Кафедра економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/778

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 41
  • Item
    Управління конкурентними перевагами будівельного підприємства як основа його стратегічного розвитку
    (ЦНТУ, 2024) Журило, І. В.; Фесенко, Е. О.; Zhurylo I.; Fesenko, E.
    Статтю присвячено дослідженню понятійного апарату конкурентних переваг (КП) суб‘єкта господарювання, розвитку теоретико-методологічних основ їх формування, а також розробці практичних рекомендацій щодо створення конкурентних переваг підприємства будівельного бізнесу та вибору, на цій основі ефективних стратегій його подальшого розвитку. На основі аналізу різноманітних підходів до розуміння поняття «конкурентні переваги підприємства», базуючись на ціннісно-компетентнісному підході, запропоновано визначення даної категорії, яке повинно лягти в основу створення ефективної системи управління конкурентними перевагами будівельного підприємства. Проведено аналіз нинішнього стану та перспектив розвитку будівельної галузі України, визначено рушійні сили, які в найбільшій мірі впливають на зміни в структурі конкурентних сил, формування КП підприємства та його подальший стратегічний розвиток. Виділено перелік конкурентних переваг, характерних на даний момент часу для найбільш успішних будівельних компаній Кіровоградського регіону та визначено фактори їх конкурентного успіху. Удосконалено підхід до класифікації КП, який передбачає їхній поділ на зовнішні та внутрішні, в результаті чого розширено їх різновиди, виокремлено індикатори конкурентної слабкості підприємства будівельного бізнесу, сформульовано чинники розвитку конкурентних переваг, що дозволяє сформувати підґрунтя для розробки стратегій подальшого розвитку підприємства. Представлена методика управління КП, а також визначені актуальні рушійні сили будівельної галузі України можуть бути застосовані будівельними компаніями для аналізу й формування власних конкурентних переваг, розробки на їх основі стратегій подальшого розвитку з урахуванням вимог сьогодення, що сприятиме розвитку як самих компаній, так і галузі в цілому. The article is devoted to the study of the conceptual apparatus of competitive advantages (CA) of the business entity, the development of the theoretical and methodological foundations of their formation, as well as the development of practical recommendations for the creation of competitive advantages of the construction business enterprise and the selection, on this basis, of effective strategies for its further development. Based on the analysis of various approaches to understanding the concept of "competitive advantages of the enterprise", using the value-competency approach, a definition of this category is proposed, which should form the basis of the creation of an effective system for managing the competitive advantages of a construction enterprise. The analysis of the current state and development prospects of the Ukrainian construction industry was carried out, the driving forces that most influence changes in the structure of competitive forces, the formation of the enterprise's CA and its further strategic development were determined. The list of competitive advantages that are currently characteristic of the most successful construction companies in the Kirovograd region has been highlighted and the factors of their competitive success have been identified. The approach to the classification of CA has been improved, which involves their division into external and internal, as a result of which their varieties have been expanded, the indicators of competitive weakness of the construction business enterprise have been singled out, the factors of the development of competitive advantages have been formulated, which allows to form the basis for the development of strategies for the further development of the enterprise. The presented CA management technique, as well as the identified actual driving forces of the construction industry of Ukraine, can be applied by construction companies to analyze and form their own competitive advantages, to develop strategies for further development based on them, taking into account the requirements of today, which will contribute to the development of both the companies themselves and the industry as a whole.
  • Item
    Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу
    (Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. В
    Статтю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.
  • Item
    Кадровий потенціал підприємства: методологія дослідження формування, оцінки та нарощування конкурентних переваг
    (Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Журило, І. В.; Запірченко, Л. Д.
