Другий (магістерський) рівень

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 34
  • Item
    Підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи дизельних двигунів автомобілів та тракторів реалізації ефекту вибіркового перенесення на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Лютікова, Марія Олександрівна; Liutikova, Mariia
    Метою представленої роботи є підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи дизельних двигунів за рахунок реалізації у з’єднаннях тертя вибіркового перенесення. Об'єкт дослідження – з’єднання тертя «гільза циліндрів – кільце поршньове». Предметом дослідження робоча поверхня гільзи циліндрів. Показано, що ресурс роботи двигуна внутрішнього згорання залежить від довговічності деталей циліндро-поршневої групи. Саме на зношування деталей циліндро-поршневої групи приходиться найбільша кількість відмов. Зроблено висновок, що одним з напрямків з підвищення довговічності деталей циліндро-поршневої групи є використання триботехнічних методів, що забезпечують ефект вибіркового перенесення. Розкрито механізм вибіркового перенесення у вузлах тертя. Одним з напрямків практичного використання вибіркового перенесення є фінішна антифрикційна безабразивна обробка деталей. Запропонована до використання комплексна технологія обробки гільз циліндрів, що реалізації вибіркового перенесення, суть якої полягає в попередньому нанесенні на поверхні деталей покриттів, що вміщують мідь, для захисту від зношування в період припрацювання й наступної їх експлуатації на мастильних матеріалах з використанням металоплакуючої присадки. Представлені результати експериментальних досліджень та стендові випробування двигунів засвідчили значне підвищення зносостійкості та довговічності гільз циліндрів ДВЗ. The purpose of the presented work is to increase the durability of parts of the cylinder-piston group of diesel engines due to the implementation of selective transfer in friction joints. The object of research is the friction connection "cylinder liner - piston ring". The subject of research is the working surface of the cylinder liner. It is shown that the service life of the internal combustion engine depends on the durability of the parts of the cylinder-piston group. It is the wear and tear of parts of the cylinder-piston group that causes the largest number of failures. It was concluded that one of the directions for increasing the durability of parts of the cylinder-piston group is the use of tribotechnical methods that provide the effect of selective transfer. The mechanism of selective transfer in friction nodes is revealed. One of the areas of practical use of selective transfer is the final anti-friction non-abrasive processing of parts. A complex technology for processing cylinder liners that implements selective transfer is proposed for use, the essence of which is the preliminary application of copper-containing coatings on the surface of parts to protect against wear during the run-in period and their subsequent use on lubricants using a metal-coating additive. The presented results of experimental studies and bench tests of engines proved a significant increase in wear resistance and durability of internal combustion engine cylinder liners.
  • Item
    Підвищення ефективності обробки переривчастих отворів деталей мобільної сільськогосподарської техніки при їх відновленні на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Козаков, Костянтин Васильович; Kozakov, Kostiantyn
    Метою представленої роботи є підвищення якості обробки переривчастих отворів деталей мобільної сільськогосподарської техніки. Об'єкт дослідження – технологічний процес відновлення корпусу гідропідсилювача рульового керування. Предметом дослідження є встановлення закономірностей зміни показників якості поверхневого шару від операції розкочування. З’ясовано, що обробка отворів, що мають переривчасту поверхню, є одним з найбільш важких і трудомістких технологічних процесів. Так, на прикладі корпусу гідропідсилювача рульового керування показано, що необхідна якість поверхні отвору досягається застосуванням складної та енергоємної технології, яка базується на обробці різанням. Доведена ефективність використання способів ППД при обробці переривчастих отворів з точки зору трибологічних характеристик, енерговитрат та вартості технології. Відмічені переваги операції розкочування серед інших. Виконано аналіз конструкції інструментів для розкочування та вимоги щодо оцінки їх роботи. Експериментальні дослідження показали ефективність використання розкочування при обробці переривчастих отворів. Доведена можливість отримання якісного поверхневого шару після обробки розкочуванням отворів чавунних корпусів при ремонті. Зроблені технологічні рекомендації щодо обробки отворів корпусів гідропідсилювачів з використанням розробленої технології. The purpose of the presented work is to improve the quality of processing of intermittent holes of parts of mobile agricultural machinery. The object of the study is the technological process of restoring the hydraulic power steering housing. The subject of the study is to establish the patterns of changes in the quality indicators of the surface layer from the rolling operation. It has been found that the processing of holes with a discontinuous surface is one of the most difficult and time-consuming technological processes. Thus, on the example of the hydraulic power steering housing, it is shown that the required quality of the hole surface is achieved by the use of complex and energy-intensive technology, which is based on cutting. The effectiveness of the use of PPD methods in the processing of intermittent holes has been proven from the point of view of tribological characteristics, energy consumption and the cost of the technology. The advantages of the rolling operation are noted among others. An analysis of the design of rolling tools and the requirements for evaluating their performance was performed. Experimental studies have shown the effectiveness of using rolling when processing intermittent holes. The possibility of obtaining a high-quality surface layer after processing by rolling the holes of cast iron bodies during repair has been proven. Technological recommendations have been made regarding the processing of the holes of hydraulic booster housings using the developed technology.
