Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
17 results
Search Results
Item type:Item, Leveraging information systems, applications, and technologies for energy-efficient, resource-saving sustainable innovation and strategic development in the hospitality industry: interactions between corporate law and public administration(2025) Hutsaliuk, O.; Levchenko, A.; Panchyshyn, A.; Abliazov, D.; Buhaieva, M.; Pantielieieva, I.; Chen, M.; Бугаєва, М. В.The contemporary hospitality industry faces significant pressures to enhance sustainability and improve strategic and crisis management amidst dynamic market conditions. This study explores the pivotal role of Information Systems (IS), applied technology, and specific software applications in enabling energy-saving and resource-saving innovations within this sector. Moving beyond purely economic models, we investigate how technology facilitates operational efficiency, enhances guest experiences related to sustainability, and supports managerial decision-making. Adopting a qualitative exploratory approach based on thematic analysis of potential industry insights, this paper examines the types of IS and technologies implemented (e.g., Building Management Systems, IoT, Guest-facing Apps), their per-ceived benefits (cost reduction, enhanced reputation, improved resource allocation), and associated implementation challenges (integration, cost, user adoption, skills gaps). We also consider the influence of corporate law and public administration frameworks on technology adoption patterns. The findings suggest that strategic deployment and effective management of IS and technology are crucial for achieving sustainability goals and enhancing organizational resilience in hospitality. This study provides insights for managers and technologists on leveraging technology applications for competitive advantage and sustainable operations.Item type:Item, Economic and mathematical modeling of energy-saving and resource-saving innovations in the project approach to crisis and strategic management of hospitality industry enterprises based on corporate law and public administration: application of numerical methods(2025) Hutsaliuk, O.; Panchyshyn, A.; Abliazov, D.; Buhaieva, M.; Pantielieieva, I.; Chen, M.; Vlasova, Ya.; Бугаєва, М. В.This study investigates how energy and resource-saving innovations can enhance crisis and strategic management within the hospitality industry through mathematical modeling and analysis. We specifically explore the integration of these innovations with principles of corporate law and public administration, employing quantitative methods to assess their impact and effectiveness. Utilizing regression analysis and factor analysis’ numerical techniques, we identify key trends and relationships among variables such as the adoption of energy-efficient technologies ((X_1)), implementation of resource-saving practices ((X_2)), and employee training programs on sustainability ((X_3)). The regression model is expressed as (Y = \beta_0 + \beta_1X_1 + \beta_2X_2 + \beta_3X_3 + \epsilon), where (Y) represents operational cost reduction. Qualitative data were analyzed using NVivo to systematically code and identify themes from interviews. Findings indicate that adopting energy-efficient technologies can lead to a reduction in operational costs by as much as 30%. Furthermore, organizations that implement resource-saving practices tend to experience increased customer satisfaction and loyalty, measured by a satisfaction index (S = \frac{\sum_{i=1}^{n} C_i}{n}). This study provides insights into the mathematical approaches that elucidate the relationship between energy efficiency, corporate law, and public administration. The use of quantitative methods enhancine the strategic decision-making processes within hospitality enterprises.Item type:Item, The improvement mechanism of human resources policy in the context of European integration processes(ЛАНАУ, 2020) Buhaieva, M.; Ruban, V.; Бугаєва, М. В.Item type:Item, Бізнес-комунікації як інструмент діагностики та аналізу ефективності підприємницької діяльності(НТУ "ХПІ", 2025) Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Малихін, О. В.; Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Malykhin, O.