Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Академічна мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти
    (ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Коваленко, М. А.; Plynokos, D.; Kovalenko, M.
    У статті досліджуються процеси академічної мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти. Розглянуто сутність поняття «конкурентоспроможність системи вищої освіти» та особливості визначення рівня конкурентоспроможності системи освіти. Досліджено основні тенденції залучення іноземних студентів. Проаналізовано стан та тенденції академічної мобільності українських студентів. Досліджено основні перешкоди та перспективи розвитку міграційних процесів серед українських студентів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. В статье исследуются процессы академической мобильности в контексте повышения конкурентоспособности системы высшего образования. Рассмотрены сущность понятия «конкурентоспособность системы высшего образования» и особенности определения уровня конкурентоспособности системы образования. Исследованы основные тенденции привлечения иностранных студентов. Проанализировано состояние и тенденции академической мобильности украинских студентов. Исследованы основные препятствия и перспективы развития миграционных процессов среди украинских студентов с целью повышения конкурентоспособности отечественной системы высшего образования. The purpose of the article is to study the processes of academic mobility in the context of increasing the competitiveness of the higher education system. The article considers the essence of the concept of "competitiveness of the system of higher education" and features of determining the level of competitiveness of the education system. The main tendencies of attraction of foreign students are studied. The state and trends of academic mobility of Ukrainian students are analyzed. The main obstacles and perspectives of the development of migration processes among Ukrainian students are studied in order to increase the competitiveness of the national system of higher education. The number of foreign students in Ukraine remains at a rather low level - 3.3%, while in the OECD countries in 2015, international students accounted for an average of 8%.Despite the apparent high level of interest in studying abroad among Ukrainian students, the share of those who participate in academic mobility is rather low. The most common obstacles to studying abroad include additional financial costs associated with staying abroad; insufficient knowledge of a foreign language; divorce with family and relatives; problems with the rules of access to the chosen country (obtaining a visa, etc.); the difficulties associated with integration into the domestic education system. It should be noted that, as a rule, in Ukraine, for the most part, students came from post-Soviet countries, but their share in the structure of foreign students is decreasing. If in 2015, 44.62% of this category of foreign students was noted, then in 2017 they amounted to 29.47%. At the same time, there is an increase in the number of foreign students from Africa, in particular Nigeria and Morocco. The high rates of growth of the number of Ukrainian students who choose foreign higher educational establishments for studying and the lower level of attraction of foreign students in comparison with developed countries testify to the need to increase the competitiveness of the domestic higher education system. It is determined that the current conditions of development of the global educational services market for quality of education become particularly complex, should ensure the rapid reaction of educational systems to changing conditions, especially through the development of academic mobility, which will ensure a high level of competitiveness of the national higher education system.
  • Item
    Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи
    (КНТУ, 2016) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Plynokos, Dmytro; Kovalenko, Marharyta
    У статті досліджуються теоретичні підходи до визначення поняття «неформальна освіта», наведено різні дефініції, а також розглянуто особливості та детермінуючі риси неформальної освіти, як чинника інноваційних перетворень у суспільстві. Виокремлене електронне навчання як різновид неформального навчання в системі неформальної освіти. Визначено, що подальше дослідження неформальної освіти дасть можливість використовувати її з метою прискорення переходу України до інноваційно орієнтованої економічної моделі та забезпечить сталий розвиток національної економіки. The aim of article is the researching and generalization of theoretical approaches to the definition of “non-formal education” and its essence. Non-formal education is an important part of “lifelong learning“concept. Thereby it attracts attention of international organizations, international and domestic scientists. Non-formal education definition means the process of individual acquiring of knowledge and skills out of formal educational system. Non-formal education has some specific features – it is organized, planned, supported and as a rule doesn’t qualify, etc. It should be noted that non-formal education development is closely connected with innovational model of society development forming. Only complex system, which combines different forms of training, can ensure acquiring experts knowledge and qualification. Further investigation and development of non-formal education as well as its integration in formal education will allow Ukraine the opportunity to increase the efficiency of national economy under conditions to innovational model development transfer.