  • Item
    Підвищення довговічності деталей шатунно-поршневої групи двигунів внутрішнього згорання сучасними методами реновації на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Парфенюк, Валентин Володимирович; Parfeniuk, Valentyn
    Метою представленої роботи є підвищення якості відновлення деталей двигунів внутрішнього згорання. Об'єкт дослідження – технологічний процес відновлення бронзових втулок двигунів внутрішнього згорання. Предметом дослідження є робоча поверхня бронзової втулки. З’ясовано, що спряження «шатунна втулка – поршневої палець» працює в граничній фазі тертя за високих питомих тисків і навантажень за наявності абразиву. Показано, що для відновлення бронзових втулок з незначними зносами доцільним представляється використання вібраційного розкочування. Для збільшення опорної площі вібророзкатаної поверхні можливе використання деформуючого протягування. Аналіз зносного стану показав, що кількість втулок із зносом до 0,05 мм становить 9,3%. Запропонована комплексна технологія відновлення бронзових втулок з використанням технології вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням дозволяє досягати граничного ступеня зміцнення оброблюваної поверхні. Доведено, що вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням забезпечує підвищення зносостійкості. в умовах граничного і сухого тертя. Розроблений технологічний процес відновлення шатунних втулок з використанням вібророзкочування з подальшим деформуючим протягуванням може бути використаний для підвищення довговічності сполучення «втулка - поршневий палець». The purpose of the presented work is to improve the quality of restoration of internal combustion engine parts. The object of research is the technological process of restoration of bronze bushings of internal combustion engines. The subject of the research is the working surface of the bronze sleeve. It was found that the conjugation "connecting rod sleeve - piston pin" works in the limit phase of friction at high specific pressures and loads in the presence of an abrasive. It is shown that it is advisable to use vibration rolling to restore bronze bushings with minor wear. To increase the support area of the vibro-rolled surface, it is possible to use deforming drawing. Analysis of the wear state showed that the number of bushings with wear up to 0.05 mm is 9.3%. The proposed complex technology of restoration of bronze bushings using the technology of vibro-rolling with subsequent deforming drawing allows to achieve the maximum degree of strengthening of the treated surface. It has been proven that vibro-rolling followed by deforming drawing provides increased wear resistance. in conditions of marginal and dry friction. The developed technological process of restoring connecting rod bushings using vibro-rolling with subsequent deforming drawing can be used to increase the durability of the "sleeve - piston pin" connection.
  • Item
    Підвищення довговічності колінчастих валів ДВЗ при їх відновленні на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Прядун, Максим Вікторович; Priadun, Maksym
    Метою представленої роботи є підвищення якості відновлення колінчастих валів двигунів внутрішнього згорання. Об'єкт дослідження – технологічний процес відновлення колінчастих валів двигунів внутрішнього згорання. Предметом дослідження є зношена поверхня колінчастого валу. З’ясовано, що однією з найбільш відповідальних, дорогих, а також складних у ремонті деталей двигуна внутрішнього згоряння є колінчастий вал. Аналіз дефектів колінчастого валу показав, що найбільший відсоток становить знос шийок. Проведено аналіз існуючих способів відновлення колінчастого валу. Це дозволило встановити, що найбільш ефективним способом відновлення шийок колінчастих валі виглядає вібродугове наплавлення. Для зміцнення наплавленої поверхні запропоновано використання вібраційне накочування. Розроблений технологічний процес відновлення колінчастих валів ДВЗ, що вміщують операції вібродугового наплавлення та вібраційного накочування. Визначені оптимальні режими вібраційного накочування. Проведені експериментальні дослідження, які дозволили встановити зменшення інтенсивності зношування дослідженої поверхні. Експлуатаційні випробування підтвердили підвищення зносостійкості деталі. Розраховано економічний ефект при відновленні колінчастих валів ДВЗ за розробленою технологією. Розглянуті основні положення правил техніки безпеки та протипожежні заходи при виконанні відновлення колінчастих валів. The purpose of the presented work is to improve the quality of restoration of crankshafts of internal combustion engines. The object of research is the technological process of restoration of crankshafts of internal combustion engines. The subject of research is the worn surface of the crankshaft. It was found that one of the most responsible, expensive, and difficult to repair parts of the internal combustion engine is the crankshaft. Analysis of crankshaft defects showed that the largest percentage is wear of the necks. An analysis of existing methods of crankshaft restoration was carried out. This made it possible to establish that the most effective method of restoring the necks of crankshafts is vibro-arc surfacing. To strengthen the deposited surface, the use of vibration rolling is proposed. A technological process for the restoration of internal combustion engine crankshafts, including operations of vibro-arc surfacing and vibration rolling, has been developed. The optimal modes of vibration rolling are determined. Experimental studies were carried out, which made it possible to establish a decrease in the wear intensity of the investigated surface. Operational tests confirmed the increase in wear resistance of the part. The economic effect of the restoration of diesel engine crankshafts according to the developed technology is calculated. The main provisions of the rules of safety and fire prevention measures during the restoration of crankshafts are considered.
