Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
3 results
Search Results
Item type:Item, Торговельне підприємництво: діагностика та оптимізація розвитку за допомогою логістичного менеджменту та електронної комерції(НТУ "ХПІ", 2024) Семикіна, М. В.; Нісфоян, С. С.; Запірченко, Л. Д.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Semykina, M.; Nisfoyan, S.; Zapirchenko, L.; Dmytryshyn, B.; Savelenko, H.Стаття розглядає роль інтеграції логістичного менеджменту та електронної комерції в оптимізації розвитку торговельного підприємництва під час війни та на етапі післявоєнного економічного відновлення. Проаналізовано еволюцію торговельного підприємництва в світі та в Україні. Розкрито наукові підходи до визначення його сутності, а також логістичного менеджменту та електронної комерції. Запропоновано авторське тлумачення ключових понять. Розкрито проблеми розвитку торговельного підприємництва в умовах війни, пов'язані з логістичними процесами і використанням електронної комерції. У дослідженні обгрунтовано роль діагностики цих проблем для прийняття оптимальних управлінських рішень під час воєнного та післявоєнного відновлення. Запропоновано напрямки застосування інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції у торговельному підприємництві. Розроблено науково-практичні рекомендації для підприємств щодо впровадження ефективних логістичних стратегій і розвитку електронної комерції з урахуванням специфіки воєнних реалій та повоєнного періоду. Ці рекомендації враховують реалії воєнного та післявоєнного часу, покликані допомогти бізнесу адаптуватися до нових умов. У статті визначено та обґрунтовано синергетичну взаємодію логістичного менеджменту та електронної комерції як рушія розвитку торговельного підприємництва в Україні. Проаналізовано приклади успішних компаній, які поєднують ці інструменти, підкреслюючи їхню ефективність на сучасних ринках. Отримані результати можуть стати основою для розробки стратегій підтримки малого та середнього бізнесу в Україні та формування державної політики у сфері торговельного підприємництва. The article examines the critical role of integrating logistics management and e-commerce in optimizing the development of trade entrepreneurship during wartime and the post-war economic recovery phase. It analyzes the evolution of trade entrepreneurship globally and in Ukraine, systematizes key scholarly approaches to defining the essence and role of trade entrepreneurship, logistics management, and e-commerce, and proposes the author’s interpretation of these core concepts. The consequences of war for Ukrainian trade entrepreneurship are identified, while contemporary challenges and features of its development related to logistics processes and e-commerce utilization are explored. The study substantiates the role of diagnosing these challenges for making optimal managerial decisions during wartime and post-war recovery. Directions for applying logistics management tools and e-commerce in Ukrainian trade entrepreneurship are proposed. Scientific and practical recommendations are developed for implementing effective logistics strategies and advancing e-commerce integration into trade enterprises’ operations. These recommendations account for wartime and post-war realities, aiming to assist businesses in adapting to new conditions. The article identifies and justifies the synergistic interaction between logistics management and e-commerce as a driver for trade entrepreneurship development in Ukraine. Case studies of successful companies combining these tools are analyzed, highlighting their effectiveness in modern markets. The research concludes that optimizing trade entrepreneurship during post-war recovery must rely on integrating logistics management and e-commerce, a prerequisite for accelerating the sector’s revival. The findings can inform strategies to support small and medium-sized businesses in Ukraine and shape state policies in trade entrepreneurship. Future research prospects include developing scenario-based approaches to trade entrepreneurship development and refining diagnostic methods for evaluating logistics and e-commerce tools.Item type:Item, Формування кадрового потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства на етапі повоєнної розбудови економіки(ХНУ, 2024) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Нісфоян, С. С.; Семикіна, А.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Nisfoyan, S.; Semykina, A.Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-прикладних засад формування кадрового потенціалу (КП) як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств у контексті повоєнної відбудови економіки. Сутність КП розкрито як інтегровану здатність працівників підприємства до ефективної діяльності, спрямованої на відновлення виробництва, адаптацію до нових умов, інноваційний розвиток, забезпечення конкурентоспроможності та прояв соціальної відповідальності. Уточнено структуру КП, систематизовано чинники впливу. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо оцінки КП, обгрунтовано наявність системного взаємозв’язку між показниками ефективності його використання і довгостроковими конкурентними перевагами підприємства. Визначено напрями та механізми розвитку КП та підвищення його конкурентоспроможності. Запропоновано модель стратегічного управління формуванням КП підприємства в умовах повоєнної розбудови економіки. This article focuses on substantiating the theoretical and applied foundations for developing human resource potential as a strategic tool for enhancing enterprise competitiveness within the context of post-war economic reconstruction. It proposes understanding the essence of human resource potential in the context of post-war economic development as an integrated capacity of enterprise employees for effective activities aimed at production recovery, adaptation to new conditions, innovative development, ensuring competitiveness, and demonstrating social responsibility. It is demonstrated that the structure of enterprise human resource potential undergoes changes in the context of post-war economic reconstruction: in addition to traditional structural components such as personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, components such as adaptive potential, psychological resilience, social cohesion, and responsibility become increasingly important. The factors influencing the development of human resource potential at the post-war stage are identified and systematized according to a number of classification criteria (by content, level, nature, duration of impact). Scientific and practical recommendations for evaluating human resource potential are developed, and the presence of a systematic correlation between its efficiency indicators and the long-term competitive advantages of the enterprise is substantiated. Directions and mechanisms for developing human resource potential and enhancing its competitiveness are identified. A model of strategic management for developing the enterprise's human resource potential in the context of post-war economic reconstruction is proposed, emphasizing the importance of systemic planning, innovation, and social stability for the successful recovery of enterprises and ensuring their long-term sustainability.Item type:Item, Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу(Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. ВСтаттю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.