Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
Item Educational and professional component of labor potential in business(2020) Zapirchenko, L.; Buhaieva, M.; Запірченко, Л. Д.; Бугаєва, М. В.Item Features of business communication in the hotel and restaurant business(Ін-т економіки промисловості НАН України, 2024) Zaichenko, V.; Buhaieva, M.; Зайченко, В. В.; Бугаєва, М. В.The article focuses on analyzing the specific features of business communication in the hotel and restaurant industry, particularly within the context of Ukraine during martial law. It identifies the key factors that influence effective communication in this sector, such as cultural awareness, clear messaging, emotional intelligence, and the utilization of digital communication tools. The article further explores how the current socio-economic and crisis conditions, including supply chain disruptions, financial instability, and shifts in customer behavior, impact business relations in the hotel and restaurant sector. In response to these challenges, the study provides a set of recommendations for improving communication strategies. These include prioritizing transparency, implementing crisis communication plans, strengthening digital communication channels, focusing on empathy, and adapting service offerings based on customer needs. The recommendations are aimed at enhancing service quality, customer satisfaction, and business stability during periods of uncertainty and conflict. The article concludes that implementing these strategies can significantly improve trust, customer satisfaction, and adaptability in the hotel and restaurant industry. Additionally, fostering stronger community ties, improving team coordination, and maintaining flexibility in operations are crucial for business resilience in times of conflict. Ultimately, the proposed communication strategies are essential for the long-term success and stability of businesses in the sector during wartime. У статті був здійснений аналіз та визначення специфічних особливостей ділової комунікації в готельно-ресторанній індустрії, з особливим акцентом на виклики та динаміку, що спостерігаються в Україні в умовах воєнного стану. Дослідження спрямоване на вивчення ключових факторів, які впливають на ефективну комунікацію в цій галузі, визначення впливу поточних соціально-економічних та кризових умов на ділові відносини, а також надання рекомендацій щодо покращення комунікаційних стратегій з метою підвищення якості обслуговування, задоволеності клієнтів та стабільності бізнесу в умовах невизначеності та конфлікту. На основі аналізу наукової літератури, запропоновано визначати ділову комунікацію як зрозумілий як структурований обмін інформацією та взаємодію між індивідами або групами, які є значущими один для одного та залучені до соціально або професійно важливої діяльності. Її основною метою є сприяння продуктивній співпраці та ухваленню рішень у формальному контексті. Ділова комунікація включає не лише передачу інформації, але й координацію дій, взаємний вплив та застосування етичних і психологічних принципів для забезпечення ефективних, цілеспрямованих взаємодій, які приносять користь як організації, так і учасникам. Таким чином, обґрунтовано, що ділова комунікація відіграє ключову роль у встановленні ефективних професійних відносин, оскільки вона базується на спільному розумінні, спільних цілях та етичних принципах. Було визначено і обґрунтовано, що вплив поточних соціально-економічних та кризових умов на ділові відносини в готельно-ресторанному секторі є глибоким і багатогранним. Основні наслідки включають: порушення ланцюгів постачання; фінансова нестабільність; зміна поведінки споживачів; зростання залежності від цифрової комунікації; нестабільність трудових відносин; адаптація до змін, викликаних кризою; поява нових моделей співпраці. Автор розробив рекомендації щодо покращення комунікаційних стратегій для підвищення якості обслуговування, задоволеності клієнтів та стабільності бізнесу в умовах невизначеності та конфлікту в умовах воєнного часу в Україні. Рекомендації включають: пріоритет надається прозорості та чесності; впровадження планів кризової комунікації; посилення цифрових комунікаційних каналів; акцент на емпатії та емоційному інтелекті; адаптація сервісних пропозицій до потреб клієнтів; використання багатоканальної комунікації; орієнтація на комунікацію, орієнтовану на громаду; посилення внутрішньої комунікації та координації команди; використання зворотного зв'язку; підтримка гнучкості та адаптивності. Застосування цих рекомендацій може значно покращити ділову комунікацію в готельно-ресторанній індустрії, особливо в складних умовах воєнного часу в Україні. Впровадження цих стратегій сприятиме підвищенню довіри, лояльності клієнтів, адаптивності до змін потреб споживачів, зміцненню зв'язків із громадою, посиленню гнучкості, покращенню координації в команді та забезпеченню стабільності бізнесу в умовах конфлікту.Item Informal communications as a component of the information and analytical system for ensuring effective business performance(Гельветика, 2025) Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Hrynko, Ya.; Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Гринько, Я. В.The article defines the conceptual content of the term “communication”, focusing in particular on various modern forms and types of communication processes that influence business efficiency. It provides definitions and characteristics of both formal and informal communications, substantiating their key role in understanding the dynamics