Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Удосконалення механізму справляння єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників
    (КНТУ, 2015) Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Magopets, O.; Bosenko, А.
    В статті розкрито авторський підхід щодо удосконалення механізму справляння єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників, що ґрунтується на диференційованому підході у визначенні платників єдиного податку 4-ї групи та ставок податку. Доведено доцільність диференціації платників податку за критеріями площі сільськогосподарських угідь, що знаходиться у їх використанні та річного доходу. Розроблено пропозиції щодо зміни діючих ставок єдиного податку, які спрямовані на забезпечення вирівнювання податкового навантаження окремих груп сільськогосподарських товаровиробників та виконання єдиним податком регулюючої функції. The purpose of this research is to study the usefulness of a differentiated approach to the definition of single tax payers of 4th group and of tax rates in order to ensure alignment of the tax burden between different groups of agricultural producers and implementation the regulatory function by the single tax. Based on the research of basic indicators of agricultural producers, the expediency of correction and improvement of special tax regime of their activity in a single tax have been proposed. The necessity of separation the single tax payers of 4th group into subgroups A, B, C have been substantiated, separating them according to the area of land used for conducting production activity and the amount of the annual income derived from agricultural commodity production. Within each of the identified groups the differentiated tax rates have been proposed depending on the category of lands and their locations. The author’s differentiation approach to single taxpayers and changes in existing tax rates will ensure fiscal effect, regulating and stimulating functions of the single tax for agricultural producers.
  • Item
    Генезис системи оподаткування сільськогосподарських товаровиробників в Україні
    (КНТУ, 2015) Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Magopets, Olena; Bosenko, Anatoly
    В статті висвітлено особливості розвитку системи оподаткування сільськогосподарських товаровиробників в ретроспективі на основі аналізу положень податкового законодавства. Досліджено ефективність дії спеціальної системи оподаткування на стимулювання розвитку сільськогосподарських товаровиробників. Визначено позитивні і негативні наслідки податкових реформ та окреслено напрями корегування умов оподаткування сільськогосподарських товаровиробників у перспективі. The purpose of this article is to study the history of the development and transformation of the taxation system for agricultural producers in order to clarify the characteristics of its development, effectiveness of the assessment and identification of possible alternatives. It has been substantiated that the introduction of a special tax system for agricultural producers was necessary and timely in a period of transformation processes in the economic system, crisis in payments and unprofitable activities of most of the enterprises. Assessing the positive and negative effects of tax reforms, it has been noted that the expediency of the extension of the special tax system for agricultural producers is advisable, but the interests of taxpayers and the state must be taken into account. It has been proved that the adjustment of the conditions of taxation for agricultural producers should be done in the direction of the differentiated approach to the definition of tax payers in addiction to the area of the agricultural land, income and to the number of employees.