  • Item
    Оцінка шляхів підвищення надійності елементів силових гідравлічних систем сільськогосподарської техніки у ТОВ «Ремсинтез» м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Самілик, Владислав Олександрович; Samilyk, Vladyslav
    Метою дослідження виступало встановлення основних експлуатаційних факторів, які викликають зниження показників надійності основних елементів силових гідравлічних систем сільськогосподарської техніки та мінімізація їх негативної дії. Проведена оцінка виробничого потенціалу підприємства та виконаний «SWOT-аналіз» ефективності організації його діяльності; визначене суттєве зниження показників надійності силових гідроциліндрів, якими комплектуються с/г машини вироблені підприємством; обґрунтована актуальність наукових досліджень роботи; визначено мету, об'єкт та предмет досліджень; сформовані основні завдання, які потребують розв’язання у роботі. Встановлені основних показників надійності гідроприводу с/г техніки; проведено аналіз факторів, що впливають на експлуатаційну надійність силових гідроприводів та досліджено вплив забрудненості робочої гідравлічної рідини на ефективність роботи гідроагрегатів с/г техніки. Запропоновані конструктивні схеми додаткових систем фільтрації робочих гідравлічних рідин для застосування в експлуатаційних умовах; описана методика оцінки властивостей оливи в процесі фільтрації та представлені результати оцінки ефективності очищення робочих гідравлічних рідин додатковими системами фільтрації. Визначені основні правила експлуатації та технічного обслуговування гідроприводів с/г техніки й описані особливості модифікації гідросистем с/г машин. The purpose of the study was to establish the main operational factors that cause a decrease in the reliability indicators of the main elements of the power hydraulic systems of agricultural machinery and to minimize their negative effects. An assessment of the production potential of the enterprise was carried out and a "SWOT analysis" of the effectiveness of the organization of its activity was carried out; a significant decrease in the reliability indicators of power hydraulic cylinders, which are equipped with agricultural machines produced by the enterprise; substantiated relevance of scientific work research; the purpose, object and subject of research are determined; the main tasks that need to be solved in the work are formed. The main indicators of the reliability of the hydraulic drive of agricultural machinery are established; an analysis of factors influencing the operational reliability of power hydraulic drives was carried out, and the effect of contamination of the working hydraulic fluid on the efficiency of hydraulic units of agricultural machinery was investigated. Proposed structural schemes of additional filtering systems of working hydraulic fluids for use in operational conditions; the method of evaluating the properties of oil in the filtration process is described and the results of the evaluation of the efficiency of cleaning working hydraulic fluids by additional filtration systems are presented. The main rules of operation and maintenance of hydraulic drives of agricultural machinery are defined and the features of modification of hydraulic systems of agricultural machines are described.
  • Item
    Оцінка працездатності парку тракторів у системі технічного сервісу АПК у «АГРОСПЕЦЕКСПОРТ» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Тарасенко, Євген Олегович; Tarasenko, Yevhen
    Метою даної роботи є розробка методології формування якості функціонування системи технічного сервісу парку тракторів АПК шляхом обґрунтування складу системи обслуговування. Під системою спеціалізованого технічного обслуговування АПК ми розуміємо сукупність служб технічного обслуговування сільськогосподарських підприємств і дилерів, що містять штат виконавців технічного сервісу або сервісних інженерів, які мають необхідні технічні засоби для здійснення сервісної діяльності. Проведений аналіз ефективності виробничої діяльності ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» та обґрунтовано тему магістерської роботи її актуальність та задачі дослідження. Описані технології технічного обслуговування і ремонту та проведений аналіз математичної моделі формування якості технічного обслуговування та ступенів відповідності елементів якості технічного сервісу. Розроблено систему технічного сервісу при встановлених цілях діяльності, а саме відомого складу тракторного парку та відомих технологій і виконавців ТО і ремонту. Описана реалізація технічного сервісу тракторів господарства мобільними ланками, що показала високу ефективність роботи групи виконавців. The purpose of this work is to develop a methodology for the formation of the quality of the functioning of the technical service system of the tractor fleet of the agricultural industry by substantiating the composition of the service system. Under the system of specialized technical maintenance of the agricultural industry, we understand the totality of technical maintenance services of agricultural enterprises and dealers, which include a staff of technical service performers or service engineers who have the necessary technical means to carry out service activities. The analysis of the efficiency of the production activity of "AGROSPETSSERVIS" LLC was conducted and the topic of the master's thesis was substantiated, its relevance and research objectives. Technical maintenance and repair technologies are described, and the analysis of the mathematical model of the formation of the quality of maintenance and the degree of conformity of elements of the quality of technical service is carried out. A system of technical service has been developed with the established goals of the activity, namely the known composition of the tractor fleet and known technologies and performers of maintenance and repair. The implementation of the technical service of farm tractors by mobile units is described, which showed the high efficiency of the work of the group of performers.
  • Item
    Оцінка ефективності застосування газополуменевого наплавлення для нанесення композиційних покриттів на деталі сільськогосподарської техніки у ФГ «Гончаренко» Знам’янського району Кіровоградської області
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Колісник, Сергій Володимирович; Kolisnyk, Serhii
    Метою представленої роботи є підвищення довговічності відновлених деталей машин газополуменевим наплавленням композиційних керамікометалевих покриттів. Об'єктом дослідження є процес газопорошкового наплавлення зносостійких покриттів поверхонь деталей сільськогосподарської техніки. Предмет дослідження – властивості композиційних покриттів та їх використання для підвищення довговічності відновлених деталей. На підставі аналізу літературних джерел зроблено висновок, що в умовах жорсткого абразивного зношування, якому піддаються деталі сільськогосподарських (особливо ґрунтообробних) машин, доцільно застосовувати композиційні керамікометалеві матеріали у вигляді покриттів. Для нанесення композиційних покриттів було обрано газополуменеве наплавлення як один з найдоступніших способів. Проведено теоретичний аналіз газополуменевого наплавлення керамікометалевих покриттів. У рамках гідродинамічної моделі трифазного газопорошкового потоку при ГПН здійснено розрахунок швидкостей і температур порошкових частинок, показано, що для плакованих частинок кераміки зменшується мінімальна швидкість їх занурення в розплав покриття. Експериментальні дослідження керамікометалевих покриттів дозволили встановити, що більш сприятлива мікроструктура покриттів з точки зору кількості та рівномірності розподілу наповнювача в матриці властива для композиційних покриттів, отриманих із суміші з плакованою керамікою. На основі вивчення структури та властивостей композиційних покриттів визначено оптимальні склади порошкових сумішей для газополуменевого наплавлення покриттів, що працюють в умовах абразивного зношування. Розраховано економічний ефект при використанні розробленого технологічного процесу газополуменевого наплавлення композиційних покриттів на стрілчаті лапи культиваторів. The purpose of the presented work is to increase the durability of restored machine parts by gas-flame welding of composite ceramic-metal coatings. The object of the study is the process of gas powder surfacing of wear-resistant coatings on the surfaces of parts of agricultural machinery. The subject of research is the properties of composite coatings and their use to increase the durability of restored parts. On the basis of the analysis of literary sources, it was concluded that in the conditions of hard abrasive wear, to which the parts of agricultural (especially tillage) machines are exposed, it is advisable to use composite ceramic-metal materials in the form of coatings. For the application of composite coatings, gas flame surfacing was chosen as one of the most affordable methods. A theoretical analysis of gas-flame surfacing of ceramic-metal coatings was carried out. Within the framework of the hydrodynamic model of the three-phase gas-powder flow at GPN, the velocities and temperatures of the powder particles were calculated, it was shown that the minimum speed of their immersion in the coating melt decreases for coated ceramic particles. Experimental studies of ceramic-metal coatings made it possible to establish that a more favorable microstructure of coatings in terms of the amount and uniformity of filler distribution in the matrix is characteristic of composite coatings obtained from a mixture with plated ceramics. Based on the study of the structure and properties of composite coatings, the optimal composition of powder mixtures for gas-flame surfacing of coatings operating under conditions of abrasive wear has been determined. The economic effect is calculated when using the developed technological process of gas-flame welding of composite coatings on the arrow legs of cultivators.
