Кафедра будівельних, дорожніх машин та будівництва

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/785

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Статистичний аналіз результатів геодезичних зйомок колій мостових кранів у виробничих будівлях
    (ОДАБА, 2020) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Пічугін, С. Ф.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Pichugin, S.
    Дослідження виконане на основі результатів геодезичних зйомок положення колій мостових кранів у машинобудівних цехах на протязі чотирьох років. Розроблена методика статистичного аналізу відхилень колій мостових кранів від проектного положення у плані та по висоті. Обрані види законів розподілу для імовірнісного опису відхилень, зокрема обґрунтована можливість використання розподілу модуля випадкової величини для опису відхилень, які контролюються без урахування знаку. Запропонована узагальнена характеристика стану кранових колій у вигляді імовірності виходу відхилень за встановлені нормами гранично допустимі межі. На прикладі двох цехів відображено позитивний вплив рихтування кранових колій на статистичні характеристики їх положення в плані. The studies were carried out in order to develop effective methodology for the statistical analysis of the results of geodetic surveys of the rails of overhead cranes. The findings will provide generalization of the measurement results, demonstration of their changes over time, as well as comparison with the permissible values of deviations from the design position. The analysis includes the results of geodetic surveys of the position of the rails of overhead cranes in machine-building shops during four years. The position of the heads of the crane rails was determined using a level, a transit theodolite, and a laser sight. In accordance with the requirements of regulatory documents for the operation of overhead cranes, three parameters of the position of the crane rail heads were controlled: the height difference on adjacent pillars of the same row; height difference on pillars of different rows in one transverse frame; deviation of the distance between the rails from the design value. The controlled parameters are random variables that should be analyzed by statistical methods. Deviations of the distance between the axes of the crane rails from the design value are presented in the form of a random variable with the normal distribution law. The differences in the elevation marks of the heads of the crane rails, which are monitored without taking into account the sign, are described by the distribution law of the modulus of a random variable. As a generalized characteristic of the state of crane rails, it is proposed to use the probabilities of horizontal and vertical deviations of the crane rails beyond maximum permissible values established by the norms. Based on the results of the research, conclusions were drawn about the need for systematic control of the position of overhead crane rails by geodetic methods, the applicability of the above distributions for the probabilistic description of deviations of crane rails from the design position, as well as the feasibility of using the probability of deviations of the crane rails geometry beyond the permissible values established by the norms.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V. A.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
  • Item
    Обоснование использования самофутеровки рабочих поверхностей для повышения показателей барабанных мельниц
    (УкрДАЗТ, 2014) Настоящий, В. А.; Чижик, Е. Ф.; Тихий, А. А.; Настоящий, В. А.; Чижик, Є. Ф.; Тихий, А. А.; Nastoyashchiy, V.; Chizyk, E.; Tykhyi, A.
    В работе с использованием моделирования связности, базирующемся на топологических операциях объединения и разъединения твердых тел, в качестве которых рассматриваются мелющие шары и футеровочные плиты. При этом допускается преобразование связности, совместно с конфигурацией при размещении, деформируемость одного из тел, их объединение и разъединение. Решается задача определения параметров самофутеруюшихся плит рабочих поверхностей барабанных мельниц, обеспечивающих повышение производительности мельниц при сохранении срока службы. В роботі з використанням моделювання зв’язності, яке базується на топологічних операціях об’єднання і роз’єднання твердих тіл, в якості яких розглядались подрібнюючі кулі і футерувальні плити. При цьому допускалось перетворення зв’язності, сумісність конфігурації при розміщенні, дефомованість одного з тіл, їх об’єднання та роз’єднання, вирішується задача визначення параметрів робочих поверхонь плит, барабанних млинів плит, що самофутеруються, для забезпечення підвищення продуктивності млинів при збереженні термінів служби. The most important operation in the technology of preparation of mineral raw materials for the production of construction materials on the enterprises of the construction industry is grinding, mainly carried out in the drum mills. An important place in the context of increasing productivity while reducing energy mills takes protective lining working surface. One of the factors designed to enhance performance and service life of mill liners is a character interaction processing load of the working surface of the lining and the drum mill in which the contact zone formed in the layer of crushed material or specially placed metal balls. To this end, members of the lining constructively carried out with special recesses or niches. In the work carried out theoretical studies on the characterization of lining plates, provide reliable jamming balls. For this purpose we used simulation of connectivity based on topological operations of union and separation of solids, which were considered as the grinding balls and lining plates, while allowing the transformation of the connection, the joint configuration for the location, the deformability of one of the bodies, their union and separation. As a result, provides guidance on determining the parameters of the working surfaces of the plates self- lining tumbling mills, mills that boost productivity while maintaining durability.
