Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
19 results
Search Results
Item type:Item, Інноваційна практика розбудови готельно-курортних комплексів: кейс Goro Mountain Resort(2025) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.Актуальність. Україна переживає доленосний період історії, проте неухильно наближається до вступу в ЄС. Це відкриває перед українською сферою гостинності глобальний ринок із мільйонними туристичними потоками, натомість із сучасними споживацькими вимогами та стандартами гостьового сервісу. Отже, для України вкрай актуальним є критичний аналіз інноваційних кейсів творення новітньої готельно-курортної інфраструктури на засадах сталого розвитку. Мета дослідження сфокусована на окресленні й аналізі інноваційних складових сучасної європейської практики розбудови готельно-курортних комплексів, а об’єктом дослідження обрано найбільший інвестиційний проєкт України останніх років у цій царині. GORO Mountain Resort – це амбітна ініціатива холдингу OKKO Group із залучення українських та іноземних інвестицій у розбудову в Україні на рівні кращих світових стандартів всесезонного гірського курорту міжнародного класу. Результати. Проаналізовано історичні та соціально-економічні передумови і обґрунтовано доцільність подальшої розбудови індустрії туризму й гостинності в Українських Карпатах із жорстким дотриманням новітніх стандартів ландшафтно-екостійкого планування та цінностей сталого розвитку. Вичленено варті вивчення і запозичення ключові інноваційні рішення, розроблені австрійською ILF Group, що будуть реалізовані при розбудові GORO Mountain Resort. Оцінено позитивні соціально-економічні ефекти від запуску курорту у тісній колаборації з місцевим підприємницьким середовищем для поліпшення рівня життя низки периферійних гірських громад України. Висновки та обговорення. Новизна та практичне значення результатів дослідження полягають в окресленні сучасних засадничих акцентів при розробленні науковцями і практиками проєктів розвитку гірської рекреаційної інфраструктури з дотриманням інноваційних стандартів, екологічних і суспільних цінностей та традиційної карпатської айдентики. Topicality. Ukraine is going through a fateful period in history, but is steadily approaching accession to the EU. This opens up a global market with millions of tourist flows to the Ukrainian hospitality sphere, but with modern consumer requirements and standards of guest service. Therefore, a critical analysis of innovative cases of creating a modern hotel and resort infrastructure on the basis of sustainable development is extremely relevant for Ukraine. The aim of the study is focused on outlining and analysing the innovative components of modern European practice of developing hotel and resort complexes, the largest investment project of Ukraine in recent years in this area was chosen as the object of research. GORO Mountain Resort is an ambitious initiative of the OKKO Group holding to attract Ukrainian and foreign investments in the development of an international-class all-season mountain resort in Ukraine at the level of the best world standards. Results. The historical and social and economic prerequisites are analysed, the feasibility of further development of the tourism and hospitality industry in the Ukrainian Carpathians is grounded with strict adherence to the latest standards of landscape and eco-sustainable planning and the values of sustainable development. Key innovative solutions developed by the Austrian ILF Group that will be implemented during the development of GORO Mountain Resort are identified and worth studying and borrowing. The positive social and economic effects of launching the resort in close collaboration with the local business environment to improve the standard of living of a number of peripheral mountain communities of Ukraine are assessed. Conclusions and discussion. The novelty and practical significance of the study results lie in outlining modern fundamental emphases in the elaboration by scientists and practitioners of mountain recreational infrastructure development projects in compliance with innovative standards, environmental and social values, traditional Carpathian identity.Item type:Item, Інструменти державної політики розвитку процесів інтелектуалізації та цифровізації в реальному секторі економіки України(ЛТЕУ, 2020) Зайченко, В. В.; Zaychenko, V.Мета статті полягає в обґрунтуванні дієвих сучасних інструментів реалізації державної політики, спрямованої на стимулювання розвитку процесів інтелектуалізації та цифровізації в реальному сек-торі економіки України як тенденцій, орієнтованих на зміцнення технологічної конкурентоспроможності національної економіки. Ідентифіковано чинники, що мають вплив на розвиток інтелектуалізації та цифровізації економіки України. Охарактеризовано сучасні умови, за яких формується державна політика розвитку інформаційної економіки в Україні. Представлені результати рейтингування окремих країн світу за міжнародними індексами, що враховують оцінку індикаторів цифрової економіки та суспільства знань та результати кореляційного аналізу міжнародних індексів для 20 країн світу. Визначено стратегічні пріоритети державної політики забезпечення розвитку процесів інтелектуалізації