of internal communication processes within a company, especially in the context of their impact on the information and analytical system that ensures effective business operations. Based on the study of leading national and international research, the authors present their own definition of informal communications as processes of information and idea exchange that take place outside of official, structured communication channels. The article offers a more detailed analysis of informal communications, particularly through key questions regarding their significance for business. It is concluded that informal communication plays a crucial role in building flexible and adaptive organizational structures. The paper also identifies and substantiates specific aspects that demonstrate a comprehensive approach to using informal communication as an element of the information and analytical system aimed at enhancing overall business performance. The authors propose defining informal communications, within the framework of an information and analytical system for ensuring effective business operations, as spontaneous processes of information exchange that occur outside official communication channels, enabling fast and flexible transfer of knowledge and ideas within the organization. The article defines the information and analytical support system for effective business activity as a structure that encompasses the collection, analysis, storage, and distribution of information necessary to support operational, tactical, and strategic management decisions. To conduct an in-depth analysis of informal communications within such a system, the authors outline and substantiate specific aspects: the role of informal communication in information collection and exchange, its influence on decision-making and strategies, cultural and social context, technological support, and impact measurement. Based on a comprehensive study, scientifically grounded recommendations have been developed to optimize informal communication within the information and analytical system of business operations, presented by the authors in the form of a generalized model. У статті визначено змістовне наповнення категорії «комунікації», зокрема розглянуті різні сучасні форми та види комунікаційних процесів, які впливають на ефективність бізнесу. Надано визначення і особливості формальних та неформальних комунікацій, обґрунтовано, що вони є ключовими для розуміння динаміки внутрішніх комунікативних процесів у компанії, особливо в контексті їхнього впливу на інформаційно-аналітичну систему забезпечення ефективної діяльності бізнесу. Сформовано авторське визначення неформальних комунікацій як процесів обміну інформацією та ідеями, які відбуваються за межами офіційних, структурованих каналів комунікації. Детально розглянуто неформальні комунікації, зокрема розкрито основні питання в контексті визначення їх значення для бізнесу. Визначено, що ці комунікації мають важливе значення у створенні гнучких та адаптивних організаційних структур. Також визначено та обґрунтовано аспекти, що демонструють комплексний підхід до використання неформальних комунікацій як елемента інформаційно-аналітичної системи, спрямованого на підвищення загальної ефективності діяльності бізнесу. Запропоновано визначати неформальні комунікації як складову інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу – як процеси обміну інформацією, що відбуваються спонтанно та поза офіційними комунікаційними каналами, забезпечуючи швидку та гнучку передачу знань та ідей усередині організації. Дано визначення системи інформаційно-аналітичного забезпечення ефективної діяльності бізнесу як такої структури, що включає збір, аналіз, збереження та розподіл інформації, необхідної для підтримки операційних, тактичних і стратегічних рішень управління. Для глибокого аналізу неформальних комунікацій у цій системі визначені й обґрунтовані їх специфічні аспекти: роль у зборі та обміні інформацією, вплив на рішення та стратегії, культурний і соціальний контекст, технологічна підтримка, вимірювання впливу. На основі проведеного дослідження розроблено науково обґрунтовані рекомендації щодо оптимізації неформальних комунікацій в межах інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу, які представлені авторами у вигляді узагальнюючої моделі.Item Managment factors contributing to the improvement of the quality of social services in residential institutions: regional aspect(2019) Agarkov, O.; Verkhoglyadova, N.; Chumachenko, D.; Kononova, I.; Buhaieva, M.; Бугаєва, М. В.The purpose of the present study is to identify the factors contributing to the improvement of the quality of social services in residential institutions, which due to the imperfection of modern methods of assessing the quality of social services determines the need for its development based on qualitative criteria. It raises the need for study of scientific approaches to formation and development of social service institutions, improving mechanisms of quality management of social services in residential institutions of different types. To achieve the aim of the research, the expert survey among the managers, administrators, and employees of psychoneurological boarding institutions of Zaporizhzhya region took place. The main empirical indicators of the study were: the factors of improvement of the quality of social services; the main reasons of low quality of social services; assessment of compliance with indicators of quality of social services in a residential institution.Item Technological