Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
8 results
Search Results
Item The influence of open source on the quality of education(КНТУ, 2016) Zaro, K.; Hainulin, S.; Заро, К.; Гайнулін, С.Aim of this article is to analyse the impact of Open Source on the quality of education. The article discusses main trends in development of Open Source, its application, benefits and drawbacks of exploiting the approach with regards to education, and the potent of Open Source to change the traditional tertiary education. Openness contributes to emergence of a more available and competitive higher education system, with the ability to improve access to learning materials and their development in conformity with regional particularities. Development of Open Education has initiated a significant global shift in the area which complements and diversifies the forms and methods of learning. Мета статті полягає в аналізі впливу ресурсів відкритого доступу (Open Source) на якість освіти. У статті розглядаються основні тенденції розвитку відкритих ресурсів та їх застосування в галузі освіти, переваги їх використання та як вони змінюють традиційні освітні процеси. Відкритість сприяє формуванню більш доступної та конкурентної системи вищої освіти, з потенціалом для поліпшення доступу до освіти, її розвитку відповідно до регіональних особливостей. Розвиток відкритої освіти ініціював значні глобальні зміни у системі освіти, які доповнюють і диверсифікують форми і методи навчання.Item Удосконалення вищої освіти в умовах реалізації інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки(КНТУ, 2014) Кривоногова, І. Г.; Krivonogova, IrinaУ статті досліджуються підходи удосконалення вищої освіти. Пропонуються інноваційні підходи управління вишем на основі організаційного управління. Розглянута структуризація цілей в процесі удосконалення організаційного управління вузом з метою реалізації однієї з важливих функцій системного аналізу - робота з цілями. Визначені нові критерії оцінки діяльності вузів, які виражаються, наприклад, у тому, що для акредитації вузу обов'язково наявність системи менеджменту якості, а для проектно- програмного фінансування необхідний відповідний рівень інноваційного потенціалу. Обґрунтовано, що сучасним українським університетам необхідно переходити від функції управління змінами за фактом їх звершення, коли основна увага приділяється адаптації, до нової парадигми управління, яка полягає у створенні «організаційних знань» та управлінні на основі знань. The article examines the approaches of improving higher education. Offers an innovative approach to the management of the university - based organizational management. Considered structuring objectives in improving the organizational management of the university in order to implement one of the important functions of the system analysis - work with objectives. Defined new criteria for the evaluation of universities, which are expressed, for example, that for the accreditation of the university one must have a quality management system, and to design and program funding needs an appropriate level of innovation capacity. It is proved that in order to be competitive, universities must build adequate development strategy. Effectiveness of the strategy depends on the willingness of the university to quality management changes that are associated primarily with the transition from administrative management to strategic management and performance management. The analysis leads to the conclusion that modern Ukrainian universities need to move from change management features upon which they occurred when the focus is on adapting to the new management paradigm which is to create «institutional knowledge» and knowledge-based management. It comes to achieving the critical success factors - the most strategic targets to ensure competitiveness of the university. Along with this need innovative solutions, which will be the key mechanism for creating and sustaining competitive advantage, development of adaptive competencies of the University and its employees. Thus, an updated organizational and technological tools of university management, the introduction of new management tools with a focus on the use of organizational knowledge. Given the large number of factors discussed there is a need to further their group, setting different kinds of combinations and interdependencies as a basis for constructing the transformational model of management of innovative university, which contributes to its establishment as a self-developing adaptive organization.Item Шляхи розвитку освіти в умовах становлення інформаційного суспільства(КНТУ, 2014) Комарова, О. А.; Komarova, OlgaВ статті визначено, що в умовах становлення інформаційного суспільства основним принципом розвитку освіти є її безперервність. Обґрунтовано, що розвиток нової парадигми освіти реалізується через механізм інформатизації освітянської сфери. Виявлено основні цілі, завдання та пріоритетні напрями інформатизації освіти. Обґрунтовано вплив реалізації пріоритетних напрямів інформатизації освіти на формування інформаційної культури та інформаційної компетентності всіх учасників освітнього процесу. The purpose of the article is to determine the priority of the principles, objectives and directions of development of information