та цифровізації в реальному секторі економіки України. Обґрунтовано особливості та визначено пріоритетні сфери інтелектуалізації та цифровізації базових видів економічної діяльності в Україні. Акцентовано на загрозах на шляху цифрової транс-формації і технологічної перебудови України, які передусім стосуються неготовності суспільства до повноцінного використання цифрових технологій, низької технологічної готовності бізнесу, незахищеності даних і недостатнього забезпечення кібербезпеки держави, незрілості ринку інтелектуальної власності та ненадійності захисту інтелектуальних продуктів. На основі проведених досліджень доведено, що стратегічні пріоритети України на шляху її становлення як технологічно спроможної держави лежать у трьох площинах: 1) формування цифрового суспільства, що базується на знаннях і нових технологіях; 2) створення цифрової держави на засадах електронного урядування та електронної інклюзивної демократії; 3) запровадження цифрового бізнесу в межах єдиного цифрового ринку. The purpose of the article is to substantiate effective modern instruments for implementing state policy aimed at stimulating the development of intellectualization and digitalization processes in the real sector of Ukraine's economy as trends focused on strengthening the technological competitiveness of the national economy. Factors influencing the development of intellectualization and digitalization of Ukraine 's economy have been identified. The modern conditions under which the state policy of informational economy development in Ukraine is formed are characterized. The results of ranking individual countries of the world according to international indices, which take into account the assessment of indicators of the digital economy and knowledge society and the results of correlation analysis of international indices for 20 countries are presented. The strategic priorities of the state policy of ensuring the development of the intellectualization and digitalization processes in the real sector of the Ukraine's economy are determined. Peculi-arities and priority spheres of intellectualization and digitalization of the basic types of economic activity in Ukraine are substantiated. Emphasis is placed on threats to the digital transformation and technological restructuring of Ukraine, which primarily relate to unpreparedness of society to make full use of digital technologies, low technological readiness of business, data insecurity and insufficient cybersecurity of the state, immaturity of the intellectual property market and unreliable protection of intellectual products. Based on the conducted research, it is proved that the strategic priorities of Ukraine towards its formation as a technologically capable state lie in three planes: 1) the formation of a digital society based on knowledge and new technologies; 2) creation of a digital state on the basis of e-government and e-inclusive democracy; 3) introduction of digital business within the single digital market.Item type:Item, Пріоритетні напрями вдосконалення інституціонального забезпечення державної політики зміцнення технологічної конкурентоспроможності економіки України(МНАУ, 2020) Зайченко, В. В.; Zaychenko, V.Встановлено характеристики основоположного фундаменту інституціонального забезпечення технологічної конкурентоспроможності економіки. Визначені завдання державної політики покращення складових «інститути» та «інституції» інституціонального середовища державної політики забезпечення технологічної конкурентоспроможності економіки, зокрема: удосконалення базових законів з інноваційної та науково-технологічної діяльності; формування законодавства з розвитку інфраструктури науково-технологічної діяльності, інтегрованих систем, реалізації спільних проєктів; покращення системи стратегування та програмування розвитку науково-технологічної діяльності; усунення адміністративних перешкод впровадження передових технологій; формування позитивного суспільного ставлення до інновацій та технологій та інше. Обґрунтовано елементи, складові та завдання системи механізму моніторингу і контролю реалізації державної політики формування інституціонального забезпечення технологічної модернізації економіки України, а саме: нормативно-правовий, організаційно-управлінський, фінансово-ресурсний, інформаційно-методичний, моніторингу, контролю та коригування. Introduction. The relevance of state policy aimed at improving the institutional support for the technological competitiveness of the Ukraine's economy is substantiated. The purpose of the article is to substantiate the tasks and measures for improving institutional competitiveness of the Ukraine's economy. Scientific novelty of the study consists in substantiation of the system of measures and means of improving the institutional environment of the technological competitiveness of Ukraine, whose elements are formed in the following areas: structure state policy, state policy measures and expected outcomes. Purpose. The purpose of the article is to substantiate the tasks and measures for improving institutional competitiveness of the Ukraine's economy. Results. The practical significance of the results is recommendations in relation to improvement of legal