Другий (магістерський) рівень
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11667
Browse
Search Results
Item Підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи дизельних двигунів автомобілів та тракторів реалізації ефекту вибіркового перенесення на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький(ЦНТУ, 2024-01-30) Лютікова, Марія Олександрівна; Liutikova, MariiaМетою представленої роботи є підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи дизельних двигунів за рахунок реалізації у з’єднаннях тертя вибіркового перенесення. Об'єкт дослідження – з’єднання тертя «гільза циліндрів – кільце поршньове». Предметом дослідження робоча поверхня гільзи циліндрів. Показано, що ресурс роботи двигуна внутрішнього згорання залежить від довговічності деталей циліндро-поршневої групи. Саме на зношування деталей циліндро-поршневої групи приходиться найбільша кількість відмов. Зроблено висновок, що одним з напрямків з підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи є використання триботехнічних методів, що забезпечують ефект вибіркового перенесення. Розкрито механізм вибіркового перенесення у вузлах тертя. Одним з напрямків практичного використання вибіркового перенесення є фінішна антифрикційна безабразивна обробка деталей. Запропонована до використання комплексна технологія обробки гільз циліндрів, що реалізації вибіркового перенесення, суть якої полягає в попередньому нанесенні на поверхні деталей покриттів, що вміщують мідь, для захисту від зношування в період припрацювання й наступної їх експлуатації на мастильних матеріалах з використанням металоплакуючої присадки. Представлені результати експериментальних досліджень та стендові випробування двигунів засвідчили значне підвищення зносостійкості та довговічності гільз циліндрів ДВЗ. The purpose of the presented work is to increase the durability of parts of the cylinder-piston group of diesel engines due to the implementation of selective transfer in friction joints. The object of research is the friction connection "cylinder liner - piston ring". The subject of research is the working surface of the cylinder liner. It is shown that the service life of the internal combustion engine depends on the durability of the parts of the cylinder-piston group. It is the wear and tear of parts of the cylinder-piston group that causes the largest number of failures. It was concluded that one of the directions for increasing the durability of parts of the cylinder-piston group is the use of tribotechnical methods that provide the effect of selective transfer. The mechanism of selective transfer in friction nodes is revealed. One of the areas of practical use of selective transfer is the final anti-friction non-abrasive processing of parts. A complex technology for processing cylinder liners that implements selective transfer is proposed for use, the essence of which is the preliminary application of copper-containing coatings on the surface of parts to protect against wear during the run-in period and their subsequent use on lubricants using a metal-coating additive. The presented results of experimental studies and bench tests of engines proved a significant increase in wear resistance and durability of internal combustion engine cylinder liners.Item Підвищення довговічності деталей шатунно-поршневої групи двигунів внутрішнього згорання сучасними методами реновації на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький(ЦНТУ, 2024-01-30) Парфенюк, Валентин Володимирович; Parfeniuk, ValentynМетою представленої роботи є підвищення якості відновлення деталей двигунів внутрішнього згорання. Об'єкт дослідження – технологічний процес відновлення бронзових втулок двигунів внутрішнього згорання. Предметом дослідження є робоча поверхня бронзової втулки. З’ясовано, що спряження «шатунна втулка – поршневої палець» працює в граничній фазі тертя за високих питомих тисків і навантажень за наявності абразиву. Показано, що для відновлення бронзових втулок з незначними зносами доцільним представляється використання вібраційного розкочування. Для збільшення опорної площі вібророзкатаної поверхні можливе використання деформуючого протягування. Аналіз зносного стану показав, що кількість втулок із зносом до 0,05 мм становить 9,3%. Запропонована комплексна технологія відновлення бронзових втулок з використанням технології вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням дозволяє досягати граничного ступеня зміцнення оброблюваної поверхні. Доведено, що вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням забезпечує підвищення зносостійкості. в умовах граничного і сухого тертя. Розроблений технологічний процес відновлення шатунних втулок з використанням вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням може бути використаний для підвищення довговічності сполучення «втулка - поршневий палець». The purpose of the presented work is to improve the quality of restoration of internal combustion engine parts. The object of research is the technological process of restoration of bronze bushings of internal combustion engines. The subject of the research is the working surface of the bronze sleeve. It was found that the conjugation "connecting rod sleeve - piston pin" works in the limit phase of friction at high specific pressures and loads in the presence of an abrasive. It is shown that it is advisable to use vibration rolling to restore bronze bushings with minor wear. To increase the support area of the vibro-rolled surface, it is possible to use deforming drawing. Analysis of the wear state showed that the number of bushings with wear up to 0.05 mm is 9.3%. The proposed complex technology of restoration of bronze bushings using the technology of vibro-rolling with subsequent deforming drawing allows to achieve the maximum degree of strengthening of the treated surface. It has been proven that vibro-rolling followed by deforming drawing provides increased wear resistance. in conditions of marginal and dry friction. The developed technological process of restoring connecting rod bushings using vibro-rolling with subsequent deforming drawing can be used to increase the durability of the "sleeve - piston pin" connection.Item Підвищення довговічності колінчастих валів ДВЗ при їх відновленні на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький(ЦНТУ, 2024-01-30) Прядун, Максим Вікторович; Priadun, MaksymМетою представленої роботи є підвищення якості відновлення колінчастих валів двигунів внутрішнього згорання. Об'єкт дослідження – технологічний процес відновлення колінчастих валів двигунів внутрішнього згорання. Предметом дослідження є зношена поверхня колінчастого валу. З’ясовано, що однією з найбільш відповідальних, дорогих, а також складних у ремонті деталей двигуна внутрішнього згоряння є колінчастий вал. Аналіз дефектів колінчастого валу показав, що найбільший відсоток становить знос шийок. Проведено аналіз існуючих способів відновлення колінчастого валу. Це дозволило встановити, що найбільш ефективним способом відновлення шийок колінчастих валі виглядає вібродугове наплавлення. Для зміцнення наплавленої поверхні запропоновано використання вібраційне накочування. Розроблений технологічний процес відновлення колінчастих валів ДВЗ, що вміщують операції вібродугового наплавлення та вібраційного накочування. Визначені оптимальні режими вібраційного накочування. Проведені експериментальні дослідження, які дозволили встановити зменшення інтенсивності зношування дослідженої поверхні. Експлуатаційні випробування підтвердили підвищення зносостійкості деталі. Розраховано економічний ефект при відновленні колінчастих валів ДВЗ за розробленою технологією. Розглянуті основні положення правил техніки безпеки та протипожежні заходи при виконанні відновлення колінчастих валів. The purpose of the presented work is to improve the quality of restoration of crankshafts of internal combustion engines. The object of research is the technological process of restoration of crankshafts of internal combustion engines. The subject of research is the worn surface of the crankshaft. It was found that one of the most responsible, expensive, and difficult to repair parts of the internal combustion engine is the crankshaft. Analysis of crankshaft defects showed that the largest percentage is wear of the necks. An analysis of existing methods of crankshaft restoration was carried out. This made it possible to establish that the most effective method of restoring the necks of crankshafts is vibro-arc surfacing. To strengthen the deposited surface, the use of vibration rolling is proposed. A technological process for the restoration of internal combustion engine crankshafts, including operations of vibro-arc surfacing and vibration rolling, has been developed. The optimal modes of vibration rolling are determined. Experimental studies were carried out, which made it possible to establish a decrease in the wear intensity of the investigated surface. Operational tests confirmed the increase in wear resistance of the part. The economic effect of the restoration of diesel engine crankshafts according to the developed technology is calculated. The main provisions of the rules of safety and fire prevention measures during the restoration of crankshafts are considered.