synergy of engineering integrating in digitalization economy, nanotechnology and intelligent digital marketing for corporate enterprises in provisions of their economic security(2024) Hutsaliuk, O.; Tsaturian, R.; Kalinin, O.; Gedz, M.; Buhaieva, M.; Kramskyi, S.; Navolokina, A.; Бугаєва, М. В.This article examines the technological synergy of engineering, digitalization, nanotechnology, and intelligent digital marketing, focusing on its critical role in enhancing the economic security of corporate enterprises. In a rapidly evolving digital economy, leveraging technological innovations is essential for businesses to remain competitive and sustainable. This research specifically explores several applications of nanotechnology, including nano-enhanced materials that improve product performance, nanoscale sensors for real-time monitoring of production processes, and nano-coatings that provide durability and protection against environmental stressors. Moreover, it explores how savvy enterprise marketing strategies based on big data analytics and artificial intelligence can market to and empower consumers towards successful marketing campaigns to maximize commercial enterprise growth. By examining this homeostatic relationship in marketing and nanotechnology and addressing the mutual benefits of expediting engineering technologies, this study will highlight how integrating these systems can enhance the resilience of enterprises to economic fluctuations while boosting long-term viability. It reveals that finding new answers to technical change requires an expansive approach that integrates systems of engineering practice, nanotechnology, and digital marketing under a collaborative nexus toward building a more economically secure enterprise capability in today’s complex new market order.Item The implementation of the concept of knowledge economy into the practice of social development(Czech Republic, 2021) Buhaieva, M.; Бугаєва, М. В.Item The improvement mechanism of human resources policy in the context of European integration processes(ЛАНАУ, 2020) Buhaieva, M.; Ruban, V.; Бугаєва, М. В.Item Бізнес-комунікації як інструмент діагностики та аналізу ефективності підприємницької діяльності(НТУ "ХПІ", 2025) Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Малихін, О. В.; Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Malykhin, O.Стаття глибоко аналізує використання бізнес-комунікацій як інструменту діагностики та оцінки ефективності підприємницької діяльності. В роботі представлено детальний огляд визначень комунікації від різних науковців і сформульовано узагальнене визначення, яке висвітлює ключові функції та аспекти комунікацій у бізнес-середовищі. Комунікація описана як багатогранний процес, що включає обмін інформацією, значеннями та ідеями між учасниками для ефективної взаємодії і співпраці, включаючи технічні та соціально-психологічні аспекти. Окрему увагу приділено визначенню основних рис комунікації, таких як цілеспрямованість, багатоканальність, швидкість, адаптивність, які разом формують ефективний комунікаційний процес, сприяючи зміцненню внутрішніх та зовнішніх відносин підприємства та є важливим інструментом своєчасного здійснення діагностики та аналізу господарської діяльності. Визначено роль формальних бізнес-комунікацій, які чітко регламентовані організаційною структурою та є важливими для стратегічного управління і прийняття обгрунтованих рішень. Розроблено методологічні основи впливу бізнес-комунікацій на якість процесів діагностики та аналізу даних, що сприятиме підвищенню ефективності підприємницької діяльності, конкурентних позицій і реагувати на ринкові виклики. Запропоновані висновки важливі для розуміння впливу бізнес-комунікацій на достовірність, глибину та результати проведення діагностики й аналізу ефективності діяльності та можуть бути використані для розробки стратегій управління в сучасних умовах глобалізації та технологічного розвитку. The article thoroughly analyzes the use of business communications as a tool for diagnosing and evaluating the effectiveness of entrepreneurial activities. It presents a detailed review of the definitions of communication from various scholars and formulates a generalized definition that highlights the key functions and aspects of communications in the business environment. Communication is described as a multifaceted process that includes the exchange of information, values, and ideas among participants for effective interaction and cooperation, incorporating both technical and socio-psychological aspects. Special attention is given to defining the main characteristics of communication, such as purposefulness, multichannel nature, speed, and adaptability, which together form an effective communication process, enhancing both internal and external relations of the enterprise and are an important tool for timely diagnostics and analysis of economic activity. The role of formal business communications, which are clearly regulated by the organizational structure, is emphasized as vital for strategic management and decision-making. Methodological foundations of the influence of business communications on the quality of diagnostic and data analysis processes have been developed, which will contribute to increasing the efficiency of entrepreneurial activity, competitive positions and responding to market challenges. The conclusions provided are essential for understanding the impact of communications on the reliability, depth and results of diagnostics and analysis of activity efficiency and can be used to develop management strategies in the contemporary conditions of globalization and technological development.Item Вплив інтернаціоналізації людських ресурсів на економічний розвиток і конкурентоспроможність трудового потенціалу, освітні заклади та інноваційно-проєктну діяльність(ІЕП НАН України, ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2024) Бондар, Ю. А.; Петченко, М. В.; Бугаєва, М. В.; Bondar, Iu.; Petchenko, M.; Buhaieva, M.