Стаття глибоко аналізує використання бізнес-комунікацій як інструменту діагностики та оцінки ефективності підприємницької діяльності. В роботі представлено детальний огляд визначень комунікації від різних науковців і сформульовано узагальнене визначення, яке висвітлює ключові функції та аспекти комунікацій у бізнес-середовищі. Комунікація описана як багатогранний процес, що включає обмін інформацією, значеннями та ідеями між учасниками для ефективної взаємодії і співпраці, включаючи технічні та соціально-психологічні аспекти. Окрему увагу приділено визначенню основних рис комунікації, таких як цілеспрямованість, багатоканальність, швидкість, адаптивність, які разом формують ефективний комунікаційний процес, сприяючи зміцненню внутрішніх та зовнішніх відносин підприємства та є важливим інструментом своєчасного здійснення діагностики та аналізу господарської діяльності. Визначено роль формальних бізнес-комунікацій, які чітко регламентовані організаційною структурою та є важливими для стратегічного управління і прийняття обгрунтованих рішень. Розроблено методологічні основи впливу бізнес-комунікацій на якість процесів діагностики та аналізу даних, що сприятиме підвищенню ефективності підприємницької діяльності, конкурентних позицій і реагувати на ринкові виклики. Запропоновані висновки важливі для розуміння впливу бізнес-комунікацій на достовірність, глибину та результати проведення діагностики й аналізу ефективності діяльності та можуть бути використані для розробки стратегій управління в сучасних умовах глобалізації та технологічного розвитку. The article thoroughly analyzes the use of business communications as a tool for diagnosing and evaluating the effectiveness of entrepreneurial activities. It presents a detailed review of the definitions of communication from various scholars and formulates a generalized definition that highlights the key functions and aspects of communications in the business environment. Communication is described as a multifaceted process that includes the exchange of information, values, and ideas among participants for effective interaction and cooperation, incorporating both technical and socio-psychological aspects. Special attention is given to defining the main characteristics of communication, such as purposefulness, multichannel nature, speed, and adaptability, which together form an effective communication process, enhancing both internal and external relations of the enterprise and are an important tool for timely diagnostics and analysis of economic activity. The role of formal business communications, which are clearly regulated by the organizational structure, is emphasized as vital for strategic management and decision-making. Methodological foundations of the influence of business communications on the quality of diagnostic and data analysis processes have been developed, which will contribute to increasing the efficiency of entrepreneurial activity, competitive positions and responding to market challenges. The conclusions provided are essential for understanding the impact of communications on the reliability, depth and results of diagnostics and analysis of activity efficiency and can be used to develop management strategies in the contemporary conditions of globalization and technological development.Item type:Item, Вплив інтернаціоналізації людських ресурсів на економічний розвиток і конкурентоспроможність трудового потенціалу, освітні заклади та інноваційно-проєктну діяльність(ІЕП НАН України, ЛНУ ім. Т. Шевченка, 2024) Бондар, Ю. А.; Петченко, М. В.; Бугаєва, М. В.; Bondar, Iu.; Petchenko, M.; Buhaieva, M.У статті розглядається вплив інтернаціоналізації людських ресурсів на економічний розвиток та конкурентоспроможність трудового потенціалу. Особлива увага приділяється ролі освітніх закладів у підготовці кваліфікованих кадрів, спроможних працювати в умовах глобалізації. Авторами проаналізовано, як інтернаціоналізація впливає на інноваційно-проєктну діяльність, сприяючи обміну знаннями та передовим досвідом між країнами. В статті також розглядаються стратегії інтернаціоналізації трудового потенціалу та важливість розвитку міжнародних партнерств у сфері освіти та науки. Систематизовано та надано оцінку сучасним тенденціям інтернаціоналізації людських ресурсів на рівні держав, корпорацій та освітніх установ. Особлива увага зосереджується на взаємодії міжнародних здобувачів та викладачів, обміні досвідом і культурними цінностями. Наведено приклади успішних ініціатив із залучення іноземних спеціалістів у національні проекти та дослідження, що підтримують інноваційний розвиток. Заключні розділи статті висвітлюють перспективи подальшого розвитку інтернаціоналізації трудових ресурсів у контексті глобалізації економіки та формулюють рекомендації для політики освіти та розвитку людських ресурсів. The article examines the impact of internationalization of human resources on economic development and competitiveness of labor potential. Special attention is paid to the role of educational institutions in training qualified personnel capable of working in the conditions of globalization. The authors analyzed how internationalization affects innovative project activities, promoting the exchange of knowledge and best practices between countries. The article also discusses strategies for internationalization of labor potential and the importance of developing international partnerships in the field of education and science. Modern trends in the internationalization of human resources at the