Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
46 results
Search Results
Item type:Item, Методологія сучасних наукових досліджень розвитку готельно-ресторанної справи: виклики, загрози, перспективи(ІЕП НАН України, 2025) Семикіна, М. В.; Semykina, M.Стаття присвячена дослідженню методологічних підходів до аналізу сучасних викликів, загроз та перспектив розвитку готельно-ресторанної справи (ГРС) у контексті глобальних трансформацій і воєнних реалій України. Розкрито сутність та багатогранність ГРС як об'єкту наукового дослідження, що охоплює не лише матеріальні аспекти надання послуг (розміщення та харчування), але й значну сферу нематеріальних складових, пов'язаних з емоційним досвідом споживачів, атмосферою закладів та якістю міжособистісної взаємодії. Класифіковано ключові глобальні виклики та загрози, що впливають на розвиток ГРС, серед яких технологічні зміни, зростання вимог до сталого розвитку, геополітична нестабільність, кадрові загрози та ін. Особливу увагу приділено аналізу специфічних проблем та загроз, з якими стикається українська готельно-ресторанна індустрія в умовах воєнної агресії, включаючи руйнування інфраструктури, міграцію трудових ресурсів та обмеження споживчого попиту. Результати дослідження підкреслили практичну потребу оновлення методології наукових досліджень ГРС, принципова відмінність якої полягає у доповненні традиційних наукових принципів гнучкістю, міждисциплінарністю, технологічною інтеграцією та практичною орієнтованістю. Обґрунтовано низку сучасних методологічних підходів, що базуються на активному використанні цифрових технологій, аналізі великих даних, штучному інтелекті, інтернеті речей та інших інноваційних інструментах. Визначено перспективні напрями розвитку методології наукових досліджень готельно-ресторанної справи в Україні на основі аналізу сучасних викликів та загроз, з акцентом на гнучкість, локалізацію інструментів та інтеграцію в європейський науковий простір. Серед них запропоновано використання цифрових платформ для відбудови інфраструктури, інтеграцію «зелених» технологій, адаптацію європейського досвіду екологічної, соціальної та управлінської відповідальності, розвиток туристичних кластерів, акцентування уваги на соціальній ролі ГРС. the hospitality and restaurant industry (HRI) within the context of global transformations and Ukraine’s wartime realities. It reveals the essence and multifaceted nature of HRI as an object of scientific research, encompassing not only the material aspects of service provision (accommodation and catering) but also significant non-material components related to consumers’ emotional experiences, the ambiance of establishments, and the quality of interpersonal interactions. Key global challenges and threats impacting HRI development are classified, including technological shifts, growing demands for sustainable development, geopolitical instability, workforce shortages, and others. Special attention is given to the analysis of specific problems and threats faced by Ukraine’s hospitality and restaurant industry under military aggression, such as infrastructure destruction, labor migration, and constrained consumer demand. The study underscores the practical necessity of updating the methodology for HRI research, emphasizing its fundamental distinction: augmenting traditional scientific principles with flexibility, interdisciplinarity, technological integration, and practical orientation. A range of contemporary methodological approaches is identified and substantiated, grounded in the active use of digital technologies, big data analytics, artificial intelligence (AI), the Internet of Things (IoT), and other innovative tools. Prospective directions for advancing the methodology of HRI research in Ukraine are outlined, focusing on adaptability, localization of tools, and integration into the European scientific sphere. Proposed strategies include leveraging digital platforms for infrastructure restoration, adopting green technologies, adapting European best practices in environmental, social, and governance (ESG) responsibility, developing tourist clusters, and emphasizing the social role of HRI.Item type:Item, Диджиталізація як чинник формування соціально відповідального торговельного бізнесу(ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Андріяшевський, І.Item type:Item, Формування конкурентоспроможності молоді на ринку праці в умовах диджиталізації економіки: виклики, проблеми, напрями розв’язання(ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Сікорака, І.; Куликов, Г.Item type:Item, Диджиталізація і розвиток торговельного підприємництва в умовах війни(ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Чайкін, В.Item type:Item, Трансформація мотивації персоналу в умовах військового часу: виклики та перспектив(ЦНТУ, 2025) Семикіна, М. В.; Гук, Р.; Жирний, Р.Item type:Item, Цифровізація економіки як рушій розвитку інтелектуального бізнесу та електронної комерції(СНУ ім. В. Даля, 2025) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Semykina, M.; Dmytryshyn, B.; Savelenko, H.