Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. Випуск 28. - 2015
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/833
Browse
Search Results
Item Экспериментальные исследования спектров шума шестеренного насоса с косозубым зацеплением(КНТУ, 2015) Кулешков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвиенко, О. О.; Осин, Р. А.; Kuleshkov, Y.; Rudenko, T.; Krasota, M.; Matvienko, O.; Osin, R.; Кулєшков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвієнко, О. О.; Осін, Р. А.В статье приведены результаты испытаний шумовых характеристик экспериментального шестеренного насоса с косозубым зацеплением. Исследованы уровни звука, спектры шума. экспериментального насоса с косозубым зацеплением, а также серийного насоса аналогичного типоразмера при разных режимах их работы. Выполнен сравнительный анализ шумовых характеристик насосов при разных нагрузках с целью оценки эффективности использования косозубых зацеплений в шестеренных насосах с точки зрения снижения шума. В статті наведені результати випробовувань шумових характеристик експериментального шестеренного насоса з косозубим зачепленням. Досліджено рівні звуку, спектри шуму експериментального шестеренного з косозубим зачепленням, а також серійного насосу аналогічного типорозміру при різних режимах їх роботи. Виконано порівняльний аналіз шумових характеристик насосів при різних навантаженнях з метою оцінки ефективності використання косозубих зачеплень в шестеренних насосах з точки зору зниження шуму. The objective of the work is the experimental testing of the noise level by the lines of spectrum of the experimental gear pump with helical toothing and the comparison with the noise level of a serial pump. The article presents the results of tests of noise characteristics of the experimental gear pump with helical toothing. The levels of noise, noise spectrums of the experimental gear pump with helical toothing and a serial pump of the analogical size with straight toothing were investigated using different operating modes. The comparative analysis of noise characteristics of the pumps under different load was carried out in order to estimate the efficiency of using helical toothing in gear pumps from the point of view of noise reduction. Experiments of the noise level of a gear pump with helical toothing showed that with the increase of pressure of hydraulic fluid the level of noise slowly increases from 1,5 to 6 dB depending on speed mode. The highest noise level of a pump with helical toothing (91,5 dB ) is noticed under the pressure of 16,0 MPa and rotation frequency n=2400 revolutions per minute. The comparative analysis of the experimental pump and a serial pump enables to state that the noise level of the experimental pump is lower in all operating modes compared to the serial pump. During tests it was marked that the noise level of the stand which is a barrier is quite high and under some operating modes it is close to the noise level of the experimental pump on the stand.Item До питання про вплив шуму на людину під час виконання авіаційних хімічних робіт(КНТУ, 2015) Бондарчук, С. В.; Bondarchuk, SvitlanaВ статті розглядаються деякі питання про вплив шуму на людину, як шкідливого фактора, що виникає від повітряних суден та інших механізмів, які використовуються в цивільній авіації. Наведено механізм нормування та стандартні значення показників шуму, показано вплив шуму на органи і системи людини. Надані рекомендації щодо зменшення шкідливої дії шуму на людину. The article deals with the hazard of the influence of aircraft noise on a human. The paper also determines harmful factors which affect the nervous system and discloses mechanisms of determining qualitative and quantitative characteristics of aircraft noise. The article touches upon the issue of analyzing of the consequences that arise while operating of aircraft, assemblies and mechanisms applied in civil aviation, and have a harmful effect not only on aviation personnel but also on people who travel by air and live in settlements near airports. The importance of the problem highlighted in the article is that people's need for air transport will eventually grow, and, therefore, the significance of looking for ways to reduce the impact of harmful factors on human health will increase. The article gives information about mechanisms of determining and rule-making of parameters (standards) of noise figures, depending on the aircraft airborne weight linking them to the place or the measuring points of these parameters. The article presents negative effects of aircraft noise on various human organs, depending on the quantitative characteristics. The paper provides recommendations to reduce harmful effects of noise on a human while operating of the system of air transport.