У статті розглядається вплив інтернаціоналізації людських ресурсів на економічний розвиток та конкурентоспроможність трудового потенціалу. Особлива увага приділяється ролі освітніх закладів у підготовці кваліфікованих кадрів, спроможних працювати в умовах глобалізації. Авторами проаналізовано, як інтернаціоналізація впливає на інноваційно-проєктну діяльність, сприяючи обміну знаннями та передовим досвідом між країнами. В статті також розглядаються стратегії інтернаціоналізації трудового потенціалу та важливість розвитку міжнародних партнерств у сфері освіти та науки. Систематизовано та надано оцінку сучасним тенденціям інтернаціоналізації людських ресурсів на рівні держав, корпорацій та освітніх установ. Особлива увага зосереджується на взаємодії міжнародних здобувачів та викладачів, обміні досвідом і культурними цінностями. Наведено приклади успішних ініціатив із залучення іноземних спеціалістів у національні проекти та дослідження, що підтримують інноваційний розвиток. Заключні розділи статті висвітлюють перспективи подальшого розвитку інтернаціоналізації трудових ресурсів у контексті глобалізації економіки та формулюють рекомендації для політики освіти та розвитку людських ресурсів. The article examines the impact of internationalization of human resources on economic development and competitiveness of labor potential. Special attention is paid to the role of educational institutions in training qualified personnel capable of working in the conditions of globalization. The authors analyzed how internationalization affects innovative project activities, promoting the exchange of knowledge and best practices between countries. The article also discusses strategies for internationalization of labor potential and the importance of developing international partnerships in the field of education and science. Modern trends in the internationalization of human resources at the level of states, corporations, and educational institutions were systematized and evaluated. Special attention is focused on the interaction of international applicants and teachers, exchange of experience and cultural values. Examples of successful initiatives involving foreign specialists in national projects and research supporting innovative development are given. The final sections of the article highlight the prospects for the further development of the internationalization of labor resources in the context of the globalization of the economy and formulate recommendations for the policy of education and development of human resources.Item Конкурентоспроможний розвиток інноваційного потенціалу молоді в системі проєктної діяльності позашкільних освітніх закладів(ОНМУ, 2024) Бугаєва, М. В.; Петченко, М. В.; Ремзіна, Н. А.; Buhaieva, M.; Petchenko, M.; Remzina, N.Стаття присвячена дослідженню мотиваційних основ розвитку інноваційного потенціалу молоді у позашкільних освітніх закладах на базі проєктної діяльності. Розглянуто економічні аспекти, що сприяють ефективній взаємодії та конкурентоспроможності в даній сфері. Визначено ключові фактори, які стимулюють молодь до участі в інноваційних проєктах, включаючи особистісні інтереси, перспективи професійного зростання та соціальну значущість діяльності. Проведений аналіз сучасних методик та підходів до організації проєктної діяльності у позашкільних закладах освіти, які спрямовані на формування та розвиток інноваційного потенціалу молоді. Запропоновано рекомендації щодо покращення мотиваційних механізмів, що сприятимуть підвищенню конкурентоспроможності молодих фахівців на ринку праці. Також у роботі розкрито сутність мотивації інноваційного потенціалу молоді, розглянуто і узагальнено методи мотивації праці творчого змісту. Запропоновано схему впливу мотивації на процес створення інновацій. Зазначено, що підвищення інноваційної активності молоді слід розглядати з урахуванням економічних, наукових та освітніх питань, умов, взаємодії та мотивації всіх її учасників. Виявлено, що в Україні існує слабкий механізм мотивації молодих інноваторів. Обґрунтовано необхідність розробки комплексу ефективних методів мотивації інноваційного потенціалу молоді в умовах руху до економіки знань. Наведено практичні рекомендації щодо заохочення прояву творчості і креативності молодих фахівців при здійсненні трудової діяльності на підприємстві. Long-term health of the Ukrainian economy and its complete recovery depends mainly on the creation of a significant number of innovations in the fields of science, technology and engineering. Only the work of innovators and entrepreneurs will resist intelligent outsourcing and automation in terms of global spread of knowledge. Given the practical necessity of innovation in today's economy, it is necessary to investigate matters concerning training and motivation of youth in order to become innovators and will implement their ideas. The aim of the article is to discover the essence of motivating innovative potential of youth, study forms and methods of motivation of creative activity, as well as clarification of issues related to the specifics of the creative work of the youth sector. The analysis of