education sphere as a mechanism to form a unified educational information environment, information culture and information competence of all participants in the educational process. The article states that in the conditions of information society the basic principle of education is its continuity. Proved that the development of a new paradigm of education is realized through the mechanism of informational educational sphere The basic goals, tasks and priority directions of Informatization of education. Influence of implementation of priority information education on the formation of information culture and information competence of all participants in the educational process. Determined that the computerization of the educational sphere will contribute to the development of open and distance education. It was established that the modernization of education based on information technology training will ensure formation of a single information-educational environment. The study has been proved that in a transformation of information into a strategic resource that determines the development of the individual as well as society in general, a priority of reforming education informatization is as a mechanism to realize the principle of continuity of education, improving information culture and information competence of individuals and enhance access to education and improving its quality.Item Vector of social development of Ukraine in a context of prospects of creation of innovative economy(КНТУ, 2014) Semykina, Anna; Семикіна, А. В.The article is devoted to the problems of social and human development in the context of transformation of modern economy into innovative one. Theoretical analysis of the main directions of human development have been carried out. The dynamics of the Human Development Index and the interdependence of its components at the example of Ukrainian regions have been analyzed. The dependence of the Human Development Index mainly on its social component has been revealed by modeling. The necessity to choose the vector of social development according to the priorities of human development in Ukraine at the stage of creation of innovative economy has been proved. Стаття присвячена проблемам соціального розвитку і розвитку людини в контексті перетворення сучасної економіки на інноваційну. Проведено теоретичний аналіз основних напрямків людського розвитку. Динаміка індексу розвитку людського потенціалу і взаємопов'язаність його компонентів були проаналізовані на прикладі регіонів України. Моделлю було показано, що індекс розвитку людського потенціалу в першу чергу залежить від соціальних компонентів. Доведено необхідність вибору вектора соціального розвитку в контексті пріоритетів людського розвитку на етапі становлення інноваційної економіки.Item Research of Concordance in Demand and Supply of Qualified Workforce in Ukraine(КНТУ, 2013) Lapteva, А.; Лаптєва, А. В.The article discloses concordance in demand and supply of qualified workforce in Ukraine. The analysis of demand and supply for qualified workforce and dynamics of employed and unemployed with the number of vacancies for qualified workers in Ukraine were carried out. The approaches to solve the problems of present and perspective deficit of qualified workforce on labour market were suggested. Основна мета статті полягає в проведенні аналізу тенденцій розвитку ринку праці в розрізі невідповідності попиту і пропозиції кваліфікованих робітничих кадрах, визначення чисельності зайнятих та безробітніх з кількістю вакансій кваліфікованих робітників в Україні та визначення напрямів збалансування ринку праці. Стаття присвячена розгляду відповідності попиту і пропозиції кваліфікованих робітничих кадрів в Україні. Проаналізовано попит і пропозицію на кваліфіковані робітничі кадри, динаміка зайнятих та безробітніх з кількістю вакансій кваліфікованих робітників в Україні. Запропоновані напрями для вирішення проблеми поточного та перспективного дефіциту робітничих кадрів на ринку праці. Перехід України до новітньої моделі розвитку, в якій джерелом економічного зростання мають стати єдиний освітній простір, наукові знання, технологічні інновації та інформація, потребує кардинального перегляду методів та механізмів регулювання ринку праці з метою забезпечення необхідного перерозподілу зайнятості за видами діяльності та секторами економіки. У період реструктуризації економіки вагомого значення набуває не тільки рівень і якість підготовки робітничих кадрів, а вміння орієнтуватися в потребах ринку праці та бути конкурентоспроможними й затребуваними на ринку праці.Item Сучасний стан та перспективи розвитку людського капіталу в аграрному секторі економіки(КНТУ, 2015) Савіцька, І. М.; Savitska, InnaУ статті на основі узагальнення теоретичних досліджень сучасних науковців щодо ролі людського капіталу в аграрному секторі економіки автором проаналізовано сучасний стан та перспективи розвитку людського капіталу в агарному секторі економіки. Наведено основні чинники, які негативно впливають на рівень формування і розвитку людського капіталу. Охарактеризовано особливості формування людського капіталу в сільській місцевості. Проаналізовано чисельність сільського населення України з урахуванням вікової структури, досліджено демографічну ситуацію на селі, показники стану здоров’я