Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Сучасний стан автоматизації процедур митного контролю та митного оформлення водних транспортних засобів та товарів, що переміщуються ними
    (ЦНТУ, 2017) Коновалов, Ю. О.; Романюк, У. В.; Konovalov, Y.; Romaniuk, U.
    У статті розкриті питання сучасного стану автоматизації процедур митного контролю та митного оформлення водних транспортних засобів та товарів, що переміщуються ними. Зокрема, досліджено програмні комплекси, що використовуються для автоматизації процесів митного контролю та митного оформлення, та визначено переваги використання кожного з них. Крім того, визначено проблемні питання автоматизації митного контролю та оформлення водних транспортних засобів та товарів, що переміщуються ними. The object of this research is studying and analyzing of current state of automation of customs control and customs clearance procedures for water vehicles and for goods which are moved by them. The process of automation provides the observance of customs and tariff regulation measures and creation of conditions of acceleration of goods turnover, which place an important role in regulation of foreign trade of state. The issues of current state of automation of customs control and customs clearance procedures for water vehicles and for goods which are moved by them are opened in the article. Particularly, the software complexes of the SFS of Ukraine (Single Automated Information System SFS; Single Window of SFS, ASCO Inspector, System of Analysis and Risk Management), of private structures (Information System of the Port Community), programs developed by the Customs (Electronic Journal of Container Accounting Red Container), which are used to facilitate customs control by SFS officials, and progressive approaches to the analysis and assessment of risks to the arrival of goods (Cargo Targeting System of the World Customs Organization) which are made out by the World Customs Organization) are researched. Advantages of each of these systems are identified. Furthermore, the problem issues of automation of customs control and customs clearance procedures for water vehicles and for goods which are moved by them are identified. The research shows, that the system “Single Window” of SFS and Information System of the Port Community are duplicate functions of one each other and provides the same service to the subjects of foreign economic activity. Besides, they are characterized by the complex of problem issues as in law field as well in practical field of automation of customs control and customs clearance procedures.
  • Item
    Особливості імплементації положень Кіотської конвенції у вітчизняну практику здійснення митної справи
    (КНТУ, 2014) Руда, Т. В.; Ruda, Tatiana
    У статті проаналізовано основні положення Кіотської конвенції з позиції їх імплементації в українське митне законодавство. Проаналізовано митну термінологію, наведену у Загальному додатку Кіотської конвенції та наведено задекларовані у ній основні напрями спрощення митних процедур. Окрім того, в статті окреслено основні проблемні моменти на шляху узгодження українського та міжнародного митного законодавства та визначено практичні напрацювання у даній сфері. The aim of the paper is to analyze the main provisions of the Kyoto Convention and outline problematic issues of Ukrainian integration into the regulatory framework in the field of customs. This paper examines the main provisions of the Kyoto Convention on the position of their implementation to Ukrainian customs legislation. Customs analyzed the terminology given in the General Annex of the Kyoto Convention and declared it defined the main directions of the simplification of customs procedures. In addition , the article outlines the main bottlenecks in the way of harmonization of Ukrainian and international customs laws and identifies best practices in this area. According to the study , it is reasonable to conclude that the provisions of the Kyoto Convention aimed at improving communication links between customs authorities and economic operators that aims to simplify, unify and reduce the costs of customs procedures. Implementation of its provisions in domestic practice will help bring Ukraine closer to the European standards of management and enhance the development of international cooperation.
  • Item
    Ґенеза категорії «митна процедура» в законодавчому та науковому контекстах
    (КНТУ, 2014) Бережнюк, І. Г.; Несторишен, І. В.; Неліпович, О. В.; Berezhnyuk, Ivan; Nestoryshen, Igor; Nelipovich, Olena
    В статті проаналізовано етимологію категорій «процедура», «режим», «митна процедура» та «митний режим» та зв’язок між ними. Авторами запропоновано два підходи до тлумачення категорії «митна процедура»: законодавчий та науковий. В статті здійснено порівняльну характеристику митної термінології відповідно вітчизняного та зарубіжного законодавства. Запропоновано внести зміни до Митного кодексу України з метою узгодження категорії «митна процедура» з міжнародними нормами. The purpose of the article – the study of etymology categories of «procedure», «regime», «customs procedure», «customs regime» and identifying the relationship between them in both domestic and foreign laws. This paper analyzes the etymology of the categories of «procedure», «regime», «customs procedure» and «customs regime» and the relationship between them. The authors proposed two approaches to the interpretation of the category of «customs procedure»: legal and scientific. In the article the comparative characteristics of customs terms under domestic and international law. Proposed to amend the Customs Code of Ukraine to harmonize the category of «customs procedure» with international standards.
  • Item
    Факторы, влияющие на оптимизацию процесса складирования контейнеров на складах логистического центра
    (КНТУ, 2013) Рощина, Н. В.; Козеренко, И. А.; Рощина, Н. В.; Козеренко, І. А.; Roschina, N.; Kozerenko, І.
    Выделены основные тенденции развития складского хозяйства логистического центра, созданного на основе морского порта. Предложена организационная структура складского хозяйства логистического центра и обоснована целесообразность создания складских зон различного функционального назначения. Показан алгоритм выбора варианта распределения контейнеропотоков между складами логистического центра. Виділені основні тенденції розвитку складського господарства логістичного центру, створеного на основі морського порту. Запропонована організаційна структура складського господарства логістичного центру й обґрунтована доцільність створення складських зон різного функціонального призначення. Показаний алгоритм вибору варіанта розподілу контейнеропотоків між складами логістичного центру. The purpose of paper is analysis of factors that affect the storage at logistics center and development an algorithm of containers distribution between warehouses. The article highlights main trends in container handling at seaport and logistics center, that was created inside the seaport. The main trend is to create several types of logistics center warehouses: inside the port or outside port territory. The structure of logistics center storage facilities was proposed. The main factors that influence the distribution of containerized cargoes are: time factor, cost factor and additional terms that are specified in contract. As a result of factors analysis, the algorithm of different containers storage options was proposed. Thus, consideration of factors that influence the distribution of containers between storage areas will help to optimize containers handling. In particular - to reduce handling time, reduce the risk of delays and reduce the storage costs.