The quality management system in educational institutions of the Slovak Republic: Impact on the Ranking’s position

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Authors

Tsarenko, I.
Царенко, І. О.

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

ІНЖЕК

Abstract

The purpose of the study is to verify the level of impact of Quality Management System (ISO 9001:2000) on the ranking university on an example of Technical University in Kosice. This article presents detailed analysis of the tools of ensuring quality in European Educational Area, the international standard ISO 9001-2000 "Quality Management System — Requirements" and correlation-regressional analysis of relationship between faculties' positions in ARRA Ranking of Technical University in Kosice and and the implemented quality management system. The own research gives the consciousness about the considerable impact of the quality management system in educational sphere nowadays, when the requirements to it are increasing so fast. It can be stated that quality in educational process is understood as the conformity to the defined, juridically proclaimed, standards of Educational Area. An interesting area of further research would be implemented process of certification quality management system at universities in Ukraine as an approach of increasing position in international rankings. The paper provides the analysis of relationship between faculties' positions in ARRA Ranking of Technical University in Kosice and and implemented quality management system. Метою дослідження є встановлення ступеня впливу системи менеджменту якості (ISO 9001:2000) на ранжування університету на прикладі Технічного університету в місті Кошице. Наведено детальний аналіз інструментів забезпечення якості в Європейському освітньому просторі, міжнародного стандарту ISO 9001:2000 «Система управління якістю. Вимоги», а також проведено кореляційно-регресійний аналіз взаємозв'язку результатів діяльності факультетів згідно з рейтингом ARRA Технічного університету в Кошице та впровадженою системою управління якістю. Це дослідження дає уявлення про значний вплив системи менеджменту якості в освітній сфері на сьогодні, коли вимоги до неї все більше зростають. Слід зазначити, що якість в навчальному процесі – це відповідність певним, юридично проголошеним стандартам освітнього простору. Цікавою сферою подальших досліджень виступає можливість впровадження процесу сертифікації системи менеджменту якості в університетах України як інструменту підвищення їх позицій у міжнародних рейтингах.

Description

Keywords

quality management system, European Standards and Guidelines (ESG), ISO 9001:2000, quality of system of higher education, ARRA Ranking, система управління якістю, Європейські стандарти та керівні принципи (ESG), якість системи вищої освіти, рейтинг ARRA

Citation

Tsarenko, I. The quality management system in educational institutions of Slovak Republic: Impact on the Ranking’s position / I. Tsarenko // Бізнес Інформ. – 2018. – № 3. – С. 71-80.