Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
10 results
Search Results
Item Інноваційні складові транспортних процесів вантажних перевезень у галузі автомобільного транспорту(ЦНТУ, 2023) Гайкова, Т. В.; Загорянський, В. Г.; Солошич, І. О.; Haikova, T.; Zahorianskyi, V.; Soloshych, I.У статті розглядаються ключові компоненти організації інноваційної діяльності у сфері автомобільного транспорту вантажних перевезень. У сучасному світі інновації стали невід’ємною та необхідною частиною функціонування цієї галузі, і тому важливо вивчати, обговорювати та систематично розглядати їх. Фундаментальним елементом є осередок, на якому базується інноваційна активність, тому важливо регулярно висвітлювати та розширювати його контекст. Based on the analysis of scientific and technical information, it was established that road transport is one of the most important components of the country's economy. Transport connects different regions, enterprises and branches of the national economy, plays a huge role in the location of enterprises and factories and is an important condition for the rational location of production. Despite this, the use of road transport technologies at the current stage is associated with a number of serious problems that need to be solve at the technological level. The most important and promising direction in the complex solution of existing problems in road transport is the development and use of the latest innovative technologies, the rapid development of which creates practically unlimited prospects for road transport.Item Екологічна оцінка заходів з охорони атмосферного повітря на елеваторах(ЦНТУ, 2023) Синєок, М.; Коломієць, Л.У статті висвітлено необхідність використання очисного обладнання в процесах елеваторних комплексів, проаналізовано існуюче обладнання зерноочистки.Item Сприяння впровадженню електромобілів як науково-технічна інновація в галузі автомобільного транспорту(ЦНТУ, 2023) Гайкова, Т. В.; Мурашко, О. А.; Haikova, T.; Murashko, О.У статті розглянуто питання перспектив розвитку і поширення застосування електромобілів в Україні. Проведено аналіз та зіставлення даних статистичних звітів і аналітичних матеріалів, що характеризують стан ринків електромобілів у світі. The purpose of this study is to analyze the consequences of the implementation of the concept of market orientation on the Ukrainian market of passenger electric cars and to determine the impact of innovations on its development. It is also necessary to analyze the application of new constructive solutions in the field of road transport, which contribute to the wider introduction of electric vehicles. As of January 1, 2023, the total number of passenger electric cars registered in Ukraine is 46,830 cars. Thus, the share of electric vehicles in the total mass of vehicles in our country is about 0.5%. The main driver of the increase in the number of electric cars was economy and a higher level of environmental safety compared to diesel and gasoline cars. Ukraine prioritizes the transition to electric road transport by January 1, 2030. In 2017, the Ministry of Infrastructure of Ukraine developed a 15-year strategy for the development of electric transport in Ukraine. According to the Ministry of Infrastructure of Ukraine, as of November 1, 2021, the Ukrainian charging network for electric vehicles included 3,244 stations with 7,661 terminals. Of them, high-speed (power over 22 kW) – 1,835 units, i.e. 24%. Other 5826 units. (76%) – ordinary terminals with a capacity of up to 22 kW. The main obstacles to the wider introduction of electric vehicles are their cost, underdeveloped recharging, service and repair infrastructure, as well as an insufficient number of maintenance and repair specialists. According to analytical data, the world electric car market is facing a serious transformation. Due to a number of factors such as a jump in electricity prices in Europe, the introduction of electric car taxation, the end of subsidies, problems with the development of global charging infrastructure, a sharp increase in the prices of raw materials, in particular, lithium and nickel. As a result, as noted, the rate of growth of sales of electric cars may slow down, and in some regions may even come to nothing. Electric cars give owners the opportunity to completely abandon traditional types of fuel and save their own money, and the state to localize the sphere of regulation of the level of environmental and man-made safety in the locations of power plants.Item Сприяння впровадженню електромобілів як науково-технічна інновація в галузі автомобільного транспорту(ЦНТУ, 2023) Гайкова, Т. В.; Мурашко, О. А.; Haikova, T.; Murashko, О.У статті розглянуто питання перспектив розвитку і поширення застосування електромобілів в Україні. Проведено аналіз та зіставлення даних статистичних звітів і аналітичних матеріалів, що характеризують стан ринків електромобілів у світі. The purpose of this study is to analyze the consequences of the implementation of the concept of market orientation on the Ukrainian market of passenger electric cars and to determine the impact of innovations on its development. It is also necessary to analyze the application of new constructive solutions in the field of road transport, which contribute to the wider introduction of electric vehicles. As of January 1, 2023, the total number of passenger electric cars registered in Ukraine is 46,830 cars. Thus, the share of electric vehicles in the total mass of vehicles in our country is about 0.5%. The main driver of the increase in the number of electric cars was economy and a higher level of environmental safety compared to diesel and gasoline cars. Ukraine prioritizes the transition