Наукові публікації кафедри ЕП

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item type:Item,
    Концепція «food plating» у ресторанному бізнесі України
    (Гельветика, 2022) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.
    Глобальна тривала ковід-криза та всеохоплююча цифровізація активізували нову хвилю трансформацій у ресторанному бізнесі. Сучасні ресторани дедалі активніше конкурують в інтернет мережі, на платформах з пошуку та бронювання, у смарт-застосунках тощо. По суті, для успішності бізнесу визначальною у ХХІ столітті стає конкуренція рейтингами, балами споживацьких оцінок та цифровими вітринами в Інстаграм і мобільних за стосунках. У таких реаліях пріоритетна увага прикута до кулінарного мистецтва та візуальної естетики ресторанних страв. Сотні тисяч світлин гарно оформлених страв, що «мерехтять» у стрічках щоденного контенту приватних соціальних мереж споживачів, сьогодні формують новий світогляд потенційних відвідувачів ресторанів щодо того, як має оформлятися та виглядати їжа в прогресивному (модному, високо оціненому в інтернет-відгуках) закладі громадського харчування. Дедалі зростаючі запити пересічних споживачів спонукають рестораторів до пошуку й запровадження інноваційних концепцій та креативних технік приготування страв і обслуговування клієнтів. Перенасичення ринку пропозицією активізувало прагнення рестораторів до виокремлення власних закладів із середовища стандартизованого мас-маркету. Автори обґрунтовують твердження про те, що фудплейтинг за наступні десятиріччя перетвориться на ключову конкурентну перевагу ресторанного закладу в умовах тотального побутування технологій цифрової економіки. У статті систематизовано закордонний досвід поширення інноваційної концепції «food plating» від ресторанів високої кухні до множини гастрономічних закладів бюджетніших форматів. Ресторанний бізнес України задля виживання в несприятливі роки пандемійної й воєнної криз активно включився у глобальний тренд впровадження модних елементів фудплейтингу. Локомотивами інновацій є заклади громадського харчування найбільших міст України. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування України модних елементів фудплейтингу. Бездоганно естетичні зразки авторського фудплейтингу страв високої кухні у 2023 р. демонструє більшість ресторанів бізнес-сегменту столиці України. За відгуками в Інстаграм та оцінками на платформі Tripadvisor на початок 2023 року до когорти лідерів за естетикою фудплейтингу можемо віднести десятки ресторанів Києва. Понад два десятки «магнітів» локального фудплейтингу сьогодні творять гастрономічно-туристичну айдентику Львова. Окрему лідерську нішу за креативністю фудплейтингу займають ресторани у складі 5-зіркових готелів України. Авторами зроблено висновок про те, що Київ, Львів, Одеса та інші центри гастрономічного туризму України сьогодні здобувають лідерські позиції за креативністю фудплейтингу у регіоні Центрально-Східної Європи. The global protracted COVID-19 crisis and comprehensive digitalization have activated a new wave of transformations in the restaurant business. Modern restaurants compete more and more actively on the Internet, on search and booking platforms, in smart applications, etc. In fact, competition with ratings, consumer rating scores, and digital storefronts on Instagram and mobile applications becomes decisive for business success in the 21st century. In such realities, priority attention is focused on culinary art and visual aesthetics of restaurant dishes. Today, hundreds of thousands of photos of beautifully presented dishes “flicker” in the daily content feeds of consumers’ private social networks. They form a new worldview of potential restaurant visitors about how food should be designed and look like in a progressive (fashionable, highly rated in Internet reviews) restaurant establishment. The ever-increasing consumer demands encourage restaurateurs to search for and implement innovative concepts and creative techniques for preparing dishes and customer service. Oversaturation of the market with the offer intensified the desire of restaurateurs to distinguish their own establishments from the environment of the standardized mass market. The authors justify the statement that food plating will turn into a key competitive advantage of a restaurant in the conditions of total digitalization of the economy in the coming decades. he article systematizes the foreign experience of spreading the innovative “food plating” concept from the fine dining restaurants to many gastronomic establishments of a budget format. In order to survive in the unfavorable years of the pandemic and war crises, the restaurant business of Ukraine actively joined the global trend of introducing fashionable elements of food plating. The locomotives of innovation are the enterprises of the restaurant industry in the largest cities of Ukraine. This article presents the facts and summarizes the trend of dynamic introduction of fashionable elements of food plating by the restaurants in Ukraine. In 2023, the majority of restaurants in the business segment of the capital of Ukraine demonstrate impeccably aesthetic samples of the author’s food plating of fine cuisine dishes. Based on reviews on Instagram and ratings on the Tripadvisor platform, at the beginning of 2023, dozens of Kyiv restaurants can be included in the cohort of leaders in terms of food plating aesthetics. Today, more than two dozen “magnets” of local food plating create the gastronomic and touristic identity of Lviv. Restaurants in 5-star hotels of Ukraine occupy a separate leading market niche in terms of food plating creativity. The authors concluded that Kyiv, Lviv, Odesa and other centers of gastronomic tourism of Ukraine today are gaining leadership positions in terms of food plating creativity in the Central-Eastern Europe region.
  • Item type:Item,
    Сторіз в Інстаграм як ефективний інструмент розвитку клієнтської бази та просування бренду ресторанного закладу
    (Камула, 2023) Рутинський, М. Й.
