Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Система аналізу та управління ризиками в контексті забезпечення митної безпеки України
    (ЦНТУ, 2019) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Джумурат, О. В.; Туржанский, В. А.; Несторишен, И. В.; Джумурат, О. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.; Dzhumurat, O.
    У статті досліджено теоретичні підходи та нормативно-правові засади функціонування системи аналізу та управління ризиками в контексті забезпечення митної безпеки України. Визначено основні підходи до категорій «ризик», «митний ризик», «митна безпека»; встановлено основні елементи та базові принципи системи управління ризиками в контексті забезпечення митної безпеки України. Обґрунтовано, що особливої актуальності набувають інструменти націлювання на ризики, які належать до інтелектуальних механізмів митного контролю та дозволяють виявляти та здійснювати моніторинг партій товарів з високим ступенем ризику. В статье исследованы теоретические подходы и нормативно-правовые основы функционирования системы анализа и управления рисками в контексте обеспечения таможенной безопасности Украины. Определены основные подходы к категориям «риск», «таможенный риск», «таможенная безопасность»; установлены основные элементы и базовые принципы системы управления рисками в контексте обеспечения таможенной безопасности Украины. Обосновано, что особую актуальность приобретают инструменты таргетинга риски, которые принадлежат к интеллектуальным механизмов таможенного контроля и позволяют выявлять и осуществлять мониторинг партий товаров с высокой степенью риска. The article explores theoretical approaches and normative legal bases of functioning of the system of risk analysis and management in the context of ensuring the customs security of Ukraine. The basic approaches to the categories "risk", "customs risk", "customs security" are defined. Based on the analysis of the definition of the concept of "customs risk" in international law and the scientific literature, it can be concluded that it should be interpreted as the probability of non-compliance or violation of the rules of domestic customs legislation and the procedure of conducting foreign trade operations by economic entities, which leads to the occurrence of customs damage . Customs regulations aimed at ensuring streamlining of the practical application of the risk analysis and management system are investigated. It also defines the expanded conceptual and categorical apparatus of customs risk management, the corresponding accompanying classifiers of forms of customs control, violations, areas of risk, etc., specifies the features of actions of officials of customs authorities in the application of automatic risk analysis and management system, as well as the procedure for development, formalization, testing, implementing and monitoring the effectiveness of risk profiles. It is established that the analysis process is carried out in two main stages: 1) risk assessment for each risk profile; 2) determination of the list of forms of control as a whole for customs declarations. Establishing an effective risk management system involves the introduction of a range of measures, including: mandatory prior notification by carriers; expanding the use of electronic declaration; construction of an institute of authorized economic operator; shifting the emphasis of fiscal risk control, including customs value, to the stage after completion of customs clearance; introduction of advanced information and technical solutions in the field of customs control, including automated production of goods.
  • Item
    Світовий досвід функціонування таргетинг-центрів в контексті забезпечення митної безпеки
    (ЦНТУ, 2018) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Туржанский, В. А.; Несторишен, И. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.
    У статті досліджено зарубіжний досвід функціонування центрів таргетингу при здійсненні митного контролю з метою забезпечення митної безпеки. Визначено сутність таргетингу, основні типи завдань таргетинг-центрів та можливість їх впровадження в діяльність ДФС України. Встановлено, що таргетинг є сучасним інструментом митного контролю, який створює передумови для оперативного опрацювання великих об’ємів інформації щодо вантажів, пасажирів та транспортних засобів, які переміщуються через митні кордони країн, а також дозволяє відійти від практики інтуїтивного вибіркового обрання об’єкта поглибленого огляду. В статье исследован зарубежный опыт функционирования центров таргетинга при осуществлении таможенного контроля с целью обеспечения таможенной безопасности. Определена сущность таргетинга, основные типы задач таргетинг-центров и возможность их внедрения в деятельность ДФС Украины. Установлено, что таргетинг является современным инструментом таможенного контроля, создает предпосылки для оперативной обработки больших объемов информации по грузам, пассажиров и транспортных средств, перемещаемых через таможенные границы стран, а также позволяет отойти от практики интуитивного выборочного избрания объекта углубленного осмотра. In the conditions of the formation of an integrated system for the implementation of the state customs business, the issue of securing the implementation of international trade becomes especially urgent. Realization of this task is possible only with the use of modern customs control instruments and the formation of an adequate customs information environment through the use of prior information. At the same time, targeting, based on the use of risk profiles and other information and enforcement measures, for the selection of passengers, vehicles and goods requiring additional inspection, is increasingly popular. The article investigates the foreign experience of the operation of targeting centers in the implementation of customs control in order to ensure customs security. The essence of targeting, main types of tasks of the target-centers and the possibility of their introduction into the activity of the State fiscal service of Ukraine are determined. It has been established that targeting is a modern tool for customs control, which creates the preconditions for the rapid processing of large volumes of information on goods, passengers and vehicles moving through the customs borders of the countries, and also allows to depart from the practice of intuitive selective selection of in-depth inspection object. Targeting centers provide better risk assessment capabilities across the entire range of border and customs functions, management and integration of information databases, coordination of intelligence and operational activities, and contributes to the overall effective implementation of the concept of integrated border management. The reasons for their creation in each country are different; they do not have a