framework and institutions, oriented to innovation and technological modernization in context of strengthening of the Ukrainian economy competitiveness. The principles of state policy of improvement of the technological competitiveness of the national economy are determined: technological process of state support, openness, freedom of scientific and technical creativity, support addresses and fair competition, rational balance, concentration of resources. The main principles of state policy for the formation of quality institutional provision of technological competitiveness of the national economy are determined. Institutional support for the technological competitiveness of the economy is set out characteristics. Conclusions. Defined tasks of the state policy of improvement of the "institutes" and "institutions" of the institutional environment of the state policy to ensure technological competitiveness of economy, in particular, improvement of basic legislation Innovative and scientific-technological activity; formation of legislation on the development of infrastructure of scientific and technological activities, integrated systems, implementation of joint projects; improving the strategy system and programming the development of scientific and technological activities; elimination of administrative barriers to introduction of advanced technologies; formation of positive social attitude towards innovations and technologies; improvement of the system of organization and management of development of scientific and technological activity; the introduction of monitoring, control and forecasting instruments of technological development policy; creation of financial and resource support funds for scientific and technological activities; formation and effective use of personnel potential of scientific and technological activity; development of internal and external information and communication system.Item type:Item, Стратегічні пріоритети державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні(ЛТЕУ, 2022) Міценко, Н. Г.; Мульска, О. П.; Зайченко, В. В.; Лозовий, Т. І.; Mitsenko, N.; Mulska, О.; Zaychenko, V.; Lozovyi, Т.Посилення глобалізаційних процесів в економіці країни, розвиток ринку капіталу, цифровізація й інтелектуалізація економіки, поширення і дифузія новітніх технологій в усі сфери суспільства стимулюють інноваційний розвиток і сприяють нарощенню інноваційно-технологічного потенціалу як суб’єктів господарювання, так і галузей національної економіки. У фокусі формування нової парадигми розвитку підприємництва на засадах інновативності актуалізувалася необхідність розробки новітніх управлінських рішень щодо забезпечення дифузії і трансферу інновацій, економічного поступу підприємництва в Україні. Метою статті є обґрунтування стратегічних пріоритетів державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні, аргументація управлінських інструментів її імплементації. У дослідженні обґрунтовано засоби державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні, які диференційовані за стратегічними орієнтирами та цільовими результатами регулювання. Запропоновано етапізацію стратегічного планування, алгоритм якої ґрунтується на ідентифікації сучасних наслідків-викликів глобальної конкуренції для економіки країни, визначенні чинників-причин неготовності економіки до конкуренції в умовах стрімкої активізації інноваційного поступу й інформаційної економіки, обґрунтуванні стратегічних пріоритетів технологізації економіки (якісний аспект), обґрунтуванні стратегічних змін кількісного характеру, інституціалізації стратегічної мети державної політики як критерію контролю її ефективності. Запропонований авторський підхід до побудови стратегічних пріоритетів державної політики реалізації потенціалу інноваційного розвитку підприємств в Україні дозволяє узгодити завдання стратегування політики з сучасними глобалізаційними тенденціями та викликами, а також внутрішніми можливостями підприємств. Strengthening of globalization processes in the national economy, development of the capital market, economy’s digitalization and intellectualization and dissemination of new technologies in all spheres of society stimu-late the development of innovative potential at different levels (international, national, regional, industrial, business units). The focus of the formation of a new paradigm of entrepreneurship development based on innovation actualized the need to develop managerial decisions on the diffusion of innovations and technologies into the organizational and economic system for ensuring the sustainable progress of units. The purpose of the article is to substantiate the strate-gic priorities of the state policy of implementation the potential of innovative development of enterprises in Ukraine, to argue the managerial tools for its implementation. The study substantiates the measures of state policy of implementa-tion the potential of innovative development of units in Ukraine, which are differentiated by strategic guidelines and targets and results of regulation. The phasing of strategic planning, which is based on the identification of modern con-sequences-challenges of global competition for the country’s economy, the definition and factors-reasons