level of states, corporations, and educational institutions were systematized and evaluated. Special attention is focused on the interaction of international applicants and teachers, exchange of experience and cultural values. Examples of successful initiatives involving foreign specialists in national projects and research supporting innovative development are given. The final sections of the article highlight the prospects for the further development of the internationalization of labor resources in the context of the globalization of the economy and formulate recommendations for the policy of education and development of human resources.Item type:Item, Конкурентоспроможний розвиток інноваційного потенціалу молоді в системі проєктної діяльності позашкільних освітніх закладів(ОНМУ, 2024) Бугаєва, М. В.; Петченко, М. В.; Ремзіна, Н. А.; Buhaieva, M.; Petchenko, M.; Remzina, N.Стаття присвячена дослідженню мотиваційних основ розвитку інноваційного потенціалу молоді у позашкільних освітніх закладах на базі проєктної діяльності. Розглянуто економічні аспекти, що сприяють ефективній взаємодії та конкурентоспроможності в даній сфері. Визначено ключові фактори, які стимулюють молодь до участі в інноваційних проєктах, включаючи особистісні інтереси, перспективи професійного зростання та соціальну значущість діяльності. Проведений аналіз сучасних методик та підходів до організації проєктної діяльності у позашкільних закладах освіти, які спрямовані на формування та розвиток інноваційного потенціалу молоді. Запропоновано рекомендації щодо покращення мотиваційних механізмів, що сприятимуть підвищенню конкурентоспроможності молодих фахівців на ринку праці. Також у роботі розкрито сутність мотивації інноваційного потенціалу молоді, розглянуто і узагальнено методи мотивації праці творчого змісту. Запропоновано схему впливу мотивації на процес створення інновацій. Зазначено, що підвищення інноваційної активності молоді слід розглядати з урахуванням економічних, наукових та освітніх питань, умов, взаємодії та мотивації всіх її учасників. Виявлено, що в Україні існує слабкий механізм мотивації молодих інноваторів. Обґрунтовано необхідність розробки комплексу ефективних методів мотивації інноваційного потенціалу молоді в умовах руху до економіки знань. Наведено практичні рекомендації щодо заохочення прояву творчості і креативності молодих фахівців при здійсненні трудової діяльності на підприємстві. Long-term health of the Ukrainian economy and its complete recovery depends mainly on the creation of a significant number of innovations in the fields of science, technology and engineering. Only the work of innovators and entrepreneurs will resist intelligent outsourcing and automation in terms of global spread of knowledge. Given the practical necessity of innovation in today's economy, it is necessary to investigate matters concerning training and motivation of youth in order to become innovators and will implement their ideas. The aim of the article is to discover the essence of motivating innovative potential of youth, study forms and methods of motivation of creative activity, as well as clarification of issues related to the specifics of the creative work of the youth sector. The analysis of scientific approaches to the definition of the «creativity motivation» from the standpoint of psychology, philosophy and economics was conducted. The role of motivation in creating innovation was defined. The author determined the motivation of innovative potential of young people. The scheme structure of ability of young people to create innovation was developed by the author. The forms and methods of motivation of creative content were considered and generalized. The methods to motivate creativity and innovative potential of young people in the company were offered. Preparing young people to innovation, building motivation to this activity, formation of creative thinking is complex, multifaceted issue. And, in our view, increase the innovative activity of young people should be considered in light of the economic, research and educational issues, conditions, interaction and motivation of all its members. It was found that there is a weak mechanism for motivating young innovators in Ukraine. It was indicated that talented young workers need the individual approach. The necessity to develop a set of effective methods of motivating innovative potential of youth in the movement towards knowledge economy was justified.Item type:Item, Technological synergy of engineering integrating in digitalization economy, nanotechnology and intelligent digital marketing for corporate enterprises in provisions of their economic security(2024) Hutsaliuk, O.; Tsaturian, R.; Kalinin, O.; Gedz, M.; Buhaieva, M.; Kramskyi, S.; Navolokina, A.; Бугаєва, М. В.This article examines the technological synergy of engineering, digitalization, nanotechnology, and intelligent