Актуальність дослідження зумовлена зростаючою роллю цифровізації як драйвера економічного розвитку, недостатньою вивченістю її комплексного впливу на інтелектуальний бізнес та електронну комерцію, а також особливою значущістю цих процесів для України в умовах війни та післявоєнного відновлення. Мета статті полягає у дослідженні впливу цифровізації на розвиток інтелектуального бізнесу та електронної комерції в Україні, виявленні ключових факторів цього впливу та формулюванні практичних рекомендацій щодо стимулювання цих процесів в економіці. Розкрито чинники та передумови цифровізації економіки в світі, серед яких технологічний прогрес, глобалізація, зміна споживчих звичок, дерегулювання та лібералізація ринків, розвиток інфраструктури, соціальні фактори. Визначено сутність цифровізації економіки як процесу всеосяжної інтеграції цифрових технологій у всі без винятку сфери економічної діяльності, охоплюючи виробництво, підприємництво, сферу послуг, фінансовий сектор, торгівлю, управління, освітню галузь, охорону здоров'я та інші. Здійснено аналіз змісту та взаємозв’язку понять «цифровізація економіки», «інтелектуальний бізнес» та «електронна комерція». Обґрунтовано, що цифровізація створює технологічну основу для розвитку інтелектуального бізнесу, який, у своєю чергу, стає впливовим важелем розвитку електронної комерції на основі використання цифрових інструментів для оптимізації онлайн-продажів, маркетингу, обслуговування клієнтів тощо. Розроблено систематизацію ключових факторів впливу цифровізації на розвиток інтелектуального бізнесу та електронної комерції, серед яких – великі дані та аналітика, хмарні технології, мобільні технології, інтернет речей, штучний інтелект та машинне навчання, блокчейн. Проаналізовано динаміку обсягів світових продажів на ринках електронної комерції, рейтингові місця України у світі за показниками розвитку цифрових технологій та інтелектуального капіталу. Здійснено порівняльний аналіз тенденцій розвитку цифровізації, інтелектуального бізнесу та електронної комерції в Україні і в світі. Визначено, що в Україні тенденції розвитку цифровізації, інтелектуального бізнесу та електронної комерції загалом відповідають світовим трендам, але характеризуються певним відставанням, що значною мірою пов’язано з наслідками широкомасштабної війни рф проти України. Розроблено рекомендації, спрямовані на подальший розвиток цифрової економіки, інтелектуального бізнесу та електронної комерції в Україні. Серед стратегічних пріоритетів – відновлення та розвиток цифрової інфраструктури, забезпечення кібербезпеки, підтримка бізнесу, зокрема інтелектуального, та електронної комерції, стимулювання розвитку цифрових навичок населення, створення сприятливого регуляторного середовища. The relevance of this study is driven by the growing role of digitalization as a driver of economic development, the insufficient exploration of its complex impact on intellectual business and e-commerce, and the critical importance of these processes for Ukraine in the context of war and post-war recovery. The aim of the article is to analyze the impact of digitalization on the development of intellectual business and ecommerce in Ukraine, to identify the key factors influencing this impact, and to propose practical recommendations for stimulating these processes in the economy. The factors and prerequisites for the global digitalization of the economy have been disclosed, including technological progress, globalization, shifts in consumer behavior, deregulation and market liberalization, infrastructure development, and social factors. The essence of economic digitalization has been defined as the process of comprehensive integration of digital technologies into all spheres of economic activity without exception, covering production, entrepreneurship, services, the financial sector, trade, management, education, healthcare, and others. The content and interrelation of the concepts of «economic digitalization», «intellectual business» and «ecommerce» have been analyzed. It has been substantiated that digitalization provides a technological foundation for the development of intellectual business, which, in turn, serves as a powerful driver for the advancement of e-commerce. This is achieved through the application of digital tools to optimize online sales, marketing, customer service, and related processes. A systematization of the key factors through which digitalization impacts the development of intellectual business and e-commerce has been proposed. These factors include big data and analytics, cloud technologies, mobile technologies, the Internet of Things, artificial intelligence and machine learning, and blockchain. The dynamics of global sales volumes in e-commerce markets and Ukraine’s ranking in the world in terms of digital technology and intellectual capital development have been analyzed. A comparative analysis of the development trends in digitalization, intellectual business, and e-commerce in Ukraine and globally has been conducted. It has been established that Ukraine’s development trends in digitalization, intellectual business, and e-commerce generally align with global trends but are characterized by a certain lag, largely attributed to the consequences of the full-scale war initiated by the Russian Federation against Ukraine. The recommendations aimed at the further development of the digital economy, intellectual business, and e-commerce in Ukraine have been developed. Among the strategic priorities are the restoration and development of digital infrastructure, ensuring cybersecurity, supporting businesses, particularly intellectual businesses and e-commerce, promoting the development of digital skills among the population, and creating a favorable regulatory environment.Item type:Item, Торговельне підприємництво: діагностика та оптимізація розвитку за допомогою логістичного менеджменту та електронної комерції(НТУ "ХПІ", 2024) Семикіна, М. В.; Нісфоян, С. С.; Запірченко, Л. Д.