to electric road transport by January 1, 2030. In 2017, the Ministry of Infrastructure of Ukraine developed a 15-year strategy for the development of electric transport in Ukraine. According to the Ministry of Infrastructure of Ukraine, as of November 1, 2021, the Ukrainian charging network for electric vehicles included 3,244 stations with 7,661 terminals. Of them, high-speed (power over 22 kW) – 1,835 units, i.e. 24%. Other 5826 units. (76%) – ordinary terminals with a capacity of up to 22 kW. The main obstacles to the wider introduction of electric vehicles are their cost, underdeveloped recharging, service and repair infrastructure, as well as an insufficient number of maintenance and repair specialists. According to analytical data, the world electric car market is facing a serious transformation. Due to a number of factors such as a jump in electricity prices in Europe, the introduction of electric car taxation, the end of subsidies, problems with the development of global charging infrastructure, a sharp increase in the prices of raw materials, in particular, lithium and nickel. As a result, as noted, the rate of growth of sales of electric cars may slow down, and in some regions may even come to nothing. Electric cars give owners the opportunity to completely abandon traditional types of fuel and save their own money, and the state to localize the sphere of regulation of the level of environmental and man-made safety in the locations of power plants.Item Стратегічний напрямок отримання органічних добрив(ЦНТУ, 2019) Леженкін, О. М.; Леженкин, А. Н.; Lezhenkin, I.Найважливішою умовою збереження біосфери, нормального рослинного покриву і продуктивності сільського господарства є постійна турбота про охорону ґрунту, його структуру і властивості, здійснення системи заходів з підвищення родючості. Інтенсифікація сільськогосподарського виробництва призвела до негативної зміни параметрів родючості ґрунтів України. Отже, відновлення родючості ґрунтів через застосування енергозберігаючих технологій на основі використання органічних добрив та різних природних матеріалів – це завдання державного рівня [1, 2, 3] Стратегія - встановлює довгостроковий напрямок діяльності любого підприємства, а в даному випадку, в отриманні органічних добрив. Вона повинна бути спрямована на гармонізацію економічного та соціального розвитку сільськогосподарського населення й головне збереження довкілля для наступних поколінь. І тут, значно зростає роль технології в отриманні органічних добрив, забезпечення екологічної безпеки, підвищенні врожайності сільськогосподарських культур. Важнейшим условием сохранения биосферы, нормального расти-тельного покрова и производительности сельского хозяйства является по-стоянная забота за уходом и защитой почвы, ее структурой и свойствами, внедрение системы мер по повышению урожайности. Интенсификация сельскохозяйственного производства привела к неблагоприятным измене-ниям плодородия почвы Украины. Таким образом, восстановление плодородия почвы плодородия за счет использования энергосберегающих технологий, основанных на использовании органических удобрений и различных природных материалов, является задачей государственного уровня [1, 2, 3]. Сратегия, устанавливает долгосрочное направление деятельности любого предприятие, а в данном случае, при получении органических удобрений. Оно должно быть направлено на гармонизацию социально-экономического развития сельскохозяйственного населения и основное сохранение окружающей среды для будущих поколений. И здесь значительно возрастает роль технологии в получении органических удобрений, экологической безопасности, повышении урожайности. The most important condition for maintaining the biosphere, normal growth cover and agricultural productivity is the constant care of soil care and protection, its structure and properties, and the introduction of a system of measures to improve yields. The intensification of agricultural production had led to unfavourable changes in the fertility of Ukraine's soil. Thus, the restoration of fertility through the use of energy-saving technologies based on the use of organic fertilizers and various natural materials is a state-level task. The article analyzes livestock in agricultural enterprises of all categories: cattle, pigs, goats, sheep, rabbits, and all birds during 1999-2017. The analysis suggests that the livestock population is gradually decreasing, but the number of birds has almost doubled in the given time. It is established that the real potential of obtaining high quality organic fertilizers in Ukraine with an annual output of manure and manure up to 100 million tons can be 50… 60 million tons. In this case, the manure will leave the category of pollutants, moving to the category of raw materials for the production of organic fertilizers based on compost., Which will allow to maintain or increase soil fertility. To solve this problem organically, it is necessary to apply a comprehensive approach from the state. Strategic establishes the long-term direction of any enterprise, and in this case, when receiving organic fertilizers. It should be aimed at harmonizing the socio-economic development of the agricultural population and the basic preservation of the environment for future generations. And here the role of technology in obtaining organic fertilizers, environmental safety, increasing yields increases significantly. The quantity of cattle manure as raw material for the production of organic fertilizers needed to compensate for humus losses has decreased by 7 times compared to 1991 in Ukraine and amounts to 40-50 million tonnes. Pig manure and poultry are 20-25 million tonnes. With the stable restoration of soil fertility, the production and use of organic fertilizers by traditional raw materials technology is not enough to cover humus losses. Modern processing technologies reduce nutrient loss and fertilizer efficiency. Perspective directions - processing of the poultry enterprises' litter and production of organo-mineral fertilizers on its basis.Item Роль біоенергетики у формуванні енергетичної та екологічної безпеки(КНТУ, 2005) Ковальський, В. С.