digital marketing, focusing on its critical role in enhancing the economic security of corporate enterprises. In a rapidly evolving digital economy, leveraging technological innovations is essential for businesses to remain competitive and sustainable. This research specifically explores several applications of nanotechnology, including nano-enhanced materials that improve product performance, nanoscale sensors for real-time monitoring of production processes, and nano-coatings that provide durability and protection against environmental stressors. Moreover, it explores how savvy enterprise marketing strategies based on big data analytics and artificial intelligence can market to and empower consumers towards successful marketing campaigns to maximize commercial enterprise growth. By examining this homeostatic relationship in marketing and nanotechnology and addressing the mutual benefits of expediting engineering technologies, this study will highlight how integrating these systems can enhance the resilience of enterprises to economic fluctuations while boosting long-term viability. It reveals that finding new answers to technical change requires an expansive approach that integrates systems of engineering practice, nanotechnology, and digital marketing under a collaborative nexus toward building a more economically secure enterprise capability in today’s complex new market order.Item type:Item, Managment factors contributing to the improvement of the quality of social services in residential institutions: regional aspect(2019) Agarkov, O.; Verkhoglyadova, N.; Chumachenko, D.; Kononova, I.; Buhaieva, M.; Бугаєва, М. В.The purpose of the present study is to identify the factors contributing to the improvement of the quality of social services in residential institutions, which due to the imperfection of modern methods of assessing the quality of social services determines the need for its development based on qualitative criteria. It raises the need for study of scientific approaches to formation and development of social service institutions, improving mechanisms of quality management of social services in residential institutions of different types. To achieve the aim of the research, the expert survey among the managers, administrators, and employees of psychoneurological boarding institutions of Zaporizhzhya region took place. The main empirical indicators of the study were: the factors of improvement of the quality of social services; the main reasons of low quality of social services; assessment of compliance with indicators of quality of social services in a residential institution.Item type:Item, Торговельне та ресторанне підприємництво: методологія дослідження ефективності та соціальної відповідальності бізнесу(НТУ "ХПІ", 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Zhurylo I.; Buhaieva, M.Стаття присвячена проблемі вдосконалення методологічних засад дослідження ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу. Розкрито сутність ключової термінології дослідження. Визначено концепції, які сформували сучасні уявлення про торговельне підприємництво, ресторанне підприємництво, ефективність, соціальну відповідальність. Визначено сутність та завдання методології наукових досліджень в контексті обраної теми. Методологія визначена як система принципів, методів та інструментів, що використовуються для аналізу та оцінки діяльності цих підприємств з точки зору їхньої економічної ефективності та впливу на суспільство. Розкрито методологічні аспекти дослідження – основні етапи, методи, інструменти, завдання наукових пошуків. Здійснено порівняльний аналіз сутності ефективності для торговельного та ресторанного бізнесу. Проаналізовано спільне і відмінності в аспектах соціальної відповідальності для торговельного та ресторанного бізнесу. Розкрито взаємозв’язок ефективності та соціальної відповідальності бізнесу з урахуванням галузевої специфіки. Визначено, що взаємозв’язок між соціальною відповідальністю та ефективністю бізнесу формується під впливом різноманітних чинників та умов, які можуть як посилювати, так і послаблювати цю залежність: споживчі очікування, технології, репутація, залучення та утримання персоналу, рівень витрат, доступ до інвестицій, інновації, ризик-менеджмент, правове регулювання, освітньо-культурний розвиток населення та ін. Гнучке урахування ролі впливових чинників дає змогу менеджерам в своїй діяльності свідомо досягати успіху шляхом забезпечення ефективності та соціальної відповідальності бізнесу та отримувати конкурентні переваги на ринку. Розроблено перспективні напрями наукових досліджень ефективності та соціальної відповідальності підприємств торгівлі та ресторанного бізнесу в умовах повоєнної розбудови економіки. The article is devoted to improving the methodological foundations for researching the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses. It clarifies