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Semykina, M.; Nisfoyan, S.; Zapirchenko, L.; Dmytryshyn, B.; Savelenko, H.Стаття розглядає роль інтеграції логістичного менеджменту та електронної комерції в оптимізації розвитку торговельного підприємництва під час війни та на етапі післявоєнного економічного відновлення. Проаналізовано еволюцію торговельного підприємництва в світі та в Україні. Розкрито наукові підходи до визначення його сутності, а також логістичного менеджменту та електронної комерції. Запропоновано авторське тлумачення ключових понять. Розкрито проблеми розвитку торговельного підприємництва в умовах війни, пов'язані з логістичними процесами і використанням електронної комерції. У дослідженні обгрунтовано роль діагностики цих проблем для прийняття оптимальних управлінських рішень під час воєнного та післявоєнного відновлення. Запропоновано напрямки застосування інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції у торговельному підприємництві. Розроблено науково-практичні рекомендації для підприємств щодо впровадження ефективних логістичних стратегій і розвитку електронної комерції з урахуванням специфіки воєнних реалій та повоєнного періоду. Ці рекомендації враховують реалії воєнного та післявоєнного часу, покликані допомогти бізнесу адаптуватися до нових умов. У статті визначено та обґрунтовано синергетичну взаємодію логістичного менеджменту та електронної комерції як рушія розвитку торговельного підприємництва в Україні. Проаналізовано приклади успішних компаній, які поєднують ці інструменти, підкреслюючи їхню ефективність на сучасних ринках. Отримані результати можуть стати основою для розробки стратегій підтримки малого та середнього бізнесу в Україні та формування державної політики у сфері торговельного підприємництва. The article examines the critical role of integrating logistics management and e-commerce in optimizing the development of trade entrepreneurship during wartime and the post-war economic recovery phase. It analyzes the evolution of trade entrepreneurship globally and in Ukraine, systematizes key scholarly approaches to defining the essence and role of trade entrepreneurship, logistics management, and e-commerce, and proposes the author’s interpretation of these core concepts. The consequences of war for Ukrainian trade entrepreneurship are identified, while contemporary challenges and features of its development related to logistics processes and e-commerce utilization are explored. The study substantiates the role of diagnosing these challenges for making optimal managerial decisions during wartime and post-war recovery. Directions for applying logistics management tools and e-commerce in Ukrainian trade entrepreneurship are proposed. Scientific and practical recommendations are developed for implementing effective logistics strategies and advancing e-commerce integration into trade enterprises’ operations. These recommendations account for wartime and post-war realities, aiming to assist businesses in adapting to new conditions. The article identifies and justifies the synergistic interaction between logistics management and e-commerce as a driver for trade entrepreneurship development in Ukraine. Case studies of successful companies combining these tools are analyzed, highlighting their effectiveness in modern markets. The research concludes that optimizing trade entrepreneurship during post-war recovery must rely on integrating logistics management and e-commerce, a prerequisite for accelerating the sector’s revival. The findings can inform strategies to support small and medium-sized businesses in Ukraine and shape state policies in trade entrepreneurship. Future research prospects include developing scenario-based approaches to trade entrepreneurship development and refining diagnostic methods for evaluating logistics and e-commerce tools.Item type:Item, Адаптація торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів: інструменти діагностики, логістичні стратегії, електронна комерція(НТУ "ХПІ", 2025) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Дмитришин, Б. В.; Нісфоян, С. С.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Dmytryshyn, B.; Nisfoyan, S.Стаття присвячена поглибленню теоретико-методичних засад адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів шляхом інтеграції інструментів діагностики, логістичних стратегій та електронної комерції. Проаналізовано трансформації розвитку торговельного та ресторанного бізнесу під впливом глобальних чинників. Визначено наслідки впливу глобальних викликів і війни на функціонування українського торговельного та ресторанного бізнесу. Виявлено ключові проблеми, пов'язані з логістикою, електронною комерцією та управлінням. Розроблено методичні основи діагностики ефективності інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції, що дозволяє підприємствам оцінити свій стан та визначити напрямки адаптації до глобальних змін. Обгрунтовано методичний підхід до розробки стратегій адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів та загроз. Розкрито сутність, мету, завдання, функції, принципи створення адаптаційних механізмів, дія яких базується: 1) на синергії поєднання інструментів діагностики з логістичними інноваціями та електронною комерцією; 2) забезпеченні гнучкості