clear set of functions. Targeting Centers have made it possible to improve: management and data synthesis; application of the approach to the assessment and definition of objects for verification, which is coordinated at the national level; coordination of activities for the collection of operational data and operational activities; as well as the possibility of integrated border risk management across the entire border sector. The authors study the peculiarities of the operation of targeting centers in Canada, Finland, New Zealand, Germany, USA, China, Brazil and Australia. Overall, the analysis of the functioning of the targeting centers has led to the conclusion that they provide countries with additional benefits by improving the management and synthesis of information; more effective use of the approach to risk assessment and definition of facilities for national-level coordinated verification; the expansion of the link between activity for the collection of operational data and operational activities; and a more coordinated approach to border risks and more effective achievement of national boundary management objectives. Thus, the functioning of targeting centers intensifies the effect of interagency interaction, in particular, in the implementation of the state customs business and raises national security to a much higher level of protection of the economic interests of the country. It is established that the introduction of the latest information risk-oriented tools taking into account the foreign experience of the operation of the targeting centers can bring Ukraine closer to the best practice in customs procedures in the context of their simplification and customs security.
  • Item
    Профілювання митних ризиків в системі забезпечення митної безпеки України
    (ЦНТУ, 2018) Несторишен, І. В.; Туржанський, В. А.; Несторишен, И. В.; Туржанский, В. А.; Nestoryshen, I.; Turzhanskyi, V.
    У статті проаналізовано сучасні тенденції здійснення митного контролю шляхом застосування ризикоорієнтованих інструментів митного контролю. Зазначено, що згідно вітчизняного законодавства форми та обсяги контролю обираються митницями на підставі результатів застосування системи управління ризиками. Досліджено сучасне нормативне забезпечення функціонування системи аналізу та управління митними ризиками. Проаналізовано етапи розроблення профілів митного ризику, алгоритм їх розроблення, а також процес їх формалізації відповідно до чинного законодавства. В статье проанализированы современные тенденции осуществления таможенного контроля путем применения рискоориентированных инструментов таможенного контроля. Отмечено, что согласно отечественному законодательству, формы и объемы контроля избираются таможнями на основании результатов применения системы управления рисками. Исследовано современное нормативное обеспечение функционирования системы анализа и управления таможенными рисками. Проанализированы этапы разработки профилей таможенного риска, алгоритм их разработки, а также процесс их формализации в соответствии с действующим законодательством. Integration of Ukraine into the world economy envisages the improvement of the control system during the movement of goods across the customs border. Topical issue features the implementation of control activities by public authorities in the context of the production model to ensure a balance between promoting economic operators of foreign trade and customs security software. Solving this problem involves the development of measures aimed at significantly simplifying customs formalities connected with the movement of goods across borders and customs declarations, optimization of control procedures carried out by the customs authorities under conditions of maximum detection and neutralization of threats and dangers of foreign economic nature. The automated system of analysis and management of customs risks is the determining place in this system of relations. The article analyzes the current trends of customs control through the use of risk-oriented instruments of customs control. In addition, the modern normative provision of the functioning of the system of analysis and management of customs risks is investigated. It is noted that according to the domestic legislation forms and volumes of control are selected by customs on the basis of the results of application of the risk management system. Implementation by SFS (their departments) analysis, detection and risk assessment, including information technology, to determine the form and scope of customs control include: identifying conditions and factors affecting the occurrence of risks; definition of areas of risk; definition of risk indicators; assessment of the probability of occurrence of risks and possible harm in case of their manifestation. It has been determined that risk management for determining the forms and volumes of customs control is carried out at strategic, tactical and operational levels. Income and fee bodies use such risk management tools as risk profiles; orientation; risk indicators; methodical recommendations for the work of customs officials on the analysis, identification and risk assessment; random selection for determining the forms and scope of customs control. One of the steps in developing and implementing a risk management system is the development of risk profiles, which are the means by which customs authorities use risk management in practice. Today, the main instrument used by the income and charges for system analysis of foreign trade operations are ACCS "Inspector", which includes Automated system of analysis and management of customs risks and specialized software and information systems that are part of the Single Automated Information System and provide event monitoring the delivery of goods to customs destination, customs value and classification of goods, etc. The said software is widely used, and for other tasks such as analysis of foreign trade operations during customs audits, on-line monitoring of goods in respect of which triggered some risk profiles, preparing statistical reports, control over certain operations, the sample data for user-defined parameters using advanced reporting tools and more. The authors analyze the stages of development of customs risk profiles, algorithm for their development, as well as the process of their formalization in accordance with the current legislation. Further improvement of the risk management system requires both the development of the general legal framework and the formation of regulatory support at the level of customs. In particular, the topical issues of streamlining of the right regulation of risk management are the further use by customs of the automated system of customs clearance from regional algorithms of automated analysis and risk assessment under customs declarations.