    Статтю присвячено дослідженню кадрового потенціалу (КП) підприємства, аспектів його формування, оцінки та забезпечення конкурентоспроможності в умовах трансформацій праці та війни. Запропоновано тлумачення понятійного апарату, розроблено методологічну схему, принципи дослідження КП. Визначено структурні складові КП, класифіковано методи його оцінки, систематизовано напрями управління КП. Розроблено практичні рекомендації щодо нарощування КП та підвищення його конкурентоспроможності. Обґрунтовано, що після війни методологія дослідження КП підприємства має набути розвитку з урахуванням демографічних змін, нових тенденцій розвитку економіки, технологій, ринку праці, необхідності адаптації до нових завдань, вимог європейських стандартів. This article explores the enterprise's personnel potential as a key factor in its competitiveness within the context of labor transformations and war. Based on the development of scientific thought, an interpretation of the conceptual apparatus is proposed, and the methodological principles of the research are defined. A methodological scheme for researching personnel potential is developed, which includes the following stages: identifying the influencing factors, developing evaluation methods, substantiating the directions for building personnel potential, developing mechanisms for adapting personnel potential, ensuring competitive advantages, and considering ethical and social aspects. The structural components of the personnel potential are determined, which include personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, each of which plays an important role in ensuring the enterprise's competitiveness. A classification of personnel potential assessment methods is developed. The main directions of modern management of the enterprise's personnel potential are systematized. Practical recommendations are developed for building personnel potential and increasing its competitiveness in the context of labor transformations and war, which focus on the need to develop and implement effective programs for training, retraining, motivation, and career management of personnel. It is substantiated that after the end of the war, the methodology of scientific research of the enterprise's personnel potential should be developed taking into account demographic changes, new trends in economic development, technologies, the labor market, the need to adapt to the tasks of specific enterprises, the requirements of European standards and practices in the field of personnel management.
  • Item
    Торговельне та ресторанне підприємництво: методологія дослідження ефективності та соціальної відповідальності бізнесу
    (НТУ "ХПІ", 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Zhurylo I.; Buhaieva, M.
    Стаття присвячена проблемі вдосконалення методологічних засад дослідження ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу. Розкрито сутність ключової термінології дослідження. Визначено концепції, які сформували сучасні уявлення про торговельне підприємництво, ресторанне підприємництво, ефективність, соціальну відповідальність. Визначено сутність та завдання методології наукових досліджень в контексті обраної теми. Методологія визначена як система принципів, методів та інструментів, що використовуються для аналізу та оцінки діяльності цих підприємств з точки зору їхньої економічної ефективності та впливу на суспільство. Розкрито методологічні аспекти дослідження – основні етапи, методи, інструменти, завдання наукових пошуків. Здійснено порівняльний аналіз сутності ефективності для торговельного та ресторанного бізнесу. Проаналізовано спільне і відмінності в аспектах соціальної відповідальності для торговельного та ресторанного бізнесу. Розкрито взаємозв’язок ефективності та соціальної відповідальності бізнесу з урахуванням галузевої специфіки. Визначено, що взаємозв’язок між соціальною відповідальністю та ефективністю бізнесу формується під впливом різноманітних чинників та умов, які можуть як посилювати, так і послаблювати цю залежність: споживчі очікування, технології, репутація, залучення та утримання персоналу, рівень витрат, доступ до інвестицій, інновації, ризик-менеджмент, правове регулювання, освітньо-культурний розвиток населення та ін. Гнучке урахування ролі впливових чинників дає змогу менеджерам в своїй діяльності свідомо досягати успіху шляхом забезпечення ефективності та соціальної відповідальності бізнесу та отримувати конкурентні переваги на ринку. Розроблено перспективні напрями наукових досліджень ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу в умовах повоєнної розбудови економіки. The article is devoted to improving the methodological foundations for researching the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses. It clarifies the essence of key terminology central to the study and identifies the concepts that shape modern understandings of retail entrepreneurship, restaurant entrepreneurship, efficiency, and corporate social responsibility (CSR). The methodology of scientific research is defined as a system of principles, methods, and tools used to analyze and evaluate the activities of these businesses in terms of their economic efficiency and societal impact. The methodological aspects of the research are elaborated, including key stages, methods, tools, and objectives of scientific inquiry. A comparative analysis of efficiency in retail and restaurant businesses is conducted, highlighting commonalities and differences in their approaches to social responsibility. The interrelation between business efficiency and social responsibility is explored, emphasizing industry-specific factors. It is established that this relationship is shaped by diverse factors and conditions – such as consumer expectations, technology, reputation, employee engagement, operational costs, access to investments, innovation, risk management, legal regulations, and socio-cultural development – which may either strengthen or weaken this interdependence. Flexible consideration of these influential factors enables managers to consciously achieve success by balancing efficiency and social responsibility, thereby gaining competitive market advantages. The article outlines prospective directions for future research on the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses in the context of post-war economic recovery.
