Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Професійний розвиток персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів
    (ЦНТУ, 2018) Левченко, А. О.; Левченко, А. А.; Levchenko, А.
    У статті досліджено роль професійного розвитку персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. Проведено аналіз підходів до визначення сутності професійного розвитку персоналу та інших взаємопов’язаних категорій. Охарактеризовано сучасні відмінності «навчання дорослих» з урахуванням виокремлення у структурі навчального простору фізичної, віртуальної, емоційної, когнітивної та соціальної складових, а також методи професійного навчання й моделі професійного розвитку персоналу в контексті інноваційних змін. Обґрунтовано ключові особливості трансформації підходів до організації професійного розвитку персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. В статье исследована роль профессионального развития персонала в условиях активизации инновационно-интеграционных процессов. Проведен анализ подходов к определению сущности профессионального развития персонала и других взаимосвязанных категорий. Охарактеризованы современные отличительные черты «обучения взрослых» с учетом выделения в структуре учебного пространства физической, виртуальной, эмоциональной, когнитивной и социальной составляющих, а также методы профессионального обучения и модели профессионального развития персонала в контексте инновационных изменений. Обоснованы ключевые особенности трансформации подходов к организации профессионального развития персонала в условиях активизации инновационно-интеграционных процессов. In the article the role of professional development of personnel in the conditions of activization of innovative-integrated processes is investigated. It was emphasized that at present time, the most urgent tasks are to preserve and develop the existing personnel potential, to rationalize its using, to increase the labor productivity through the using of advanced technologies in Ukraine. The analysis of approaches to the definition of the essence of personnel’s professional development and other interrelated categories is carried out. It has been determined that personnel’s professional development is a process of continuous updating and acquisition of new knowledge, skills, competencies, which is aimed at their further using in practice, and the active creation of new knowledge taking into account the innovative changes in the environment, allowing to receive the current and strategic beneficial socio-economic effect. The modern differences of "adult education" are characterized, taking into account the separation of physical, virtual, emotional, cognitive and social components into the educational space structure. The groups of teaching methods include the individual and collective-group, active and passive, long-term and short-term, methods of formal, informal and informal learning. With regard to the staff development models, a model of competitive advantages, a model of employee support, a model of community support and a model-concept of human development can be distinguished. The key features of the transformation of approaches to the organization of personnel’s professional development in the conditions of activization of innovative-integrated processes are substantiated. They are based on the necessity of change from the learning, which are oriented on knowledge-based learning to the learning of staff to learn and create a new knowledge, to promote the development of intellectual potential and emotional intelligence, taking into account during learning the individualized needs of the individual and the tendencies of globalization in expanding the knowledge sharing in the world community, the widespread using of distance learning organization forms, active and interactive methods of participation in the learning process, giving a lot of attention to the teamwork, the practical orientation of training courses, the strategic approach to the organization of professional development and creation of preconditions for the implementation of learning outcomes.
  • Item
    Теоретичні основи мотивації професійного розвитку персоналу підприємств
    (КНТУ, 2016) Бугайова, М. В.; Дудко, С. В.; Buhaieva, М.; Dudko, S.
    У статті здійснена систематизація наукових уявлень щодо професійного розвитку та мотивації такого розвитку, запропоноване вдосконалення понятійного апарату (авторська версія понять професійного розвитку, мотивації професійного розвитку, потреби та мотиви професійного розвитку), розроблена схема функціональних складових механізму мотивації професійного розвитку персоналу підприємств, визначені принципи створення механізму мотивації професійного розвитку персоналу та виокремлення специфічних чинників, які має гнучко враховувати зазначений механізм для ефективного функціонування. he problem of quality education and appropriate professional development throughout life does not lose its relevance for Ukraine since its independence. The low level of competitiveness of Ukraine's economy caused by insufficient professionalism of staff, lack of competitive advantage in knowledge, skills, and competencies compared to employees of leading companies and corporations in developed countries. Disadvantages of professional development in Ukraine due to many factors, which generally impede socio economic development of the Ukrainian state. At the same time the overcoming is impossible without the formation of the modern theory of motivation of professional staff development. The article is to deepen the theoretical principles motivating of professional development of enterprises, systematization principles of this motivation, based on the concept of a paradigm shift in the training of the accumulation of new knowledge, skills, competencies to the needs of the information society. The systematization of scientific knowledge on professional development and motivation of this development was made in article. The authors proposed improvements conceptual apparatus (author's version of the concepts of professional development, motivation of professional development, needs and motivations of professional development). It was designed functional circuit components of the mechanism of motivation of professional development companies, and principles of motivation mechanism for professional development were identified. Stated in the article reveals that the theoretical bases of motivation of professional development of enterprises are still in the formative stage, since in theory and legislative field has elements of controversy and uncertainty. The prospects for further research associate with the assessment of the effectiveness of motivation for professional development in Ukraine and in the world.