for the unpre-paredness of the economy for competition in the conditions of rapid intensification of innovative advancement and the information economy, justification and strategic priorities of technologization of the economy (qualitative aspect); stra-tegic changes of a quantitative nature; institutionalization and strategic goal of public policy as a criterion for control-ling its effectiveness. The proposed author’s approach to building strategic priorities of the state policy of implementa-tion the potential of innovative development of enterprises in Ukraine allows us to coordinate the tasks of policy strate-gy with modern globalization trends and challenges, as well as internal capabilities.Item type:Item, Pull environment of migration in the EU countries: Migration vector from Ukraine(Business Perspectives, 2021) Mulska, O.; Levytska, O.; Zaychenko, V.; Vasyltsiv, T.; Ilyash, O.; Зайченко, В. В.The growing Ukrainian migration towards EU countries determines the need for evaluation of pull factors shaping their environment to regulate these processes better. The study aims to assess the EU’s pull environment attracting migrants, and evaluate the elasticity of Ukrainian total and labor migration to the change of social and economic factors in EU countries. The data are collected for the period from 2005 to 2018. The method involves weighting the indicators and sub-indices with the following calculating partial and integral indices of the pull environment of migration for selected EU countries (the Czech Republic, Germany, Hungary, Poland, Italy, Portugal, Greece, and Spain) and the EU-28. During 2005–2018, the integral level of pull environment of migration in the EU-28 was above average, whereas the most attractive countries for external migrants were Germany, the Czech Republic, Spain, and Italy. In terms of the intensity of total migration from Ukraine in 2018, Poland (236.06 departures per 1,000 Ukrainians), Hungary (73.6), Germany (12.6), and Italy (7.3) are among the main destinations. While the intensity of Ukrainian migration is high, its growth rate depends on the time lag (different elasticities in the medium and long run). The integral analysis of the pull environment has a practical value allowing to conduct migration intensity and elasticity evaluation, as well as the cross-country pull-factor analysis (pull strength) for substantiating the improvement of regulatory and methodological provisions of migration policies for both Ukraine and the hosting EU states.Item type:Item, Technologization processes and social and economic growth: modeling the impact and priorities for strengthening the technological competitiveness of the economy(2021) Vasyltsiv, T.; Mulska, O.; Panchenko, V.; Kohut, M.; Zaychenko, V.; Levytska, O.; Зайченко, В. В.The methodology of integral assessment of the technological competitiveness state of the economy has been developed, which includes a system of indicators in the areas of the country's readiness for economy digitization, the quality of innovation activity institutions, the state of digital knowledge dissemination. The integral values of technological competitiveness of the economy for the countries of the European Union and Ukraine have been calculated. A dynamic grouping of countries according to the level of technological competitiveness of the economy has been carried out. Modelling the impact of the parameters of technological competitiveness of the national economy on the basic parameters of social and economic development such as GDP per capita, share of high-tech exports, capital investment and quality of life of population has been realized. The strategic priorities and means of introduction of the collective contractual organizational and institutional system for providing technologization in the processes of social and economic growth of the country (the casestudy of Ukraine) are substantiated.Item type:Item, Preconditions and imperatives of the policy of strengthening the technological competitiveness of Ukraine’s economy in the markets of the European union(ХНУ, 2021) Zaychenko, V.; Kunytska-Iliash, M.; Berezivskyi, Y.; Зайченко, В. В.Item type:Item, Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy(Ін-т східноєвропейських досліджень та консалтингу, 2022) Lupak, R.; Mizyuk, B.; Zaychenko, V.; Kunytska-Iliash, M.; Vasyltsiv, T.; Зайченко, В. В.Purpose. The purpose of the article is to test the developed methodical approach to analyzing the relationship and impact of the population migration and socio-economic development of the state, as well as to identify migration factors that affect key parameters of the national economy and vice versa – social and economic indicators that determine the intensity of migration, the substantiation of conclusions on this basis for the state policy of the regulation of migration processes for the preservation and development of the human resources of Ukraine. Methodology / approach. The research methodology involves ten successive stages: (1) selection of indicators that characterize the socio-economic development of the state by 5 subindices: socio-demographic stability; social development; labor market and employment; quality of life of