scientific approaches to the definition of the «creativity motivation» from the standpoint of psychology, philosophy and economics was conducted. The role of motivation in creating innovation was defined. The author determined the motivation of innovative potential of young people. The scheme structure of ability of young people to create innovation was developed by the author. The forms and methods of motivation of creative content were considered and generalized. The methods to motivate creativity and innovative potential of young people in the company were offered. Preparing young people to innovation, building motivation to this activity, formation of creative thinking is complex, multifaceted issue. And, in our view, increase the innovative activity of young people should be considered in light of the economic, research and educational issues, conditions, interaction and motivation of all its members. It was found that there is a weak mechanism for motivating young innovators in Ukraine. It was indicated that talented young workers need the individual approach. The necessity to develop a set of effective methods of motivating innovative potential of youth in the movement towards knowledge economy was justified.Item Новітні виклики формування та розвитку соціально-трудового потенціалу крізь призму молодіжної міграції в Україні(ЦНТУ, 2024) Зайченко, В. В.; Бугаєва, М. В.; Zaichenko, V.; Buhaieva, M.У статті розглядаються актуальні питання новітніх викликів формування та розвитку соціально-трудового потенціалу через призму молодіжної міграції в Україні, особливо в контексті триваючої війни в Україні. Починаючи з 2022 року, військові дії спричинили масштабну міграцію населення, особливо молоді, що шукає безпеки та стабільності за кордоном. Відтік молодих, часто високоосвічених людей, ставить під загрозу не тільки демографічну стабільність, але й економічне майбутнє країни. Отже, мета дослідження полягає в комплексному аналізі новітніх викликів, пов'язаних з формуванням та розвитком соціально-трудового потенціалу через призму молодіжної міграції в Україні. Стаття детально аналізує наслідки молодіжної міграції у воєнний час для соціально-трудового потенціалу України. Було визначено і обґрунтовано як військовий конфлікт та супутні економічні та соціальні кризи впливають на рішення молоді емігрувати, а також які стратегії можуть бути розроблені для повернення та інтеграції цієї категорії населення в поствоєнній відбудові країни. Визначено, що в умовах триваючої війни в Україні, міграційні процеси молоді набули нових обертів і викликів. Аналізуючи новітні виклики в контексті формування та розвитку соціально-трудового потенціалу України через молодіжну міграцію, було виокремлено кілька основних ризиків: зменшення активної та креативної частини населення; порушення балансу попиту і пропозиції на ринку праці; деформація ринку праці; дестабілізація на фінансових ринках; загрози інтелектуальному та демографічному потенціалу; старіння нації та демографічні зміни; зміни в ефективності використання людського капіталу. Обґрунтовано, що визначені ризики і загрози вимагають уваги від уряду та соціальних інституцій для розробки стратегій, що враховують як поточні, так і потенційні довгострокові наслідки міграції молоді для забезпечення сталого соціально-економічного розвитку України. Зокрема, це вимагає від держави адекватного реагування та адаптації політик, спрямованих на мінімізацію негативних наслідків цих процесів. Державна політика має зосередитись на досягненні структурних співвідношень, які сприятимуть стабілізації та подоланню макроекономічних розбіжностей. Це включає удосконалення інституціонального забезпечення та гарантування високої якості виконання державних функцій з метою забезпечення національних економічних інтересів. Основні напрями регулювання включають структурний, нормативно-правовий, інфраструктурний та безпековий вплив, з оглядом на зміцнення ринку праці та стабілізацію соціально-економічної системи країни. The article addresses the current issues of the latest challenges in the formation and development of social and labor potential through the lens of youth migration in Ukraine, particularly in the context of the ongoing war in Ukraine. Since 2022, military actions have triggered a massive migration of the population, especially the youth seeking safety and stability abroad. The exodus of young, often highly educated individuals, poses threats not only to demographic stability but also to the country's economic future. Therefore, the study aims to comprehensively analyze the latest challenges related to the formation and development of social and labor potential through the lens of youth migration in Ukraine. The article thoroughly analyzes the consequences of youth migration during wartime for Ukraine's social and labor potential. It has been determined and justified how the military conflict and accompanying economic and social crises influence young people's decisions to emigrate, and what strategies might be developed for their return and integration in the country's post-war reconstruction. It was identified that under the ongoing war in Ukraine, migration processes of the youth have taken on new dimensions and challenges. Analyzing the latest challenges in the context of forming and developing Ukraine's social and labor potential through youth migration, several major risks have been identified: the decrease in the active and creative part of the population; disruption of the balance of supply and demand in the labor market; deformation of the