  • Item
    Застосування інструментів COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора в контексті надання спрощень економічним операторам
    (ЦНТУ, 2017) Туржанський, В. А.; Несторишен, І. В.; Turzhanskyi, V.; Nestoryshen, I.
    У статті описані підходи до запровадження інституту уповноваженого економічного оператора визначені Керівництвом The AEO Compact Model. Деталізуються етапи порівняння ризиків у COMPACT-моделі для уповноваженого економічного оператора та прийняття рішень за результатами даного порівняння. Пропонуються напрями імплементації європейської практики запровадження інституту уповноваженого економічного оператора основаної на The AEO Compact Model у вітчизняне митне законодавство. The article deals with the use of tools The AEO COMPACT (Compliance Partnership Customs and Trade) Model in the context simplifications of economic operators. The COMPACT framework is a methodology to perform such an assessment. Not only on a national level, but also on an international level, when more countries are involved. It is a flexible tool that can be used not just in the protection of the fiscal interests of a Member State or the Community, but also in the protection of the non-fiscal interests such as the protection of the external frontier of the Community (e.g. Supply Chain Security and Anti Smuggling). Integrated parts of the AEO COMPACT Model are the Risk Mapping method described in this document and the guidelines on standards and criteria. The economic operator applying for AEO status shall implement, in conformance with its business model and risk analysis, the systems, the procedures, conditions and requirements established in the Community Customs Code and the guidelines on standards and criteria. Customs and the economic operator shall work cooperatively toward realizing the commitment of the applicant in the risk assessment work outlined in this document. The customs authorities must audit that the applicant satisfies the requirements relevant for it's business and established in the Community Customs Code. The assessment of the operator’s risks is the cornerstone of the COMPACT framework. This assessment can be done by using the risk mapping method. Within the business community the risk mapping method is used to a great extent. Also the Customs can benefit by developing the risk mapping method to be used as a systematic method to the assessment and judgement of risks. Furthermore, a systematic approach is also needed to determine in what way a certified operator should be controlled and evaluated afterwards. The method is meant to prioritise risks by evaluating the likelihood and impact risks will have on the Customs’ objectives. It is a method that structures and supports the weighing and judging of risks. By using the risk mapping approach together with measures expressed in the COMPACT framework you will have a structured approach aimed at risk identification, risk assessment, control approach and the evaluation for continuous improvements. The risk mapping process originally consists of five basic steps: Step 1. Understanding the business (of an operator); Step 2. Clarify the customs’ objectives; Step 3. Identify risks (which risks might influence the customs’ objectives); Step 4. Assess risks (which risks are the most significant); Step 5. Respond to risks; what to do about the (remaining) risks. Proposed areas of implementation of European practices introduction of authorized economic operator, based on the AEO COMPACT Model, to the national customs legislation.
  • Item
    Методика проведення органами доходів і зборів поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання
    (КНТУ, 2016) Туржанський, В. А.; Приходченко, Д. Є.; Жиленко, В. В.; Turzhanskyi, V.; Prykhodchenko, D.; Zhylenko, V.
    У статті відображена методика проведення органами доходів і зборів аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи. Деталізуються етапи поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання. The article is devoted to developing of methodics of in-depth analysis of foreign business entities to comply with the laws of Ukraine on state customs. This methodic is proposed for use by officials of the State Fiscal Service of Ukraine within its authority. The technique includes methods and tools for analysis of foreign trade operations based on information available to the authorities of income and fees, including previous customs information that can be obtained from the customs of other countries. Methodology depth analysis includes the following steps: determining the scope of possible risks and negative trends; the selection of analysis; processing information sources relating to the chosen object of analysis; determine the variables that directly and / or indirectly affect the object of analysis; construction of possible scenarios violation of the law of Ukraine State customs; choice of instruments to test the scenario constructed violation of the law of Ukraine State customs; The direct analysis; summarizing the results of the analysis; measures for response analysis. The technique of in-depth analysis of foreign business entities have applied nature and approved by officials SFS Ukraine.
