Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
5 results
Search Results
Item Вплив професійного розвитку на якість людського капіталу в контексті становлення інноваційної моделі національної економіки(ЦНТУ, 2018) Горпинченко, О. В.; Horpynchenko, O.В статті проаналізовано вплив професійного розвитку працівників на якість людського капіталу. Досліджено стан та тенденції професійного розвитку працівників в Україні у територіальному розрізі. За допомогою регресійного аналізу встановлено залежність соціально-економічних факторів (заробітної плати, рівня освіти працівників, кількості працівників, кількості інноваційно-активних підприємств) з професійним розвитком працівників в умовах переходу до інноваційної моделі національної економіки. В статье проанализировано влияние профессионального развития работников на качество человеческого капитала. Проанализировано состояние и тенденции профессионального развития работников в Украине в территориальном разрезе. С помощью регрессионного анализа установлена зависимость социально-экономических факторов (заработной платы, уровня образования работников, количества работников, количества инновационно активных предприятий) с профессиональным развитием сотрудников в условиях перехода к инновационной модели национальной экономики. The processes of forming and development of innovation-oriented progressive society in Ukraine are impossible without the qualitative changes at the different levels, in particular, from the quality of work of the employee, ending with the quality of functioning of the state mechanism. In the context of the research we have established the level of competitiveness is influenced by the level of education of the population during whole life. As the experience of developed countries demonstrates, the educational level of the population is the main factor of development, in particular, the share of employees with higher education is rather high, which affects both the pace of country's economic development and the high share of the population, which are involved to the professional development. The influence of professional development of employees on the quality of human capital is analyzed in the paper. The purpose of research is to analyze the status of professional development of employees in Ukraine, to identify the main factors, which affect on it in the context of forming an innovative model of the national economy. The status and tendencies of professional development of employees in Ukraine in the territorial section are analyzed. With using the regression analysis, the dependence of socio-economic factors (wages, the level of education of employees, the number of employees, and the number of innovative enterprises) and the professional development of employees in the conditions of transition to the innovative model of the national economy have been established. As the analysis is showed, there are positive tendencies in involving employees to the self-education, participation in a variety of case studies, courses, using ICT, etc. The perspective of further research will be the development of recommendations for the improvement of the regulatory framework which will regulate the professional development of employees in Ukraine, in particular, the creation of the National Qualifications System and development of professional standards in the various fields which could be a real basis for the forming of educational standards.Item Теоретичні основи мотивації професійного розвитку персоналу підприємств(КНТУ, 2016) Бугайова, М. В.; Дудко, С. В.; Buhaieva, М.; Dudko, S.У статті здійснена систематизація наукових уявлень щодо професійного розвитку та мотивації такого розвитку, запропоноване вдосконалення понятійного апарату (авторська версія понять професійного розвитку, мотивації професійного розвитку, потреби та мотиви професійного розвитку), розроблена схема функціональних складових механізму мотивації професійного розвитку персоналу підприємств, визначені принципи створення механізму мотивації професійного розвитку персоналу та виокремлення специфічних чинників, які має гнучко враховувати зазначений механізм для ефективного функціонування. he problem of quality education and appropriate professional development throughout life does not lose its relevance for Ukraine since its independence. The low level of competitiveness of Ukraine's economy caused by insufficient professionalism of staff, lack of competitive advantage in knowledge, skills, and competencies compared to employees of leading companies and corporations in developed countries. Disadvantages of professional development in Ukraine due to many factors, which generally impede socio economic development of the Ukrainian state. At the same time the overcoming is impossible without the formation of the modern theory of motivation of professional staff development. The article is to deepen the theoretical principles motivating of professional development of enterprises, systematization principles of this motivation, based on the concept of a paradigm shift in the training of the accumulation of new knowledge, skills, competencies to the needs of the information society. The systematization of scientific knowledge on professional development and motivation of this development was made in article. The authors proposed improvements conceptual apparatus (author's version of the concepts of professional development, motivation of professional development, needs and motivations of professional development). It was designed functional circuit components of the mechanism of motivation of professional development companies, and principles of motivation mechanism for professional development were identified. Stated in the article reveals that the theoretical bases of motivation of professional development of enterprises are still in the formative stage, since in theory and legislative field has elements of controversy and uncertainty. The prospects for further research associate with the assessment of the effectiveness of motivation for professional development in Ukraine and in the world.Item Modern Approaches to Organization of Personnel Professional Development at Enterprise(КНТУ, 2013) Yatsun, О.; Яцун, О. В.The article discloses approaches of