  • Item
    Підвищення ефективності усунення тріщин в корпусних деталях з алюмінієвих сплавів у ТОВ «Калита-Нова» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Дейнека, Руслан Станіславович; Deineka, Ruslan
    Метою дослідження є визначення найбільш ефективної технології усунення тріщин в деталях транспортних засобів виготовлених із сплавів на основі алюмінію. Проведена оцінка існуючого виробничого потенціалу підприємства та виконаний аналіз ефективності його діяльності; визначена потреба впровадження сучасної технології ремонту відповідальних деталей машин виготовлених із алюмінієвих сплавів; обґрунтована актуальність досліджень роботи; встановлено мету, об'єкт та предмет досліджень; визначенні основні задачі, які потребують вирішення у роботі. Досліджено основні властивості алюмінію та сплавів на його основі, які використовуються у машинобудуванні та механічних методів й способів усунення таких тріщин. Також досліджені основні методики зварювання алюмінію та сплавів на його основі; встановлено специфіку використання матеріалів для їх зварювання; виконаний порівняльний аналіз найбільш поширених способів зварювання алюмінію і його сплавів; на основі зробленої оцінки ефективності зварювання визначений раціональний спосіб заварювання тріщин. The purpose of the study is to determine the most effective technology for eliminating cracks in vehicle parts made of aluminum-based alloys. An assessment of the existing production potential of the enterprise was carried out and an analysis of the efficiency of its activity was carried out; the need for the introduction of modern technology for the repair of important parts of machines made of aluminum alloys is determined; substantiated relevance of work research; the goal, object and subject of research are established; defining the main tasks that need to be solved in the work. The main properties of aluminum and alloys based on it, which are used in mechanical engineering, and mechanical methods and methods of eliminating such cracks have been studied. The main methods of welding aluminum and alloys based on it were also investigated; the specifics of using materials for their welding are established; performed a comparative analysis of the most common methods of welding aluminum and its alloys; based on the assessment of welding efficiency, a rational method of welding cracks was determined.
  • Item
    Підвищення технічного ресурсу гідронасосів сільськогосподарських машин використанням триботехнічних методів на базі ТОВ "Калита-Нова" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2024-01-30) Калиновський, Михайло Олексійович; Kalynovskyi, Mykhailo
    Об'єкт дослідження – триботехнічні методи відновлення деталей гідронасоса вантажних автомобілів. Предметом дослідження є встановлення закономірностей впливу процесу ФАБО на підвищення довговічності з’єднання «цапфа шестерні – втулка» гідронасосу вантажного автомобіля. Показано, що одним з резервів підвищення його ресурсу є скорочення періоду припрацювання з'єднань «цапфа - підшипникова обойма» і «цапфа - підтискна обойма». Це можна досягти використанням технологічних методів обробки деталей. Доведено, доцільність у технологічний процес цапфи шестерні обробки фінішної операції, а саме, фінішної антифрикційної безабразивної обробки поверхні. Розроблено технологічний процес відновлення цапфи шестерні з використанням операції ФАБО. Визначені оптимальні режими обробки. Доведено, що використання ФАБО цапф шестерен дозволяє значно покращити триботехнічні властивості. Стендові випробування засвідчили ефективність ФАБО. Скорочення періоду припрацювання з'єднань цапфа шестерні – втулка призводить до зменшення зносу, стабілізації зазору в з'єднанні, що в підсумку збільшує технічний ресурс гідронасоса в процесі експлуатації. The object of the study is tribotechnical methods of restoring truck hydraulic pump parts. The subject of the study is to establish the regularities of the influence of the FABO process on increasing the durability of the connection "pinion gear - sleeve" of the hydraulic pump of a truck. It is shown that one of the reserves for increasing its resource is the shortening of the break-in period of the "trunnion - bearing collar" and "trunnion - pressure collar" connections. This can be achieved by using technological methods of processing parts. The expediency of the technological process of the gear trunnion finishing operation, namely, the finishing anti-friction non-abrasive surface treatment, has been proven. The technological process of gear trunnion restoration using FABO operation has been developed. The optimal processing modes are determined. It has been proven that the use of FABO trunnions of gears can significantly improve the tribotechnical properties. Bench tests proved the effectiveness of FABO. Shortening the break-in period of pinion pinion - bushing leads to a reduction in wear, stabilization of the gap in the connection, which ultimately increases the technical resource of the hydraulic pump during operation.