the population; sustainable economic development; (2) formation of a database under the values of indicators by the regions of Ukraine for the period 2010–2020; (3) division of indicators into stimulators and disincentives and their rationing; (4) formation of homogeneous time series; (5) determination of the dynamic weighing coefficients of indicators and their groups (sub-indices); (6) calculation of weighted coefficients of indicators; (7) construction of weighted coefficients of the sub-indices of socio-economic development; (8) calculation of the integral coefficient of the socioeconomic development of Ukraine; (9) calculation of migration indicators (border crossing balance by Ukrainians and foreigners) of the population by regions and in Ukraine as a whole; (10) construction of time series of the integral indices of migration and socio-economic development by years and regions, assessment of the strength and direction of the relationships between migration indicators and the indicators of socio-economic development, as well as between the indicators of migration and arrival from other regions; from abroad (including per 10 thousand population), in urban settlements, in rural areas of Ukraine in 2010–2020. Results. The development and testing of a methodical approach to assessing the impact of migration processes on the socio-economic development of Ukraine and its regions allowed identifying the strength of the relationships between migration, social, and economic indicators, the impact of these processes on the human resources in Ukraine. The greatest interdependence between the socio-economic environment and stationary emigration is found in terms of the disposable income of the population, average monthly nominal wages, the unemployment rate, average state social assistance, housing and crime rates. Concerning immigration, close relationships are found with the economic indicators of regional development, small business performance, the unemployment rate, average monthly nominal wages, informal employment, the volumes of budget funding for social protection goals, and the disposable income of the population. One of the dominant factors of immigration is education, which confirms the untapped potential of attracting foreigners for employment. Originality / scientific novelty. The novelty of the research results is in the development of methodical approaches to analyzing the interaction of migration and socio-economic processes with the formation of an algorithm of integral assessment by the components of socio-demographic stability, social development, employment, quality of life, sustainable economic development. The author’s methodical approach to assessment is offered, which allows carrying out empirical modeling and the assessment of the impact of socio-economic development on the intensity of migration processes, substantiating priority areas of the state regulation of migration potential (including wages, personal and state security). Practical value / implications. The practical significance of the research results is in the considerable improvement of the information and analytical basis for the formation of an effective state policy for the regulation of migration processes in Ukraine. Using migration, the bodies of the State Migration Service of Ukraine and the State Statistics Service of Ukraine can analyze the impact (including potential, forecast) of different types (external / internal, stationary / labor, urban / rural settlements, etc.) of migration on the social-economic development of the state and its territories, as well as model the direction and intensity of migration, its structure depending on changes in the values of certain parameters of the socio-economic development of the country and its regions. Мета. Мета дослідження – апробація розробленого методичного підходу до аналізування зв’язку та впливу міграції населення й соціально-економічного розвитку держави, а також ідентифікація міграційних чинників, які позначаються на ключових параметрах функціонування національної економіки та навпаки – соціальних та економічних індикаторів, які визначають інтенсивність міграції, обґрунтування на цій основі висновків для державної політики регулювання міграційних процесів задля збереження й розвитку людських ресурсів України. Методологія / методика / підхід. Методологія дослідження передбачає проходження десяти послідовних етапів: (1) підбір індикаторів, які характеризують соціально-економічний розвиток держави за 5 субіндексами: соціально-демографічна стабільність; соціальний розвиток; ринок праці та сфера зайнятості; якість життя населення; стійкий економічний розвиток; (2) формування бази даних за значеннями індикаторів за регіонами України за часовий період 2010–2020 рр.; (3) розподіл індикаторів на стимулятори й дестимулятори та їх нормування; (4) формування однорідних динамічних рядів даних; (5) визначення динамічних вагових коефіцієнтів індикаторів та їх груп (субіндексів); (6) розрахунок зважених коефіцієнтів індикаторів; (7) побудова зважених коефіцієнтів субіндексів соціально-економічного розвитку; (8) розрахунок інтегрального коефіцієнта соціально-економічного розвитку України; (9) розрахунок показників міграції