Визначено необхідність виробництва і розвитку біоенергетики, її вплив на формування екологічної та енергетичної безпеки. Обґрунтовано економічну доцільність ріпаківництва в Україні. Necessity of manufacture and development of bio-energetics, its influence on formation of ecological and power safety is certain. Economic feasibility turniping in Ukraine is proved.Item Вибір напрямів вдосконалення сошників сівалок прямого посіву зернових культур(КНТУ, 2010) Сало, В. М.; Лузан, О. Р.Проведено аналіз вітчизняних та зарубіжних сівалок прямої сівби зернових культур. Розглянуто найбільш перспективні конструкції сошників та вибрані напрями їх вдосконалення. Найбільше поширення отримали одно- та дводискові сошники. Іх використання приводить до суттєвого збільшення маси сівалки, що є необхідною умовою забезпечення роботи сошників такого типу. Зменшення питомого тиску на сошник, а як наслідок і зменшення маси сівалки можна досягти використанням сошників з гострим кутом входження в грунт. The analysis of domestic and foreign seeders of direct grain-crops sowing is conducted. The most perspective constructions of furrow-openers are considered and directions of their improvement are chosen. The most distribution were got by one- and two disk-shaped furrow-openers. Their use results the substantial increase of seeder’s mass that is the necessary condition for the work providing of such type furrow-openers. Diminishing of unit pressure on the furrow-openers, such resulting the reducing of furrow-opener’s mass is possible to obtain by using the furrow-openers with sharp angle of soil penetrating.Item Впровадження принципів і методів органічного землеробства як стратегічний напрямок розвитку фермерських господарств Кіровоградської області(КНТУ, 2012) Олексієнко, А. О.В статті розглянуто питання формування мети впровадження органічного землеробства на території України та Кіровоградської області. Охарактеризовано фермерські господарства як одну з найбільш розповсюджених форм господарювання в агросфері. Надано стислу характеристику розвитку фермерства в Кіровоградській області. Досліджено загальні аспекти економічної ефективності діяльності сільськогосподарських товаровиробників при практичному застосуванні принципів і методів органічного землеробства. The article discussed the formation of the purpose of the introduction of organic farming on the territory of Ukraine and the Kirovograd region. Tightness of farms as one of the most common forms of management in agrosphere. Provides a brief description of the development of farming in the Kirovograd region. Investigated aspects of economic efficiency of agricultural producers in the practical application of the principles and methods of organic farming.Item Вплив автомобільного транспорту на повітряний басейн міста Кіровограда(КНТУ, 2015) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Матвієнко, О. О.; Bevz, Oleg; Magopec, Sergiy; Matvienko, OlexandrОбґрунтована актуальність проблеми екологічної безпеки автомобільного транспорту, вплив його на довкілля і проаналізовано дві основні транспортні магістралі, які впливають на забруднення атмосферного басейну міста Кіровограда. In this work considered problems of ecological safety of motor transport, influence of him on an environment and it is analyses two basic transport highways which influence on contamination of atmospheric pool of city of Kirovograd. Researches are directed on determination of degree of work-load of a main transport highway of city of Kirovograd and level of extrass on them. Basic directions of decline of level of contamination of environment of city of Kirovograd from a motor transport is organization of rational chart of routes of motion of passenger and freight streams of city.Item Зміна механізму справляння збору за першу реєстрацію транспортного засобу: екологічний підхід(КНТУ, 2013) Письменний, В. В.; Pysmennyi, V.Вироблено теоретичні та практичні підходи до вдосконалення механізму справляння збору за першу реєстрацію транспортного засобу. Вивчено досвід зарубіжних країн, де функціонують „екологічні” підсистеми оподаткування транспортних засобів. Запропоновано науково обґрунтовані заходи з екологізації збору за першу реєстрацію транспортного засобу, що дасть змогу збільшити податкові надходження, забезпечити ощадливе використання енергетичних ресурсів, поліпшити екологічну ситуацію в країні та регіонах. The purpose of article is the development of theoretical and practical approaches to improve the mechanism of levying of first vehicle registration fee. Foreign experience of the mechanism of levying of car registration taxes (fees), based on carbon dioxide emissions and fuel consumption, is studied. Established that environmental car registration taxes (fees) are an important source of budget revenues, spread of production and sales of low carbon and environmental vehicles. In basis of „new” first vehicle registration fee laid a provision whereby persons, who are responsible for pollution, should bear the cost for it, is offered. It will reduce the number of vehicles that do not meet international standards of environmental safety. The proposed measures will enable to increase tax revenues, ensure economical use of energy resources, and improve the ecological situation in the country and regions.