  • Item
    Вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів у ТОВ "АТП 2004" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-06-25) Щикот, Владислав Олександрович; Shchykot, Vladyslav
    В магістерській роботі розглядається проблема вдосконалення експлуатаційних характеристик деталей типу вал трансмісії автотранспортних засобів. Дано історію створення підприємства ТОВ "АТП 2004" м. Кропивницький", його організаційну структуру. На основі питомої витрати палива і характеристик транспортних засобів та виконаної транспортної роботи транспортних засобів введено коефіцієнт узгодження. Побудована математична модель узгодження характеристик транспортних засобів з умовами його функціонування. Встановлено характер зміни коефіцієнта питомої витрати палива від швидкісного режиму автомобіля КамАЗ-4308. Зроблено аналіз технологій відновлення та зміцнення деталей розподільної коробки вантажних автомобілів, зокрема, первинного валу. Ґрунтуючись на проведеному аналізу, запропоновано заходи щодо удосконалення технології відновлення первинного валу розподільної коробки автомобіля КамАЗ 4310. Запропонований спосіб відновлення, електролітичне залізнення, дозволяє одержати економічний ефект за рахунок автоматизації процесів, полегшити тяжкі умови роботи зварювальника і підвищити надійність відновленої деталі в порівнянні з базовим. The master's thesis considers the problem of improving the operational characteristics of parts such as transmission shafts of motor vehicles. The history of the establishment of the company "ATP 2004" LLC in Kropyvnytskyi, its organizational structure is given. Based on the specific fuel consumption and characteristics of vehicles and the performed transport work of vehicles, a matching coefficient was introduced. A mathematical model of matching the characteristics of vehicles with the conditions of its operation was built. It was established the nature of the change in the specific fuel consumption coefficient from the high-speed mode of the KamAZ-4308 car. An analysis of the technologies for restoring and strengthening parts of the distribution box of trucks, in particular, the primary shaft, was made. Based on the analysis, measures were proposed to improve the technology of restoring the primary shaft of the transfer box of the KamAZ 4310 car. The proposed method of restoration, electrolytic fertilizing, makes it possible to obtain an economic effect due to the automation of processes, to ease the difficult working conditions of the welder, and to increase the reliability of the restored part in comparison with the basic one.
  • Item
    Дослідження шляхів забезпечення ефективності знешкодження шкідливих речовин у відпрацьованих газах автомобільних ДВЗ в експлуатаційних умовах на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету
    (ЦНТУ, 2022-06-25) Андрєєв, Владислав Володимирович; Andrieiev, Vladyslav
    В представленій магістерській роботі на основі оцінки впливу експлуатаційних факторів на технічний стан системи випуску відпрацьованих газів легкових автомобілів та ефективні показники роботи їх ДВЗ, проведені дослідження шляхів підвищення ефективності знешкодження шкідливих компонентів у відпрацьованих газах при застосуванні спеціальних присадок до моторних палив з ефектом очищення каталітичного нейтралізатора. In the presented master's thesis, based on the assessment of the influence of operational factors on the technical condition of the exhaust gas emission system of passenger cars and the effective performance of their internal combustion engines, research was carried out on ways to increase the efficiency of neutralization of harmful components in exhaust gases when using special additives for motor fuels with the effect of cleaning the catalytic converter.
  • Item
    Дослідження та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення довговічності автомобільних шин на базі кафедри "Експлуатація та ремонт машин" Центральноукраїнського національного технічного університету
    (ЦНТУ, 2022-06-25) Нургільдієва, Ділдора; Nurheldiieva, Dildora
    В магістерській роботи представлена загальна інформація про кафедру «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету. Запропоновані рекомендації щодо підвищення довговічності автомобільних шин. Для цієї мети були розглянуті конструкція і експлуатаційні характеристики автомобільних шин та фактори, що вливають на їх довговічність, проведені ряд експериментів. Для підвищення терміну служби шин автомобіля сформульовані ряд положень. Виконано розрахунок шиномонтажної дільниці з розробкою її планування. Подані загальні відомості про шини легкових автомобілів та фактори, що впливають на їх довговічність. Розроблений технологічний процес ремонту шин легкових автомобілів. The master's thesis presents general information about the department "Operation and repair of machines" of the Central Ukrainian National Technical University. Recommended recommendations for increasing the durability of automobile tires. For this purpose, the design and operational characteristics of car tires and the factors affecting their durability were considered, and a number of experiments were conducted. To increase the service life of car tires, a number of provisions have been formulated. The calculation of the tire fitting station with the development of its planning has been completed. General information about passenger car tires and factors affecting their durability are provided. The technological process of car tire repair has been developed.
  • Item
    Підвищення ефективних показників автомобільних двигунів плазмовим напилюванням теплофізичних покриттів на базі кафедри «Експлуатація та ремонт машин» Центральноукраїнського національного технічного університету
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Чернобай, Олександр Олександрович; Chernobai, Oleksandr
    Розглянуто методи підвищення ефективних показників автомобільних двигунів та виконано аналіз впливу теплофізичних (теплозахисних) покриттів на ефективні показники автомобільних двигунів. Виконано тепловий розрахунок автомобільного двигуна з урахуванням зміни його показників в результаті застосування теплофізичних покриттів. Також, проаналізовано технологічні методи нанесення покриттів на деталі камери згорання, обґрунтовано використання плазмового напилювання на деталі камери згорання. Виконано аналіз матеріалів для напилювання та вибрано в якості матеріалу для теплофізичних покриттів оксид молібдену. Виконано аналіз безпеки проведення робіт при проведенні робіт з нанесення покриттів на деталі камери згорання двигунів. The methods of increasing the effective indicators of automobile engines were considered and the analysis of the influence of thermophysical (heat-protective) coatings on the effective indicators of automobile engines was performed. The thermal calculation of the car engine was performed, taking into account the change in its indicators as a result of the application of thermophysical coatings. Also, the technological methods of coating the combustion chamber parts are analyzed, the use of plasma spraying on the combustion chamber parts is substantiated. An analysis of materials for sputtering was performed and molybdenum oxide was selected as a material for thermophysical coatings. An analysis of the safety of the work was carried out during the coating work on the parts of the engine combustion chamber.
