Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this community
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
Browsing Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. by Subject "accounting"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Perspectives and Trends in Development of Management Accounting in Georgia(ЦНТУ, 2018) Bauchadze, B.; Баучадзе, Б.The article is devoted to the problems of development of management accounting in Georgia and directions of their solution. It is substantiated that increase of efficiency of activity of the enterprises and the organizations is connected with using of the information presented by the management accounting. The need of using modern information systems is considered. The components of the automated accounting system are defined. The definition of management accounting as an integrated system of accounting of costs and revenues, rationing, planning, control and analysis, systematizing information for operational management decisions is proposed. It is proved that the existing organizational structure of the enterprise should be regularly analyzed and revised taking into account the changes occurring in its economic activity and the achievements of scientific and technical progress. Статья посвящена проблемам развития управленческого учета в Грузии и направлениям их решения. Обосновано, что повышение эффективности деятельности предприятий и организаций связано с использованием информации, предоставленной управленческим учетом. Доказана необходимость использования современных информационных систем. Определены компоненты автоматизированной системы бухгалтерского учета. Предложено определение управленческого учета как интегрированной системы учета затрат и доходов, нормирования, планирования, контроля и анализа, систематизирующая информацию для оперативных управленческих решений. Доказано, что существующую организационную структуру предприятия следует регулярно анализировать и пересматривать с учетом изменений, происходящих в его хозяйственной деятельности, и достижений научно-технического прогресса. На сучасному етапі розвитку наукових досліджень та розробок відбуваються інтеграційні процеси наявних концепцій зарубіжних науковців. Ці тенденції сприяють формуванню нових загальнонаукових підходів і концепцій розвитку управлінського обліку, визначенню наукових парадигм. Увага науковців до цього питання підтверджує, що управлінський облік знаходиться в розвитку, удосконалюється відповідно до сучасних вимог бізнесу, розвиваючи власні процедури, інструменти, методи й адаптуючи розроблені суміжними науками. Разом з тим, підвищеної уваги вимагають питання удосконалення управлінського обліку з урахуванням особливостей середовища та його складових, в яких функціонують підприємства кожної конкретної країни. Метою написання статті є обґрунтування напрямів розвитку управлінського обліку в Грузії з урахуванням особливостей середовища, в якому функціонують підприємства. Дослідження показало, що сьогодні дуже мало суб’єктів господарювання в Грузії застосовують принципи та системи повного управління. Фактично тільки в міжнародних компаніях застосовується система управлінського обліку та відповідні рахунки. Обґрунтовано, що шлях підвищення ефективності діяльності підприємств та організацій лежить через інформацію, надану управлінським обліком. Доведена необхідність використання сучасних інформаційних систем. В якості компонентів автоматизованої системи бухгалтерського обліку визначені: апаратні засоби; програмне забезпечення; математичне забезпечення; інформаційна безпека; функціональна підтримка; технологічна підтримка. Всі ці компоненти взаємопов'язані і повинні використовуватися у тісному взаємозв’язку. Обґрунтовано, що управлінський облік - це інтегрована система обліку витрат і доходів, нормування, планування, контролю та аналізу, що систематизує інформацію для оперативних управлінських рішень. Доведено, що існуючу організаційну структуру підприємства слід регулярно аналізувати і переглядати з урахуванням змін, що відбуваються в його господарській діяльності (освоєння виробництва нових видів продукції, зміна технологій, зміна менеджерів тощо), і досягнень науково-технічного прогресу. Удосконалюючи організаційну структуру підприємства, важливо відповідним чином змінювати підходи до складання внутрішньої звітності та оцінки результатів діяльності.Item Вплив діючого порядку обліку податкових зобов’язань з ПДВ на показники фінансової звітності та шляхи його удосконалення(КНТУ, 2013) Кузьменко, Г. І.; Kuzmenko, G.В статті досліджується діючий порядок бухгалтерського обліку податкових зобов’язань по податку на додану вартість. Запропоновані зміни до назви субрахунку, який використовується при обліку податкових зобов’язань за правилом «першої події» при отриманні авансів від покупців, з метою приведення її у відповідність з економічною сутністю операцій, що відображуються на ньому. Обгрунтовані зміни до порядку відображення залишку по цьому субрахунку в балансі підприємства внаслідок невідповідності транзитних сум, які обліковуються на ньому, визначенню «активу», що призводить до викривлення складу активів балансу. The purpose of the article is to elaborate the ways of improvement of value-added tax obligations accounting procedures from the point of view its impact on the formation of the financial statements. The existing in professional literature propositions of changing