model is that the university acts as a core of innovation in a modern society, which works closely with business processes. Thus, the state receives a qualitatively formed human potential, which has developed fundamentally within business incubators. However, there is a decrease in the number of students of university around the whole country. The main reasons of this are that most of the future students are going to enter the universities in the EU, and most of them plan to stay there to work. This situation can be greatly improved by involving business representatives in the scientific and educational processes through the creation and operation of business incubators as an important and indispensable provider of quality human potential. It was found out that the development of business incubators is an integral part and one of the main components of the innovative development of the national economy. The interaction of universities, business and the state is the key to the rapid development of the state’s human potential. The business incubator as an intermediary between universities and the state is a significant structural unit for the development of scientific and educational researches, getting new knowledge and experience of cooperation with enterprises. There are all the favorable conditions for the development and improvement of the own potential of each of its participants within this business environment, forming the overall indicator of human development of the state.Item Академічна мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти(ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Коваленко, М. А.; Plynokos, D.; Kovalenko, M.У статті досліджуються процеси академічної мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти. Розглянуто сутність поняття «конкурентоспроможність системи вищої освіти» та особливості визначення рівня конкурентоспроможності системи освіти. Досліджено основні тенденції залучення іноземних студентів. Проаналізовано стан та тенденції академічної мобільності українських студентів. Досліджено основні перешкоди та перспективи розвитку міграційних процесів серед українських студентів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. В статье исследуются процессы академической мобильности в контексте повышения конкурентоспособности системы высшего образования. Рассмотрены сущность понятия «конкурентоспособность системы высшего образования» и особенности определения уровня конкурентоспособности системы образования. Исследованы основные тенденции привлечения иностранных студентов. Проанализировано состояние и тенденции академической мобильности украинских студентов. Исследованы основные препятствия и перспективы развития миграционных процессов среди украинских студентов с целью повышения конкурентоспособности отечественной системы высшего образования. The purpose of the article is to study the processes of academic mobility in the context of increasing the competitiveness of the higher education system. The article considers the essence of the concept of "competitiveness of the system of higher education" and features of determining the level of competitiveness of the education system. The main tendencies of attraction of foreign students are studied. The state and trends of academic mobility of Ukrainian students are analyzed. The main obstacles and perspectives of the development of migration processes among Ukrainian students are studied in order to increase the competitiveness of the national system of higher education. The number of foreign students in Ukraine remains at a rather low level - 3.3%, while in the OECD countries in 2015, international students accounted for an average of 8%.Despite the apparent high level of interest in studying abroad among Ukrainian students, the share of those who participate in academic mobility is rather low. The most common obstacles to studying abroad include additional financial costs associated with staying abroad; insufficient knowledge of a foreign language; divorce with family and relatives; problems with the rules of access to the chosen country (obtaining a visa, etc.); the difficulties associated with integration into the domestic education system. It should be noted that, as a rule, in Ukraine, for the most part, students came from post-Soviet countries, but their share in the structure of foreign students is decreasing. If in 2015, 44.62% of this category of foreign students was noted, then in 2017 they amounted to 29.47%. At the same time, there is an increase in the number of foreign students from Africa, in particular Nigeria and Morocco. The high rates of growth of the number of Ukrainian students who choose foreign higher educational establishments for studying and the lower level of attraction of foreign students in comparison with developed countries testify to the need to increase the competitiveness of the domestic higher education system. It is determined that the current conditions of development of the global educational services market for quality of education become particularly complex, should ensure the rapid reaction of educational systems to changing conditions, especially through the development of academic mobility, which will ensure a high level of competitiveness of the national higher education system.Item Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи(КНТУ, 2016) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Plynokos, Dmytro; Kovalenko, MarharytaУ статті досліджуються теоретичні підходи до визначення поняття «неформальна освіта», наведено різні дефініції, а також розглянуто особливості та детермінуючі риси неформальної освіти, як чинника інноваційних перетворень у суспільстві. Виокремлене електронне навчання як різновид неформального навчання в системі неформальної освіти. Визначено, що подальше дослідження неформальної освіти дасть можливість використовувати її з метою прискорення переходу України до інноваційно орієнтованої економічної моделі та забезпечить сталий розвиток національної економіки. The aim of article is the researching and generalization of theoretical approaches to the definition of “non-formal education” and its essence. Non-formal education is an important part of “lifelong learning“concept. Thereby it attracts attention of international organizations, international and domestic scientists. Non-formal education definition means the process of individual acquiring of knowledge and skills out of formal educational system. Non-formal education has some specific features – it is organized, planned, supported and as a rule doesn’t qualify, etc. It should be noted that non-formal education development is closely connected with innovational model of society development forming. Only complex system, which combines different forms of training, can ensure acquiring experts knowledge and qualification. Further investigation and development of non-formal education as well as its integration in formal education will allow Ukraine the opportunity to increase the efficiency of national economy under conditions to innovational model development transfer.Item Тенденції розвитку діяльності з надання освітніх послуг іноземним громадянам у ВНЗ України(КНТУ, 2010) Плинокос, Д. Д.; Plynokos, D.В роботі досліджено сучасний стан та тенденції розвитку ринку освітніх послуг для іноземних громадян. Визначено основні країни-постачальники студентів в Україну, перспективи розвитку співробітництва з деякими регіонами світу та окремими країнами. Розроблено науково-практичні рекомендації стосовно активізації діяльності держави та вітчизняних вищих навчальних закладів у сфері надання освітніх послуг іноземним громадянам. In this research the current status and trends in the education market for foreign citizens are investigated. The main countries supplying students in Ukraine and prospects of co-operation with some world regions and countries are identified. The scientific and practical recommendations for activity activation of our government and domestic higher educational establishments in the field of educational services providing to the foreign citizens are suggested.