  • Item
    Дослідження дорожньої безпеки автомобільного транспорту в зимовий період у ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Трач, Ігор Дмитрович; Trach, Ihor
    Ефективність автомобільного транспорту значною мірою залежить від технічного рівня та стану дорожнього покриття. Погані технічні умови дорожнього покриття в зимовий період знижують продуктивність і безпеку дорожнього руху, а також збільшують транспортні витрати. Це необхідно для забезпечення в період снігопадів, ожеледиці, інших несприятливих погодних умов першочергового виконання обробки посипальними матеріалами дорожнього покриття із складними умовами руху. Визначена мета, об’єкт і предмет дослідження та наукова новизна. Проведений аналіз природно-кліматичних умов району дослідження та описаний вплив дорожнього покриття на аварійність в зимовий період на дорозі. Розроблено математичну модель для оцінки коефіцієнта зчеплення коліс автомобіля з дорожнім покриттям, а також розроблена модель для оцінки траєкторії руху автомобіля при гальмуванні. Проведені експериментальні дослідження впливу дорожнього покриття в зимовий період на гальмівний шлях і безпеку транспортного засобу та проведена оцінка економічної ефективності заходів з підвищення безпеки руху в зимовий період. The efficiency of road transport largely depends on the technical level and condition of the road surface. Bad technical conditions of the road surface in winter reduce the productivity and safety of road traffic, and also increase transport costs. This is necessary to ensure the priority execution of processing with aggregate materials of the road surface with difficult traffic conditions in the period of snowfall, ice, and other adverse weather conditions. The purpose, object and subject of research and scientific innovation are determined. An analysis of the natural and climatic conditions of the study area was carried out and the impact of the road surface on accidents in the winter period on the road was described. A mathematical model was developed to estimate the coefficient of adhesion of car wheels to the road surface, as well as a model was developed to estimate the trajectory of the car during braking. Experimental studies of the influence of the road surface in the winter period on the braking distance and safety of the vehicle were carried out, and an assessment of the economic effectiveness of measures to improve traffic safety in the winter period was carried out.
  • Item
    Оцінка рівня зміни динамічних властивостей легкових автомобілів в експлуатаційних умовах на ПП «Ковальов Авто» с. Соколівське Кропивницького району Кіровоградської області
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Терешко, Євген Миколайович; Tereshko, Yevhen
    Метою дослідження виступало встановлення впливу зміни ефективних показників двигуна та змінних експлуатаційних факторів на динамічні властивості автомобілів категорії М1. Проведена оцінка виробничого потенціалу підприємства та виконаний «SWOT-аналіз» ефективності організації його діяльності; визначене суттєве зниження ефективних показників двигунів автомобілів, що є причиною зниження їх динамічних властивостей; обґрунтована актуальність наукових досліджень роботи; визначено мету, об'єкт і предмет досліджень та сформовані основні завдання, які потребують розв’язання у роботі. Так об’єктом дослідження є динамічні властивості автомобілів категорії М1 в різних режимах руху, а предметом - виступають напрямки поліпшення динамічних властивостей автомобілів категорії М1 в експлуатаційних умовах. Основними завданнями кваліфікаційної роботи є: проведення аналітичних дослідження з оцінки динамічних властивостей легкових автомобілів; визначення основних експлуатаційних факторів, що визначають рівень динамічних властивостей легкових автомобілів; розроблення практичних рекомендації щодо експериментального визначення та відновлення динамічних властивостей легкових автомобілів. Встановлено основні показники оцінки динамічних властивостей ТЗ та розроблена удосконалена математична модель визначення коефіцієнтів динамічності автомобілів, яка дозволяє провести аналіз динамічних показників при зміні ефективних показників роботи ДВЗ та змінних дорожніх умовах. Запропоновано методику та проведені розрахунки коефіцієнтів формули С.Р. Лейдермана для побудови ЗШХ ДВЗ; розраховані зміни динамічних коефіцієнтів групи автомобілів категорії М1 при зниженні динамічних показників їх ДВЗ за ЗШХ; встановлені граничні значення коефіцієнтів динамічності дослідної групи автомобілів. Визначено особливості використання динамометричних стендів для оцінки динамічних показників автомобілів; наведені умови, правила та порядок проведення випробувань двигунів із дотриманням безпеки виробничих процесів та зроблені обґрунтовані практичні рекомендації із використання отриманих наукових результатів під час сервісу автомобілів на підприємствах галузі. The purpose of the study was to establish the influence of changes in effective engine parameters and variable operating factors on the dynamic properties of M1 category cars. An assessment of the production potential of the enterprise was carried out and a "SWOT-analysis" of the effectiveness of the organization of its activity was performed; a significant decrease in the effective performance of car engines was determined, which is the reason for the decrease in their dynamic properties; substantiated relevance of scientific work research; the goal, object and subject of research are determined and the main tasks that need to be solved in the work are formed. Thus, the object of the research is the dynamic properties of M1 category cars in different driving modes, and the subject is directions for improving the dynamic properties of M1 category cars in operational conditions. The main tasks of the qualification work are: conducting analytical research on the assessment of dynamic properties of passenger cars; determination of the main operational factors that determine the level of dynamic properties of passenger cars; development of practical recommendations for experimental determination and restoration of dynamic properties of passenger cars. The main indicators for evaluating the dynamic properties of vehicles have been established, and an improved mathematical model for determining the coefficients of dynamism of cars has been developed, which allows for the analysis of dynamic indicators when the effective performance indicators of the internal combustion engine and changing road conditions are changed. The method was proposed and the coefficients of the formula S.R. were calculated. Leiderman for the construction of ZSHH DVZ; calculated changes in the dynamic coefficients of the group of cars of the M1 category when the dynamic indicators of their internal combustion engines are reduced according to the ZSHh; the limit values of the dynamism coefficients of the experimental group of cars are set. The specifics of using dynamometric stands for evaluating the dynamic performance of cars are determined; the conditions, rules and procedure for conducting engine tests with compliance with the safety of production processes are given, and reasonable practical recommendations are made for the use of the obtained scientific results during car service at the enterprises of the industry.