the methods of tax obligations accounting procedures have been analyzed. The changes to the titles of subaccount which are used in accounting of value-added tax obligations according to the “first event” rule on receipt client’s payment on account for the purpose to bring into accord with the economic essence of operations which are accounted on it have been elaborated. The changes to the rules of showing the residues on this subaccount in the balance of enterprises stipulated by discrepancy of transit sums which are accounted on it with essence of assets leading to a distortion of balance assets have been substantiated. The propositions in the article provide the opportunity to observe such qualitative characteristic of financial statements as appropriateness and trustworthiness and to increase the quality of balance as the main components of financial statements.Item Методичні підходи до формування облікової політики імпортних операцій(ЦНТУ, 2017) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Smirnova, І.; Smirnova, N.Стаття присвячена розробці методики формування облікової політики суб’єктів зовнішньоекономічних відносин в частині імпортних операцій. У статті досліджено особливості здійснення та обліку імпортних операцій як основних операцій зовнішньоекономічної діяльності. Запропоновані складові облікової політики імпортних операцій. Здійснено класифікацію первинних документів для відображення імпортних операцій в обліку. Запропоновано схему організації документообороту за імпортними операціями. Встановлено взаємозв’язок елементів облікової політики за імпортними операціями. The purpose of the research is to ground the methodical approaches to forming of accounting policy of subjects of foreign economic activity in part of the imported operations. The features of realization of the imported operations were investigated in the article. The tasks of accounting of the imported operations were found out. The constituents of accounting policy in part of the imported operations were offered. Intercommunication between the elements of accounting policy of imported operations was set. It has been substantiated that the constituents of accounting policy in part of the imported operations include the historical estimation of commodities, registration unit of commodities, account transport purveying charges. One of basic moments here is a method of accumulation and allocation of charges, related to acquisition of supplies.Item Методологічні аспекти побудови, функціонування і розвитку автоматизованих інформаційних систем обліку та управління підприємствами(ЦНТУ, 2017) Волот, О. І.; Volot, О.На основі аналізу теоретичних положень, методичних підходів до проектування та функціонування автоматизованих інформаційних систем та аналізу діючих інформаційних технологій удосконалено систему принципів побудови, функціонування і розвитку інформаційних систем обліку та управління промисловими підприємствами. Доведено, що для створення, ефективного функціонування і розвитку інформаційних систем необхідні єдині теоретичні положення і методичні підходи, які забезпечують взаємодію різноманітних економічних об'єктів та їх ефективну діяльність. Information technologies are becoming a prerequisite and foundation for globalization, increasing the speed of data processing, reliability, quality of information, which makes it possible to adopt in practice objective and effective financial and managerial decisions. The article has improved the system of principles, which consists of three groups: construction, functioning and development of automated information systems of industrial enterprises. The following principles are suggested: user orientation, relevance, pertinence, creativity, which provides through theoretical positions and methodical approaches the processes of creation, functioning and development of information systems at all stages of their life cycle. The basic principles of automation of accounting on the basis of automated workstations of an accountant are presented, which provide a unified approach to the operation of individual elements of the system and their single functioning. It is proved that for the creation, effective functioning and development of information systems, there is a need for common theoretical positions and methodical approaches, which provide interaction of various economic objects and their effective activity.Item Національні та міжнародні стандарти обліку для державного сектору: особливості застосування(ЦНТУ, 2018) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Смирнова, И. В.; Смирнова, Н. В.; Smirnova, I.; Smirnova, N.