    Ефективність залучення соціальних мереж до рекламно-інформаційної популяризації закладів ресторанного бізнесу зростає з кожним роком. Соціальні мережі перетворилися на поле гострого конкурентного змагання ресторанних закладів за увагу потенційних споживачів. Поряд з цим соцмережі надають низку ефективних інструментів для стимулювання уваги до бренду. О дним з таких інструментів є розіграші призів за сторіз в Інстаграм та Фейсбук. У праці проаналізовано ефективність залучення такого інструменту просування на прикладі маркетингової діяльності мережі пабів «Добрий Друг» міста Львова. The effectiveness of using social networks for advertising and information popularization of restaurant business establishments is growing every year. Social networks have become a field of fierce competition for restaurant establishments for the attention of potential consumers. At the same time, social networks provide a number of effective tools to stimulate brand awareness. One such tool is prize drawings for stories on Instagram and Facebook. This paper analyzes the effectiveness of using such a promotion tool on the example of the marketing activities of the Good Friend pub chain in Lviv.
  • Item type:Item,
    Розвиток формату «Fine dining» у ресторанному бізнесі України
    (Гельветика, 2023) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Кушнірук, Г. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.; Kushniruk, H.
    Як і ХХ, так і в ХХІ століттях спільнота елітарних ресторанів групується в окремий VIP-рейтинг «Michelin Star Fine Dining Restaurants». Це ніша гастрономічної культури з власними строгими канонами обслуговування та правилами етикету і дрес-коду. Проте, сьогодні попит на вишукану кухню значно переважає сукупну кількість посадкових місць у закладах Michelin Red Guide. Ринкова ніша ресторанів високого цінового сегменту з кожним роком демонструє тренд невпинного зростання. За останні десятиліття формат «fine dining» у ресторанному бізнесі активно фінансово диверсифікується – від обмеженої VIP-групи для найзаможніших гурманів до всеохоплюючої мережі позамішленівських, проте не менш вишуканих закладів. Дедалі зростаючі запити пересічних споживачів спонукають рестораторів до відкриття фінансово доступніших закладів із дотриманням стандартів «fine dining» щодо приготування страв і обслуговування клієнтів. У статті окреслено тренд розвитку в Україні гастрономічних закладів формату «fine dining» у кризових реаліях сьогодення. Проведене дослідження дає підстави авторам констатувати: попри те, що в країні досі відсутні заклади сег-менту «Michelin Star Fine Dining Restaurants», популярні міжнародні рейтингові платформи (Tripadvisor та ін.), пошукова система Google, а також мобільні застосунки з бронювання столиків фіксують розростання ринкової ніші «Fine Dining Restaurants» в Україні. Статистикою воєнного часу, закономірно, у 2022 р. зафіксовано в Україні закриття понад 7000 об’єктів громадського харчування. У той же час, ресторатори не капітулюють; має місце часткова релокація бізнесу та сміливе втілення нових бізнес-ідей як у столиці, так і в регіонах. Десятки нових ресторанів формату файн-дайнінг у 2022 р. заявили про своє відкриття у Києві, Одесі та Львові. Знамениті українські бренд-шефи продовжують активно розбудовувати національну файн-дайнінг айдентику. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування столиці і регіональних центрів України модних елементів «fine dining». На підставі порівняльного аналізу рейтингів у Tripadvisor авторами зроблено висновок про те, що центри гастрономічного туризму України (Київ, Львів, Одеса) навіть у кризових реаліях воєнного періоду за стандартними критеріями оцінки, естетикою та креативністю вишуканої кухні нічим не поступаються (а в ряді випадків вигідно вирізняються) з поміж конкурентів у регіоні Центрально-Східної Європи. Since the 20th century and in the 21st century, the community of elite restaurants has been grouped into a separate VIP rating "Michelin Star Fine Dining Restaurants". It is a niche of gastronomic culture with its own strict canons of service and rules of etiquette and dress code. However, today the demand for fine cuisine far exceeds the total number of seats in Michelin Red Guide establishments. The market niche of restaurants in the high price segment shows a constant upward trend every year. In recent decades, the "fine dining" format in the restaurant business has been actively diversifying financially – from a limited VIP group for the wealthiest gourmets to an allencompassing network of non-Michelin establishments, but no less luxurious. The ever-increasing consumer demands encourage restaurateurs to open financially affordable establishments, adhering to the standards of "fine dining" in terms of cooking and customer service. The article outlines the development trend of gastronomic establishments of the "fine dining" format in Ukraine in the current crisis realities. The conducted research gives reasons for the authors to state: despite the fact that there are still no establishments in the "Michelin Star Fine Dining Restaurants" segment in the country, the popular international rating platforms (Tripadvisor, etc.), Google search and mobile booking applications record the growth of the "Fine Dining Restaurants" market niche in Ukraine. According to wartime statistics, naturally, in 2022, more than 7,000 restaurant establishments were closed in Ukraine. At the same time, restaurateurs do not capitulate; there is a partial relocation of business and a bold implementation of new business ideas both in the capital and in the regions. Dozens of new fine-dining restaurants have announced their opening in 2022 in Kyiv, Odesa and Lviv. Well-known Ukrainian brand-chefs continue to actively build the national fine-dining identity. This article presents the facts and summarizes the trend of the dynamic introduction of fashionable elements of "fine dining" by restaurants in the capital and regional centers of Ukraine. On the basis of a comparative analysis of the ratings on Tripadvisor, the authors concluded that the centers of gastronomic tourism of Ukraine (Kyiv, Lviv, Odesa) even in the crisis realities of the war period, in terms of standard evaluation criteria, aesthetics and creativity of fine cuisine are not inferior to anything (and in some cases stand out favorably) to competitors in the region of Central and Eastern Europe.