  • Item
    Забезпечення стійкості автомобілів у неустановлених режимах руху у ТОВ «АГРОСПЕЦСЕРВІС» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Рудий, Андрій Миколайович; Rudyi, AndriI
    Визначена мета та задачі дослідження, проведений аналіз курсової стійкості руху легкового автомобіля та досліджено вплив експлуатаційних і конструктивних параметрів шини на вибіг автомобіля. Зроблено опис впливу подовжньої сили, що виникає під час контакту дорожнього покриття з колесом, а також на курсову стійкість руху легкового автомобіля. Приведені результати дослідження стійкості автомобіля у неустановлених режимах руху, а також забруднення навколишнього середовища продуктами зношування автомобілів. The purpose and objectives of the research were determined, the directional stability of the passenger car was analyzed, and the impact of the operational and design parameters of the tire on the car's runout was investigated. The effect of the longitudinal force that occurs during the contact of the road surface with the wheel, as well as on the directional stability of the passenger car movement, is described. The results of the study of the car's stability in unspecified driving modes, as well as environmental pollution by car wear and tear products, are given.
  • Item
    Підвищення довговічності вантажних автомобілів покращенням фізико-хімічних характеристик моторної оливи у ПАТ "АТП 2004" м.Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Литвинчук, Артем Олександрович; Lytvynchuk, Artem
    Мета дослідження: підвищення довговічності вантажних автомобілів покращенням властивостей та фізико-хімічних характеристик моторної оливи додаванням композиційної добавки на основі геомодифікатору КГМТ-1. Об'єкт дослідження – процес покращення показників і властивостей моторної оливи при додаванні композиційної добавки на основі геомодифікатора. Предметом дослідження – закономірності впливу композиційної добавки на довговічність силового агрегату автомобіля. Робоча гіпотеза: між показниками надійності та ефективності процесу доставки сільськогосподарської продукції та значеннями часу доставки та часу затримки існують залежності, які дозволять розробити оперативну систему підвищення ефективності процесу перевезення. Наукова новизна магістерської роботи полягає в наступному: запропоновано механізм впливу композиційної добавки на показники і властивості моторної оливи і робочі поверхні рухомих спряжень деталей; теоретично обґрунтовано, а. експериментально доведено покращення показників і властивостей моторних олив і робочих поверхонь спряжень деталей і відповідно можливість підвищення довговічності силового агрегату, а отже і довговічності вантажного автомобіля. Практична цінність результатів досліджень містить наступне: запропоновано методики синтезу ефективної композиційної добавки до моторної оливи, дослідження показників і властивостей модифікованої оливи; отримані регресійні математичні моделі властивостей моторної оливи дають можливість здійснювати їх прогнозування з напрацюванням силового агрегату. The purpose of the study: increasing the durability of trucks by improving the properties and physicochemical characteristics of motor oil by adding a composite additive based on the КГМТ-1 geomodifier. The object of research is the process of improving the indicators and properties of motor oil when adding a composite additive based on a geomodifier. The subject of the study is the regularity of the effect of the composite additive on the durability of the car's power unit. Working hypothesis: there are dependencies between the indicators of reliability and efficiency of the agricultural product delivery process and the values of delivery time and delay time, which will allow the development of an operational system for improving the efficiency of the transportation process. The scientific novelty of the master's thesis is as follows: the mechanism of the effect of the compositional additive on the indicators and properties of motor oil and the working surfaces of movable couplings of parts is proposed; theoretically justified, a. it was experimentally proven to improve the indicators and properties of motor oils and the working surfaces of the coupling parts and, accordingly, the possibility of increasing the durability of the power unit, and therefore the durability of the truck. The practical value of the research results includes the following: methods of synthesis of an effective composite additive to motor oil, research of indicators and properties of modified oil are proposed; obtained regression mathematical models of engine oil properties make it possible to forecast them with the power unit running.
  • Item
    Підвищення надійності та ефективності функціонування пасажирських транспортних засобів у ПП «Олікс» м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Лановенко, Владислав Олександрович; Lanovenko, Vladyslav
    Кваліфікаційна магістерська робота присвячена зменшенню жорсткості підвіски пасажирських автобусів, амплітуди її коливань та впливу на плавність ходу, стійкість і керованість транспортних засобів при роботі на маршруті. Проведено аналіз працездатності і надійності підвіски пасажирських транспортних засобів і вибрано варіанти вирішення поставленої проблеми. Розглянуто характеристики експлуатаційної надійності автобуса та спосіб її підвищення для автобуса БАЗ 08110. Дано математичні моделювання функціонування підвіски автобуса за розрахунковою схемою підвіски транспортного засобу з пружнодемпфіруючим приводом регулятора рівня підлоги. Розглянуто схему і рівняння стійкості і керованості руху автобуса. Проведено оптимізацію передньої підвіски та рульового управління шасі автобуса. Наведено результати випробувань підвіски: розрахункові осцилограми коливань підресореної і непідресореної мас автобуса, осцилограми коливань підвіски автобуса з серійним результатом рівня підлоги та без нього. Запропоновано заходи безпеки під час проведення технічного обслуговування автобусів та під час проведення ТО і ремонту ходової частини автобусів. The qualifying master's thesis is devoted to reducing the stiffness of the suspension of passenger buses, the amplitude of its oscillations and the effect on the smoothness of the ride, stability and controllability of vehicles when working on the route. An analysis of the performance and reliability of the suspension of passenger vehicles was carried out and options for solving the problem were selected. The characteristics of operational reliability of the bus and the method of its improvement for the BAZ 08110 bus are considered. Mathematical simulations of the operation of the bus suspension according to the calculation scheme of the suspension of the vehicle with an elastic damping drive of the floor level regulator are given. The scheme and equations of stability and controllability of the bus are considered. Optimization of the front suspension and steering of the bus chassis was carried out. The results of the suspension tests are given: calculated oscillograms of the vibrations of the sprung and unsprung masses of the bus, oscillograms of the vibrations of the bus suspension with and without a serial result of the floor level. Safety measures during the maintenance of buses and during the maintenance and repair of the undercarriage of buses are proposed.