  • Item
    Особливості функціонування інституту уповноваженого економічного оператора в ЄС
    (КНТУ, 2016) Туржанський, В. А.; Хома, Д. М.; Turzhanskyi, Vitalіi; Khoma, Dmytro
    У статті розкрито особливості функціонування інституту уповноваженого економічного оператора відповідно до Рамкових стандартів безпеки та спрощення міжнародної торгівлі ВМО і законодавства ЄС. Досліджено типи сертифікатів, критерії надання статусу, порядку призупинення та анулювання сертифікатів уповноваженого економічного оператора відповідно до європейського законодавства та імплементації його положень у вітчизняне митне законодавство України. The article substantiates the need for the emergence institution authorized economic operator in accordance with the SAFE Framework of Standards. Established that Customs administrations use SAFE Framework of Standards to develop their own programs authorized economic operators. The features of the institute of authorized economic operator in accordance with European legislation, EU Customs Code (Regulation EU 952/2013), Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2447, Commission Delegated Regulation (EU) 2015/2446, Compendium of AEO programs, 2015. Analyzed obligations of economic operators who apply for status AEO in the international supply chain. Advantages and disadvantages AEO institute for economic operators and customs administrations; criteria for certification AEO; duration of the procedures for obtaining the certificate AEO in the EU. The authors also underline the actuality of the topic connected with some ambiguity in the Customs legislation and difficulties with getting AEO status. In conclusion focuses on the need for the bill "On amendments to the Customs Code of Ukraine (concerning the authorized economic operator and simplification of customs formalities)" to introduction of European customs legislation concerning authorized economic operator to the national.
  • Item
    Спрощення митних процедур відповідно до Рамкових стандартів ВМО
    (КНТУ, 2014) Туржанський, В. А.; Turzhanskyi, Vitalіy
    У статті розкрито питання сутності й структури Рамкових стандартів безпеки та спрощення міжнародної торгівлі. Встановлено, що ефективне дотримання Рамкових стандартів ВМО дозволять суттєво спростити митні процедури щодо комплексного управління ланцюга постачання товарів; повноважень на перевірку вантажів; здійснення огляду із застосуванням сучасних технологій; надання попередньої електронної інформації; оцінки показників ефективності та безпеки. The article aims to research the simplification of customs procedures in accordance with the provisions of the Framework safety standards and simplified. The article deals with the question of the nature and structure of SAFE Framework. Approaches to simplify customs procedures in accordance with the provisions of cancerous safety standards and simplified. Established that effective implementation of the Framework of Standards will significantly simplify customs procedures for the integrated management of supply chain ; powers to check the goods; implementation review of the application of modern technology; provide prior electronic information ; evaluation of performance and security. It is recommended to introduce the concept of «single window» and authorized economic operators in the national customs area , which will provide a significant simplification of customs procedures.
  • Item
    Підхід до розробки інструментарію поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання
    (КНТУ, 2015) Туржанський, В. А.; Turzhanskyi, Vitalіy
    У статті розкрито підхід щодо розробки інструментарію проведення поглибленого аналізу зовнішньоекономічної діяльності суб’єктів господарювання з точки зору аналізу та управляння митними ризиками. Описані рівні управління ризиками в органах доходів і зборів. Особливу увагу зосереджено на інструментах, що використовуються органами доходів і зборів за результатами аналізу та оцінки ризиків тактичного рівня управління. The approach to the development of tools for in-depth analysis of foreign business entities was disclosed in the article. In developing this toolkit we propose to apply a system of analysis and management of customs risks. For this it was described levels of risk management in the organs of income and charges: strategic, tactical, and operational. It was determined that in the organization and analysis of foreign business entities appropriate to apply the tools of tactical risk management. A number of activities using tools such as risk indicators, risk profiles, orientation, guidance regarding the officials of the income and charges of analysis, detection and risk assessment certain areas of monitoring and random selection are developing at the tactical level. We propose to develop guidelines for accuracy control areas of origin of goods; monitoring adherence to the declared goods to non-tariff regulation, prohibitions and / or restrictions on movement across the customs border of Ukraine; monitoring compliance with legislation on the protection of intellectual property rights for development of tools for in-depth analysis of foreign business entities.