ланцюгів поставок; 3) цифровій трансформації діяльності торговельного та ресторанного бізнесу, що веде до інтеграції онлайн-платформ зі зворотним зв’язком клієнтів для покращення сервісу. Доведено, що адаптаційні механізми і стратегії дозволяють українському бізнесу не лише виживати в умовах нестабільності, а й продовжувати розвиватися, впроваджувати інновації, демонструючи стійкість. The article is dedicated to deepening the theoretical and methodological foundations of adapting retail and restaurant businesses to global challenges through the integration of diagnostic tools, logistics strategies, and e-commerce. It analyzes the transformations in the development of retail and restaurant businesses under the influence of global factors. The consequences of global challenges and war on the functioning of Ukrainian retail and restaurant businesses are identified. Key problems related to logistics, e-commerce, and management arising in crisis and wartime conditions are revealed. It is substantiated that modern conditions and challenges require businesses to demonstrate flexibility, adaptability, and the ability to rapidly transform. Methodological foundations for diagnosing the effectiveness of logistics management tools and e-commerce are developed, enabling businesses to assess their status and identify adaptation directions to global changes. A methodological approach to designing adaptation strategies for retail and restaurant businesses in response to global challenges and threats is justified. The essence, purpose, tasks, functions, and principles of creating adaptation mechanisms are outlined, based on: 1) the synergistic integration of diagnostic tools with logistics innovations and e-commerce; 2) ensuring supply chain flexibility; 3) digital transformation of retail and restaurant businesses, leading to the integration of online platforms with customer feedback to improve service. It is proven that adaptation mechanisms and strategies enable Ukrainian businesses not only to survive in unstable conditions but also to continue developing, implementing innovations, and demonstrating resilience.Item type:Item, Формування кадрового потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства на етапі повоєнної розбудови економіки(ХНУ, 2024) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Нісфоян, С. С.; Семикіна, А.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Nisfoyan, S.; Semykina, A.Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-прикладних засад формування кадрового потенціалу (КП) як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств у контексті повоєнної відбудови економіки. Сутність КП розкрито як інтегровану здатність працівників підприємства до ефективної діяльності, спрямованої на відновлення виробництва, адаптацію до нових умов, інноваційний розвиток, забезпечення конкурентоспроможності та прояв соціальної відповідальності. Уточнено структуру КП, систематизовано чинники впливу. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо оцінки КП, обгрунтовано наявність системного взаємозв’язку між показниками ефективності його використання і довгостроковими конкурентними перевагами підприємства. Визначено напрями та механізми розвитку КП та підвищення його конкурентоспроможності. Запропоновано модель стратегічного управління формуванням КП підприємства в умовах повоєнної розбудови економіки. This article focuses on substantiating the theoretical and applied foundations for developing human resource potential as a strategic tool for enhancing enterprise competitiveness within the context of post-war economic reconstruction. It proposes understanding the essence of human resource potential in the context of post-war economic development as an integrated capacity of enterprise employees for effective activities aimed at production recovery, adaptation to new conditions, innovative development, ensuring competitiveness, and demonstrating social responsibility. It is demonstrated that the structure of enterprise human resource potential undergoes changes in the context of post-war economic reconstruction: in addition to traditional structural components such as personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, components such as adaptive potential, psychological resilience, social cohesion, and responsibility become increasingly important. The factors influencing the development of human resource potential at the post-war stage are identified and systematized according to a number of classification criteria (by content, level, nature, duration of impact). Scientific and practical recommendations for evaluating human resource potential are developed, and the presence of a systematic correlation between its efficiency indicators and the long-term competitive advantages of the enterprise is substantiated. Directions and mechanisms for developing human resource potential and enhancing its competitiveness are identified. A model of strategic management for developing the enterprise's human resource potential in the context of post-war economic reconstruction is proposed, emphasizing the importance of systemic planning, innovation, and social stability for the successful recovery of enterprises and ensuring their long-term sustainability.Item type:Item, Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу(Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. ВСтаттю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.