  • Item
    Людські ресурси країн Євросоюзу: стан та тенденції розвитку
    (КНТУ, 2008) Михайлович, В. А.
    У статті розглядається стан, основні проблеми на шляху подальшого розвитку безперервної професійної освіти країн Євросоюзу. Наведені результати опитування щодо розвитку безперервної освіти, а також розкрито особливості систем професійної освіти раніше зазначених країн. The EU countries lifelong learning current state, critical challenges and further development ways are considered in the article. The main findings of the survey on European lifelong learning development are presented. The professional education national distinctive aspects of the European countries are discovered.
  • Item
    Професійний розвиток персоналу як чинник підвищення ефективності діяльності підприємств
    (КНТУ, 2010) Штутман, П. Л.; Shtutman, Р.
    У статті розглянуто вплив професійного розвитку персоналу на забезпечення і підвищення ефективності діяльності підприємств. Висвітлено сучасні концепції оцінки ефективності трудової діяльності та відзначено відмінності у підходах до оцінки ефективності в умовах гуманізації суспільного розвитку. Розроблено основні напрями вдосконалення професійного розвитку персоналу з метою подальшого зростання ефективності діяльності, а також підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на національному та міжнародному рівнях. In the article influence of personnel professional development on providing and increase of enterprises’ activity efficiency is considered. Modern conceptions of the labor activity efficiency estimation are reflected. The differences in approaches to the efficiency estimation under conditions of community development humanizing are marked. Basic directions of personnel professional development improving are proposed with the purpose of subsequent growth of activity efficiency, and also increase of national enterprises competitiveness at national and international levels.
  • Item
    Роль компетенцій в системі управління персоналом
    (КНТУ, 2011) Довгань, Л. Є.; Пермінова, В. О.; Dovgan, L.; Permynova, V.
    У статті порушено актуальну проблему розвитку підприємства в довгостороковій перспективі на основі компетентнісного підходу. Вивчено специфіку індивідуальних та організаційних компетенцій та їх місце в концепції стратегічного управління людськими ресурсами. Обгрунтовано ефективну модель компетенцій, яка дозволяє поєднати систему управління персоналом зі стратегічними цілями організації через визначення ключових компетенції для формування корпоративної культури та досягнення загального бачення місії організації як керівництвом, так і її співробітниками. In the article improved actual problem development enterprise in the long perspective based competitive approach. The specifics of individual and organizer competencies is learnt and their place in the concept of strategic management human resources. Based affective competence model, which will be allowed to connect system management staff social organization through strategic aim definition main competence for generating cooperative culture and achievements similarity mission as a leadership organization, as well and its vicar.
  • Item
    Educational and Professional Staff Development Based on Social Capital Accumulation
    (КНТУ, 2014) Volchkova, G.; Волчкова, Г. К.
    The ways to liven employees educational and professional development on the basis of the social capital accumulation have been developed in the article. Analyzing the value orientations concerning professional development of employees, which were formed in society over a period 2012-2014 years, the author concentrated her attention on destruction of the education ponderability, lowering motivation to professional development due to the social capital degradation. The author also has analysed the interrelation of educational level with a confidence level in society and influence of the accumulated social capital on the improvement of employees' professional development. В статті розроблено шляхи активізації освітньо-професійного розвитку працівників на основі накопичення соціального капіталу. Аналізуючи ціннісні орієнтації щодо освітнього і професійного розвитку працівників, що склалися у суспільстві протягом 2012-2014 років, автором зосереджено увагу на руйнуванні вагомості освіти, демотивації професійного розвитку на основі деградації соціального капіталу. Також автором проаналізовано взаємозв’язок рівня освіти з рівнем довіри в суспільстві і вплив накопиченого соціального капіталу на поліпшення професійного розвитку працівників.