У статті узагальнені передумови реформування системи бухгалтерського обліку в державному секторі у світі та в Україні. Уточнено зміст категорії «державний сектор». Досліджено етапи міжнародної та вітчизняної стандартизації бухгалтерського обліку в державному секторі, зокрема, щодо запровадження міжнародних та національних стандартів бухгалтерського обліку для державного сектору. Запропоновані напрямки удосконалення нормативно-правової бази з бухгалтерського обліку та фінансової звітності в державному секторі. В статье обобщенные предпосылки реформирования системы бухгалтерского учета в государственном секторе в мире и в Украине. Уточнено содержание категории «государственный сектор». Исследованы этапы международной и отечественной стандартизации бухгалтерского учета в государственном секторе, в частности, разработка международных и национальных стандартов бухгалтерского учета для государственного сектора. Предложенные направления совершенствования нормативно-правовой базы бухгалтерского учета и финансовой отчетности в государственном секторе. In the sphere of of public finance, the reform of the management system confirms the close linkage of measures aimed at achieving the effective use of budget funds, with the improvement of management methods, methodological and methodological provision of accounting and financial control. Accordingly, for Ukraine, it is useful to borrow a systematic approach in developing the legal and regulatory framework for the budget process, accounting and control. In order to create reliable and objective economic information, the process of introducing common standards of accounting and financial reporting continues in Ukraine and in the world. Therefore, the aim of writing of the article consists in finding out of features of application of requirements of international and national public sector accounting standards. Pre-conditions of reformation of the system of accounting in public sector in the world and in Ukraine were generalized in the article. Table of contents of category «a public sector» was specified. The features of development and input of international public sector accounting standards were investigational. The stages of national standardization of accounting in a public sector were systematized. A comparative analysis of international and national public sector accounting standards was conducted. Directions of improvement of normative base from а accounting and financial reporting in a public sector were offered. Positive results in development of methodology of accounting in a public sector can be attain only as a result of only approaches to accounting. One of the basic stages of reform here are application in practice of already existent national public sector accounting standards and development of new. National public sector accounting standards are based on the conceptual provisions of international standards, which contain common methodological approaches to the assessment and disclosure of information. They are in line with international standards, taking into account socio-economic development of the country and the peculiarities of the national budget legislation. The development of methodological recommendations for the introduction of national public sector accounting standards, as well as the review of regulatory and methodological support for the implementation of budget execution operations, taking into account changes in the accounting system, should be undertaken to continue the implementation of reforms in the public sector and bring it closer to international practice.Item Організаційна структура системи матеріального забезпечення з метою інтеграції обліку з іншими функціями управління(КНТУ, 2015) Пугаченко, О. Б.; Puhachenko, OlgaУ статті представлено напрямки удосконалення організаційної структури системи матеріального забезпечення, що сприяють посиленню взаємозв’язку обліку з іншими функціями управління. Запропоновано авторське бачення алгоритму вирішення основних завдань служби матеріального забезпечення у секторах закупівель, зберігання і руху та економічному секторі. The aim of the article is to develop the organizational structure of procurement system for the purpose of accounting integration with other functions of management. The following schemes have been developed in order to improve the organizational structure of the procurement system for the purpose of accounting integration with other functions of management: organization of compiling orders and specifications of material resources demand; activities related to ensuring the receipt of supplies; organization of the process related to providing industrial and economic activity by material resources for carrying out the production program; procedure of records management of material resources; organization of records management in the Purchases Unit; organization of the process related to placing, preparing for issue and issuing material resources to relevant subdivisions of the company; procedure of records management of material resources received in barns, their movements and issuing to subdivisions, and revealing the state of material resources; organization of operational control in the material resources storage and movement. Under conditions of market relations, accounting becomes more and more important, its boundaries are extended, and its methods are improved. Accounting as a means of planning, monitoring, economic analysis, control, stimulation and generalization of the production process and distribution of material values becomes an important lever of the company’s vigorous activity. That’s why its integration with other management functions is quite logical and natural.Item Організація та методика обліку об’єктів основних засобів за компонентами(КНТУ, 2016) Лисиченко, О. О.; Lisichenko, OksanaУ статті розглядається організація та методика обліку основних засобів за компонентами. Наводяться основні складові облікової політики стосовно цих об’єктів, обґрунтовуються і розкривається їх зміст. Теоретичні викладення проілюстровані прикладами обліку на комунальних, сільськогосподарських та машинобудівних підприємствах. Також у статті приділена