Наукові публікації кафедри ЕП

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item type:Item,
    Оцінка мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності
    (Король І. В., 2024) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Коваль, Л.
    Стаття присвячена проблемі посилення мотиваційного впливу корпоративної культури на стан соціально‐трудових відносин з позицій соціальної відповідальності. Висвітлено сутність мотиваційних функцій корпоративної культури. Розкрито роль корпоративної культури у формування трудової активності персоналу та його мотивації до безперервного професійного розвитку. З’ясовано типові недоліки мотиваційних функцій корпоративної культури на українських підприємствах. Систематизовано наслідки позитивного і негативного впливу корпоративної культури для стану соціально‐трудових відносин і мотивації праці персоналу. Запропоновано та реалізовано методичний підхід до оцінки мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності. Здійснено аналіз впливу складових корпоративної культури на окремі складові мотивації персоналу підприємства. Проведено оцінку вагомості впливу окремих елементів корпоративної культури на мотивацію праці персоналу. Проаналізовано вплив корпоративної культури підприємства на мотивацію праці з позицій стейкхолдерів. The article is devoted to the problem of strengthening of corporate culture motivational influence on the state of social and labor relations from the standpoint of social responsibility. The essence of motivational functions of corporate culture has been highlighted. The role of corporate culture in forming of the personnel labor activity and their motivation for continuous professional development has been revealed. The typical shortcomings of the motivational functions of corporate culture at the Ukrainian enterprises have been clarified. The consequences of the corporate culture positive and negative impact on the state of social and labor relations and staff motivation have been systematized. The methodical approach to assessing the motivational role of the enterprise's corporate culture in the context of social responsibility has been proposed and implemented. The analysis of the influence of the corporate culture components on individual components of the company's personnel motivation has been carried out. The assessment of the influence of the certain elements of corporate culture on the personnel motivation has been carried out. The influence of the enterprise's corporate culture on work motivation from the perspective of stakeholders has been analyzed. The developed methodical approach can be applied at any enterprises regardless of the specifics of the industry. Its use opens up the additional opportunities for purposeful regulation of corporate culture, construction of enterprise development strategies, revision of collective agreements in the interest of harmonization of social and labor relations, effective enterprise activity. Based on the results of the assessment, it has been determined that the corporate culture poorly performs motivational functions regarding the formation of progressive labor values and the stabilization of social and labor relations development. Stakeholders still lack social responsibility in these matters. As a result, the motivational potential of corporate culture is not used enough, what increases the tension in social and labor relations and negatively affects the economic and innovative development of the enterprise. The shortcomings of the motivational functions of corporate culture have been revealed due to the widespread disregard of the terms of the collective agreement at enterprises, non‐compliance with the code of corporate culture by employees and managers, unjustifiably high differentiation in the incomes of managers and subordinates, the phenomenon of equalization in the assessment of the labor contribution to the enterprise's activity, socially unfair assessment of labor and innovative activity, etc. The assessment and regulation of the corporate culture impact based on the proposed methodology will help to overcome the identified shortcomings and harmonize social and labor relations.
  • Item type:Item,
    Informal communications as a component of the information and analytical system for ensuring effective business performance
    (Гельветика, 2025) Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Hrynko, Ya.; Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Гринько, Я. В.
    The article defines the conceptual content of the term “communication”, focusing in particular on various modern forms and types of communication processes that influence business efficiency. It provides definitions and characteristics of both formal and informal communications, substantiating their key role in understanding the dynamics of internal communication processes within a company, especially in the context of their impact on the information and analytical system that ensures effective business operations. Based on the study of leading national and international research, the authors present their own definition of informal communications as processes of information and idea exchange that take place outside of official, structured communication channels. The article offers a more detailed analysis of informal communications, particularly through key questions regarding their significance for business. It is concluded that informal communication plays a crucial role in building flexible and adaptive organizational structures. The paper also identifies and substantiates specific aspects that demonstrate a comprehensive approach to using informal communication as an element of the information and analytical system aimed at enhancing overall business performance. The authors propose defining informal communications, within the framework of an information and analytical system for ensuring effective business operations, as spontaneous processes of information exchange that occur outside official communication channels, enabling fast and flexible transfer of knowledge and ideas within the organization. The article defines the information and analytical support system for effective business activity as a structure that encompasses the collection, analysis, storage, and distribution of information necessary to support operational, tactical, and strategic management decisions. To conduct an in-depth analysis of informal communications within such a system, the authors outline and substantiate specific aspects: the role of informal communication in information collection and exchange, its influence on decision-making and strategies, cultural and social context, technological support, and impact measurement. Based on a comprehensive study, scientifically grounded recommendations have been developed to optimize informal communication within the information and analytical system of business operations, presented by the authors in the form of a generalized model. У статті визначено змістовне наповнення категорії «комунікації», зокрема розглянуті різні сучасні форми та види комунікаційних процесів, які впливають на ефективність бізнесу. Надано визначення і особливості формальних та неформальних комунікацій, обґрунтовано, що вони є ключовими для розуміння динаміки внутрішніх комунікативних процесів у компанії, особливо в контексті їхнього впливу на інформаційно-аналітичну систему забезпечення ефективної діяльності бізнесу. Сформовано авторське визначення неформальних комунікацій як процесів обміну інформацією та ідеями, які відбуваються за межами офіційних, структурованих каналів комунікації. Детально розглянуто неформальні комунікації, зокрема розкрито основні питання в контексті визначення їх значення для бізнесу. Визначено, що ці комунікації мають важливе значення у створенні гнучких та адаптивних організаційних структур. Також визначено та обґрунтовано аспекти, що демонструють комплексний підхід до використання неформальних комунікацій як елемента інформаційно-аналітичної системи, спрямованого на підвищення загальної ефективності діяльності бізнесу. Запропоновано визначати неформальні комунікації як складову інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу – як процеси обміну інформацією, що відбуваються спонтанно та поза офіційними комунікаційними каналами, забезпечуючи швидку та гнучку передачу знань та ідей усередині організації. Дано визначення системи інформаційно-аналітичного забезпечення ефективної діяльності бізнесу як такої структури, що включає збір, аналіз, збереження та розподіл інформації, необхідної для підтримки операційних, тактичних і стратегічних рішень управління. Для глибокого аналізу неформальних комунікацій у цій системі визначені й обґрунтовані їх специфічні аспекти: роль у зборі та обміні інформацією, вплив на рішення та стратегії, культурний і соціальний контекст, технологічна підтримка, вимірювання впливу. На основі проведеного дослідження розроблено науково обґрунтовані рекомендації щодо оптимізації неформальних комунікацій в межах інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу, які представлені авторами у вигляді узагальнюючої моделі.