  • Item
    Стратегічні аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства на основі їх ключових компетенцій
    (ЦНТУ, 2024) Журило, І. В.; Бугаєва, М. В.; Бедряк, О. М.; Zhurylo, I.; Buhaieva, M.; Bedriak, O.
    Статтю присвячено дослідженню понятійного апарату базових та ключових компетенцій підприємства, розвитку методології їх оцінки з урахуванням галузевої специфіки ресторанного бізнесу, а також концептуальних основ стратегічного управління підприємством ресторанного господарства на основі його компетенцій для досягнення ним високого рівня конкурентоспроможності. На основі аналізу відомих підходів щодо розкриття сутності поняття «ключова компетентність підприємства», виокремлено його основні ознаки, які створюють певний позитивний вплив на результати діяльності суб‘єкта господарювання, а також запропоноване авторське визначення даної економічної категорії. Доведено важливість побудови підприємством ієрархії базових компетенцій з метою створення своєрідного методологічного фундаменту для подальшого формування ключових компетенцій. Складено перелік найбільш актуальних компетенцій одного із популярних закладів ресторанного господарства м. Кропивницький, ідентифікованих як професійні й рольові (у межах особистих компетенцій), а також функціональні, стратегічні та ключові (у межах компетенцій організації в цілому). На основі експертного опитування визначено рівень окремих індикаторів компетенцій за десятибальною шкалою. Застосовуючи таксономічний метод аналізу, проведено оцінку показників розвитку кожної компетенції, розраховано величини одиничних таксономічних коефіцієнтів і підсумкового (інтегрального) таксономічного коефіцієнту. Сформульовано ключові компетенції досліджуваного закладу. Запропоновано концептуальний підхід до побудови на основі сформованих компетенцій системи стратегічного управління бізнесом, спрямованої на укріплення конкурентної позиції підприємства на ринку. Представлена методика ідентифікації компетенцій закладу ресторанного господарства з їх подальшою оцінкою за допомогою методу таксономічного аналізу може бути застосована іншими підприємствами для формування ними власних ключових компетенцій та розробки на цій основі стратегій подальшого розвитку бізнесу, що сприятиме формування ними стійких конкурентних переваг. The article is devoted to the study of the conceptual framework of competencies and key competencies of restaurant enterprises, the development of methodology for their evaluation, as well as the conceptual foundations of strategic management in the restaurant business and its competitiveness based on competencies. Based on the analysis of existing approaches to the understanding of the concept of "key competencies of an enterprise," the main features of this concept are identified, which create certain positive impacts on the enterprise's performance. A new definition of this category is also provided. The article discusses the hierarchy of competencies within a company, which creates a methodological basis for investigating their profile. A list of the most relevant competencies of one of the popular restaurant establishments in Kropyvnytskyi is compiled, which are identified as professional, role-based (within personal competencies), functional, strategic, and key (within the competencies of the entire organization). Through expert surveys, the level of individual competency indicators is determined on a ten-point scale. Using the taxonomic analysis method, the development indicators for each competency are evaluated, and values for individual taxonomic coefficients and the final (integral) taxonomic coefficient are calculated. The key competencies of the studied establishment are formulated. A conceptual approach to strategic business management and its competitiveness based on strategies for further business development is proposed. The methodology for identifying professional, role-based, functional, and strategic competencies of a restaurant establishment with subsequent evaluation using taxonomic analysis can be applied by other enterprises to form their own key competencies and develop strategies for further business development, which will contribute to strengthening their competitive positions in the restaurant services market.