  • Item
    Динаміка зміни напружено-деформованого стану ґрунту та робочого органу ґрунтообробної машини при їх взаємодії
    (Baltija Pubiishing, 2018) Солових, Є. К.; Тихий, А. А.; Катеринич, С. Є.; Солових, А. Є.; Solovykh, Y.; Tykhyi, A.; Katerynych, S.; Solovykh, A.
    Створення високоефективних робочих органів ґрунтообробних машин вимагає пошуку можливості визначення напруження, що виникає в ґрунтовому середовищі під час дії на нього робочого обладнання. Існуючі методи дослідження взаємодії РОГМ з ґрунтом не дозволяють досліджувати процес взаємодії робочих органів з ґрунтом в просторі.Creation of high-performance working bodies of soil-working machines requires the search for the possibility of determining the tension that occurs in the soil environment during the operation of its working equipment. Existing methods of researching the interaction of working bodies of soil-working machines with soil do not allow to investigate the process of interaction of working bodies with soil in space.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
    The terms of construction, usage and repair of roads are largely determined by the temperature conditions of the air, soil and road surfaces. Observation of the temperature of the atmospheric air has been conducted for over 100 years. According to the results of the observations, the seasonal, daily, and inter-day changes in the temperature of the atmospheric air, which are represented in in the form of a quasi-stationary random process, are deeply studied. This probabilistic model allows determining the duration of different temperatures and to identify the estimated values of air temperature, which are required for the design of load-carrying structures and cladding structures of the buildings. Умови спорудження, експлуатації та ремонту автомобільних доріг значною мірою визначаються температурним режимом повітря, поверхні ґрунту та дорожнього одягу. Спостереження за температурою атмосферного повітря проводяться вже понад 100 років. За результатами цих спостережень досить глибоко вивчені сезонні, добові та міждобові зміни температури атмосферного повітря, які в роботі представлені у формі квазістаціонарного випадкового процесу. Така імовірнісна модель дає змогу визначати тривалість дії різних температур та встановлювати розрахункові значення температури повітря, необхідні для проектування несучих і огороджувальних конструкцій будівель.
  • Item
    Вплив реологічних властивостей, прилеглого до різального елементу робочого органу шару ґрунту, на механізм його обробітку
    (Baltija Pubiishing, 2017) Солових, Є. К.; Тихий, А. А.; Катеринич, С. Є.; Solovykh, Y.; Tykhyi, A.; Katerynych, S.
    У реології ґрунтів в якості фундаментальних властивостей розглядають: пружність; пластичність і в'язкість. Усі інші механічні властивості є складним поєднанням різних комбінацій цих трьох фундаментальних властивостей. Для дослідження механічних властивостей і мікроструктури ґрунту останнім часом стали активно застосовуватися реологічні методи. Вони дозволяють отримати ряд кількісних фізично обґрунтованих параметрів, з допомогою яких стає можливим прогнозувати зміну мікроструктури ґрунту при навантаженнях. Сучасні прилади дозволяють значно збільшити точність вимірювання реологічних параметрів і їх кількість. Реометри є високочутливими приладами для вимірювання взаємодії між частинками ґрунту в оброблюваному шарі. Застосування реометру для вивчення мікроструктури показана у великому ряді робіт. Для дослідження в'язкопружних властивостей чорнозему використано метод амплітудної розгортки з вимірювальною системою паралельних плато на модульному реометрі MCR-302. In the soil's rheology, fundamental properties are considered: elasticity; ductility and viscosity. All other mechanical properties are a complex combination of various combinations of these three fundamental properties. To study the mechanical properties and microstructure of the soil, lately, rheological methods have become actively used. They allow to obtain a number of quantitatively physically grounded parameters, by which it becomes possible to predict the change of soil microstructure under loads. Modern devices allow to significantly increase the accuracy of measurement of rheological parameters and their number. Rheometers are highly sensitive devices for measuring the interaction between soil particles in the treated layer. The use of the rheometer to study the microstructure is shown in a large number of papers. To study the viscoelastic properties of soil, the method of amplitude scanning with the measuring system of parallel plateau on the modular rheometer MCR-302 is used.