увага відображенню об’єктів згідно вимогам ПКУ. The purpose of this article is to study the organizational and methodical aspects of accounting of fixed assets by components and reflect the latest in accounting policy. It should be noted that "component" accounting relevant for a limited number of enterprises, its use is not directly dependent on the specific weight of fixed assets non-current assets. The need for such accounting arises from entities that intensively invest in fixed assets and also for the specific purpose of the objects at a significant cost and frequent need of repair. Business entities that use "complex" objects in activity may reflect the latest in accounting, distributing them into parts (components) with the mandatory regulation of such distribution the accounting policies of the company. The main issues that require lighting in Order on the accounting policy of the enterprise are: the terms of the distribution of objects into components; the value of the threshold from which the objects are separate accounting units; determination of useful life; method of calculating depreciation; the organization and methodology of accounting for repairs. The transition to component accounting should be implemented gradually, first making a thorough analysis of the means of labor concerning the terms, conditions, intensity of operation, frequency of major repairs. The study and implementation of component accounting in the accounting system of the enterprises will increase the control over the use of objects will reduce the calculations, the need for which arises as a result of the cancellation of separate parts of "difficult" objects, organizes fixed assets accounting.Item Особливості розподілу фінансових результатів сільськогосподарських підприємств(КНТУ, 2014) Колос, Н. М.; Kolos, NataliaВ статті розглянуто цільову спрямованість та організаційні й методичні аспекти розподілу фінансових результатів сільськогосподарських підприємств в частині процедури та обліку розподілу прибутку. Досліджено світову практику створення за рахунок відрахувань із прибутку особливого резервного капіталу. Запропоновано резервувати прибуток, отриманий в результаті оцінки за справедливою вартістю залишку товарної продукції на кінець року. The purpose of writing a publication is to clarify the problems of accounting practices based on research supporting agricultural enterprises of Kirovohrad region. The problem of formation of financial results traditionally paid much attention in theory of accounting. It is well known that the category of income is abstract: its size depends largely on the adopted methodology formation in the accounting system, based on the same methodology underlying interests of some people related to business processes. In the context of the interests of owners, financial planning is necessary (both the current and future); it is appropriate to provide for internal regulations of the company. Reserve capital is intended to cover the losses of the reporting period, this insurance stock company, which provides an additional guarantee of obtaining a return on investment, covering both planned and unexpected losses, the payment of all liabilities of the enterprise in the absence of profit. Provisions implementing support function or restore stable equity. Business entities recommended to align with the requirements of financial planning and control system of analytical accounting in terms of reserve capital formation and use of financial results. It is necessary to take into account the peculiarities of agricultural production.Item Податковий аспект облікової політики підприємства: організація і методика(КНТУ, 2014) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Smirnova, Irina; Smirnova, NataliaСтаття присвячена з’ясуванню особливостей облікової політики підприємства з метою оподаткування в частині організації та методики її використання. Досліджено сучасні підходи до трактування терміну «податковий облік». Визначено коло питань, що мають вирішуватись в межах податкового обліку. З’ясован взаємозв’язок бухгалтерського обліку і політики податкових відносин. The purpose of this article is to study the methodological and organizational aspects of accounting policy of the enterprise accounting ensure the determination of taxes and tax collections, as well as reporting accountant for them. The approaches to the interpretation of the term «tax accounting». In the article the comparative analysis of the requirements of accounting and tax accounting in connection with the introduction of the Tax code of Ukraine. The circle of issues that must be addressed in the framework of tax accounting. Clarified the interrelation of accounting and tax policy relations Proposed definition of tax accounting in the conditions of changes in applicable tax laws. It is established, that today the tax accounting is the accounting subsystem, which on the basis of the state-approved rules performs the functions of accrual (calculation) taxes, and provide adequate returns to tax authorities.Item Пропозиції щодо формування, розподілу та відображення в обліку витрат сфери матеріального забезпечення хлібопекарних підприємств(КНТУ, 2013) Пугаченко, О. Б.; Pugachenko, О.