scientists to the definition of the concept of professional development. The reasons of negative situation in professional development at enterprises of Ukraine were analysed. Measures for improvement of the present-day situation have been developed. Метою статті - це дослідження сучасних підходів до організації професійного розвитку кадрів на виробництві, з’ясування їх впливу на соціально-економічну ситуацію в країні, визначення причин, що стримують професійний розвиток кадрів як складової системи розвитку підприємства та розроблення заходів щодо вдосконалення, організації професійного розвитку кадрів на виробництві. Розглянувши погляди науковців на поняття «професійний розвиток» можна зробити висновок, що це процес організаційно-економічних заходів підприємства у сфері навчання, підвищення вмінь та навичок персоналу, його перепідготовки і перекваліфікації, контролю за цим процесом, забезпечення власних службово-професійних інтересів розвитку та реалізації цілей діяльності підприємства. Прийнятий Закон України «Про професійний розвиток працівників» має формальний характер та не враховує реальної ситуації на українських підприємствах. Закордонний досвід свідчить про те, що підвищення професійного розвитку працівника це прибуткове інвестування підприємства. Визначивши основні фактори негативного впливу на професійний розвиток працівників розроблено заходи щодо покращення законодавчого, фінансового, організаційного та податкового характеру, що сприятимуть росту конкурентоспроможності кадрів на виробництві та покращення національного господарства вцілому.Item Educational and Professional Staff Development Based on Social Capital Accumulation(КНТУ, 2014) Volchkova, G.; Волчкова, Г. К.The ways to liven employees educational and professional development on the basis of the social capital accumulation have been developed in the article. Analyzing the value orientations concerning professional development of employees, which were formed in society over a period 2012-2014 years, the author concentrated her attention on destruction of the education ponderability, lowering motivation to professional development due to the social capital degradation. The author also has analysed the interrelation of educational level with a confidence level in society and influence of the accumulated social capital on the improvement of employees' professional development. В статті розроблено шляхи активізації освітньо-професійного розвитку працівників на основі накопичення соціального капіталу. Аналізуючи ціннісні орієнтації щодо освітнього і професійного розвитку працівників, що склалися у суспільстві протягом 2012-2014 років, автором зосереджено увагу на руйнуванні вагомості освіти, демотивації професійного розвитку на основі деградації соціального капіталу. Також автором проаналізовано взаємозв’язок рівня освіти з рівнем довіри в суспільстві і вплив накопиченого соціального капіталу на поліпшення професійного розвитку працівників.Item Сучасний стан професійного навчання персоналу на підприємствах України(КНТУ, 2014) Бойченко, В. С.; Boichenko, ValeriiaДана стаття присвячена аналізу сучасного стану професійного навчання персоналу на підприємствах України. Розглянуто динаміку професійної підготовки працівників за видами економічної діяльності підприємств, регіонами, місцем навчання та статтю. Виявлено тенденції, які спостерігаються в підвищенні кваліфікації працівників за видами економічної діяльності підприємств, регіонами, професійними групами та статтю. The main goal of this work is to study the current state of professional training in different industries of Ukraine and enterprises of different ownership. One of the main improve the competitiveness of staff is a professional training (training, retraining and professional development). Based on the analysis of statistical data of the State Statistics Service of Ukraine, as of today, the current status of vocational training in the enterprises of Ukraine can be analyzed by following its components: 1. Training of employees, which in turn was examined by the following criteria: - by economic activity. During the period from 2009 to 2013. the number of people who have undergone training decreased by 5.9%, but as a percentage of the total number of full-time employees, this figure has remained unchanged, indicating that the overall decrease in the number of employees; - by region. In 2013, the largest number of people who have undergone training observed in Donetsk and Dnepropetrovsk regions, which can be explained, firstly, the fact that these regions are among the largest in the country on the existing population. Second, they are the most industrialized areas; - the place of study. It was noted that training takes place mainly in the production (in 2013 enrolled in the production of 73% of the total), which is quite a mixed trend; - by gender. Thus, the more prepared male workers (78% in 2013) than women. 2. Advanced training for employees, were considered: - by economic activity. During the period from 2009 to 2013. the number of people who have undergone training increased by 14.7%, as a percentage of the total number of full-time employees, this figure increased by only 1.6%, indicating a general decrease in the number of employees; - by professional groups, with each year the number of specialists is, improve the skills that may be associated with an increase in the role of intellectual labor in the production process; - by gender, in 2013 in the total of persons raised their qualifications 55.3% are men. However, each of the selected criteria has some limitations, they cannot cover the whole field of vocational training in the enterprises of Ukraine, however, in their totality, and these indicators can reflect its true level. Thus, analyzing the main indicators that can allow evaluating the current state of vocational training in enterprises in Ukraine, it was found that almost all of them are experiencing an increase; however, this increase is not sufficient to boost the competitiveness of the workforce in the labor market. Therefore, in the process of market reforms is necessary to study the motivational mechanisms that will facilitate the desire of employees to participate in lifelong learning, enhance their knowledge and skills.