  • Item
    Торговельне підприємництво. Практичні заняття та самостійна робота
    (ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Запірченко, Л. Д.
  • Item
    Торговельне підприємництво: курс лекцій з практичними кейсами та дискусіями
    (КОД, 2025) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Журило, І. В.
    Навчальний посібник поєднує теоретичні основи торговельного підприємництва з практикою через розгляд кейсів, дискусії та групові завдання, розвиваючи критичне мислення та креативність. Особливістю стислого курсу лекцій є акцент на інтерактивних методах навчання, що дозволяє здобувачам аналізувати реальні приклади з практики діяльності торговельних компаній, розробляти стратегії в умовах невизначеності та вдосконалювати навички командного вирішення проблем. Для здобувачів економічних спеціальностей, викладачів, а також менеджерів та фахівців торговельних підприємств.
  • Item
    Economic strategizing and integration management of hotel and restaurant business enterprises in the hospitality industry system
    (Ін-т економіки промисловості НАН України, 2024) Hutsaliuk, O.; Bondar, Iu.; Zhurylo, I.; Dub, V.; Гуцалюк, О.; Бондар, Ю.; Журило, І. В.; Дуб, В. В.
    У сучасних умовах розвитку ринкової економіки суб’єкти господарювання виявили нові характеристики та стали більш гнучкими, орієнтованими на споживачів товарів і послуг, спираючись на обґрунтовані стратегії розвитку. Стратегічне управління є основою бізнесу в 21 столітті. У даній роботі досліджено проблему стратегічного планування та прогнозування корпоративної діяльності на ринку готельно-харчових послуг. Серед них: розбіжності у фонових прогнозах, залежність показників від людського фактору та рівня кваліфікації працівників готельного господарства та громадського харчування, відсутність уніфікованої та достовірної статистичної інформації. На основі дослідження різних методів визначення таких категорій, як «стратегія», «прогноз» і «планування», ми зробили власні визначення таких понять, як «стратегія», «підприємницьке стратегічне планування» і «підприємницьке стратегічне прогнозування». ” та надавати пояснення, виходячи з конкретних обставин діяльності готельного господарства. Запропоновано схему розробки стратегії готельно-ресторанного бізнесу. Згідно з цією схемою всі стратегії залежно від їх типу можна поділити на три групи. До першої групи належать стратегії, при розробці яких використовується лише процес планування, до другої групи - стратегії, відмінною рисою яких є наявність лише процесу прогнозування, до третьої - стратегії, розробка яких включає процес планування та процес прогнозування. При цьому як стратегічне планування, так і стратегічне прогнозування можуть бути як етапом розробки стратегії, так і її кінцевим результатом. In the modern conditions of the development of a market economy, business entities have discovered new characteristics and have become more flexible, focused on consumers of goods and services, relying on sound development strategies. Strategic management is the basis of business in the 21st century. This paper examines the problem of strategic planning and forecasting of corporate activities in the hotel and catering market. Among them: discrepancies in background forecasts, the dependence of indicators on the human factor and the level of qualification of hotel and catering workers, the lack of unified and reliable statistical information. Based on the study of various methods for defining such categories as “strategy”, “forecast” and “planning”, we have made our own definitions of such concepts as “strategy”, “entrepreneurial strategic planning” and “entrepreneurial strategic forecasting” and provide explanations based on the specific circumstances of the hotel industry. A scheme for developing a hotel and restaurant business strategy is proposed. According to this scheme, all strategies, depending on their type, can be divided into three groups. The first group includes strategies, in the development of which only the planning process is used, the second group includes strategies, the distinguishing feature of which is the presence of only the forecasting process, and the third group includes strategies, the development of which includes the planning process and the forecasting process. In this, both strategic planning and strategic forecasting can be both a stage of strategy development and its final result.