У статті наведено авторські пропозиції з удосконалення порядку формування, розподілу та відображення в обліку витрат сфери матеріального забезпечення хлібопекарних підприємств. Нами представлено приклад розподілу сукупних витрат сфери матеріального забезпечення за напрямками витрат на підприємствах, що застосовують окремий рахунок «Витрати на матеріальне забезпечення виробництва» та на цій основі - варіанти формування первісної вартості запасів. The purpose of this article is to develop proposals for improving the order offormation, distribution and recording costs of the sphere of material securityin bakery. We have presented anexample of the distribution of total costs of sphere of security in areas ofexpenditure in enterprises that use a separate account "Expenses tomaintenance of production" and on this basis - the options of creating theinitial value of the stock. This will make it possible not only to determine the total amount of costs ofmaintenance, but also to make up analytical model that will facilitate thedisclosure of the total expenditure by type, purpose, centers of origin andeenters of responsibility. We offered toconcentrate all costs of the sphere of material security on one activesynthetic account "Expenses for material support."Item Регістри, форми обліку та комп’ютерно-комунікаційні технології(ЦНТУ, 2017) Муравський, В. В.; Muravskyi, V.Сформульовані вимоги щодо визначення складу та систематизації регістрів обліку, які не доцільно порівнювати з алгоритмами програмного забезпечення та обліковими базами даних. Досліджено основні комп’ютерні форми обліку. Зроблено висновок про те, що не існує такого поняття, як «автоматизована форма обліку», оскільки будь-яка система автоматизації облікових процесів забезпечує наявність регістрів. Обґрунтовано появу комп'ютерно-комунікаційної форми обліку. One of the important prerequisites for a rational accounting organization is the application of the most effective, progressive accounting form in the implementation of computer and communication technology. The theoretical and methodological aspects of constructing an accounting form as a system of registers are proposed. It was determined that an accounting registers is not appropriate to compare with software algorithms and database accounts. The main aim is to substantiate the modern form of accounting and accounting registers with computer and communication technology using as a set of algorithms for processing accounting information from the documenting to reflection in the reporting; specialized software, which varies greatly depending on developers, industry and business; database that can be used to create arbitrary form and filling registers; communication channels that combine the accounting system with all the participants in the information process at the enterprise. Methods of analysis and synthesis used to structure the substantive research-based identification and formalization of professional definitions of «accounting register» and «accounting form». Distinguished computer based accounting form proposed by scientists in Ukraine, conducted comparative analysis are highlighted strengths and weaknesses. It is concluded that there is no such thing as «automated form of accounting» because any system automating accounting processes ensure the availability of registers that are unique journal-order, memorial warrant and other forms of accounting. The appearance of the computercommunication based accounting form is grounded by the objective factors of the information society; key features of this form are determined.Item Товарні запаси роздрібних торговельних підприємств споживчої кооперації: економічна сутність та класифікація(КНТУ, 2014) Поддубна, Н. М.; Poddubna, NataliiaУ статті розглянуто роль і місце товарних запасів у роздрібних торговельних підприємствах споживчої кооперації. Уточнено сутність даної категорії та виділено основні характерні особливості, якими вона володіє. Досліджено та узагальнено існуючі класифікаційні ознаки товарних запасів. Запропоновано деталізовану класифікацію товарних запасів, яка допоможе організувати їх облік та контроль, а також полегшить процес управління ними. Inventories are the most important part of the company's assets and hold a special place in the composition of assets. Therefore, the rights for recognition, classification and recording are very important. Aims and objectives: Thus, the aim of this work is to study the scientific approach to the interpretation of the concept of "inventory" and their classification, as well as to distinguish the own approach to determining the nature of this category, and develop the author's classification of the purposes of accounting and management. The essence of inventory, as the main component of the current assets based on analysis of domestic and foreign literature, is study. Their nature is specified and the most important characteristics of this category are highlighted. Current approaches to classification criteria, which distinguish between inventory are summarized. The detailed classification of inventory in retail enterprises allowing to optimize the organization of accounting and control, and the need for effective management are proposed. An important factor of successful operation of consumer retail cooperative enterprises is efficiency of inventory, as an integral component of continuous trading processes is established. The new classification of inventory will help to create the right conditions for the construction of their accounting and control in an enterprise's departments.