  • Item
    Формування властивостей одно- та багатошарових покриттів при відновленні деталей автомобілів електроконтактним наварюванням у КАТП «Агробудавтосервіс м. Кропивницький
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Куліш, Володимир Олександрович; Kulish, Volodymyr
    Метою магістерської роботи є розробка ефективного технологічного процесу відновлення важко навантажених деталей автомобілів з значним зношенням на основі дослідження впливу параметрів процесу електроконтактного наварювання на знеміцнення покриття. Об’єктом дослідження: процес формування покриттів значної товщини на поверхнях, що піддаються циклічним навантаженням. Предмет дослідження: – залежності, технології та методики формування покриттів значної товщини. Наукова новизна. Отримано залежності величини зон локального знеміцнення від параметрів технологічного процесу електроконтактного наварювання. Проведено дослідження кон’юнктури ринку в умовах сьогодення та особисті запити підприємства, що до потреб в відновленні важко навантажених деталей, що піддаються циклічним навантаженням. При цьому встановлено що найбільш актуальною є проблема відновлення цапф балок автомобілів. В зв’язку з значним рівнем зношування необхідно застосувати багатошарове електроконтактне наварювання дротовими матеріалами. Але цей метод не забезпечує належної зносостійкості покриття через наявність зон знеміцнення. Теоретично розраховано вплив параметрів процесу електроконтактного наварювання на знеміцнення покриття та визначено методику проведення дослідження. Розроблено технологію відновлення цапф балок нанесенням композиційного покриття та проведено експериментальні порівняльні дослідження зносостійкості та втомної міцності покриттів. Обґрунтовано нанесення багатошарових композиційних покриттів. The purpose of the master's thesis is to develop an effective technological process for the restoration of heavily loaded car parts with significant wear based on the study of the influence of the parameters of the electrocontact welding process on the weakening of the coating. The object of the study: the process of forming coatings of significant thickness on surfaces subjected to cyclic loads. Subject of research: - dependences, technologies and methods of formation of coatings of considerable thickness. Scientific novelty. Dependencies of the size of the local weakening zones on the parameters of the technological process of electric contact welding were obtained. A study of the market situation in today's conditions and personal requests of the enterprise regarding the needs for the restoration of heavily loaded parts subjected to cyclic loads was carried out. At the same time, it was established that the most urgent problem is the restoration of axle beams of cars. Due to the significant level of wear, it is necessary to apply multilayer electric contact welding with wire materials. But this method does not ensure proper wear resistance of the coating due to the presence of weakening zones. The influence of the parameters of the electrocontact welding process on the weakening of the coating is theoretically calculated and the research methodology is determined. The technology of restoring trunnion beams by applying a composite coating was developed, and experimental comparative studies of the wear resistance and fatigue strength of the coatings were conducted. The application of multi-layer composite coatings is substantiated.
  • Item
    Формування практичних рекомендацій щодо підвищення динамічних якостей легкових автомобілів на ПП «Ковальов Авто» с. Соколівське Кропивницького району Кіровоградської області
    (ЦНТУ, 2022-12-23) Зацаринний, Сергій Віталійович; Zatsarynnyi, Serhii
    Вивчено вплив динамічних якостей легкових автомобіля на кількість ДТП. Метою роботи є розробка ефективними заходами щодо підвищення динамічних якостей легкових автомобіля. Об’єкт дослідження – динамічні властивості легкових автомобілів. Предмет дослідження – встановлення можливостей технічного вдосконалення окремих вузлів і механізмів задля підвищення динамічних якостей легкових автомобіля. Подано аналіз об’єкту дослідження. Встановлені фактори, що впливають на динамічні якості автомобілів. Виконано огляд сучасного обладнання для визначення тягово-швидкісних характеристик автомобіля. Розроблено ряд заходів задля підвищення динаміки автомобіля. Розроблені практичні рекомендації щодо підвищення динамічних якостей легкових автомобілів. Виконано обґрунтування ефективності прийнятих технічних рішень. The impact of the dynamic qualities of passenger cars on the number of road accidents was studied. The purpose of the work is to develop effective measures to improve the dynamic qualities of a passenger car. The object of research is the dynamic properties of passenger cars. The subject of the study is to establish the possibilities of technical improvement of individual components and mechanisms to improve the dynamic qualities of a passenger car. An analysis of the research object is presented. Factors affecting the dynamic qualities of cars are established. An overview of modern equipment was carried out to determine the traction and speed characteristics of the car. A number of measures have been developed to improve the car's dynamics. Practical recommendations for improving the dynamic qualities of passenger cars have been developed. The substantiation of the effectiveness of the adopted technical decisions has been carried out.