labor market; destabilization on the financial markets; threats to intellectual and demographic potential; aging of the nation and demographic changes; changes in the efficiency of human capital utilization. It has been substantiated that the identified risks and threats require attention from the government and social institutions to develop strategies that consider both current and potential long-term consequences of youth migration to ensure sustainable socio-economic development of Ukraine. In particular, this requires the state to respond adequately and adapt policies aimed at minimizing the negative impacts of these processes. State policy should focus on achieving structural ratios that will facilitate stabilization and overcoming macroeconomic discrepancies. This includes improving institutional support and ensuring high quality of state functions execution, with the aim of safeguarding national economic interests. The main directions of regulation include structural, legal-regulatory, infrastructural, and security influences, with a view to strengthening the labor market and stabilizing the socio-economic system of the country.Item Стратегічні аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства на основі їх ключових компетенцій(ЦНТУ, 2024) Журило, І. В.; Бугаєва, М. В.; Бедряк, О. М.; Zhurylo, I.; Buhaieva, M.; Bedriak, O.Статтю присвячено дослідженню понятійного апарату базових та ключових компетенцій підприємства, розвитку методології їх оцінки з урахуванням галузевої специфіки ресторанного бізнесу, а також концептуальних основ стратегічного управління підприємством ресторанного господарства на основі його компетенцій для досягнення ним високого рівня конкурентоспроможності. На основі аналізу відомих підходів щодо розкриття сутності поняття «ключова компетентність підприємства», виокремлено його основні ознаки, які створюють певний позитивний вплив на результати діяльності суб‘єкта господарювання, а також запропоноване авторське визначення даної економічної категорії. Доведено важливість побудови підприємством ієрархії базових компетенцій з метою створення своєрідного методологічного фундаменту для подальшого формування ключових компетенцій. Складено перелік найбільш актуальних компетенцій одного із популярних закладів ресторанного господарства м. Кропивницький, ідентифікованих як професійні й рольові (у межах особистих компетенцій), а також функціональні, стратегічні та ключові (у межах компетенцій організації в цілому). На основі експертного опитування визначено рівень окремих індикаторів компетенцій за десятибальною шкалою. Застосовуючи таксономічний метод аналізу, проведено оцінку показників розвитку кожної компетенції, розраховано величини одиничних таксономічних коефіцієнтів і підсумкового (інтегрального) таксономічного коефіцієнту. Сформульовано ключові компетенції досліджуваного закладу. Запропоновано концептуальний підхід до побудови на основі сформованих компетенцій системи стратегічного управління бізнесом, спрямованої на укріплення конкурентної позиції підприємства на ринку. Представлена методика ідентифікації компетенцій закладу ресторанного господарства з їх подальшою оцінкою за допомогою методу таксономічного аналізу може бути застосована іншими підприємствами для формування ними власних ключових компетенцій та розробки на цій основі стратегій подальшого розвитку бізнесу, що сприятиме формування ними стійких конкурентних переваг. The article is devoted to the study of the conceptual framework of competencies and key competencies of restaurant enterprises, the development of methodology for their evaluation, as well as the conceptual foundations of strategic management in the restaurant business and its competitiveness based on competencies. Based on the analysis of existing approaches to the understanding of the concept of "key competencies of an enterprise," the main features of this concept are identified, which create certain positive impacts on the enterprise's performance. A new definition of this category is also provided. The article discusses the hierarchy of competencies within a company, which creates a methodological basis for investigating their profile. A list of the most relevant competencies of one of the popular restaurant establishments in Kropyvnytskyi is compiled, which are identified as professional, role-based (within personal competencies), functional, strategic, and key (within the competencies of the entire organization). Through expert surveys, the level of individual competency indicators is determined on a ten-point scale. Using the taxonomic analysis method, the development indicators for each competency are evaluated, and values for individual taxonomic coefficients and the final (integral) taxonomic coefficient are calculated. The key competencies of the studied establishment are formulated. A conceptual approach to strategic business management and its competitiveness based on strategies for further business development is proposed. The methodology for identifying professional, role-based, functional, and strategic competencies of a restaurant establishment with subsequent evaluation using taxonomic analysis can be applied by other enterprises to form their own key competencies and develop strategies for further business development, which will contribute to strengthening their competitive positions in the restaurant services market.Item Торговельне та ресторанне підприємництво: методологія дослідження ефективності та соціальної відповідальності бізнесу(НТУ "ХПІ", 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Zhurylo I.; Buhaieva, M.