the essence of key terminology central to the study and identifies the concepts that shape modern understandings of retail entrepreneurship, restaurant entrepreneurship, efficiency, and corporate social responsibility (CSR). The methodology of scientific research is defined as a system of principles, methods, and tools used to analyze and evaluate the activities of these businesses in terms of their economic efficiency and societal impact. The methodological aspects of the research are elaborated, including key stages, methods, tools, and objectives of scientific inquiry. A comparative analysis of efficiency in retail and restaurant businesses is conducted, highlighting commonalities and differences in their approaches to social responsibility. The interrelation between business efficiency and social responsibility is explored, emphasizing industry-specific factors. It is established that this relationship is shaped by diverse factors and conditions – such as consumer expectations, technology, reputation, employee engagement, operational costs, access to investments, innovation, risk management, legal regulations, and socio-cultural development – which may either strengthen or weaken this interdependence. Flexible consideration of these influential factors enables managers to consciously achieve success by balancing efficiency and social responsibility, thereby gaining competitive market advantages. The article outlines prospective directions for future research on the efficiency and social responsibility of retail and restaurant businesses in the context of post-war economic recovery.Item type:Item, Цифрові трансформації та інтелектуальний бізнес: нові перспективи розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем(УДУНТ, 2025) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Dmytryshyn, B.; Buhaieva, M.Стаття присвячена дослідженню впливу цифрових трансформацій на розвиток людського потенціалу та соціально-економічних систем в контексті інтелектуального бізнесу. Проаналізовано роль теоретичних підходів і концепцій у розумінні цифрових трансформацій, інтелектуального бізнесу, розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем. Обґрунтовано сутність та взаємозв'язок ключових категорій дослідження. Визначено та проаналізовано напрями впливу цифрових трансформацій на розвиток людського потенціалу в контексті інтелектуального бізнесу. З’ясовано, що з одного боку, цифрові трансформації розширюють можливості для саморозвитку людського потенціалу, а з іншого – викривають системні дисбаланси. З’ясовано вплив цифровізації на соціальну нерівність та закономірності економічного зростання. Визначено ключові перспективи та стратегічні завдання розвитку людського потенціалу та соціально-економічних систем в умовах цифрових трансформацій. This article explores the impact of digital transformations on the development of human potential and socio-economic systems within the context of intellectual business, and identifies promising measures to facilitate their effective development. The role of theoretical approaches and concepts in understanding digital transformations, intellectual business, human potential development, and socio-economic systems is analyzed. The essence and interrelationship of key research categories – digital transformations, intellectual business, human potential, and socio-economic systems – are substantiated. Digital transformations are interpreted in the article as a process of profound changes in society and the economy driven by the adoption of digital technologies. It is substantiated that digital transformations impact society, the economy, labor, and human life; they create new opportunities and challenges for knowledge-driven businesses, necessitate the qualitative advancement of human potential, and fundamentally reshape socio-economic systems. The directions of digital transformations' impact on human potential development in the context of intellectual business are identified and analyzed: personalized education and lifelong learning; hybrid work and digital autonomy; data-driven decision support systems; creativity development through artificial intelligence tools; inclusivity and access to global opportunities; ethics and security in the digital environment; and transformation of leadership and management. It is revealed that, on the one hand, digital transformations expand opportunities for self-development of human potential, and on the other hand, expose systemic imbalances. The analysis determines that digital transformations have a dual impact on socio-economic systems, particularly on the labor market and education. The impact of digitalization on social inequality and patterns of economic growth is clarified. Key perspectives and strategic tasks for the development of human potential and socio-economic systems in the context of digital transformations are outlined.