населення (сальдо перетину кордону українцями та іноземцями) за регіонами та в Україні загалом; (10) побудова динамічних рядів інтегральних індексів міграції та соціально-економічного розвитку за роками та за регіонами, оцінювання сили та напряму зв’язків між індикаторами міграції та показниками соціально-економічного розвитку, а також між індикаторами міграції та прибуття населення з інших областей; із-за кордону (у т. ч. на 10 тис. населення), у міські поселення, у сільську місцевість в Україні за 2010–2020 рр. Результати. Розробка та апробація методичного підходу до оцінювання впливу міграційних процесів на соціально-економічний розвиток України та її регіонів дозволили ідентифікувати силу зв’язків між міграційними, соціальними й економічними індикаторами, вплив зазначених процесів на людські ресурси в Україні. Найбільша взаємозалежність між соціально-економічним середовищем і стаціонарною еміграцією виявлена за показниками наявного доходу населення, середньомісячною номінальною заробітною платою, рівнем безробіття, середнім розміром державної соціальної допомоги, забезпеченістю населення житлом і рівнем злочинності. Що стосується імміграції, то тісні взаємозв’язки виявлені з економічними показниками регіонального розвитку, результатами діяльності малих підприємств, рівнем безробіття, середньомісячною номінальною заробітною платою, неформальною зайнятістю, обсягами бюджетного фінансування соціально-захисних цілей, наявним доходом населення. Одним із домінуючих чинників імміграції є освітній, що підтверджує невикористаний потенціал залучення іноземців з метою працевлаштування. Оригінальність / наукова новизна. Новизна результатів дослідження полягає в розвитку методичних підходів до аналізування взаємовпливу міграційних і соціально-економічних процесів із формуванням алгоритму інтегрального оцінювання за складниками соціально-демографічної стабільності, соціального розвитку, зайнятості, якості життя, стійкого економічного розвитку. Запропоновано авторський методичний підхід до оцінювання, що дозволяє здійснювати емпіричне моделювання та оцінку впливу соціально-економічного розвитку на інтенсивність міграційних процесів, обґрунтовувати пріоритетні сфери державного регулювання потенціалу міграції (зокрема щодо оплати праці, захищеності особи та безпеки держави). Практична цінність / значущість. Практична значущість результатів дослідження полягає в значному покращенні інформаційно-аналітичного базису формування ефективної державної політики регулювання міграційних процесів в Україні. Із використанням міграції органи Державної міграційної служби України та Державної служби статистики України можуть аналізувати вплив (у т. ч. потенційний, прогнозний) різних видів (зовнішня / внутрішня, стаціонарна / трудова, міські / сільські поселення й т. ін.) міграції на соціально-економічний розвиток держави та її територій, а також моделювати напрям й інтенсивність міграції, її структуру залежно від зміни значень параметрів соціально-економічного розвитку країни та її регіонів.Item type:Item, Концепція «food plating» у ресторанному бізнесі України(Гельветика, 2022) Рутинський, М. Й.; Зайченко, В. В.; Rutynskyi, M.; Zaychenko, V.Глобальна тривала ковід-криза та всеохоплююча цифровізація активізували нову хвилю трансформацій у ресторанному бізнесі. Сучасні ресторани дедалі активніше конкурують в інтернет мережі, на платформах з пошуку та бронювання, у смарт-застосунках тощо. По суті, для успішності бізнесу визначальною у ХХІ столітті стає конкуренція рейтингами, балами споживацьких оцінок та цифровими вітринами в Інстаграм і мобільних за стосунках. У таких реаліях пріоритетна увага прикута до кулінарного мистецтва та візуальної естетики ресторанних страв. Сотні тисяч світлин гарно оформлених страв, що «мерехтять» у стрічках щоденного контенту приватних соціальних мереж споживачів, сьогодні формують новий світогляд потенційних відвідувачів ресторанів щодо того, як має оформлятися та виглядати їжа в прогресивному (модному, високо оціненому в інтернет-відгуках) закладі громадського харчування. Дедалі зростаючі запити пересічних споживачів спонукають рестораторів до пошуку й запровадження інноваційних концепцій та креативних технік приготування страв і обслуговування клієнтів. Перенасичення ринку пропозицією активізувало прагнення рестораторів до виокремлення власних закладів із середовища стандартизованого мас-маркету. Автори обґрунтовують твердження про те, що фудплейтинг за наступні десятиріччя перетвориться на ключову конкурентну перевагу ресторанного закладу в умовах тотального побутування технологій цифрової економіки. У статті систематизовано закордонний досвід поширення інноваційної концепції «food plating» від ресторанів високої кухні до множини гастрономічних закладів бюджетніших форматів. Ресторанний бізнес України задля виживання в несприятливі роки пандемійної й воєнної криз активно включився у глобальний тренд впровадження модних елементів фудплейтингу. Локомотивами інновацій є заклади громадського харчування найбільших міст України. У цій статті наведено факти й узагальнено тенденцію динамічного впровадження закладами громадського харчування України модних елементів фудплейтингу. Бездоганно естетичні зразки авторського фудплейтингу страв високої