Наукові публікації кафедри ЕП
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/957
Browse
5 results
Search Results
Item type:Item, Формування кадрового потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства на етапі повоєнної розбудови економіки(ХНУ, 2024) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Нісфоян, С. С.; Семикіна, А.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Nisfoyan, S.; Semykina, A.Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-прикладних засад формування кадрового потенціалу (КП) як стратегічного інструменту підвищення конкурентоспроможності підприємств у контексті повоєнної відбудови економіки. Сутність КП розкрито як інтегровану здатність працівників підприємства до ефективної діяльності, спрямованої на відновлення виробництва, адаптацію до нових умов, інноваційний розвиток, забезпечення конкурентоспроможності та прояв соціальної відповідальності. Уточнено структуру КП, систематизовано чинники впливу. Розроблено науково-практичні рекомендації щодо оцінки КП, обгрунтовано наявність системного взаємозв’язку між показниками ефективності його використання і довгостроковими конкурентними перевагами підприємства. Визначено напрями та механізми розвитку КП та підвищення його конкурентоспроможності. Запропоновано модель стратегічного управління формуванням КП підприємства в умовах повоєнної розбудови економіки. This article focuses on substantiating the theoretical and applied foundations for developing human resource potential as a strategic tool for enhancing enterprise competitiveness within the context of post-war economic reconstruction. It proposes understanding the essence of human resource potential in the context of post-war economic development as an integrated capacity of enterprise employees for effective activities aimed at production recovery, adaptation to new conditions, innovative development, ensuring competitiveness, and demonstrating social responsibility. It is demonstrated that the structure of enterprise human resource potential undergoes changes in the context of post-war economic reconstruction: in addition to traditional structural components such as personal, professional-qualification, organizational-managerial, and innovative potentials, components such as adaptive potential, psychological resilience, social cohesion, and responsibility become increasingly important. The factors influencing the development of human resource potential at the post-war stage are identified and systematized according to a number of classification criteria (by content, level, nature, duration of impact). Scientific and practical recommendations for evaluating human resource potential are developed, and the presence of a systematic correlation between its efficiency indicators and the long-term competitive advantages of the enterprise is substantiated. Directions and mechanisms for developing human resource potential and enhancing its competitiveness are identified. A model of strategic management for developing the enterprise's human resource potential in the context of post-war economic reconstruction is proposed, emphasizing the importance of systemic planning, innovation, and social stability for the successful recovery of enterprises and ensuring their long-term sustainability.Item type:Item, Economic strategizing and integration management of hotel and restaurant business enterprises in the hospitality industry system(Ін-т економіки промисловості НАН України, 2024) Hutsaliuk, O.; Bondar, Iu.; Zhurylo, I.; Dub, V.; Гуцалюк, О.; Бондар, Ю.; Журило, І. В.; Дуб, В. В.У сучасних умовах розвитку ринкової економіки суб’єкти господарювання виявили нові характеристики та стали більш гнучкими, орієнтованими на споживачів товарів і послуг, спираючись на обґрунтовані стратегії розвитку. Стратегічне управління є основою бізнесу в 21 столітті. У даній роботі досліджено проблему стратегічного планування та прогнозування корпоративної діяльності на ринку готельно-харчових послуг. Серед них: розбіжності у фонових прогнозах, залежність показників від людського фактору та рівня кваліфікації працівників готельного господарства та громадського харчування, відсутність уніфікованої та достовірної статистичної інформації. На основі дослідження різних методів визначення таких категорій, як «стратегія», «прогноз» і «планування», ми зробили власні визначення таких понять, як «стратегія», «підприємницьке стратегічне планування» і «підприємницьке стратегічне прогнозування». ” та надавати пояснення, виходячи з конкретних обставин діяльності готельного господарства. Запропоновано схему розробки стратегії готельно-ресторанного бізнесу. Згідно з цією схемою всі стратегії залежно від їх типу можна поділити на три групи. До першої групи належать стратегії, при розробці яких використовується лише процес планування, до другої групи - стратегії, відмінною рисою яких є наявність лише процесу прогнозування, до третьої - стратегії, розробка яких включає процес планування та процес прогнозування. При цьому як стратегічне планування, так і стратегічне прогнозування можуть бути як етапом розробки стратегії, так і її кінцевим результатом. In the modern conditions of the development of a market economy, business entities have discovered new characteristics and have become more flexible, focused on consumers of goods and services, relying on sound development strategies. Strategic management is the basis of business in the 21st century. This paper examines the problem of strategic planning and forecasting of corporate activities in the hotel and catering market. Among them: discrepancies in background forecasts, the dependence of indicators on the human factor and the level of qualification of hotel and catering workers, the lack of unified and reliable statistical information. Based on the study of various methods for defining such categories as “strategy”, “forecast” and “planning”, we have made our own definitions of such concepts as “strategy”, “entrepreneurial strategic planning” and “entrepreneurial strategic forecasting” and provide explanations based on the specific circumstances of the hotel industry. A scheme for developing a hotel and restaurant business strategy is proposed. According to this scheme, all strategies, depending on their type, can be divided into three groups. The first group includes strategies, in the development of which only the planning process is used, the second group includes strategies, the distinguishing feature of which is the presence of only the forecasting process, and the third group includes strategies, the development of which includes the planning process and the forecasting process. In this, both strategic planning and strategic forecasting can be both a stage of strategy development and its final result.Item type:Item, Концептуальні основи стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємств електромонтажних послуг(ХДАЕУ, 2022) Журило, І. В.; Хіміч, Ю. А.Item type:Item, Проблеми моделювання стратегії підприємства(ХДАЕУ, 2022) Харченко І. В.Item type:Item, Особливості формування стратегії діяльності підприємства в умовах невизначеності(ЦНТУ, 2023) Журило, І. В.; Криволап, Н. В.