населення та їх вплив на якість людського капіталу, розглянуто рівень освіченості сільського населення та кадровий стан як чинники формування людського капіталу сільської місцевості. Human capital of rural areas, its current state and prospects of the development are considered in this article. It was justified the necessity for the formation and qualitative improvement of the current resource on the basis of generalization of theoretical studies of modern scientists about the role of human capital in the process of rural development. The aim of the paper is to study the current state of formation and development of human capital in the agricultural sector and determine the prospects for its future development. The author writes about the current state of human capital in the agricultural sector of Ukraine. Much attention is given to the basic factors which affect the level of formation and development of human capital. The author's interpretation of the essence of human capital economic category is given, the quality components that make up its internal structure are determined. It is spoken in detail about the peculiarities of its formation in rural area. The article gives a detailed analysis of the age structure of the rural population of Ukraine, indicators ofhealth and their impact on the quality of human capital as well as work experience and education of the peasants, as factors shaping quality of human capital. In conclusion the author suggests the ways of improving existing human capital, taking into account current trends: depopulation; increasing the number of elderly people with long-term working experience, not adapted to the needs of the labor market; incompatibility of knowledge with modern management requirements; the deterioration of the health of all age groups.Item Educational and Professional Staff Development Based on Social Capital Accumulation(КНТУ, 2014) Volchkova, G.; Волчкова, Г. К.The ways to liven employees educational and professional development on the basis of the social capital accumulation have been developed in the article. Analyzing the value orientations concerning professional development of employees, which were formed in society over a period 2012-2014 years, the author concentrated her attention on destruction of the education ponderability, lowering motivation to professional development due to the social capital degradation. The author also has analysed the interrelation of educational level with a confidence level in society and influence of the accumulated social capital on the improvement of employees' professional development. В статті розроблено шляхи активізації освітньо-професійного розвитку працівників на основі накопичення соціального капіталу. Аналізуючи ціннісні орієнтації щодо освітнього і професійного розвитку працівників, що склалися у суспільстві протягом 2012-2014 років, автором зосереджено увагу на руйнуванні вагомості освіти, демотивації професійного розвитку на основі деградації соціального капіталу. Також автором проаналізовано взаємозв’язок рівня освіти з рівнем довіри в суспільстві і вплив накопиченого соціального капіталу на поліпшення професійного розвитку працівників.Item Тенденції та особливості підготовки фахівців у системі вищої освіти(КНТУ, 2014) Жукова, В. О.; Zhukova, VladislavaУ статті розглядаються тенденції та особливості підготовки кваліфікованих фахівців у системі вищої освіти з урахуванням сучасних тенденцій її реформування. Охарактеризовані напрями реформування системи вищої освіти України відповідно до цілей Болонського декларації. Проаналізовані показники діяльності вищих навчальних закладів України та фінансування вищої освіти. Здійснено класифікацію видів дисбалансу на ринку кваліфікованої праці молодих фахівців. Запропоновані заходи щодо підвищення ефективності та поглиблення зв’язків з реальним сектором економіки в контексті підвищення якості вищої освіти. The trends and characteristics of training in higher education in Ukraine with due regard for its reforming in accordance with the requirements of the Bologna process are examined in the article. The directions of reforming the higher education system of Ukraine in accordance with the objectives of the Bologna Declaration have been characterized. The indices of activities of universities in Ukraine and financing of higher education have been analyzed. The classification of types of imbalance in the skilled labor market of young professionals have been made, which, in addition to traditional types - quantitative and qualitative imbalance - was supplemented by such species as territorial imbalance (lack of young staff necessary qualification within the depressed regions or their parts) and motivational imbalance (low motivation to work on as a result of irrational choice of field of study). The measures of improving and deepening the relationships with the real economy in the context of improving the quality of higher education have been proposed. The necessity of ensuring the conformity of job places with the requirements and expectations of young professionals on the level of payments and working conditions, career opportunities and professional growth, preventing disproportions and regional asymmetries regarding quality of training and quality of job places have been substantiated.