Логістична інфраструктура Тернопільської області
Loading...
Files
Date
2022
Authors
Фалович, Н. М.
Фалович, В. А.
Шевчук, О. С.
Попович, П. В.
Прогній, П. Б.
Мельниченко, В. В.
Falovych, N.
Falovych, V.
Shevchuk, O.
Popovich, P.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ЦНТУ
Abstract
В статті досліджено транспортну мережу Тернопільської області. Проаналізовано наявну
транспортну мережу за усіма видами транспорту, які функціонують в області, зокрема, залізничний,
автомобільний, авіаційний, річковий, трубопровідний в розрізі обсягів перевезень. Проаналізовано
динаміку обсягів пасажирообороту області за видами транспорту у період з 2016 по 2020 роки та
зроблено висновки щодо його функціонування. Здійснено аналіз обсягів вантажних перевезень в
Тернопільській області за видами транспорту у період 2016-2020 роки. Охарактеризовано транспортну
галузь в розрізі залізничного, автомобільного, авіаційного та трубопровідного комплексу щодо наявності
автопарку, станцій, залів очікування та іншої необхідної інфраструктури. A study of the transport network of Ternopil region was conducted. The existing transport network for
all types of transport operating in the region, in particular, railway, road, aviation, river, pipeline in terms of
traffic volumes is analyzed. The dynamics of passenger traffic in the region by mode of transport in the period
from 2016 to 2020 is analyzed and conclusions are drawn on its operation. An analysis of the volume of freight
traffic in the Ternopil region by mode of transport in the period 2016-2020. The transport industry is
characterized in terms of railway, automobile, aviation and pipeline complex in terms of the availability of fleet,
stations, waiting rooms and other necessary infrastructure.
The logistics infrastructure of Ternopil region is represented by rail, road, river, pipeline and air
transport.
The main factors that reflect the peculiarities of the formation of transport infrastructure of Ternopil
region are as follows:
1. Location in the center of the Western region of Ukraine, as well as proximity to the borders with EU
countries provides a unique economic and geographical position of the region.
2. Favorable physical-geographical and favorable natural and climatic conditions for the development of
transport infrastructure (most of the region is a flat area, only in the north are the Kremenets Mountains).
3. Availability of the required amount of transport, warehousing infrastructure, communication lines
and power lines.
4.The economic potential of the region contributes to the development of transport infrastructure that
provides transportation of passengers and raw materials, finished products in the required volumes.
5. International transport highways pass through the region, which contributes to the development of the
infrastructure of the surrounding areas.
6. Proximity to major centers of business cooperation and border cities.
Railway transport in Ternopil region is widely used in both domestic and international relations. In
2020, its share in the structure of freight turnover was 22%, and passenger turnover - 2%. If we compare these
data with the volume of traffic in 2016 (24% and 7%, respectively), we can conclude that the quarantine
restrictions during the COVID-19 pandemic have a significant impact on the volume of rail transport.
Description
Keywords
транспортна інфраструктура, залізничний транспорт, автомобільний транспорт, авіаційний транспорт, трубопровідний транспорт, пасажирооборот, вантажооборот, transport infrastructure, railway transport, road transport, air transport, pipeline transport, passenger turnover, freight turnover
Citation
Логістична інфраструктура Тернопільської області / Н. М. Фалович, В. А. Фалович, О. С. Шевчук [та ін.] // Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки : зб. наук. пр. – Кропивницький : ЦНТУ, 2022. – Вип. 5 (36). – Ч. 2. – С. 274–283.