кухні у 2023 р. демонструє більшість ресторанів бізнес-сегменту столиці України. За відгуками в Інстаграм та оцінками на платформі Tripadvisor на початок 2023 року до когорти лідерів за естетикою фудплейтингу можемо віднести десятки ресторанів Києва. Понад два десятки «магнітів» локального фудплейтингу сьогодні творять гастрономічно-туристичну айдентику Львова. Окрему лідерську нішу за креативністю фудплейтингу займають ресторани у складі 5-зіркових готелів України. Авторами зроблено висновок про те, що Київ, Львів, Одеса та інші центри гастрономічного туризму України сьогодні здобувають лідерські позиції за креативністю фудплейтингу у регіоні Центрально-Східної Європи. The global protracted COVID-19 crisis and comprehensive digitalization have activated a new wave of transformations in the restaurant business. Modern restaurants compete more and more actively on the Internet, on search and booking platforms, in smart applications, etc. In fact, competition with ratings, consumer rating scores, and digital storefronts on Instagram and mobile applications becomes decisive for business success in the 21st century. In such realities, priority attention is focused on culinary art and visual aesthetics of restaurant dishes. Today, hundreds of thousands of photos of beautifully presented dishes “flicker” in the daily content feeds of consumers’ private social networks. They form a new worldview of potential restaurant visitors about how food should be designed and look like in a progressive (fashionable, highly rated in Internet reviews) restaurant establishment. The ever-increasing consumer demands encourage restaurateurs to search for and implement innovative concepts and creative techniques for preparing dishes and customer service. Oversaturation of the market with the offer intensified the desire of restaurateurs to distinguish their own establishments from the environment of the standardized mass market. The authors justify the statement that food plating will turn into a key competitive advantage of a restaurant in the conditions of total digitalization of the economy in the coming decades. he article systematizes the foreign experience of spreading the innovative “food plating” concept from the fine dining restaurants to many gastronomic establishments of a budget format. In order to survive in the unfavorable years of the pandemic and war crises, the restaurant business of Ukraine actively joined the global trend of introducing fashionable elements of food plating. The locomotives of innovation are the enterprises of the restaurant industry in the largest cities of Ukraine. This article presents the facts and summarizes the trend of dynamic introduction of fashionable elements of food plating by the restaurants in Ukraine. In 2023, the majority of restaurants in the business segment of the capital of Ukraine demonstrate impeccably aesthetic samples of the author’s food plating of fine cuisine dishes. Based on reviews on Instagram and ratings on the Tripadvisor platform, at the beginning of 2023, dozens of Kyiv restaurants can be included in the cohort of leaders in terms of food plating aesthetics. Today, more than two dozen “magnets” of local food plating create the gastronomic and touristic identity of Lviv. Restaurants in 5-star hotels of Ukraine occupy a separate leading market niche in terms of food plating creativity. The authors concluded that Kyiv, Lviv, Odesa and other centers of gastronomic tourism of Ukraine today are gaining leadership positions in terms of food plating creativity in the Central-Eastern Europe region.Item type:Item, Ensuring sustainable development of the enterprise during the transition to industry 5.0(IIETA, 2023) Marchenko, O.; Guk, O.; Borutska, Yu.; Pacheva, N.; Zaychenko, V.; Зайченко, В. В.The prerequisites for the study were the strengthening of signals for the development of Industry 5.0. The main purpose of the article is to model the sustainable development of the enterprise in the context of the transition to Industry 5.0. To do this, the scientific task will be to select and implement a methodological approach with elements of modeling to ensure sustainable development. The object of the study is the sustainable development of the transportation and travel enterprise. The basis of the methodology is the modern technique of functional modeling of planning and management decision-making. For this, a modern modeling method using graphic language technologies was chosen. The obtained results of the study have elements of novelty through the presented two directions for ensuring sustainable development for a really practicing enterprise. It is determined that the preparation of entrepreneurial and production activities before the introduction of Industry 5.0 is not an easy and fast process, but it is completely justified today. The innovativeness of the results obtained is presented in the form of a sustainable development model.The study has limitations and they consist in using the experience of the previous industrial revolution and exclusively take into account the theoretical vision of Industry 5.0. Further research will include benchmarking to better understand the work of sustainable development.