Стаття присвячена проблемі вдосконалення методологічних засад дослідження ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу. Розкрито сутність ключової термінології дослідження. Визначено концепції, які сформували сучасні уявлення про торговельне підприємництво, ресторанне підприємництво, ефективність, соціальну відповідальність. Визначено сутність та завдання методології наукових досліджень в контексті обраної теми. Методологія визначена як система принципів, методів та інструментів, що використовуються для аналізу та оцінки діяльності цих підприємств з точки зору їхньої економічної ефективності та впливу на суспільство. Розкрито методологічні аспекти дослідження – основні етапи, методи, інструменти, завдання наукових пошуків. Здійснено порівняльний аналіз сутності ефективності для торговельного та ресторанного бізнесу. Проаналізовано спільне і відмінності в аспектах соціальної відповідальності для торговельного та ресторанного бізнесу. Розкрито взаємозв’язок ефективності та соціальної відповідальності бізнесу з урахуванням галузевої специфіки. Визначено, що взаємозв’язок між соціальною відповідальністю та ефективністю бізнесу формується під впливом різноманітних чинників та умов, які можуть як посилювати, так і послаблювати цю залежність: споживчі очікування, технології, репутація, залучення та утримання персоналу, рівень витрат, доступ до інвестицій, інновації, ризик-менеджмент, правове регулювання, освітньо-культурний розвиток населення та ін. Гнучке урахування ролі впливових чинників дає змогу менеджерам в своїй діяльності свідомо досягати успіху шляхом забезпечення ефективності та соціальної відповідальності бізнесу та отримувати конкурентні переваги на ринку. Розроблено перспективні напрями наукових досліджень ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу в умовах повоєнної розбудови економіки. The article is devoted to improving the methodological foundations for researching the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses. It clarifies the essence of key terminology central to the study and identifies the concepts that shape modern understandings of retail entrepreneurship, restaurant entrepreneurship, efficiency, and corporate social responsibility (CSR). The methodology of scientific research is defined as a system of principles, methods, and tools used to analyze and evaluate the activities of these businesses in terms of their economic efficiency and societal impact. The methodological aspects of the research are elaborated, including key stages, methods, tools, and objectives of scientific inquiry. A comparative analysis of efficiency in retail and restaurant businesses is conducted, highlighting commonalities and differences in their approaches to social responsibility. The interrelation between business efficiency and social responsibility is explored, emphasizing industry-specific factors. It is established that this relationship is shaped by diverse factors and conditions – such as consumer expectations, technology, reputation, employee engagement, operational costs, access to investments, innovation, risk management, legal regulations, and socio-cultural development – which may either strengthen or weaken this interdependence. Flexible consideration of these influential factors enables managers to consciously achieve success by balancing efficiency and social responsibility, thereby gaining competitive market advantages. The article outlines prospective directions for future research on the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses in the context of post-war economic recovery.Item Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі(ЦНТУ, 2024) Бугаєва, М. В.; Малихін, О. В.; Гринько, Я. В.; Buhaieva, M.; Malykhin, O.; Hrynko, Ya.Мета статті полягає у комплексному аналізі та вдосконаленні управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі з урахуванням сучасних викликів, зокрема глобальних та національних економічних, соціальних та технологічних змін. У статті розглянуто вплив війни на готельно-ресторанну індустрію, зокрема визначено, що бойові дії призвели до значних втрат у готельно-ресторанному бізнесі як у кількісному, так і у фінансовому вимірі. Виокремлено ключові фактори зовнішнього середовища, які впливають на конкурентоспроможність галузі та її здатність протистояти наслідкам війни. Визначено, що управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі є комплексною діяльністю, яка спрямована на ефективне планування, організацію, реалізацію та контроль усіх операційних процесів у готелях та ресторанах. Метою управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі є досягнення ефективної координації усіх операційних і управлінських дій, що відбуваються в організації. Сформовано класифікацію бізнес-процесів у готельно-ресторанній галузі, згідно якої вони поділяються на основні, допоміжні, розвитку, управління. Відповідно до розглянутої класифікації бізнес-процесів запропоновано авторські моделі управління, що забезпечують адаптацію бізнесу до нестабільних умов, підвищення конкурентоспроможності та стійкості підприємств у галузі, а також оптимізацію їх діяльності для досягнення довгострокового успіху. Важливим є інтеграція сучасних технологій, впровадження інновацій і стратегічне управління для досягнення довгострокового успіху. Сформульовані і обґрунтувати ключові принципи управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі, зокрема це клієнтоорієнтованість, контроль якості та маркетингова стратегія. Відтак, доведено, що для досягнення