  • Item
    Динамика износа режущих элементов рабочих органов почвообрабатывающих машин при взаимодействии с почвой
    (2016) Аулин, В. В.; Тихий, А. А.; Аулін, В. В.; Тихий, А. А.; Aulin, V.; Tykhyi, A.
    В работе исследовали закономерности огибания потоками почвы поверхностей режущих элементов рабочих органов почвообрабатывающих машин на спроектированной установке для исследования закономерностей износа, огибания их потоками и износными характеристиками почвы. Обнаружена зависимость процессов формирования их геометрической формы в процессе взаимодействия с почвой от изменения состояния среды почвы, характера его огибания и скорости относительного движения. Приведены результаты исследования закономерности огибания рабочих органов, заостренных снизу, сверху, с обеих сторон и затупленных, размещенных в вертикальной и горизонтальной плоскостях. Установлено, что перед затупившимися режущими элементами образуется так называемая "зона застоя" как в вертикальной, так и в горизонтальной плоскостях, в которых увеличена концентрация абразивных частиц. Построены схемы характерных зон деформаций почвы при воздействии рабочих органов с образованием уплотненной области. Смоделированы поля скоростей и ускорений в характерных зонах почвы при взаимодействии с режущими элементами. Рассмотрены поля скоростей и ускорений абразивных частиц, а также скорость деформации почвы. Выявлено, что наибольшая интенсивность изменения этих характеристик наблюдается в области поворота пласта почвы. Установлена связь процесса изнашивания с режущей способностью режущих элементов. По результатам экспериментальных исследований получена зависимость изнашивания и силы резания пласта почвы рабочими органами. Дан анализ процесса изнашивания неупрочненного рабочего органа и изменение его угла заострения . Исследовался вариант износа режущего элемента с неодинаковой твердостью и образование профиля с различными углами. Построена стохастическая модель динамики износа рабочих органов в среде почвы. Показано, что под силовым воздействием рабочая поверхность рабочего органа, приспосабливаясь к условиям взаимодействия с почвой, подлежит избирательному износу, который имеет вероятностную природу и является необратимым диссипативным процессом при снижении плотности приложенной внешней энергии и формировании стабильной формы РЭ. In the work the principles of diffraction flows soil surfaces of cutting elements of the operative parts of tillage machines on an apparatus which were designed for study of the regularities of wear are investigated. The dependence of formation processes of their geometric shape in the confunction process with soil from changing of soil environment state, the nature of diffraction and the speed of relative movement is de-tected. The results of investigations of diffraction pat-terns of operative parts pointed from below, from above, from both sides and blunted; placed in vertical and horizontal planes. It is established that blunt in front of the cutting elements form the so-called "zone of stasis" both in vertical and in horizontal planes, in which the increased concentration of abrasive particles. The schemes in characteristic zones of soil deformation at impact of operative parts with the formation of the compacted area are constructed. The velocity fields and acceleration in the characteristic zones of soil when interacting with the cutting elements are simulated. The velocity fields and acceleration of abrasive particles, and the rate of deformation of the soil are considered. It is revealed that the highest intensity of changes in these characteristics is observed in the region of twist of a layer of the soil. The relationship of the process of wear with the cutting ability of the cutting elements is ascertained. According to the results of experimental studies the de-pendence of wear rate and cutting forces of a layer of soil working bodies is acquisited. The analysis of the process of soft wear of the operative parts and chang-ing its angle of taper is given. Studied variant of the wear of the cutting element with different hardness and the formation of profile with different angles . A stochastic model for the dynamics of wear of the operative parts in the soil environment is built. It is shown that under the power action of the working sur-face of the operative parts, adapting to the conditions of interaction with the soil is subject to selective wear, which has a probabilistic nature and is irreversible dis-sipative process by reducing the density of externally applied energy and the formation of a stable form of the cutting element.