стійкого розвитку готельно-ресторанного бізнесу необхідно зосередитися на інтеграції інновацій в усі бізнес-процеси, особливо в управлінні взаємодією з клієнтами та контролю якості. The purpose of this article is to conduct a comprehensive analysis and improvement of business process management in the hotel and restaurant industry, considering current challenges, particularly global and national economic, social, and technological changes. The article examines the impact of war on the hotel and restaurant industry, specifically determining that military actions have led to significant losses in the hotel and restaurant business in both quantitative and financial terms. Key external factors affecting the competitiveness of the industry and its ability to withstand the consequences of the war are highlighted. It is established that business process management in the hotel and restaurant industry is a complex activity aimed at effective planning, organization, implementation, and control of all operational processes in hotels and restaurants. The goal of business process management in the hotel and restaurant industry is to achieve effective coordination of all operational and managerial actions within the organization. A classification of business processes in the hotel and restaurant industry has been developed, dividing them into primary, auxiliary, development, and management processes. Based on the proposed classification of business processes, authorial management models have been suggested to ensure business adaptation to unstable conditions, improve competitiveness and sustainability of enterprises in the industry, and optimize their operations to achieve long-term success. The integration of modern technologies, innovation implementation, and strategic management are crucial for achieving long-term success. Key principles of business process management in the hotel and restaurant industry have been formulated and substantiated, particularly customer orientation, quality control, and marketing strategy. Therefore, it is proven that for achieving sustainable development in the hotel and restaurant business, it is necessary to focus on integrating innovations into all business processes, especially in managing customer interaction and quality control.Item Цифрові трансформації та інтелектуальний бізнес: нові перспективи розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем(УДУНТ, 2025) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Dmytryshyn, B.; Buhaieva, M.Стаття присвячена дослідженню впливу цифрових трансформацій на розвиток людського потенціалу та соціально-економічних систем в контексті інтелектуального бізнесу. Проаналізовано роль теоретичних підходів і концепцій у розумінні цифрових трансформацій, інтелектуального бізнесу, розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем. Обґрунтовано сутність та взаємозв'язок ключових категорій дослідження. Визначено та проаналізовано напрями впливу цифрових трансформацій на розвиток людського потенціалу в контексті інтелектуального бізнесу. З’ясовано, що з одного боку, цифрові трансформації розширюють можливості для саморозвитку людського потенціалу, а з іншого – викривають системні дисбаланси. З’ясовано вплив цифровізації на соціальну нерівність та закономірності економічного зростання. Визначено ключові перспективи та стратегічні завдання розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем в умовах цифрових трансформацій. This article explores the impact of digital transformations on the development of human potential and socio-economic systems within the context of intellectual business, and identifies promising measures to facilitate their effective development. The role of theoretical approaches and concepts in understanding digital transformations, intellectual business, human potential development, and socio-economic systems is analyzed. The essence and interrelationship of key research categories – digital transformations, intellectual business, human potential, and socio-economic systems – are substantiated. Digital transformations are interpreted in the article as a process of profound changes in society and the economy driven by the adoption of digital technologies. It is substantiated that digital transformations impact society, the economy, labor, and human life; they create new opportunities and challenges for knowledge-driven businesses, necessitate the qualitative advancement of human potential, and fundamentally reshape socio-economic systems. The directions of digital transformations' impact on human potential development in the context of intellectual business are identified and analyzed: personalized education and lifelong learning; hybrid work and digital autonomy; data-driven decision support systems; creativity development through artificial intelligence tools; inclusivity and access to global opportunities; ethics and security in the digital environment; and transformation of leadership and management. It is revealed that, on the one hand, digital transformations expand opportunities for self-development of human potential, and on the other hand, expose systemic imbalances. The analysis determines that digital transformations have a dual impact on socio-economic systems, particularly on the labor market and education. The impact of digitalization on social inequality and patterns of economic growth is clarified. Key perspectives and strategic tasks for the development of human potential and socio-economic systems in the context of digital transformations are outlined.